Bjerknez Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Det står i instruksjonsboken til SmartCraft instrumentene at "speed" "Paddle wheel" og slikt kan kalibreres, men jeg forstår ikke helt hvordan dette kan la seg gjøre i praksis. Hvis "paddle wheel" eller "pitot sensor" ikke viser riktig hastighet, så må det jo være dritt i systemet eller noe.... eller? Jeg har dog ikke rukket og sjekket dette i dag. Skal se om jeg får tid i morgen. Er jo ikke så veldig viktig, så lenge jeg har GPS'en, men er jo greit og ha en måler som viser noenlunde likt.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
opas Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Hehe , det eneste er at når man har en annen ombord så ser de selvfølgelig på knopmåleren , litt kjipt når de tror på den istedet for GPSen Så det hadde vært artig å kunne kalibrert den analoge måleren på et vis. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Skjønner hva du mener, og jeg skal se på dette i morgen i morgen hvis jeg får tid, så kommer jeg med tilbakemeldinger hva jeg kom frem til i denne tråden. Min plotter skjuler dog knopmåleren for andre, da den står rett forran. Men min kartplotter kan jeg stille slik at knopmåleren dekker over halve skjermen, så de som satt på så kun denne... hehe Poenget er at min analoge knopmåler (viseren) viste mer riktig før, så jeg antar at det er en kalibrering og eller en rens av pitot som må til. Men dette skal jeg altså muligens få tatt en titt på i morgen. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Heltpropell Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Jeg har det samme "problemet" , på smartcraftinstrumentene dine kan du velge å sette den opp med km/t, knop eller mph.. tenker måleren viser mer riktig om en stiller den om til å vise "mph" og bruke den verdien du får der som knop...om det stemmer mot gps..men det er vel egentlig bare en lettvint løsning for å omgå "problemet". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Skjønte ikke heeelt hva du mente her jeg..... kan du forklare nærmere? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
opas Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Jeg har det samme "problemet" , på smartcraftinstrumentene dine kan du velge å sette den opp med km/t, knop eller mph.. tenker måleren viser mer riktig om en stiller den om til å vise "mph" og bruke den verdien du får der som knop...om det stemmer mot gps..men det er vel egentlig bare en lettvint løsning for å omgå "problemet". Sette den til "km/t" da , så har ikke politibåten en sjanse Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post Share on other sites More sharing options...
opas Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 (redigert) Jeg lastet ned brukermanual for Smart Craft på Mercury sine sider og der står at man må velge "pitot sensor" eller "paddle sensor". Mulig jeg er litt treig men hvordan vet jeg hva jeg har? Skulle hatt et sted der man kunne fått lastet brukeveiledningen ned på Norsk eller annet nordisk språk. Ser også at det er mulig å konfigurere speedometer under "speed option". Man kan også justere sensoren om den viser for høyt eller for lavt resultat ? Kan det ligge noe der? Jeg får ikke sjekket dette nå siden jeg skal reise på bilferie i morgen Leste også noe om at man kan koble NMEA utgangen på plotteren inn på Smart Craft instrumentet slik at måleren viser GPS verdier. Men jeg lurer på om man da kan bruke den samme NMEA utgangen på kartplotteren som jeg bruker til VHFen? Redigert 15.Juli.2009 av opas (see edit history) Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 har ikke rukket å lese igjennom så fort... pga ville krapyl her. http://northamerica.mercurymarine.com/prec...s/outboards.php Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
opas Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 (redigert) Slik jeg kan lese utifra linksiden din KenBjork så begnynner "pitot sensor" målerne fra Optimax 135 hk og ikke 75-90-115 hk. Det vil vel si at vi har "paddle weel" kanskje. Lykke til med de ville krapylene Redigert 15.Juli.2009 av opas (see edit history) Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Da har jeg testet "kalibreringen" når det gjelder smartcraft, og dette hjalp ikke stort. Jeg kom heller ikke til "pitot" så jeg fikk renset denne (hvis jeg i det hele tatt har pitot da) Men GPS fungerer jo... Her er forøvrig ett bilde som jeg tok av dashbordet på båten min i dag. Forøvrig det første bildet jeg har tatt av båten i mørket, slik at man kan se det lyser i instrumentene. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Jeg kom heller ikke til "pitot" så jeg fikk renset denne (hvis jeg i det hele tatt har pitot da) Pitothullet er ca: 1 mm i dia., så det er ikke lett se når båt/motor ligger på vannet. Hullet sitter under anti. kavplata og peker mot akterspeilet. Du finner det nok. Måtte rense opp mitt forrige sesong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fersken Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Hei! Det er vel ikke sikkert at smartcraft registrerer fra pitot heller? dette må stilles inn i en av calibreringsmodusene hvis jeg ikke husker feil. Dette kan du sjekke ved å ta frem den digitale knopmåleren i displayet, da står det i displayet om den registrerer fart fra paddle eller pitot. Iflg. "min forhandler" er det slik at paddle er det mest nøyaktige i lave hastigheter mens pitot er mest nøyaktig i høye. Hvis det er paddle som er giver gjennom hele fartsregisteret kan det kanskje være forklaringen? På min båt går den over fra paddle til pitot et sted rundt 24-25 knop(innstilt av forhandler) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Heltpropell Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 (redigert) Å stille om fra knop til Mph visning som jeg foreslo lenger oppe her funket ikke!! Derimot.. Jeg fant løsningen. Hold inne "Mode" og "Troll+" i noen sekunder til du kommer inn i kalibrerinfsmenyen..klikk "Mode" til du kommer til siste valg i menyen (Exit calibration mode" eller noe sånt..der trykker du "Troll+" , da kommer du inn i en ny meny der en kan sette forskjellige parameter på diverse ting.. klikk "Mode" til du kommer til et valg for "Speed" (mener det var det det het) . der kan du velge pitotfaktor..jeg la båten i plan på nøyaktig 30 knop på gps..og trykket "Troll+" til den analoge måleren viste 30 knop også..da var min innstillt på faktor 1.03 . Prøvde så å legge båten i 20 knop, 30 knop igjen, og til sist full spiker..og nå stemte både den analoge og den digitale knopmåleren nøyaktig mot GPS. Håper dette hjelper deg og :) Redigert 16.Juli.2009 av Heltpropell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Hey!!! Dette skal jeg jaggu meg prøve på i morgen! Hjertelig takk skal du ha Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Da har jeg prøvd fremgangsmåten til Heltpropell i innlegg 590. Min sto også på faktor 1.03 og når jeg satt den til faktor 1.05 så stemmer den analoge måleren perfekt med min GPS! Jeg prøvde derimot og aktivere "pitot sensor" via smartcraft, men da fikk jeg en "SYS fault" da denne ikke virket.... Enten så er ikke denne i bruk, eller så er det noe galt med føleren.... Er faktisk usikker på om Pitot sensor er tilkoblet på Mercury 115 Optimax 2008mod.... Men jeg tok uansett og deaktiverte den igjen via smartcraft, og da forsvant "SYS fault" Alt er nå i den sjønneste orden :) Takker så mye Heltpropell! Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 (redigert) Morn Men igjen da, så har 'Heltpropell' en Mercury Verado 150hk som har "standard" med Boat Speed (pitot pressure) til SC. Så ikke så rart han får frem fart i SC-instrument. http://northamerica.mercurymarine.com/prec...s/outboards.php Redigert 21.Juli.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Bare ett lite videoklipp fra turen til Strømstad onsdag 22.juli. Å nei... jeg hadde ikke vesten på meg denne gangen.... Sabla irriterende at jeg som ellers er så flink til å bruke vest skal glemme denne på videoen... hehe. PS! Hvordan får man egentlig til å vise videoen direkte her i forumet, slik jeg har sett alle andre har gjort? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 For å vise Youtube klippet direkte, må du kopiere bokstavene som står etter likhetstegnet i linken til klippet (i dette tilfellet ZQnE0G2umLw) og sette dem i hakeparantes. Hakeparantesen for Youtube ligger under "Flere BB koder" oppe i venstre hjørnet når du skriver et innlegg, eller du kan skrive inn teksten direkte slik: [!YouTube]ZQnE0G2umLw[/YouTube!] (Glem utropstegnene, de har jeg satt inn for at teksten skal vise) Uten utropstegn bør du få følgende resultat: Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Ahaa.... Takk skal du ha JonnyBoy! Hvordan kunne jeg overse det da..... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Litt sjøgang der Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Bare ett lite videoklipp fra turen til Strømstad onsdag 22.juli. Artig videoklipp `Bjerknez`. Litt vanskelig å bedømme bølgehøyden utifra filmen , men det ble nok litt hopp og sprett forstår jeg. Så ut som du holdt forholdsvis høy fart også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Ja, det sjøet godt der ja. Var vel liten kuling i kastene og vi anslo bølgehøyden til mellom 1-1,5 meter.... (?) Bølgene var vesentlig høyere enn det det ser ut som i filmklippet.. det skal være helt sikkert... hehe. Helt i førsten av filmen så lå jeg i rundt 6-7knop (ikke plan), men hvis man hører godt etter så drar jeg på litt for og fremtvinge noen hopp. Farten var vel da rundt 25 knop på det meste. Støtet ble såpass voldsomt på siste hopp at videotageren mistet kameraet i fanget og datt rett på ræva i båten.. hehe. Ser som sagt ikke så voldsomt ut på videoen, men i the real life så var det ganske heftig og kanskje på grensen av det man kan kalle forsvarlig.. hehe. Men vi kom til Strømstad og hjem uten problemer. Vi måtte bare ta det litt med ro over det værste området :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Fin tur så det ut til, og artig å oppleve at utstyret virker. Håper du har drivanker med når du er ute i frisk bris som vi kaller det her nord Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Trenger ikke drivanker i slik vind. Man driver jo lett ved hjelp av vinden... daah.... Slike turer i såpass mye vind blir nok ikke dagligdags... hehe. Var jo morsomt og alt det der... men i slike situasjoner skal ikke mye gå galt før man har lagt gullegget. Irriterer meg enda at jeg måtte "reklamere" denne turen UTEN vest på meg. Pleier jo for f*** alltid og ha på denne ellers... typisk.. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Vel, du slapp nå uansett at vi andre rakk å påpeke manglende redningsvest først. Etter å ha vært uten _en_ slik tur, ligger nå drivankeret på sin faste plass og på en slik måte at det i godvær tar ca ett minutt å få det hekta i fanglina og lagt ut. Det flotte med sånne turer, er at man neste gang i samme vær er mer forberedt. Sånn vind kommer man ut for før eller senere uansett. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.