Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Morn morn

 

Det er ett å gjøre det, skaff til veie en 21p ballistic å prøve det.

For du får ikke ro i sjela likevel du mr_o :cool:

 

Men husk å teste med samme peron i båten, som gjør at farta dropper ett par knop også da..

Link to post
Share on other sites

Ja morn ja *skåler med kaffekoppen*.

 

Test med 21". Grundig. Skaff deg erfaringen og fortell oss hva du fant ut. Likte din post #530 veldig bra, fordi den handlet om hva du hadde testet og opplevd. Det er atskillig bedre enn allverdens diskusjoner basert på info man har lest og hørt.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Skulle ønske du kunne lese det jeg skriver før du buser ut...

 

 

Nok en gang, så sier jeg...

Les det jeg skriver...

 

Og nok en gang så sier jeg; har du lest siteringsreglene på dette forumet? :lol:

 

Forøvrig en litt artig tråd dette og en god del å lære her sågar! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En 21" senker jo turtallet 2-300rpm

 

En tommelfingerregel sier ca 2-300rpm endring pr tomme , så opp 2" så kan du fort gå ned 4-600rpm. Men det kommer også an på utveksling og effektkurven til motoren. Beste er jo å prøve.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hva med en fire bladers propell da?

En kammerat av meg har det og sier motoren blir mye "sterkere" og man kan derfor holde samme fart med flere i båten....

Men skjønner jo at det er flere faktorer som spiller inn... men dog.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd med 4blader selv, men har hørt at det gir bedre aks + grep i vannet. Og oftest litt lavere toppfart. Godt mulig at den vil gi mer fart med last i båten ved f.eks 5000rpm enn en 3blader.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

flere blad=bedre aks, holder farta bedre, ofte samme eller litt lavere maks-fart

 

*red* æsj leste litt fort, ser ivar og chagall har svar på det.. jaja pyttsann

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg leser denne til dels morsomme tråden med (så langt) 560 innlegg så kom det for meg et dikt av Jan-Magnus Bruheim; "Den annsamme". Mener ikke at 'Bjerknez' skal ta alt i diktet til seg bokstavelig, det er heller ikke et ønske om å være bedrevitende og moraliserende, men det er en del tanker som vi alle som "jager fort gjennom livet" kan ha godt av å bli mint på. Diktet er slik:

 

Han har ikkje stund til å stogge

og ikkje tid til å sjå.

Menneske som han møter

dei ansar han aldri på.

 

Mangt har han å rekkje over.

Det gjeld um å fara fort.

Mykje var det å gjera.

Det auka dess meir han fekk gjort.

 

Så lid det til endes med dagen.

Han står der, studd over stav

og spør: Kva har livet gjeve

og kvar har det vorte av?

 

Slik jaga han gjennom livet

utan å få det fatt.

Ei glede sprang etter på vegen

men nådde han aldri att.

 

Jan-Magnus Bruheim

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Nei `roesok`, `Bjerknez` er nok ikke så opptatt av diktet til Jan-Magnus Bruheim, men mer fokusert på hvordan han kan få et optimalt propellervalg på sin Optimax. Som `rago63`er inne på kan nok denne interessante tråden trekke ut en god stund til når `Bjerknez`vil finne den korrekte 4- blad propeller til sin motor. :flag:

Link to post
Share on other sites

Da går ferden snart til Forhandler, som da skal prøve en 21" Ballistic.

Det eeenste jeg er bekymret over når det gjelder 21" Ballistic kontra 19" er aksellerasjonen.

 

Så i bunn og grunn så skal 21" være ganske mye bedre enn den jeg har nå før jeg bytter. Han sa han skulle ta med seg flere propeller hvis dem hadde som jeg kunne prøve, men dette kunne han ikke love. Uansett så er det ikke så farlig, men jeg kommer i løpet av dagen tilbake hit for å fortelle om testingen og hva det til slutt falt på.

 

Ønsker meg selv en god tur til forhandler med båten og en fortsatt fin sommerferie som nettopp har startet og varer i fire uker.

Glemte jeg å nevne at været er strååålende her i Fredrikstad.....

 

Dette blir en fantastisk dag!

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Da har jeg nettopp kommet hjem fra forhandler, hvor vi har prøvd 21" ballistic.

 

Turtallet sank med nesten 400rpm og jeg kunne tilte ganske mye mer enn det jeg kunne med 19". Aksellerasjonen var heller ikke nevneverdig dårligere.

MEN!.... Toppfarten sank med 1-2knop. Jeg tiltet og tiltet, men den ville ikke bevege seg over 37,5knop (GPS)

 

Derfor så ble 19" ballistic montert tilbake igjen og slår meg til ro med det foreløpig.

På sikt så kommer jeg kanskje til å prøve 4-5 bladers propeller, men dette blir nok ikke i sommer.

 

På veien hjem fra forhandler i dag fikk jeg dog båten opp i 40,7 knop. (GPS) men da måtte jeg nok litt over den "lovlige" rpm-grensen.

Uansett, så har jeg vertfall fåt ro i sjelen og funnet ut at en 21" ikke passer meg og mitt bruk. Er man mye alene i båten, samt at man er hysterisk opptatt av bensinforbruket, så er nok en 21" ett godt valg, men toppfarten vil synke noe.

 

Under kan dere se noen generelle bilder jeg tok på turen. Bildene har dog ikke noe å gjøre med selve propellbytte.

 

dsc00132.jpg

 

dsc00135.jpg

 

dsc00134.jpg

 

dsc00130.jpg

 

dsc00131.jpg

 

Jeg tok også en liten "Kenbjork" og filmet en liten uformell aksellerasjontest av båten. Videoen kan sees på min hjemmeside:

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Synes jeg lest at du skulle gi deg... Du er jammen ivrigere enn Duracell-kaninen. Goes on and on and on and on and....

Du vet vel at jo saltere vannet er, jo mer løft gir det, som betyr mindre skrog i kontakt med vannet og dermed mindre friksjon og 0,0021 knop mer fart :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hehe... det er jo av egne prøvelser man lærer.

 

Ellers er jeg imponert over denne forhandlere din som stiller opp (kostnadsfritt ?) med diverse propellere for testing. Dette kaller jeg bra service.

Helt kostnadsfritt ja.

Har sagt det før og jeg sier det igjen.... BåtHolm AS i Halden er konge på service!

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig fått prøvd båten med fem godt voksne mennesker. Fikk den opp i 36,8 knop (GPS). Synes ikke dette var så ille, siden vi alle veide rundt eller litt under 100kg. Den var litt tyngre og få i plan, men det gikk fint. Alle personene satt bak vindskjermen og ingen forran.

 

Synes faktisk ikke det var så ille.... Men jeg hadde nok slitt litt med en 21" propell vil jeg tro, for full gass trengtes og det tok litt tid med nåværende propell.

 

Når alle gikk ut av båten og jeg testet alene satt jeg ny "rekord" med 41,1 knop :flag:

Mulig jeg hadde litt hjelp fra værgudene... men det snakker vi ikke om... hehe.

 

Den analoge måleren viser dog lenger aldri mer enn 36-37 knop.

Men dette er tatt opp i denne tråden.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Ikke værst Bjerknez :cheers:

 

Det med variasjonen mellom GPS og analog knopmåler ser jeg på min 525 Excel m/ 90hk Optimax.

 

Nå har jeg nettopp fått båten slik at alt den forskningen på propeller og riktig trim har jeg ikke kommet til ennå :lol:

 

På GPS måling så viser den 38 knop når jeg er alene , men viser kun ca 33 knop på analog måler , litt irriterende egentlig og jeg kunne godt tenke meg å få like verdier som på GPS målingen.

 

Kanskje denne tråden åpner for erfaringer igjen.

Redigert av opas (see edit history)

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...