Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det er jeg som ikke har fått med meg alt her eller dere andre jeg men jeg forstår Bjerknez ganske godt her.

 

Hvis det er mulig å få låne en 21" propeller er det vel bare å gjøre det og forsøke.

De fleste seriøse forhandlere låner ut dette og strengt tatt har han vel kjøpt propellen samtidig med båten så da vil jeg påstå at hvis 19" er feil er det forhandler sin skyld og de burde da ikke ta mellomlegg for propellen.

 

Siden farten øker fra 5.750rpm til 6.000rpm så regner jeg da med at ikke propellen kaviterer eller får luft? Høres vertfall ikke slik ut.

 

Det eneste jeg vil er at toppfart (rundt 40 knop) skal befinne seg når turtallet er rundt 5750. Ikke at toppfarten bør bli noe høyere.

Så lenge farten øker fra turtall 5700 til 6000rpm så kan vel ikke propellen kavitere/få luft?

For farten øker vel ikke når dette skjer.....eller?

Jeg merker iallefall veldig godt når min propell kaviterer. Da får jeg høyere turtall og mister flere knop i slengen.

Det er faktisk som å bremse forsiktig med bilen.

 

Når man prøver så må man jo ikke starte på ytterste "tiltehakk".

Det er vel bare å prøve ett og ett trinn til du ikke merker noe økning.

Skulle ikke forundre meg om det er trimangiver i instrumentene heller.

Selv om det dog er diffust hvor riktige de er :rolleyes:

 

Når man har investert i større motor enn std vil man gjerne oppnå den potensielle farten også selv om man ikke kan ligge der hele tiden.

 

Personlig har vel jeg blitt lurt av finn.no knopene på dette.

Båten min er ofte angitt til å gjøre 40 knop med 115 hk og 33 - 36 med 90

Min gjør ca 35 med 130 hk

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har ikke kjørt med toppfart mer enn maks 20 sek. under innkjøringen, og da var motor varm og det var ca. halveis i innkjøringsperioden. Rundt 4-5 timer.

 

Derfor jeg er litt skeptisk til høye turtall nå...

 

Så vidt jeg husker ble motor så varm at det luktet svidd etter et toppfart-run og at det var etter det denne mekaniske ulyden kom som blokken ble byttet på grunn av...?

 

En ting er sikkert. Motoren blir ikke så varm at den lukter svidd og blir skadet pga. noen sekunders kjøring på turtall over maks (men under eller på sperra). Det har jeg aldri vært borti eller hørt om at har skjedd med en ny utenbordmotor.

Det som derimot er veldig sannsynlig er at du som jeg skrev i et tidligere innlegg har trimmet den såpass langt ut(opp) at du delvis har mistet kjølingen under jakten på de siste tidels knopene. Og da skal det ikke mange sekundene til før motor blir så varm at det kan bli skader av det. Tenk deg all den varmen som utvikles når 115 hk går for full pupp og kjøleeffekten helt eller delvis forsvinner... For i det alarmen går kan det med de få sekundene det tar før du hører/reagerer være for sent.

Dette vil i så fall like godt kunne skje med både 21" og 23" propell bare det blir trimmet høyt nok.

 

Så jeg tror at selve turtallet og at motoren var forholdsvis ny har mindre med saken og gjøre. Men det at den ble varm pga. redusert kjøling pga. feil trimming (alt for høy) er en mye mer sannsynlig grunn til motorhavariet du hadde.

 

Uansett virker det som at det jeg og andre skriver ikke synker helt inn hos deg, så jeg vet ikke hvor mye vits det er i at jeg skrev dette innlegget heller.... :headbang:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker ble motor så varm at det luktet svidd etter et toppfart-run og at det var etter det denne mekaniske ulyden kom som blokken ble byttet på grunn av...?

 

En ting er sikkert. Motoren blir ikke så varm at den lukter svidd og blir skadet pga. noen sekunders kjøring på turtall over maks (men under eller på sperra). Det har jeg aldri vært borti eller hørt om at har skjedd med en ny utenbordmotor.

Det som derimot er veldig sannsynlig er at du som jeg skrev i et tidligere innlegg har trimmet den såpass langt ut(opp) at du delvis har mistet kjølingen under jakten på de siste tidels knopene. Og da skal det ikke mange sekundene til før motor blir så varm at det kan bli skader av det. Tenk deg all den varmen som utvikles når 115 hk går for full pupp og kjøleeffekten helt eller delvis forsvinner... For i det alarmen går kan det med de få sekundene det tar før du hører/reagerer være for sent.

Dette vil i så fall like godt kunne skje med både 21" og 23" propell bare det blir trimmet høyt nok.

 

Så jeg tror at selve turtallet og at motoren var forholdsvis ny har mindre med saken og gjøre. Men det at den ble varm pga. redusert kjøling pga. feil trimming (alt for høy) er en mye mer sannsynlig grunn til motorhavariet du hadde.

 

Uansett virker det som at det jeg og andre skriver ikke synker helt inn hos deg, så jeg vet ikke hvor mye vits det er i at jeg skrev dette innlegget heller.... :headbang:

Jeg forstår hva du skriver Sap_2000! Men jeg finner ingen logisk forklaring på artikkelen til baatmagasinet. Jeg forstår bare ikke hva som menes. For meg så ser det ut til at hvis jeg skulle sammenligne min båt/motor med denne artikkelen, så blir propellen for liten. Jeg driter i girutveksling og alt det der. Jeg driter også i om toppfarten blir øket. Jeg prøver bare å sammenligne mitt oppsett med det de skriver i denne artikkelen og da klarer jeg ikke og komme frem til noe annet enn at propellen er for liten. Enten så er propellen i mitt tillfelle for liten, eller så har baatmagasinet brukt en propell som ikke er standard.

 

Du sier støtt og stadig at jeg ikke hører på deg Sap_2000. Men det er du som ikke hører på meg!

Ja, dette kan også skje med større propeller. Selfølgelig kan det det!

Men det som skjer da er vel at fra man ser at farten ikke øker når man tilter litt og litt, så kommer aldri turtallet opp i 6.000 rpm. For hvis farten synker når man tilter oppover, så tilter man jo ikke enda mer for å se om det kanskje kommer til å skje ett under?

 

Jeg forstår hva du skriver Sap_2000 men det vieker som om du har låst deg veldig fast i instruksjonsbøkene.

Kan godt hende jeg tar feil i denne saken på jakt etter lavere turtall, men jeg finner bare ikke noe logikk i det baatmagasinet skriver hvis dette er riktig. Det er det som er hele poenget her.

 

Helt til slutt:

JA! Jeg er veldig fornøyd med båten så langt og jeg har hatt mange fine dager på sjøen uten å tenke på det jeg skriver her. Mange her som missforstår meg totalt. Farten er perfekt og motor er veldig bra (så lenge den ikke stopper igjen). Alt er altså bare fryd og gammen :)

Da tenker dere kanskje:

"Hvorfor i alle dager gidder han og henge seg opp i alt dette, hvis han er førnøyd"

Rett og slett forde det er slik jeg er skrudd sammen. Jeg kjøper meg ikke en båt til 300.000 for å cruise hjernedød ut på fjorden og hjem igjen uten å legge så mye som 1 sek. av tiden til å tenke på oppsett og motor etc. Det samme gjelder også bil. Faktisk så var jeg så ivrig at jeg spurte etter instruksjonsboken til bilen FØR jeg fikk den levert. Det var nemmelig 7mnd. levering på bilen. Det resulterte i at jeg fant 2 feil i instruksjonsboken.

 

Jeg viste også vesentlig mer om bilen samt modellene enn det min forhandler gjorde. Jeg hadde rett og slett nesten pugget instruksjonsboken og finkjemmet brosjyrene. Jeg viste nøyaktig og da mener jeg nøyaktig hva som fulgte med min bil. Jeg meldte meg inn i VW-Audi klubben og hang en del i forumet der også.

 

Jeg tror faktisk at selgeren var så lei meg at han prøvde og ungå meg... hehe.

Men eeeegentlig, så var han ikke lei tror jeg. Det var bare litt slitsomt for han at jeg faktisk kunne vesentlig mer om bilen jeg kjøpte samt modellene denne kunne fåes i og tillegsutsyr enn det han gjorde.

 

Mange i klubben var enig med meg, men jeg skjønner jo at de fleste ikke setter seg så voldsomt inn i ting. Og det er mennesker som sier:

"Se i instruksjonsboken" "Følg forhandlers råd" "Kos deg på sjøen og ikke tenk på disse knopene" etc etc.

 

Kan altså være at jeg tar feil her.... men jeg forstår altså ikke utsagnet til baatmagasinet.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

For i det alarmen går kan det med de få sekundene det tar før du hører/reagerer være for sent.

 

På min Suzuki DF200 kutter turtallet automatisk ned til tomgangsturtall hvis temp. alarmen går. Så man trenger ikke høre om alarmen går. (Det merker man.. bråstopp.)

Regner med det er slik på nyerere andre utenbordsmotorer også.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Kjøp propell. Ut og test og si hva du finner ut. Så skal i allefall jeg høre med stor interesse. Men pass på de tingene som blir sagt igjen og igjen her - det er viktigere at du ikke blåser motoren (igjen) enn at sap, anon, bilselgere og andre tilkjennegir at du har rett i dine gode tankemodeller rundt tekst du har funnet rundt omkring og forhåpentligvis i manualen også. Pass på kjøling, unngå for mye kavitering, ikke full gass hele tiden, husk på at full gass er høy belastning også hvis full gass gir 5400rpm.

 

Husk hurtigkrøker, momentnøkkel og godt anti-korrosjonsfett til propellen. Det første var en spøk.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår hva du skriver Sap_2000! Men jeg finner ingen logisk forklaring på artikkelen til baatmagasinet. Jeg forstår bare ikke hva som menes. For meg så ser det ut til at hvis jeg skulle sammenligne min båt/motor med denne artikkelen, så blir propellen for liten.

 

Er nok så enkelt som at propellen på testbåten er for liten. Enkelt og greit.

Dumt at journalisten ikke skrev det, men han tror sikkert de fleste som leser artikkelen trekker den konklusjonen lett selv.

 

Du sier støtt og stadig at jeg ikke hører på deg Sap_2000. Men det er du som ikke hører på meg!

Ja, dette kan også skje med større propeller. Selfølgelig kan det det!

Men det som skjer da er vel at fra man ser at farten ikke øker når man tilter litt og litt, så kommer aldri turtallet opp i 6.000 rpm. For hvis farten synker når man tilter oppover, så tilter man jo ikke enda mer for å se om det kanskje kommer til å skje ett under?

 

Farten kan øke noe, men turtallet vil øke enda mere pga. ventileringen. Propellen mister jo ikke allt grep selv om tippene går gjennom vannoverflaten.

Farten øker litt fordi båten kommer noe høyere i vannet og den våte flaten (motstanden) reduseres.

Når det gjelder hvem som hører på hvem, så føler jeg meg ikke mest skyldig der :rolleyes:

 

Jeg tror faktisk at selgeren var så lei meg at han prøvde og ungå meg... hehe.

 

Kan ikke skjønne det... :wink:

 

Kan altså være at jeg tar feil her.... men jeg forstår altså ikke utsagnet til baatmagasinet.

 

Tror det er overhengene fare for det :yesnod:

 

En ting: Når du får på den nye propellen, så få en som har kunnskap og erfaring til å være med på testingen så trim etc. er riktig.

 

Egentlig skjønner jeg ikke at jeg gidder og prøve en gang. Kan ikke komme på et tilfelle hvor en har mer klare, utfyllende og ikke minst like svar av så mange her inne på spørsmålene sine som deg. Likevel tviler du.

Til og med en som har identisk motor og propell på så sammenlignbar båt som mulig, sier propellen er riktig og at 21" blir for tungt. Han får også mer fart på mindre turtall enn deg. At turtallet er lavere kommer nok av at han trimmer motoren sin riktig og ikke lar den ventilere så mye.

Hadde ikke også en mekanikker vært med deg på prøvetur og var fornøyd med propell og turtall??

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Synes du ikke det er over middels rart at ett seriøst blad som baatmagasinet tester med for liten propell?

Jeg velger og tro at dem testet med 19" propell som jo er "standard".

 

Hvis dem har gjort dette, så befinner jeg meg i nøyaktig samme situasjon som dem beskriver.

Det er fullt mulig at alle her har rett og at 19" er det som gir best resultat.

 

Det eneste jeg er ute etter er:

lavere turtall ved 40 knop. Spørsmålet er da altså HVOR mye dårligere aksellerasjonen blir.

 

Du sier han får mer fart på mindre turtall enn meg.... Det er nettopp det som "bekymrer" meg litt.

Hvorfor får ikke jeg noenlunde samme fart?

 

Man slenger spaken i vater og tilter ut sagte men sikkert mens man ser knopmåleren sniker seg opp mot 40-tallet. Ved maks tilt uten at motor kaviterer/får luft og ett turtall på nesten 6.000rpm. ligger nåla på 40 knop. Tilter jeg enda mer enn dette får propellen luft, noe jeg tydelig hører, samt at turtallsperre alarmen går. Er ikke dette riktig måte å gjøre det på da?

 

Ved 5750 rpm så har jeg rundt 37-38 knop.

 

Er det noe her jeg gjør feil?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Her møter du veldig veldig mange som har kunnskap som går utenfor servicemanualen tilogmed, men selv da er du skeptisk. Hovedforskjellen, tror jeg, mellom deg og entusiastene (du må jo være forbi det stadiet) er at du er meget kritisk til kildene og er såpass sta at du må oppleve ting selv for å tro at det stemmer 100%. Og i tillegg har du fantastisk god tid og råd. Arrester meg om jeg tar feil.

 

La heller tonen i tråden vri seg litt da. Du blir jo et glimrende testobjekt for propellere. Jeg vil anbefale at du tester med 4- og 5-blads propeller også. Disse gir mindre vibrasjon og båten får bedre løft på lav hastighet. Kanskje det kunne vært noe for deg. Muligens går turtallet ned og farten passerer 40 knop.

Link to post
Share on other sites

Joda... kan alltids være litt sta... Men det som skrives av baatmagasinet stemmer så bra med mine opplevelser at jeg nesten ikke kan overse det.

Spørsmålet er hvem jeg skal stole mest på... Baatmagasinets uttalelser, eller uttalleser fra medlemmer her inne.

 

Skal ikke være lett seru :)

 

Joda.. jeg skal prøve større propell. Muligens til uken og helt sikkert i ferien, som er hele juli-mnd.

Så får vi se :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det høres ut som en veldig god ide fra jimpec. Det at leverandøren din ,såvidt jeg husker du sa, også testet med 21" og gikk tilbake kan du se bort fra.

 

Test og si hva som skjer, i stedet for å bruke masse tid på å tvile på erfaringene og opplevelsene til folk her, basert på inkonsistens mellom dem og utsagnene til en jounalist.

 

Ikke STOL blindt på noen. Hør på råd, bruk det beste og erfar selv. Det er viktigere enn å krangle om detaljer.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Du har helt rett tjeh :smash:

 

Jeg skal så absolutt prøve dette ut selv, uansett hva som blir sagt her.

 

Men det er jo litt morsomt og diskutere litt da?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Ja, men du som driver med support bør vite hvor plagsomt det er hvis folk er mer interessert i å trekke i tvil det du sier, enn å teste det ut. Dette er råd og bør behandles som det: Gode og velmente betrakninger basert på erfaringer fra lignende situasjoner. Kan aldri bli 100%, men er veldig nyttige likevel.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Når man driver med support så finnes det mye fakta som ikke er grunnlag for diskusjon.

Sån som klare regler som skal følges feks.

 

Når det gjelder optimalisering av motor/propell/båt så finnes det så mange preferranser at det ikke finnes noe fakta. Rett og slett forde jeg tror at en motor/båt kan kjøres med flere forskjellige propeller, da det finnes forskjellige behov der ute. Og mitt behov er lavere turtall.

 

Noen vil ha rask akselerasjon og lavere toppfart... mens 90% av befolkningen tar den propellen som henger på under kjøp og ikke tenker noe mere på det.

 

Akkurat nå sitter jeg på flyplassen i Alta, men jeg skal se om jeg får tid til propellbytte i helgen. men vertfall så blir det i ferien.

 

Hadde jeg kun hørt på råd fra mine foreldre opp gjennom tidene og slått meg til ro med det, så hadde jeg jobbet som rørlegger, kjørt Skoda Stasjonsvogn og bodd i rekkehus.

Men jeg hørte på meg selv, og fikke en betydelig bedret tilværelse.

 

PS! Det er dog ikke noe galt med å være rørlegger eller kjøre en Skoda, samt bo i rekkehus. Det var bare ikke ett slikt liv jeg så for meg, og dermed gikk jeg mine egne veier.

For dem så var deres meninger veldig fornuftige, men for MEG så passet det ikke. Ikke alle som forstår det...

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Når man driver support gir alt rom for diskusjon. Helt banalt: "Hvordan VET du at det er skjermdriveren som må byttes?". Er du helt sikker på at den skal oppgraderes og ikke nedgraderes? Hvordan vet du at det ikke er spenningen fra poweret som er feil? Jeg leste i et magasin at... DirectX"

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Når man driver support gir alt rom for diskusjon. Helt banalt: "Hvordan VET du at det er skjermdriveren som må byttes?". Er du helt sikker på at den skal oppgraderes og ikke nedgraderes? Hvordan vet du at det ikke er spenningen fra poweret som er feil? Jeg leste i et magasin at... DirectX"

Nå er det ikke slik support jeg driver med tjeh.

 

Jeg driver som moderator, hvor jeg holder orden i forum og har klare regler og forholde meg til.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

..men du ser analogien? Propellvalg er som du selv sier ikke noe som følger klare regler. Rådene er kjempegode og på ingen måte feil selv om du setter på en 21" og på grunn av reelle ting eller etter-rasjonalisering ender opp med å være mest fornøyd med det og at du mente det hele tiden. Etter-rasjonalisering og "reelle objektive grunner" er to sider av samme sak forresten.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Er nok så enkelt som at propellen på testbåten er for liten. Enkelt og greit.

Dumt at journalisten ikke skrev det, men han tror sikkert de fleste som leser artikkelen trekker den konklusjonen lett selv.

Jeg tror at han ikke skjønte dette jeg :rolleyes:

 

Farten kan øke noe, men turtallet vil øke enda mere pga. ventileringen. Propellen mister jo ikke allt grep selv om tippene går gjennom vannoverflaten.

Farten øker litt fordi båten kommer noe høyere i vannet og den våte flaten (motstanden) reduseres.

Er dette synsing?

Eller er det egenopplevd?

 

Jeg har nemlig aldri opplevd at farten øker under ventilering.

Jeg har også til gode å se den motoren som ikke får kjøling når propellen har tippene i vannet.

Riktignok er det bevegelse i vannet der når båten ligger i plan men...

 

 

Til og med en som har identisk motor og propell på så sammenlignbar båt som mulig, sier propellen er riktig og at 21" blir for tungt.
Hvordan kan han si at propellen er riktig med tilnærmet lik båt. Om båten så var lik kunne han ikke sagt at propellen er riktig.

Det avhenger blant annet av hvilken last de forskjellige personene har i båten det.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det blir feil å synse om hva som er årsaken til at motoren fikk tikkelyd. Det trenger ikke å ha vært vannkjølingen som har vært årsaken. Feil med smøring eller for mager blanding kan også være mulige årsaker. (Fabrikkfeil) Vær heller glad for at du har kjøpt hos en forhandler som tar ansvar --- med en gang!

 

Kos deg med båten din nå, og kjøp en 21" og lag deg dine egne erfaringer --- som du kan dele med andre her inne etterhvert. :wink:

 

- Så vil du snart innse at båtjournalister ikke nødvendigvis er den rette instansen å hente råd i fra..... :rolleyes: Lettvinte artikler, masse prøvekjøring av kjempedyre båter - uten at det koster 50 øre - full "shades" og "hey-hey-hey" faktor - gode dager og slett arbeid......

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Trivelig det da :cool:

 

Men har du opplevd fartsøkning når propellen ventilerer?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Synes du ikke det er over middels rart at ett seriøst blad som baatmagasinet tester med for liten propell?

Jeg velger og tro at dem testet med 19" propell som jo er "standard".

 

Jo, noe rart er det, men ikke uvanlig, dessverre. Synes ikke det er så sjeldent og lese tester hvor ideelt turtall ikke blir oppnådd.

Disse mindre såkalte testene eller prøvekjøringene er ofte så enkle som at journalisten møter opp hos en forhandler etter avtale og tar seg en times tur med båten. Ofte er de ikke noe mer vitenskapelig utførte enn det.

Kunnskapsnivået er heller ikke all verden hos noen av de yngre gutta... Virker som om noen av de har lest mer om båt i blader enn å ha kjørt båt selv.

Morro når man leser om hvor rått den 58 fots stor flybridgebåten oppfører seg i "full lock turns" hvor rask den er i aksen... :lol: Blir litt som og legge vekt på hvordan semitraileren oppfører seg på bane... Men stort sett er det mange flinke folk i Norsk båtpresse.

 

Det eneste jeg er ute etter er:

lavere turtall ved 40 knop. Spørsmålet er da altså HVOR mye dårligere aksellerasjonen blir.

 

Lavere turtall og en båt som er tregere opp i plan, spessielt med last vil du garantert få. Kan hende du får noe høyere toppfart med lett båt også.

Det de aller fleste er enige om når det gjelder propellvalg, er at turtallet bør ligge tett optil eller noe over den øvre grense for maks anbf. turtall ved normalt lastet båt. Det tror jeg du vil være ganske langt unna og oppnå med 21" med mindre du lar den ventilere ganske kraftig.

 

Du sier han får mer fart på mindre turtall enn meg.... Det er nettopp det som "bekymrer" meg litt.

Hvorfor får ikke jeg noenlunde samme fart?

 

Kan være flere grunner... Båten din kan være noe tyngre, Skroget på Bellaen kan være noe mer effektivt og lettdrevet i disse hastighetene f.eks.

Men identiske motorer med identisk propell vil stort sett oppnå noenlunde likt turtall, ved lik fart, under like forhold (trim f.eks) selv om de sitter på forskjellig båter. Det viser stort set alt av tester jeg har lest samt egne erfaringer.

 

Man slenger spaken i vater og tilter ut sagte men sikkert mens man ser knopmåleren sniker seg opp mot 40-tallet. Ved maks tilt uten at motor kaviterer/får luft og ett turtall på nesten 6.000rpm. ligger nåla på 40 knop. Tilter jeg enda mer enn dette får propellen luft, noe jeg tydelig hører, samt at turtallsperre alarmen går. Er ikke dette riktig måte å gjøre det på da?

 

Ved 5750 rpm så har jeg rundt 37-38 knop.

 

Er det noe her jeg gjør feil?

 

Jeg mener du trimmer for høyt for og oppnå den siste knopen eller to og at reell toppfart på båten din er ca 38 knop ved 5.750 og 19" propell. Det du får over dette er "tyning"

 

Er dette synsing?

Eller er det egenopplevd?

 

Ja, selvopplevd med nåværende båt faktisk.

Jeg baserer stort sett det jeg skriver om på egne erfaringer gjennom nesten 30 år i mange forskjellige type motorbåter fra joller med 4 hk og stort sett alle trinn opp til 50 fotere med 2 x 800 hk. De siste 5-6 årene har jeg også jobbet litt bi som leveringsskipper.

Har også vært med på og velge propeller til en god del båter opp gjennom årene.

 

Noen tall: Nåværende båt ble levert med 21" stål som viste seg og være noe for tung etter min smak.

Yamaha F-150, maks anbf. turtall = 6000 o/min montert på Askeladden 565. 0% trim = bunn. - 100% trim = der tilten overtar for trim

Allt med 2 personer ombord og full tank på 150 liter.

 

Orig 21" stål

Flat fjøl, noe lavt trimmet (ca 30%) = 43-44 knop ved ca 5.450 o/min og ingen ventilering

Flat fjøl, ideelt trimmet (ca 50-55%) = 45,5 knop ved ca 5.600 o/min og antydninger til ventilering

Flar fjøl, mye trimmet (ca 75 %)) = 46.noe knop ved ca 6.050 rpm og med kraftig ventilering og merkbart høyere baug. Altså stiger turtallet med ca 400 omdreininger mens farten øker med under en knop når propellen ventilerer kraftig, mens turtallet barte stiger med ca 150 o/min på 1-2 knop uten ventilering.

Kjølevannstrykket sank også en hel del på høy trim.

 

Med 19" Ballistic ble tallene 46,5 knop ved ca 5.800 o/min og ca 55% trim og svake antydninger til ventilering. Mer optimalt med denne propelle i følge mine preferanser Har ikke prøvet og ventilere denne masse for å se om det kanne gått noe fortere da jeg allerede er mer enn nok fornøyd med farten.

Ballistic'en ble valgt for å få maks turtall nærmere maks anbf. og dermed en motor som jobber lettere, er kjappere og sterkere i aks ved last og vannski etc.

 

Jeg tror (håper i alle fall) dette blir min siste post i denne tråden. Ønsker Bjerknez lykke til og håper han til slutt finner lykken med idealpropellen.

 

God sommer :flag:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Husk at det er ingen som tvinger deg til å poste i denne tråden sap_2000. Bare flott att du gjør det, ikke det jeg mener, men siden det nærmest hørest ut som om du synes det er slitsomt og sier "Jeg tror (håper i alle fall) dette blir min siste post i denne tråden" så synes jeg det går litt langt for din del.

 

Daffy skrev:

"Jeg tror at han ikke skjønte dette jeg"

 

Joda.. jeg skjønner hva som står der. Ingen problemer med det. Men jeg har faktisk hatt større tiltro til båtjournalister enn dette.

Men dette understreker vertfall ett par ting:

 

1. Man kan ikke stole på noen. Selv ikke personer med tilsynelatende gode kunnskaper hva båt angår.

2. Jeg kommer ikke til å bruke penger på flere bårblader. De pengene jeg kjøper båtblader for utgjør en full tank hver sommer.

 

I dette øyeblikk skal jeg opp i båten en tur og "montere" puten som knakk. Samt vaske og gnikke litt, før jeg skal på en lengre sjøtur senere i dag.

Jeg skal nemmelig på "Båthusrevyen" i Fredrikstad i kveld :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Kose deg på båthusrevyen :smiley:

 

Daffy skrev:

"Jeg tror at han ikke skjønte dette jeg"

Det var journalaisten jeg snakket om... ikke deg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...