Jump to content

Prosjekt: MS Kira II - mitt nye prosjekt!


Sleipner93

Recommended Posts

Tror ikke det er sprekkene det lekker ved, tror det er i skjøten mellom stevn og bordganger, både foran og bak...

 

Lekker en god del, pumpa pumper hver gang den "sjekker" etter vann... Men er jo ikke store mengden.

 

Angående truttning er det en i havna som er rimelig sikker på at skroget er av lerk, og han sier at det tar lang tid før det trekker vann skikkelig...

 

Hvordan kan jeg finne ut om det er lerk?

Link to post
Share on other sites

Jepp, båten er nok like stolt og fornøyd som meg..

 

De i havna mente jeg glise godt når jeg bakkte ut av slipprenna... :cool:

 

Angående lerk er jeg mer og mer sikker, jeg slipte nemlig ned litt på skroget når den stod på land og det var ikke noe lys furu som kom fram, dette finner jeg ut av neste vår når hele båten skal slipes ned og oljes på nytt...

 

Men visst noen har andre tips hvordan jeg kan finne det ut før er det bare å komme me dem.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon!

 

Jeg er som tidligere nevnt litt usikker på om jeg får deltatt på Havnedagene i år.. :nonod: Jeg skal på ferie til Tyrkia uken før og kommer hjem på natten den dagen Havnedagene begynner.. Men det kan være jeg kommer meg oppover men er veldig usikkert..

 

Du som kjenner litt til systemet? MÅ jeg melde meg på eller kan jeg bare komme om jeg rekker/får det til, så blir det fikset til en plass til meg? Eventuelt melde meg på når jeg kommer dit?

Link to post
Share on other sites

Grattis :cheers:

 

Å få båten på sjøen er en viktig milepæl i prosjektet. Har du store ting igjen eller er det stort sett bare sommerkos nå?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tja, har jo hele innredningen som mangler da... Blir jo vinterprosjektet det.. Nå vil jeg bare bruke båten slik som den er for det er bare få måneder jeg får av denne sesongen. Så denne sesongen blir det campingstoler eller lignende på uteplassen... :lol:

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg tenkte (eller håpet på :wink: ). Må jo benytte sommeren til båtkos så kan arbeidet komme senere :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Netopp i de baner jeg også tenker, har ikke særlig lyst å stå å snekre innredning når jeg kan bruke båten.. :wink:

 

Så vurderer jeg også motorskifte om jeg får råd til det.. 10 hesteren blir litt liten så jeg vurderer å montere en 2H med 18hk.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vellykket sjøsetting, båten se flott ut.

Synes forøvrig at du har fått til svært så mye på kort tid.

Er også enig i prioriteringene dine, få båten på sjøen og kos deg med den så kan du ta innredning etter hvert.

 

Jeg har faktisk vært nede å sett på den et par ganger, men du har ikke vært der.

 

Hvordan gikk det med Yanmar'en, fikk du solgt den? Dekker vell mye av utgiftene gjennom salg av denne?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vellykket sjøsetting, Ørjan!

Båten er fin i linjene og overbygget passer fint inn.

Dette er er ikke alltid like lett å få til, en ser mange snodige

forsøk. Kos deg på sjøen i sommer og la oss

følge med på vinterprosjektet ditt!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

SF, dumt jeg ikke har vært der, men jeg er der nede til helt forskjellige tider, men vi møtes sikkert en gang! :wink:

 

Seilaren : Ja det var jeg som var på tur idag, første "skikkelige" turen med båten. Hadde vel en to timers tur med dama rundt omkring. Gikk som nevnt opp mot byen og under broen og videre til Buøy hvor det ble handlet kinamat. Etter det gikk vi opp for å besøke Plimsoll som har Nortun men han var desverre ikke ombord. Etter dette satte vi kursen for hjemmhavn igjenn!

 

Kjempekjekk tur og alt fungerte egentlig veldig greit. Lakk selvfølgelig mye mer under fart og pumpa fikk noe rusk i seg og stopper underveis noen ganger men det ble fort fikset.. Den drog faktiskt rumpa så lang nedi at jeg vil tro sjøen var 10cm over bunnstoffet bak.. :crazy: Ellers syns jeg den gikk ganske greit i sjøen, den ruller selvsagt veldig lett da den enda flyter ganske så lett men ellers var det bra..

 

Sabben virker uten store problemer, mangler pakning på eksosflensen og her spytter den endel olje som griste til både motor og motorkasse men det får vi renske når den tid kommer. Og selvfølgelig lage til en pakning..

 

Ellers har jeg funnet en lekkasje i båten. Den lekker godt foran i baugen, og grunnen er at ett bord har sluppet taket fra stevnen. Jeg føler meg dum som ikke fikset dette når den stod på land da jeg visste om det men satset på at det truttnet til.. Noe det ikke virker som det gjør..

 

Håper å få tatt den opp på slippen igjenn en snartur imorgen så jeg får fikset dette. Derav trenger jeg tre rustfrie treskruer med hode hoder/skiver så jeg får trukket det godt isammen igjenn. Hvor er dette å få kjøpt i Stavanger regionen?

Link to post
Share on other sites

Hei, kjempefin båt.

 

Jeg lurer bare på om du startet opp motoren i en nesten knusktørr trebåt? Det er vel ikke helt heldig, og kan være noe av forklaringen på lekkasjene dine. Jeg pleier å vente en uke heller to før jeg starter motoren etter sjøsetting. Søm og bolter ristes løs i tørt treverk.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo ofte det sies at motoren ikke skal startes før en uke osv og sånt... Greit nok det, men jeg pleier som regel å gjøre det en dag eller to etter sjøsetting... Det har gått greit tidligere og gjør det sikkert nå også. Av min erfaring er ofte mye av truttningen gjordt på de første timene... Dessuten har båten stadig blitt vannet den siste tiden den stod på land.. :smiley: Så tror nok ikke det har gjordt så mye, ihvertfall ikke med det omtalte bordet i stevnen..

 

Men klart, det er tryggere å vente en uke... Men jeg er ikke altid tålmodig nok.. :wink: Er så fiiin lyd!

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten oppe på slippen i en snar time idag... Kjøpte 8stk rustfrie skruer med 8mm skiver på Jama Marina idag.. Fikk sjokk når dama bak kassa slo det inn, 140 kroner skulle hun ha... Fikk opp båten og satte i skruene imellom naglene som var fra før. Dette virker ikke, fikk ikke noe tak med skruene. Mistenkte lengden på skruene var for liten (38mm). Freste opp med mopeden og fikk tak på 8 nye av samme tykkelse (6.3mm) bare disse var 50 lange. Sint igjenn når hun slo inn i kassa og det sto 80 kroner men men..

 

Prøvde med de nye skruene, dette ga resultater, bordet trakk seg litt inntil, men til slutt slapp disse skruene også.. Fikk det ikke til bedre enn dette og måtte bare kline på masse farm og håpe det ble tett..

 

Det ble det ikke... :nonod:

 

Lekker nok mindre, men langt ifra perfekt.. Derfor blir det vinterjobb, få ut alle spikrene som står i fra før og sette inn rustfrie treskruer. Sansynligvis enda lenger enn 50mm også... Satster gjerne på oppimot 70 neste gang..

Link to post
Share on other sites

Men slik jeg har forstått det spier syrefaste skruer opp kobberen veldig fort... ?

 

Forøvrig, jeg trenger fettkopp til hylsa mi, hvor får jeg tak i dette? Jeg trodde dette var slik Maritim hadde men jeg fant ingenting på maritim ved søk på "fettkopp"

Link to post
Share on other sites

Men slik jeg har forstått det spier syrefaste skruer opp kobberen veldig fort... ?

 

Forøvrig, jeg trenger fettkopp til hylsa mi, hvor får jeg tak i dette? Jeg trodde dette var slik Maritim hadde men jeg fant ingenting på maritim ved søk på "fettkopp"

 

 

Kan denne vere noe som kan brukes i steden for den smørekoppen? Som eg forsto på teksten så erstatter denne den gamel koppen :wink:http://www.maritim.no/product.aspx?id=2600...upkey=006003032

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...