Jump to content

Prosjekt: MS Kira II - mitt nye prosjekt!


Sleipner93

Recommended Posts

Kan denne vere noe som kan brukes i steden for den smørekoppen? Som eg forsto på teksten så erstatter denne den gamel koppen :wink:http://www.maritim.no/product.aspx?id=2600...upkey=006003032

 

Stusset litt over hva det var når jeg søkte på fett på Maritim men gikk aldri inn.. :blush: Derimot tror jeg ikke dette er noe for meg.. Jeg vil gjerne selv kontrollere hvor mye fett jeg gir hylsa.. :smiley: For prøve å finne noen som selger, men det ser jo ut til at dette er blitt "gammeldags" og kan kanskje bli vanskelig og finne. Men umulig er det nok ikke.. :smiley:

 

Kan ellers nevne at jeg har hatt turer nesten hver dag med båten og blir mer og mer glad i den. Den er ypperlig til å fiske ifra og vi har vel fisket på nesten alle turene. Fisk er det derimot dårlig med, vi var utpå idag og fangsten var ikke mer enn 3 makrell og 1 uer.. Syns ikke makrellen så noe fin ut i kjøttet så det blir agn til utlegget vi har.. :smiley: Må nok til med garn og teiner snart!

 

Ellers blir det nok å sette inn ny dør og fikse litt på dørken ute de neste prosjektene. Mangler litt dørk over koblingshuset på Sabben. Her må dørken nemlig være litt høyere... Ikke særlig og ha det åpent der når propellakslingen spinner rundt... Litt sen eller tauverk nedi der kan det fort bli rot av, og ikke minst en fot nedi kan det bli blod av... :eek:

Link to post
Share on other sites

Har fått tak i fettkopp, Poseidon hadde en liggende og den passet faktisk på hylsa også! I samme slengen fikk jeg med meg noen beist av stålklumper til ballast. Helt ypperlig egentlig, tror de blir lettere å plassere i kjølen enn plastkannene fylt med singel..

 

Ellers har jeg inspisert litt foran i baugen igjenn, det lekker rimelig mye der nå og jeg må nesten bare opp igjenn på land for å få fikset dette da jeg kan ikke ha det slik. Skal først ta meg en tur til Engøyholmen Kystkultursenter for tips og råd..

 

Jeg lurer på om jeg skal få lånt/snekre meg to "båt-tvinger" som det ble kalt i havna idag. De ser ut som en V og med de kan jeg klemme inn bordet i falsen før jeg skrur det fast.. Skal ha tegning av noen liggende en plass..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg endelig fått brukt båten skikkelig. Jeg ligger for tiden ankret opp ved Buøysundet i Ryfylke og dette er siste "stopp" før turen hjemover starter imorgen. Har vært på tur i en uke nå og virkelig fått testet båten. Har vært opp i mot Ombo på besøk hos besteforeldre hvor etter turen bare har vært rundt i Ryfylke.

 

Før vi reiste snekret vi fort isammen en innredning. Foran i baugen er det to køyer med en plate som kan legges slik at det blir en god dobbelkøye. Siden vi skulle være 3 stykker en del av turen måtte vi også lage en seng til siste person. Denne ble laget i selve styrhus delen. Her skal jo salongen være på BB side, og for å få sikt ut vinduene må dørken heves her. Det var også det vi gjorde, snekret en ny dørk i kryssfiner, dette ble på denne turen seng for 3. mann men vil senere fungere som dørk for benkene og bordet ved det jeg kaller "salongen".

 

Båten virker forøvrig veldig bra og går godt i sjøen. Marsjer på 5 knop og med medvind går den rundt 6 på maks. I sidesjø liker den seg ikke så godt da den ruller noe forferdelig. Har et lite håp om å få på en mesan mast for å forbedre dette. Turen ifra Kotavågen til Buøysund idag var rimelig heftig syns jeg med krappe 1 meter høye bølger på det verste. Båten holdt seg godt og pløyde igjennom bølgene med etterfulgt sjøsprut på styrhus og meg.. :lol:

 

Det eneste minuset jeg har funnet er at den desverre lekker litt her og der i styrhus/overbygg. Steder jeg har lagt merke til den lekker er i disse 90grader kantene som var vanskelige og støpe. Her får jeg ikke annet valg enn å slipe bort maling når jeg kommer hjem og pensle på godt med polyester.. Lekker litt i vinduspakningene men her er det nok bare silikon og fugemasse som må til.. :smiley:

 

Skal ha båten opp også snart for litt små reperasjoner. Jeg greide selvfølgelig og bakke et tau inn i propellen igår. Tauet fikk jeg forøvrig greit løs med båtshake etterpå, men ved ettersyn hadde tauet viklet seg rundt smørerøret til propellen og selvfølgelig revet dette løs fra propellen. Dette må fikses, så jeg får smørt propellen.

 

Med det samme får jeg prøve å få tatt bordgangen(e) som har sluppet helt foran i stevnen og få fikset disse.. Her blir det enten lange treskruer eller gjennomgående bolter :eek:

 

Før jeg tar den opp skal jeg prøve å finne ut hvor den lekker og prøve å få tettet mesteparten.

 

Senere blir det å lappe litt på dørken ute og inne, få lagt til mast.. :smiley:

 

Skal komme med oppdateringer når jeg kommer hjem.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Halloen ørjan .

Har lenge følgt med på prosjektet ditt med trebåten din og du er veldig dykktig for og vere så ung

skal komme med tips vist eg har noe eg kan hjelpe deg med ..

lykketil videre.

legg til noen nye bilder da, alltids bra med bilder ..:D bilder av lekasjen så kansje noen kan hjelpe deg med noen lure ider og noen

fine bilder av båten ..

 

Espen

på jakt etter båt

Link to post
Share on other sites

Heisann... spennende tråd du har her!

La mere til at det er noen bord som har sluppet fra stemmen forran? Virker som om du ha god kontroll på dette, men jeg vil komme med et lite tips i den forbindelse.

 

Rengjør så godt det lar seg gjøre mellom bordet og stemmen. Her er ofte det viktigste den rengjøringen du gjør fra innsiden, ettersom bordet skal inn i et "kilespor" i stemmen. selv fikk jeg ut spikerene og brukte skruer i disse hullene til og trekke inn igjen bordene med. ( satt på en stor skive slik at trykket ble fordet). Når det var på plass ble det satt inn skruer mellom alle de gamle hullene, før jeg løste forsiktig "trekk"skruene, og erstattet de med mindre forsenkede skruer. Selv har jeg brukt simsons komstruksjonslim mellom bord og stem. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Killmeister, denne kilen som du snakker om heter vel fals på fagspråket..

 

Reperasjonen jeg gjorde var jo rimelig kjappt gjordt bare på et kvarter. Her borret vi nye hull og satte i rustfrie skruer på 6.1mm og 50mm lange. Da fikk jeg trukket bordet litt inntil men ikke skikkelig, det som skjedde var nemlig at skruene slapp. Jeg mistenker råte i stevnen.. :nonod:

 

Men jeg skal ta det bedre til vinteren når jeg tar den opp for vinterlagring. Da får jeg rengjøre skikkelig..

 

Angående dette så har jeg klint på masse farm her, er det noen som vet et middel som løser dette opp godt? Jeg må jo få vekk svineriet igjenn.

Link to post
Share on other sites

jeg vet ikke om du har prøvd dette...men som en nødløsning kan "mauring" være et alternativ dersom det lekker mye. Om du ikke kjenner til dette går det ut på og ta en bøtte med fin spon på ei stang og riste dette ut under båten. fungerer veldig bra dersom det er i bordgangene det lekker. Ellers er vel mitt beste råd farm... eller hamp som rørleggerene bruker dynket i vannfast grease og dytte med dette. Tyvtriks alt sammen, men det fungerer intill båten skal opp... :cool:

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten oppe på slippen i en snar time idag... Kjøpte 8stk rustfrie skruer med 8mm skiver på Jama Marina idag.. Fikk sjokk når dama bak kassa slo det inn, 140 kroner skulle hun ha... Fikk opp båten og satte i skruene imellom naglene som var fra før. Dette virker ikke, fikk ikke noe tak med skruene. Mistenkte lengden på skruene var for liten (38mm). Freste opp med mopeden og fikk tak på 8 nye av samme tykkelse (6.3mm) bare disse var 50 lange. Sint igjenn når hun slo inn i kassa og det sto 80 kroner men men..

 

Prøvde med de nye skruene, dette ga resultater, bordet trakk seg litt inntil, men til slutt slapp disse skruene også.. Fikk det ikke til bedre enn dette og måtte bare kline på masse farm og håpe det ble tett..

 

Det ble det ikke... :nonod:

 

Lekker nok mindre, men langt ifra perfekt.. Derfor blir det vinterjobb, få ut alle spikrene som står i fra før og sette inn rustfrie treskruer. Sansynligvis enda lenger enn 50mm også... Satster gjerne på oppimot 70 neste gang..

 

 

 

en ting jeg glemte å si, som er en mulighet er og fylle skruehullene med polyurtanelim ( vannfast trelim) før du setter i skruene. Går også med epoxylim, men det vanfaste limet ekspanderer og gjør at det biter godt selv i litt dårlig ved. Høres ut som stemmen din er blitt porøs. Hvet ikke hva det kommer av, men har opplevd det selv på min gamle båt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har vært utrolig lat med å oppdatere tråden, men så har jeg vært litt lat i det siste også å ikke gjordt så mye med båten. Dvs, jeg har skrudd endel bil, syns det er greit med litt avlasting etter at det har vært BARE trebåt i 3 år nå snart. Jeg har selvfølgelig ikke mistet interessen det har bare vært en liten avlasting.

 

Ellers er bordet i baugen blitt trukket inntil. Vi gikk for franske treskruer siden hullene var så store, det er ikke noe fint men det virker. Og det syns jo heller ikke da det er under vannlinja.

 

Etter dette virker det som om den har tettet seg foran i baugen, lekker endel fortsatt men jeg tror mye kommer inn i kjølen.

 

Det er egentlig stort sett det som har skjedd, har vært lite med turer også men hadde en liten time utpå igår og det var herlig å være tilbake igjenn!

 

Nå er det jo snart opp på land for vinteren også. Om jeg skal rekke alt jeg skal gjøre kan jeg like gjerne starte med en gang båten er tatt opp... :wink:

 

*Bygd ferdig innredning

*Lage ny takluke

*Legge opp el. anlegg.

*Fullføre dørk ute

*Lage sitteparti ute

*Montere mast

*Skrape ned skrog, olje og lakke.

*Pusse og lakke dør

*Sette inn nytt vindu

*Montere danskebysse

*Montere styresnekke

*Gjøre litt småplastring på overbygg.

*Utbedre lekkasjer under vannlinjen.

*Støpe skikkelig ballast

*Legge opp sjøvannskjøling til eksosen

*Montere opp elektronisk utstyr

*Montere kjøleskap og rødsprit apparat

*Lage "dasshus"

 

 

Dette var hva jeg kom på i farten, og listen kan sikkert bli dobbelt så lang og mer. Jeg kommer nok langt ifra og rekke alt, men dette er hva jeg ønsker å få gjordt. Det må selvsagt stilles opp i rekkefølge om hva som er viktigs, mye kan gjøres på sjøen også.

 

Men jeg kan likegjerne begynne med en gang jeg har fått båten opp som dere ser.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har savnet oppdateringer fra deg i sommer Sleipner, så det er godt å se at du er på banen igjen.

Vel, vi går alle lei iblant...og det kan være greit å ta en pause.

 

Da blir det enda bedre å komme i gang igjen.

 

Hadde selv en slik "latmanns-pause" i vinter, men så kom lysten og pågangsmotet sigende, og da var det bare morro å gå på igjen.

 

Lykke til videre, gleder meg til å følge med

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Båten er for lengst tatt opp for vinterlagring. Men grunnet mye å gjøre i det siste når det gjelder skole, jobb og kvinnfolk og bil har det ikke blitt mye tid til båten. Men når jeg får bort bilen nå blir det tid igjenn. Har sittet en stund i båten idag og lagt planer for vinteren. Første som skal gjøres er å snekre krybbe og presenning. Kommer oppdateringer utover vinteren folkens, prosjektet lever enda og skal fortsettes på om noen har trodd det var slutt.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår godt dere gifte mannfolk ikke får så mye tid til båten altid. Dette med forhold stjeler virkelig mye tid altså. Men så er det dette med prioriteringer. Men nå skal jeg få vekk bilprosjektet og jobbe med båten i vinter heller så jeg og dama kan få noen flotte turer neste sommer!

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til å følge med i denne tråden fremover :smiley:

Forhold tar mye tid ja, men jeg personlig ville aldri vært for uten! :smiley:

Tenk de flotte turene du og kjæresten kommer til å få fremover, kommer til å bli mange flotte minner sammen :smiley:

 

:lol: Ikke alle jenter som er så "fisefine" da Bastard :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Etape90, er enig med deg, det er noe jeg heller ikke ville vært foruten. Vet ikke om det er å banne i kirka dette, men hadde jeg måtte tatt valget mellom båten og dama hadde det blitt dama. Nå har jeg heldigvis funnet meg ei dame som virker til og sier selv at hun trives på sjøen i båten. Do ligger i planene men tror ikke det blir i år, men skap i baugen har jeg desverre lovt henne.. :seeya::sweat:

 

Ellers hadde vi jo litt over en uke ferie i båten sist sommer og storkoste oss. Tøffte rundt omkring i Ryfylke med både flott å dårlig vær. Uansett var det en kjempetur som skal gjentas neste år forhåpentligvis. Og forhåpentligvis i en litt mer ferdig båt.

 

Skal oppdatere mye med bilder og tekst i vinter folkens :) Bare gi meg litt tid til å komme igang igjenn! :D

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har egentlig ikke det, men Poseidon har lovt meg ett om han har det stående enda... Ellers takker jeg for omtanken. For se hva det blir tid til i år med tanke på dasshus.. Ellers greide vi oss jo ifjor da hvor jeg tok det over rekka og dama i en bøtte... Virker det også, men i innhavner uten toalett kan det bli litt vanskelig... Skulle man nummer to var det bare å komme seg avgårde til nærmeste toalett..

 

Går egentlig greit, bare å legge turen til steder med toalett. Selvsagt ville det vært greit å ha ombord også, men det for komme med tiden.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...