Jump to content

Prosjekt: MS Kira II - mitt nye prosjekt!


Sleipner93

Recommended Posts

Endelig er vi igang igjenn, har idag fått lagt det vi kan kalle "garnering" på sidene av benkene jeg har i forpiggen. Her satser jeg på lufting og derfor ble det bord med gliper imellom istedenfor kryssfiner. Mangler bare garnering i spantene på skutesidene og hengsle opp benkeplatene så er mesteparten i forpiggen klart.

 

Begynte også på to benker i styrhuset, ferdig med det meste av reisverket og mangler bare å kle det med 9mm kryssfiner. Satser på å gjøre ferdig reisverk imorgen og gjerne begynne å kle med kryssfiner.. :smiley:

 

Bilder kommer, men jeg glemte å ta med 220v lamper idag så eneste lyset jeg har hatt er fra en 12v lampe og ett 12v lysrør. = Lite lys... :lol:

Link to post
Share on other sites

Var ombord igår å kledde benkene ferdig med kryssfiner, hadde ikke nok kryssfiner så "benkeplaten" eller "lokket" til den ene benken mangler. Syns det ble riktig så flott, kanskje jeg hiver på noen lister så blir det enda bedre. Nok med lagringsplass ble det også oppi.

 

Siden jeg ikke hadde mer plater til dette startet jeg på et lite skap/skott jeg skal lage helt i baugen. Tror ikke jeg skal begi meg ut på hyller i forskjellige høyder å greier da dette fort blir komplisert. Gjør det enkelt med bunn, vegg, og dør. Grei plass å stue bort flyteplagg?

 

Neste prosjekt blir å lage til styreposisjon og benk for kokeapparat å vask..

 

Nå er ihvertfall den riktige lysten og motet oppe igjenn, selvom føttene virker som isklumper til tider er det like morro! :wink:

 

Bilder kommer, mangler batterier til kameraet, er slik gammeldags med to stk AA batterier, noen som vet hvor jeg kan kjøpe noen oppladbare billigt?

Link to post
Share on other sites

Bilder kommer, mangler batterier til kameraet, er slik gammeldags med to stk AA batterier, noen som vet hvor jeg kan kjøpe noen oppladbare billigt?

 

Glem oppladbare, de tapper seg bare ut når det ligger og kameraet er alltid tomt når du trenger det! Kjøp deg heller et par tipakninger på IKEA når du er der, tror det koster 19,- pr. pakke. Hvis du har med deg et par ekstra i en plastbok når du er ute på tur, har du alltid bytte når du trenger det. Og de holder ganske lenge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja. Jeg hadde kamera med AA batterier tidligere, og prøvde en periode med oppladbare. Men de tappet seg alltid ut når kameraet lå noen dager, og holdt heller ikke like lenge som vanlige alkaliske. Så jeg kjøpte en plastboks på Biltema med plass til fire AA batterier, og begynte å fore kameraet med IKEA batterier. Fungerte aldeles utmerket!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde fri tidlig fra skolen idag så var nedom noen timer før middag. Fikk satt opp vegg på styrbord side som skiller av forpiggen og styrhuset og startet på byssebenk/førerposisjon. Blir litt mindre enn jeg hadde håpet så må finne på lure løsninger..

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Prosjektet går enda, men det har vært forferdelig travelt å styr med andre ting i det siste. Men jeg satser på å få gang på det i denne uken igjenn. Innredningen er påbegynt og har ikke altfor mye igjenn før den er brukende. Etter det gjenstår det å få grunnet og malt mesteparten. Deretter satser jeg på å begynne på uteplasse, her håper jeg å få lagt ny dørk og lager benker og skott bak. Dette er det viktigste før den skal på sjøen...

 

Så får vi se hvordan det går.. Klar til Ryfylketreff 2010 er jeg ihvertfall i år!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er jeg virkelig komt igang igjenn, innredning er stort sett ferdig, mangler listing og grunning/maling men det meste er klart. Bjelkelaget for den nye dørken er ferdig, rammeverk for sitteplasser ute stort sett ferdig, og påbegynt akterskott.

 

Dvs. på uteplassen er det stort sett plating igjenn, og inne er det listing og maling som står for tur.

 

Skal ta bilder snart så blir det litt mer morro for dere som følger med!

 

Sjøsetting 8. mai!

Link to post
Share on other sites

Var på jobb idag så fikk ikke gjordt noe spesielt ombord. Men fikk knipsa noen bilder ikveld.. :

 

Slik blir benkene seende ut på uteplassen. God plass til to stykker. Blir tilsvarrende på styrbord side. Forferdelig rot på bilde så man ser såvidt bjelkelaget for dørken. Denne blir lagt når benkene er ferdige.

 

benk_ute.jpg

 

Så var det innredningen sett fra døren og inn :

 

innredning_1.jpg

 

Fremste sittebenk på babord side :

 

innredning_2.jpg

 

Den andre benken :

 

innredning_3.jpg

 

Byssebenk, kokeapparat vil bli nedfellt under stolen, vask til styrbord og hylle til ting og tang bak kokeapparatet :

 

innredning_4.jpg

 

Førerposisjon med stol nedslått :

 

innredning_5.jpg

 

Forpigg, me to langsgående benker med midtplate for dobbelseng. :

 

innredning_6.jpg

 

Vask med elektrisk vannkran/pumpe :

 

innredning_7.jpg

 

Førerposisjon i oppslått posisjon :

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12862/innredning_8.jpg

 

 

Som dere ser gjenstår en del maling og listing inne, men det meste grunnarbeidet er gjordt. Ute mangler jeg og plate den ene benken og skjære til dørkplater..

Link to post
Share on other sites

Snart helg, satser på å få unngagjordt veldig masse denne helgen. Har satt meg ett stort mål om at sittebenker ute skal ferdigstilles og dørken skal bli ferdig. Starter imorgen etter skolen med å få kjøpt inn 5stk 15mm kryssfiner plater. Deretter blir det å gyve igang med benken som ikke er ferdig for og så fortsette på dørken. Håper å få unnagjordt mye av det og bli ferdig med det på lørdagen. Da gyver det til med stor opprydning med støvsuging etterfulgt av fjerning av jordslag innvendig. Når dette er gjordt bli det å kline på grunning på alt som er inni. Om jeg får begynt tidlig med grunningen får jeg muligens to strøk den dagen. Blir det to strøk kan jeg få begynt å male på søndagen.

 

Masten som jeg fikk sveist ifjor skal mattes og grunnes hvor den etterpå skal få seg noen strøk med hvit shipolin. Satser på å få av presenningen i neste uke og få montert opp masten. Om det blir bra vær satser jeg også på å få tettet lekkasjer i overbygg/styrhus med polyester.

 

 

Som dere ser, arbeidsivrigheten er på topp og jeg håper å få med en kompis som kan hjelpe til!

 

Skal huske og ta bilder for en gangs skyld!

Link to post
Share on other sites

Idag var dagen jeg skulle fått gjordt mye. Men grunnet at jeg ble påkjørt bakfra ble mye tid idag brukt på andre ting... Mopeden er omtrent totalvraka, men jeg er stort sett like hel bortsett fra et vondt halebein.

 

Selvom dette skjedde fikk jeg gjordt ferdig benken på styrbord side og smått begynt på dørken. Satser på å komme igang tidlig imorgen og bli ferdig med dørken om jeg har nok plater!

Link to post
Share on other sites

Ja det var ikke morro for å si det slik..

 

Uansett, fikk gjordt litt i helgen, men langt ifra alt det jeg skulle gjøre.. Men benkene ute er ferdige og det meste av dørken er på plass. Stort sett fornøyd med resultatet, er ihverttfall mye bedre enn det som var fra før.. Skal knipse bilder neste gang, var for mørkt idag.

Link to post
Share on other sites

Lovte å ta bilder, det ble ikke noe bra bilder og de ble tatt med mobilen. Men man ser ihvertfall hvordan det ser ut. Mangler en liten dørkplate som skal ligge med motorkassen. Denne er det litt klabb med da spaket til koblingen vil kollidere med dørken. Her vil det sansynligvis bli laget nytt stag til koblingen.. :)

 

uteplass_kir2.jpg

 

uteplass_2_kir2.jpg

 

uteplass_3_kir2.jpg

 

Nå den lille dørkplaten som mangler med motorkassen er klar gjelder det å olje/lakke alle sagte kanter på kryssfineren. Deretter skal alt støvsuges og gjøres rent inni og grunning skal påføres. Så blir det montering av kokeapparat og ordne med skaper inne.

Link to post
Share on other sites

Bruker forksalingsfiner så jeg satser på den tåler endel vann. Ender som jeg har sagt opp metter jeg godt med først fortynnet benar og avslutter med vanlig benar UVR.

 

Skal ikke ha kalesje, men planlegger å lage til en presenning trukket fra styrhustaket bak til akterdekket. Den vil holde vekk mye ihvertfall : )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...