Jump to content

Prosjekt: MS Kira II - mitt nye prosjekt!


Sleipner93

Recommended Posts

Ja det skrider fortsatt framover med prosjektet. Har i det siste jobbet med å lage "slingrekant/pyntelist" til taket. Denne syns jeg ble ganske grei, eneste er kanskje at det er litt for lite takutstikk foran..

 

dsc00497.jpg

 

dsc00498.jpg

 

Jeg bedriver også et lite prosjekt hjemme hvor jeg pusser opp døren til båten. De som har studert bildene har sett at på det gamle styrhuset var det montert en todelt teak dør. Noe ned slitt men det meste kan fikses med pussemaskin og Benar olje :wink:

 

Begynte slik som dette :

 

dsc00499.jpg

 

Etter et kvarter med pussing så den ene døren slik ut (Begynte å regne så måtte avbryte operasjonen :lol: ) :

 

dsc00500.jpg

 

Begge sidene var nå slipt og jeg mangler bare kantene på den ene halvdøra, jeg klarte ikke dy meg å måtte smøre på noe benar for å se hvordan det ble. Og resultatet ble helt nydelig, jeg elsker nyoljet teak! (Så lukter det jo så godt også, både ved pussing og oljing!)

 

dsc00501.jpg

 

Ellers har det skjedd noe annet kjekt også idag. Jeg har nemlig fått lagt til vinduer til båten. Jeg har en onkel som er glassmester så her fikk jeg spart litt kroner. Jeg lagte maler i papp og han stilte opp med verktøy for skjæring av glass og verktøy for montering. Han tok seg av glasskjæringen og jeg tar meg av monteringen. Tok ikke mer enn en time så var 8 vinduer tilskjært. Så tok det en time for meg etterpå å slipe kantene på vinduene runde.

 

Når det gjelder gummilist har jeg 10 meter liggende av dette. Har bestilt 10 meter til av SeaSea men fikk mail om at de ikke hadde mer igjenn og måtte bestille nye. Jeg håper jeg får listene innen slutten av denne uka, evt tidlig i neste uke.

 

Det har seg nemlig slik at imorgen gjør jeg ferdig med all glassfiber støping, så smører jeg et godt og tykt lag med polyester over alt hvor jeg har støpt og smører på 2 komp. primer innen 12 timer. Den skal visstnok smøres på før 12 timer grunnet polyesteren/glassfiberen skiller ut en voks som gjør at primeren ikke hefter skikkelig da. Om det går lenger enn 12 timer må glassfiberen mattes ned, en jobb jeg fint vil slippe.. :smiley:

 

Ser jeg nevnte sjøsetting om 2 uker for en stund siden. Nå kan jeg si at det blir 2 uker til fra nå ca. Slik er ihvertfall planen.. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Ja ting tar virkelig tid Bastard, nå kunne jeg nok klart fristen jeg satte tidligere, men da hadde det rett og slett blitt for mye slarving. Tror det er bedre å ta seg bittelitt bedre tid og gjøre alt skikkelig heller.. Nå ble det ikke gjordt noe idag men imorgen blir alt støp ferdi og et tykt lag med polyester smøres overalt etterfulgt av 2komp. grunning.. :smiley:

 

Går alt etter planen skal jeg få grunnet dørkene også og evt begynne å skrape på litt løst bunnstoff.. :smiley:

 

Det er selvfølgelig mulighet for og stikke innom om noen er i nærheten og har lyst på en titt.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ble ikke helt som planlagt tidligere med og få ferdig alt støp og et tykt lag med polyester. Planen hadde nok godt, men jeg hadde jo glemt å støpe over fenderlisten :blush: Kunne ikke bare hoppe over den, så måtte først slipe ned all den grønne epoxy malingen som er malt på tidligere og så klippe til glassfiber, fikk støpt den ene siden igår og den andre idag.

 

Så nå imorgen (eller idag som det egentlig er) blir det å finpusse overalt og legge et tykt lag med polyester. Dette passer egentlig ypperlig da det er meldt strålende sol og 23grader. Det vil si at polyesteren herder på et blunk noe som passer fint da jeg kan smøre på primer rett etterpå nesten.. :wink:

 

Ellers reiv vi ned hele presenningshuset og fikk for første gang se båten skikkelig, er ganske fornøyd med resultatet :

 

dsc00508.jpg

 

Etter at dette var gjordt fikk jeg ryddet ut en hel del av båten og det er blitt "levelig" ombord. Når dette var gjordt heiv jeg ut alle dørkene og startet rengjøring i kjølen. Utrolig hvor mye dritt, avkapp og sagspon som samler seg der etter en slik ombygging. Etter en time med søppelsekk og god støvsuger var det rent nok. Jeg støttet opp kjølen godt under og la tepper/tøy opp langs bordgangene. Spylte godt med vann på disse og fylte en god del vann i kjølen. Fosset godt igjennom noen steder ved kjølen og bordgangen over og noen plasser dryppte det. Men nå kan det sies at båten er KNUSKtørr etter å ha stått under presenningen. Derfor skal jeg fylle/sprute godt med vann oppi hver dag fremover til sjøsetting.

 

Dørkene som jeg heiv utav båten ble kjørt hjem i garasjen. Disse var jeg for ca. to timer siden ute og grunnet, imorgen får de seg sansynlgivis ett strøk med grønn dekksmaling..

 

Jaja, nærmer seg noe ihvertfall... Begynner å få kraftige abstinenser om sjøsetting nå... :crazy: Men er bare å bite tennene sammen og gjøre alt klart å ferdig..

Link to post
Share on other sites

Ja syns også det passer båten bra, eneste vi har driti oss ut på er at det er litt lite bjelkebukt på dekket og taket. Det syns såvidt, men takbjelkene er 2cm høyere på midten enn sidene... Burde nok minst vært det dobbelte, men man lærer av sine feil..

 

Kunne kanskje lagd en liten bue på enden av styrhuset også som matcher overbygget nedenfor, men ble ikke så verst uansett.. :smiley:

 

At det blir en kjekk båt er det for meg ingen tvil om, god og stor plass inne noe som passer meg fint da jeg er en liten "innegris". Selvom det blir stor plass inne syns jeg det blir relativt greit med plass ute også. Med motoren klistret inntil bakveggen på styrhuset blir plassen utnyttet maksimalt.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Både og, har lovt meg selv båtferie.. :lol:

 

Fikk gjordt litt idag også, fikk renslip glassfiberen rundt omkring og lagd et lag med polyester rundtomkring. Mest i skjøter og disse "90graders vinklene" hvor det lett har å komme noen små "hull" i glassfiberen.

 

Imorgen blir det å prime... :wink:

 

Dørkene fikk desverre ikke maling idag, muligens ta det imorgen...

Link to post
Share on other sites

Godt jobba, Sleipner93 / Ørjan!

 

dsc00512.jpg

Overbygget ble suverent og kler båten. Du har vært flink med linjene og vinduenes utforming!

 

Stå på - dette blir bra.

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for kjekke kommentarer folkens! Det er slike ting som fort kan gi mer arbeidslyst :smiley:

 

Denne helgen har det skjedd heller lite, har vært på Ryfylketreffet 09 (Ble passasjer hos Butzfleth i år). Jeg må sterkt innrømme at det klødde virkelig i fingrene i noen timer på treffet, men det er et treff jeg må få med meg.. :wink:

 

Derimot før jeg reiste på fredag fikk jeg grunnet all glassfiberen jeg har støpt. Ble grunnet med to komp. rød maling. Håper på godt vær imorgen slik at første strøk med hvit og grønnmaling kan påføres. Om jeg får tid får jeg også malt dørkene grønne. Malingen står klar i garasjen til imorgen.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg og fruen fått malt ett strøk med grønn og hvitmaling på styrhuset idag.. Syns ikke grønnfargen var så bra og at det passet bra sammen... :smiley: Fruen insisterte på at alt passet med hvit uansett men.. :lol:

 

Som dere ser har vi ikke vært så nøye ved skille ved grønn/hvitmaling.. Dette tar vi på neste strøk og maskerer før vi maler.. :smiley:

 

dsc00514.jpg

 

Får se om dørkene også får seg ett strøk senere ikveld.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fikk gjordt litt ikveld også, smatt isammen luke til fordekket mens fruen malte dørkene grønne.. :

 

dsc00517.jpg

 

Var borte å prøvde luka for en halvtime siden, den passet selvfølgelig ikke helt. Men er ikke mye for liten, regner med det holder å pusse vekk litt så passer den nok.. :smiley: Ville ikke presse den nedpå når den var så trang, ender bare med at jeg ikke får den opp igjenn.. :lol:

 

Som dere ser på bildet ble den laget av lekter og kryssfiner plater på toppen. Grunnen til at det ble tre biter var at jeg ikke hadde en stor nok plate til å dekke hele luken. Da den skal plastres allikevel har det ingenting å si om det blir noen biter. Mister litt styrke på midten selvfølgelig men er bare å skru en bjelke på langs under.. :smiley:

 

Dørkene :

 

dsc00518.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...