Jump to content

Prosjekt: MS Kira II - mitt nye prosjekt!


Sleipner93

Recommended Posts

Skulle egentlig vært nerom i båten idag men har hatt en dårlig dag og av den grunn ble det ikke gjordt noe idag..

 

Eneste båten får idag er en mengde med vann i kjølen og skroget ikveld.. :crazy:

 

Stiller sterkere tilbake imorgen med malekost og rulle.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Gjordt litt idag også, fått malt alt det grønne ett strøk til det, det hvite skal males imorgen.

 

Ellers har vi fått fundert på litt hvordan eksosrøret skal gå, det skal frem til bakveggen på styrhuset og ut til siden av skroget.

 

Etter dette var gjordt bestemte jeg meg får å matte ned og vaske skroget med rødsprit etterfulgt av ett strøk lakk. Ble ikke så mye forskjell og skroget skulle nok vært slipt helt ned og oljet opp på nytt. Men det har jeg ikke tid til i år og tar det til neste vår. Hovedpoenget med dette lakkstrøket er at alle sprikker skal bli tette slik at jeg forhindrer vannintrengning = starten på råte.

 

Mattet og vasket :

 

slipt_og_vasket.jpg

 

 

Lakket : :cool:

 

akter_lakket.jpg

 

Speiling :

 

dsc00526.jpg

 

Har 3 hull som dette i skroget av en eller annen merkelig grunn ble litt morsomt bilde... :

 

dsc00527.jpg

 

Virker forøvrig som spyling hver kveld (Skal begynne hver morgen også) hjelper til på truttningen. Virker som kjølen har blitt litt tettere enn hva den var til og begynne med.. Men jaggu ikke rart det er tørt, fikk høre i havna idag at denne båten minst har stått på land i 10 år... :eek: :eek:

Link to post
Share on other sites

Blei utrolig flott den båten nå altså :yesnod:

 

Virker forøvrig som spyling hver kveld (Skal begynne hver morgen også) hjelper til på truttningen. Virker som kjølen har blitt litt tettere enn hva den var til og begynne med.. Men jaggu ikke rart det er tørt, fikk høre i havna idag at denne båten minst har stått på land i 10 år... :eek: :eek:

Huske på vanningsforbudet :lol:

Redigert av SandvikAC25 (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Fått noen timer ombord idag også før jeg måtte på jobb. Idag har jeg fått tuslet litt med en enkel montering av batteri. Det ble bare å snekre fort isammen en "hylle" som batteriet står på. Nå står det bare løst men blir festet med hullbånd før båten skal på sjøen. Når batteriet var montert kunne jeg jo også begynne på et meget enkelt El. anlegg. Har to pumper montert med nivåbryter, en kraftig 1100GPH fra Rule med innebygd nivåføler og en billig biltema pumpe montert sammen med en Sure Bail nivåbryter (Biltema sine nivåbrytere kan jeg sterkt fraråde folk å kjøpe, ihvertfall de gamle typene).

 

Uansett nok om hva slags pumper jeg har osv... Jeg gjør det rett og slett så enkelt at jeg kobler ledningen fra pumpene direkte på batteriet uten sikring imellom. Slik har jeg hatt det bestandig i den gamle båten og det virker jo greit. Det samme gjør jeg med + og - fra dynamoen. Ledningene til pumper og dynamo ble lagt i deg. Mangler og koble skikkelig til batteriet og stripse ledningene skikkelig..

 

Mens jeg drev på med dette ledningsstyret fikk fruen malt på siste strøket med hvitmaling så nå er det klart.. :wink:

 

Etter dette var det å begynne å tette båten litt, helt foran i nederste bordet sto det 3 lugubre treplugger. Disse dro jeg fort inn og spikket til 3 nye av et gammelt kosteskaft. Smørte godt på med sikaflex og slo dem godt inn. Disse er ikke ment som bunnplugg/nygle så disse limer jeg.

 

Når det var gjordt var det bare å sette igang med Farm (ihvertfall noe helt likt bare det er Hempel sin). Dette ble smørt inn i alle sprekker/skumle gliper. Begynte med sparkelspade men endte med å bruke fingen... :lol: Dere kan selv gjette hvordan både hendene mine og resten av kroppen min så ut. :lol: (Jobber i bar overkropp i denne varmen... :cool: )

 

Det var alt jeg rakk før jeg nesten måtte løpe for å rekke jobben, men fikk ihvertfall spylt masse vann oppi før jeg måtte gå. Og tettere var den også blitt.. :wink:

 

Når det gjelder morgendagen håper jeg å få gjordt noe da også. Må få fortsatt litt med pumpene, det skal monteres skrogjennomføringer og slanger til begge to.

 

Så blir det å tusle litt med eksosanlegget. Har fått tak i rørdeler så det skal egentlig bare være å montere isammen... Spørsmålet er bare om det passer.. :lol:

 

Bunnstoff blir det på søndag.

 

Sjøsetting blir tirsdag-onsdag..

Link to post
Share on other sites

Nå blir det nok igjenn en utsettelse.. :blush: Grunnen er denne gangen ikke at jeg rekker det men at jeg skal reise bort tor, fre og lør og jobbe. Og jeg vil ha en uke hvor jeg ikke skal noe slik at jeg kan følge med båten og at den ikke plutselig går til bunns.. :crazy:

 

Putene kan du egentlig bare levere en gang du har tid visst du gidder å kjøre dem da.. :smiley. .

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg vil passe på selv den første uken.. :lol:

 

Jobben ble ferdige tidligere enn forventet så er hjemme igjenn nå. Det betyr at morgendagen går til justering av eksosrør (må være litt høyere over vannlinjen, dreit meg litt ut der. :blush: ), nytt smørerør til propellen må monteres. Dette legges utpå stilken da det ikke ble plass i hylsa når vi dreide en foring å satte i, og forhåpentligvis sette i vinduene. Visst vinduene passer burde gå fort og greit, passer de ikke blir det litt mer "diddel" da vi må sage de litt større men skal nok få det til.. :smiley:

 

Om vi blir ferdige imorgen med alt rimelig fort og det er folk i havna til å kjøre slippen kan det være jeg hiver den utpå imorgen men har nå mine tvil om det. Visst ikke får det bli søndag.. :smiley:

 

Gleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeder meg! :sailing::sailing:

Link to post
Share on other sites

Det gikk faktisk slik som jeg ikke hadde regnet med. Det gikk så fort å montere vinduene i styrhuset idag.. Vi brukte vel 2 timer på 8 glass, ikke verst? Det første vi satte inn knakk/bristet men det var komt inn i gummilista når dette skjedde. Derfor lot vi det bare stå og satte i låselisten også. Så får det stå til jeg får skåret til et nytt vindu. De andre vinduene gikk det bare bedre å bedre med. Men slik blir det jo når man har gjordt det noen ganger blir det mye lettere :wink:

 

Ved at vinduene kom inn så relativt kjappt bestemte vi oss for å sjøsette idag også da det også var folk i havna. Var litt styr med å flytte et vrak som stod vesiden av meg, riving av krybbe osv. men etter en drøy time med jobb gikk skuta på vannet. Jeg var ombord når den traff vannet og hoya å skreik fra første sekund. En ventil på et gammelt kjølevannsinntak sto selvfølgelig åpen. Men det var jo fort gjordt å stenge den..

 

Ellers tok den ikke inn noe spesielt med vann. I skjøten mellom bordgangene og stilken og i stevnen foran. Om dette truttner til vet jeg ikke men håper det. Visst ikke blir det vel opp igjenn fort og bure inn noen gode treskruer..

 

Morgendagen skal jeg prøve å få fyr på jernklumpen ombord også.. :wink:

 

Må også få i noe ballast ganske fortløpende da hun flyter som en kork... Var nesten så hele båten velta når jeg trødde på dollbordet.. :lol:

 

Bilder kommer, men får ikke ført over på den pcen jeg sitter på.. :wink:

Link to post
Share on other sites

...Bilder kommer, men får ikke ført over på den pcen jeg sitter på..

 

Komm deg ned fra denne PC'n (den er ikke til å sitte på uansett, Ørjan!!) og la oss se bilder av "damen" på vannet!

 

:smash: Vi vil ha bilder, :smash: vi vil ha bilder, :smash: vi vil ha bilder...

 

Vi går ikke hjem, før vi har sett bilder!

:tongue:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har tatt ganske mye bilder i det siste av båten så får vel legge de ut.. :wink:

 

Først av alt et bilde av vinduene vi satte i :

 

nye_vinduer.jpg

 

Deretter var det å få båten på slippvogna :

 

dsc00546.jpg

 

Etter dette klatret jeg oppi for å sjekke etter lekkasjer o.l når båten traff vannet.. :

 

11072009001.jpg

 

Nesten helt nedi nå.. :wink:

 

11072009002.jpg

 

Og vips så lå hun på vannet, så ikke så verst ut? :

 

kira_ii_sjoesatt.jpg

 

kira_ii_sjoesatt_2.jpg

 

Flyter som en kork, (er litt bedre nå da jeg har fylt oppi litt ballast) :

 

flyter_hoeyt.jpg

 

Dagen etter disse bildene kunne jeg ikke dy meg, etter å ha fylt i ballast og fått i dørkene måtte jeg prøve å få gang på Sabben igjenn.. Sleit godt med å få den til men gikk til slutt. Begynte med å fylle diesel på tanken og lufte, så lang så greit. Sveivde fart og slo over dekompresjonen, ingenting skjedde, pumpet i litt olje og prøvde igjenn. Jo den kom med en gang og føyk opp på turtall men døde ut. Virka som den bare sveiv på smøreolja, dette måtte sikkert gjentas en 5-8 ganger før den greide og svive på egen diesel. Mulige grunner kan ha vært at stempelfjørene har satt seg, vann i dieselen, luft i dieselen... Men etter dette startet den greit etterpå.. :smiley:

 

Når jeg først hadde den igang måtte jeg bare prøve båten en liten runde, bildene taler vel for seg selv, en stolt og MEGET lykkelig båteier :glise: :glise:

 

12072009001.jpg

 

12072009003.jpg

 

12072009004.jpg

 

12072009005.jpg

 

12072009006.jpg

 

12072009007.jpg

 

12072009008.jpg

 

12072009009.jpg

 

Det var det, imorgen blir det og lage en ny takluke da den gamle ble litt trang.. :crazy: Tror jeg lager den på plassen denne gangen og ikke hjemme i garasjen, så vet jeg at det passer... :wink: Så skal jeg forhåpentligvis flytte båten til båtplassen min.. :smiley:

 

Hva tror folket??

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for det, jeg syns også det ble bra selv og det er jo forsåvidt det viktigste da men det er kjekt å vite at andre også syns det ble bra!

 

Den lekker litt enda, men jeg eri kke sikker på hvor lang tid det skal ta før treet er truttnet helt... Husk på at båten har ikke vært på sjøen på 10-15år.. :eek: Det er helt utrolig at den har holdt seg så bra i skroget og med så lite sprikker på den tiden...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...