Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Ole Petter.

Selv ikke med 8 prosent rente på formuen din er det mulig å tjene grovt. Trekk fra formueskatt, skatt på renteinntekter og inflasjon, så sitter du reelt sett igjen med et ørlite overskudd. Men det er attraktivt nå fordi det meste annet faller. Og bortimot risikofritt i det norske markedet.

Link to post
Share on other sites

Noen som vi komme med noen god kandidater?

 

Nei, men registrerer at i USA så gikk faktisk noen aksjer opp igår til tross for det store fallet, største fallet i poeng på en dag noensinne. Disse aksjene var bl.a. McDonalds, CocaCola og Wallmart. Så kanskje f.eks Orkla er en ide? Verdens (nest?)rikeste mann Warren Buffet, har som strategi å ikke satse på aksjer i selskaper han ikke kan noe om. Selv kan jeg litt om Cola, hamburgere og diverse krims og krams i butikkene så kansje Orkla er et godt råd?

For de som er mere risikovillige så kan man kanskje satse på de selskapene som har hatt det største fallet i verdi, men fordel pengene på en del selskaper, for en del av disse selskapene vil få en rekyl, det skjer nesten hver gang! :yesnod:

Ellers så er det vel to ting som er sikkert her i livet; man trenger mat og drikke og til slutt dør man. Orklainvestering dekker det første, men usikker på hvilke begravelsbyråer man kan kjøpe aksjer i.

 

Ser at det hevdes at man kan få en innskuddsrente på mellom 8 og 10%, lurer litt på hvor da jeg har noen kroner på jakt etter et trygt hjem med god avkastning. Har hatt noen kroner i forskjellige pengemarkedsfond bl.a. Storebrand Rente+, men selv der har de fått seg noen kilevinker i år og avkastningen så langt i år er derfor rundt 1% selv om underliggende rente på papirene i fondet er på rundt 9%. Hjelper jo lite når man bl.a. har hatt penger i danske banker som har gått konk og må ta tap. Nesten alle pengemarkedfondene har hatt negativ avkastning siste ukene. Beste fastrenteinnskudd i bankene per i dag er vel rundt 7,25%, men da er pengene bundet opp et år.

 

Ser også at enkelte nå tydelig mener å hevde at man forutså dette fallet og da kan man jo kanskje spørre om man klarte å utnytte dette ved f.eks shortsalg eller gå inn i fond som tjente på en nedgang m.a.o. klarte man å "put the money where the mouth is"? :rolleyes:

 

Innrømmer villig at jeg ikke forutså denne kraftige nedgangen i aksjemarkedet, men i så måte er jeg vel i selskap, godt eller dårlig vet jeg ikke, men, men!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det var sine egne sparepenger Ole Petter hadde i tankene.

Heller de som solgte seg ut før bråket startet, og som nå vasser i cash.

 

Det er ingen prinsipiell forskjell på bank og finansnæringen her og i USA. De drives begge av grådighet og uansvarlighet. Det som teller i vår favør, er at vi har politikere som holder dem litt bedre i nakken.

Alle har vel vært borte i kundevillederen fra banken som skal selge all slags fantasifulle "produkter".

Den ansvarlige sparebanken med ansvar for kundene og lokal utvikling og stabilitet er dessverre nesten vekk.

Den verste av "produktene" må være den som sporer til å holde huset topp belånt hele tiden for å kjøpe båt, bil oa. Med fall i boligprisene skylder nå mange mer enn de har verdier for.

Og det heter en subprime.

 

Nå venter jeg på:

"Vi synes ikke vi fikk brukt båten nok....."

"Vi synes båten var for stor nå som barna ikke vil være med....."

"Vi har fått andre interesser....."

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i alle dager skal det spyttes inn statlige milder i bedrifter som eierne har kjørt på ræva... Det være seg båtdyggerier eller andre... Det er eiere i disse bedriftene som har gjort seg fete tidligere år uten evne til se lenger frem enn sine egen nesetipp og dermed kjært hele dritten ratt på ræva.... så skal staten komme inn å berge innkomoetansen. Snakk om bortkastede offentlige penger

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser også at enkelte nå tydelig mener å hevde at man forutså dette fallet og da kan man jo kanskje spørre om man klarte å utnytte dette ved f.eks shortsalg eller gå inn i fond som tjente på en nedgang m.a.o. klarte man å "put the money where the mouth is"? :rolleyes:

 

Innrømmer villig at jeg ikke forutså denne kraftige nedgangen i aksjemarkedet, men i så måte er jeg vel i selskap, godt eller dårlig vet jeg ikke, men, men!

 

Vet ikke om det var mitt innlegg du sikter til. Men kan ikke finne noen her som har påstått at de forutså det kraftige fallet. Men i diskusjonen om medias haussing, så har det da også titt og ofte dukket opp festbremsere som har spådd en stygg utvikling. Finansavisens redaktør Trygve Hegnar er en gjenganger her. Han har vært negativ i flere år. Svein Haga har fått mye spalteplass på sine mange kollapsprofetier. Og atskillig flere kunne vært nevnt. Men mens festen pågår er vi vel egentlig ikke så lutter øre, de fleste av oss.

Link to post
Share on other sites

Jeg så heller ikke fallet, men jeg skal bemerke at jeg de siste 2 årene har fundert meget over boligprisene..... Disse har vært kunstig høye og jeg tror vi må belage oss på lavkonjungtur helt til disse har stabilisert seg på et vettugt nivå. Særlig mer enn 25.000,-pr. m2 synes jeg er for høyt. Leiligheter har jo utmerket seg i så måte og prisene har jo også fulgt etter på avsidesliggende steder.

 

Hvordan kan jeg si at 25.000,- er et akseptabbelt nivå når leiligheter i dag omsettes til rundt 40.000,- Vel, dette begrunner jeg i at tomteprisene ikke har rot i virkeligheten og at utbyggere som tjener seg fete i markedet har vært retningsgivende med eidomsmeglere som deres disippler. Når kostprisen ikke harmonerer med markedsprisen er det noe riv ruskende galt....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For øvrig trodde jeg at båtbransjen har hatt en kanonvekst de siste fem årene. Ble i alle fall skikkelig overrasket over at Lunde Båt (Bavaria) hadde en nedgang allerede i fjor.

 

Fra Seilas:

"Offentlige regnskapsopplysninger viser at Lunde Båt allerede i fjor opplevde en viss nedgang i inntektene. I 2007 omsatte Lunde Båt A/S seilbåter for 211,5 millioner kroner, sammenlignet med 225,5 millioner kroner året før. "

 

I ettertid stemmer det forsåvidt med hvor konjunkturfølsom denne bransjen er. Men ikke ante jeg at bjelleklangen ved salg var blitt mindre hørbar i denne suksessbedriften som nå har måttet sende ut permisjonsvarsel til 20 prosent av sine ansatte.

Link to post
Share on other sites

For øvrig trodde jeg at båtbransjen har hatt en kanonvekst de siste fem årene. Ble i alle fall skikkelig overrasket over at Lunde Båt (Bavaria) hadde en nedgang allerede i fjor.

Om en ser på leveringstiden som gjerne indikerer noe om hvor fort og hvor mye som det omsettes for så kom det signaler på dette tidligre i 2007, da var leveringstiden fra Lunde betydelig mindre ann hva den var året før.... Nå er det selvsagt en mulighet for at de fikk tildelt større antall båter i 2007 enn 2006, men intet tyder på dette i ettertid.. Så det at Lunde nå permiterer en 3-4 ansatte er helt som forventet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det begynner kanskje å nærme seg off-topic dette, men i USA er det gitt ut flere bøker før det begynnende krakket i 2007 som advarte mot de vanskelige økonomiske tidene som ville tvinge seg frem. Og det har vært skrevet artikler i amerikanske(og europeiske) aviser om dette temaet før boligboblen brast, og boligene ble mindre verdt enn låneopptakene. Men i USA, og til dels også i Europa og Norge, har man nærmest blitt sett på som kommunist om man har kommet i skade for å ytre noe negativt om bankenes og andre finansinstitusjoners utlånsvirksomhet, og om skepsis til unormalt høy vekst i boligprisene. Og i særdelseshet har man blitt stilt i et dårlig lys om man i USA, Europa og lille Norge har kritisert ledelsen for deres lønnssystem i slike institusjoner med tanke på størrelsen på lønnsavtaler, bonuser og fallskjermer.

 

Det prates om at man har ansvarsfulle stillinger når man sitter på toppen i finansinstitusjoner, og i andre bedrifter for den del, men realiteten og historien viser noe annet. Ansvar har man først når man må stå til ansvar. Og det slipper normalt toppledere i slike bedrifter. De blir istedet belønnet med eksempelvis flere års etterlønn og/eller fallskjermer for slett lederskap. Det er noe som heter "gutteklubben grei", og dette uttrykket er det mye sannhetsgehalt i. Kanskje er det resultatet av "gutteklubben grei" sine handlinger i USA vi nå ser resultatet av i så godt som hele verden?

Link to post
Share on other sites

De siste par årene har jeg hatt følelsen med at vi har vært på konjungtur toppen. Varsel lampene mine kom på da jeg begynte å se 20 åringer med Porsche og Ferrarier i gatene. Da sitter mye løst i min verden. De høye råvareprisene drevet opp av spekulasjon har også vært varsel lys for meg.

 

At det raser etter å ha vært høyt oppe er slik ting er

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så tidlig som i 2005 ble det utgitt en fremtidsanalyse av den økonomiske utviklingen i USA. Det var tre av de fremste frittstående økonomene som utgav denne rapporten som av andre ble slaktet.

Det er i dag skremmende å se hvor detaljert de har forutsett dette komme og hvilke årsaker de mener er temmelig åpenbare og som følge av lengre tid med overforbruk og det faktum at USA har flagget ut store deler av sin egen produksjon til lavkostland.

 

Det står også i denne rapporten at utenlandske investorer vil trekke seg ut av USA`s økonomi hvis de ikke får beholde sin innflytelse. Sjelen er delvis solgt til djevelen. Det rare var også at de navnga noen banker som kom til å gjøre det usedvanlig bra. Forklaringen på dette var at de la merke til at disse bankene allerede i 2005 begynte å kvitte seg med risikolån og begynte å kjøpe opp sine egne aksjer. Den ene banken husker jeg var en bank i Østerike, og det stemte. De var nylig i media ogble regnet som en av verdens mest veldrevne banker.

 

Denne fremtidsrapporten ligger på internett og jeg skal se om jeg finner den igjen, for dette er rene Joules Verne.

 

Hvilke varsellamper man bør ta hensyn til mener jeg avhenger litt av bransje. Hvis du lever av forbruksartikler så er det ikke bra når forbrukerne begynner å benytte seg av kortsiktige lån eller kjøpekort. Men man må jo skille litt mellom hva folk må ha og hva folk kan klare seg foruten.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i alle dager skal det spyttes inn statlige milder i bedrifter som eierne har kjørt på ræva... Det være seg båtdyggerier eller andre... Det er eiere i disse bedriftene som har gjort seg fete tidligere år uten evne til se lenger frem enn sine egen nesetipp og dermed kjært hele dritten ratt på ræva.... så skal staten komme inn å berge innkomoetansen. Snakk om bortkastede offentlige penger

 

kunne ikke vært mere enig.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i alle dager skal det spyttes inn statlige milder i bedrifter som eierne har kjørt på ræva... Det være seg båtdyggerier eller andre... Det er eiere i disse bedriftene som har gjort seg fete tidligere år uten evne til se lenger frem enn sine egen nesetipp og dermed kjært hele dritten ratt på ræva.... så skal staten komme inn å berge innkomoetansen. Snakk om bortkastede offentlige penger

Det er jo dette dilemmaet de sliter med i USA også. De færreste sympatiserer med toppledere og eiere, men det handler om alle de negative konsekvensene økt og hurtig økende arbeidsledighet har, som ofte blir større i relativt mer grisgrendte strøk hvor omstilling tar lengre tid. I USA og i finansbransjen i resten av verden er jo argumentet å forsøke å unngå total kollaps i finansmarkedene - selv om det stinker....

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i alle dager skal det spyttes inn statlige milder i bedrifter som eierne har kjørt på ræva... Det være seg båtdyggerier eller andre... Det er eiere i disse bedriftene som har gjort seg fete tidligere år uten evne til se lenger frem enn sine egen nesetipp og dermed kjært hele dritten ratt på ræva.... så skal staten komme inn å berge innkomoetansen. Snakk om bortkastede offentlige penger

 

Eller koste på sykehus for fyllekjørere, behandle røykere, berge fritidsbåtførere, hva har jo de på havet å gjøre........

Blir lett politikk dette :wink:

tror ikke bedriftene blir berget først og fremst på grunn av eierne, men på grunn av den samfunnsmessige verdien bedriften har.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det var mitt innlegg du sikter til. Men kan ikke finne noen her som har påstått at de forutså det kraftige fallet.

 

Finansavisens redaktør Trygve Hegnar er en gjenganger her. Han har vært negativ i flere år.

 

Nei, det var ikke ditt innlegg jeg tenkte på, men et annet.

 

Hegnar har vært negativ i mange år og tok feil i mange år og fikk til slutt rett. I mellomtiden har alle som har lyttet til hans råd gått glipp av en fenomal oppgang i de aller fleste markedene. "Eiendomsguruen" Christian Ringnes spådde nedgang i år etter år og fikk til slutt rett. Er disse to synske, har evner som gjør at de kan se inn i fremtiden, eller gjentar de sine påstander så ofte og så lenge at de til slutt får rett? Dette er vel også kalt hockeystick teorien. Den eneste som alltid har rett er heisføreren som til stadighet gjentar at det går opp og ned her i livet!

 

Som nevnt før så kan man tjene gode penger, ja svært gode penger, i alle markeder uavhengig av om markedet går opp eller ned så lenge det gjør enten det ene eller det andre og ikke står stille. Hvis man ser på aksjemarkedet siste to dager så har det i runde tall gått ned 10% og så opp 5%, totalt en bevegelse på 15% på to dager så der er det penger å tjene for den som tør og vil, men tror ikke det er så mange som har gjort det?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...