Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Kanskje nok et eksempel på at man tror, og håper, at trærne skal gro inn i himmelen? Og så glemte man å se seg rundt for det var faktisk akkurat der man var? :rolleyes:

 

Problemet for meg og min bror, som eier to tredjedeler av selskapet, er at vi har lånt pengene tilbake til selskapet - for å utvikle det. Så vi har ikke den kapitalen som vi nå skulle hatt for å tilføre de likvide midlene vi trenger nå, sier Askvik, som er optimist på en løsning og at produksjonen gradvis kan trappes opp i takt med markedssituasjonen etter nyttår.

 

"Never run out of cash!"

 

Vi får håpe det ordner seg, men kan nok tenkes at Brunswick ved å hjelpe til, hvis de kan det (?), ender opp med en noe større eierandel?

 

Vi får se!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Akkurat det med Brunswick lurer jeg litt på også. Er slett ikke sikker på at likviditeten er så utrolig der heller....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det som blir spennende ut over høsten og vinteren er hvor mange som satser på å overleve ved å selge god service til kundene de allerede har, og hvem som faller fra fordi de ikke har så godt grep om dette med service. Det som er sikkert er at mange båteiere har funnet seg andre løsninger når forhandlerne de kjøpte båt fra har vært mer opptatt av å selge flere båter enn ta vare på gamle kunder som ønsker å få reparert ditt eller montert datt.

Link to post
Share on other sites

Det hersker vel liten tvil om at nybåtsalget har stagnert(stoppet helt opp) stort sett over hele linjen i kongeriket Norge. Hvor lenge dette varer er vel ikke så godt å si

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden....

Jeg tipper vi ikke får noen endring før vi vet hva som skjer med renten. Det er få som vil handle når vi ikke vet om renten går vider mot 10% eller om den vil begynne å tippe nedover igjen.

Så lenge alle går å venter på den store kollapsen, og et påfølgende billigsalg, tviler jeg på at det er så mange som tegner kontrakt på ny båt.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Det som blir spennende ut over høsten og vinteren er hvor mange som satser på å overleve ved å selge god service til kundene de allerede har, og hvem som faller fra fordi de ikke har så godt grep om dette med service.

 

Har ingen egen erfaring med Lunde Båt selv, men etter hva jeg leser her på forumet, og hva de selv uttaler i artikkelen i Seilas så må dette være en av de absolutt beste på ettermarkedet " (nesten så en kunne vært fristet å kjøpe seilbåt)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden....

Det er sikkert.

 

Et scenario kan være at det nå er totalt sett mye båter i Norge og forholdsvis mye nytt. De nyere båtene vil bli mer attraktive prismessig fremfor å kjøpe nytt.

 

På kort sikt vil produsentene få svi for dette inntil markedet får balansert seg. Båtforhandlerne kan fortsatt ha det levelig i annenhåndsmarkedet. Med andre ord, tiden er inne for å utnytte det vi har fremfor å anskaffe nytt.

 

Båtservicebransjen bør konsolidere stillingen nå slik at de får bygget opp kompetanse og kvalitet. De bør se bort fra de raske pengene for en stund og heller tenke langsiktig.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Dette VG oppslaget er ikke veldig "sensasjonelt". Om høsten blir prisene lavere, mulig noen er villig til å la båten sin gå litt ekstra rimelig i år, men jeg synes reportasjen er mest oppgulp.

De skriver dog også at det ligger 13.000 båter på Finn, det er faktisk mulig at så er, men av bruktbåter så lå det i sommer 13.000, men nå er tallet 11.500. Dette bekrefter at folk ikke er villig til å selge båten for "hva som helst". Jeg snakket i går med en som har en Scand Baltic liggende for salg og han ville la annonsen utgå da markedet var for tregt og han ikke må selge. Slik tror jeg det er med mange.

 

For båtprodusentene har det stoppet opp, men bruktmarkedet avventer situasjonen. (slik jeg ser det)

 

Jeg tor forøvrig Eu\irk Halvorsen i Båthuset er inne på noe når han sier følgende:

Vi merker at den kjøpergruppen som kjøpte båt fordi naboen har båt nå er borte. Båtfolket vil fortsatt ha båt.

Halvorsen mener dette innebærer at det er en svært merkebevisst kundegruppe som er igjen. Dermed er markedet for andre båter, som gjerne koster litt mindre, langt hardere rammet enn de kjente merkene, sier Halvorsen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Halvorsen har et svært viktig poeng der. For mange av dem som bruker båten mye har kvalitet og tradisjoener mye å si. Kjører ofte lange strekk med båten uten at jeg skal si at jeg er noen sjøulk !(Bruker båten alt for lite ca 70timer og 800nm) Poenget er at når man er lang ute langs kysten man får kulig på seg og må kjøre hjem i 2-3meter høye bølger i en day cruiser da betyr det faktisk noe hvilken båt man har! Nå vet jeg ikke om min båt er av de beste (Draco) men har liksom en volsom tillit til skroget på båten. Både når det gjelder sjøegenskaper og ren styrke! Føler faktisk at jeg kan berolige familien ved å si: Det er produsert hundrevis av slike båter her i Norge og jeg har aldri hørt at de ikke tåler sjø! Det hjelper jo også at det ikke er noe som knirker eller smeller når man kjører slik! Om jeg en dag skulle ønske en annen båt hadde jeg tenkt kvalitet fremfor maks volum igjen!

Link to post
Share on other sites

At Lunde Båt hadde en nedgang i salget allerede i 2007, viser hvor konjunkturfølsom båtbransjen er. Det var vel først ut på forsommeren i fjor at vi fikk de første signalene om at ikke alt sto så bra til i internasjonal økonomi, og da spesielt i USA.

 

Sjelden har det vel vært større usikkerhet om utsiktene fremover. Ris stormen av, vil det væe et smart trekk å vente min sitt båtsalg til våren. Men står vi nå ved et veiskille og går inn i en lavkonjuntur, blir det nok rekordtall på Finn.no når vårsola titter fram.

Link to post
Share on other sites

Blir det lavkonjungtur (noe jeg mener vi ikke har nå) og den blir vedvarende er det en glimmrende mulighet om man har ressurser og ønsker større/dyrere båt(nyere brukt). Om en skal trekkes seg ut av båtlivet og kvitte seg med hva man har er det selvfølgelig trist. Har man lånt til over pipa er det også selvfølgelig dumt(jeg mener noen her på Båtplassen argumenterte friskt for å bruke penger man ikke hadde for vel et år siden). Alt i alt er dette foreløpig mest en tung tid for båtprodusentene.

 

For egen del klarer jeg meg utmerket med den båten jeg har og skulle det vise seg at jeg får litt penger til overs og ønsker større/nyere så kan jo markedet gi muligheter i fremtiden. Jeg tror forøvrig ikke det vil skje. Det vil ikke bli noe rimeligere å produserer og jeg tror heller ikke folks generele økonomi er så ille så jeg velger å tro at bruktbåtprisene vil stabilisere seg utover på noenlunde samme nivå som vi har hatt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på at det blir kjempestort rekordtall på Finn fordi nok mange nå vil nøle med å legge båten ut for salg. Dessuten påvirkes vel bruktbåttilbudet av at færre kjøper ny båt.

 

Dette måtte bare komme. Jeg er forbauset over at det ikke kom lenge før, men så blir vel heller krakket desto større.

Jeg er også forbauset over at leverandører og produsenter har så lite reserver å møte de dårlige tidene med etter den lange oppgangen. Uttak av utbytte (ikke minst pga. regjeringens nye skatteregler) og overinvesteringer er nok stikkord her.

 

Ellers har vi jo enda ikke fått effekten av økende arbeidsledighet og mulige høeyere renter. Det kommer også en del skumle meldinger fra Kina.

Nå gjelder det å ha CASH.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Selv om noen av årsakene til økonomiske nedgangstider i lystbåtbransjen i Norge og ellers i store deler av verden for den del, med unntak av for eksempel Russland, er sterk konkurranse mellom mange aktører, små marginer, import av båter fra lavkostland, mangel på båtplasser og delvis metning av markedet etter stort salg, er nok hovedgrunnen likevel de generelle økonomiske nedgangstidene i verden som igjen skyldes banker og meglere i USA sin grådighet og iver etter å tjene mer. Desto flere kunder man kunne kapre, dess høyere bonus. Denne kulturen sammen med et sterkt opphauset boligmarked, førte som kjent til at flere banker etterhvert gikk over ende som følge av misligholdte lån(subprime) hvor boligen ble mye mindre værdt enn størrelsen på lånet. Renten i USA ble satt ned som et desperat forsøk på å redde stumpene, men dette lyktes ikke i nevneverdig grad. Dette førte igjen til børsfall, konkurser i bedrifter og banker, mindre kjøpekraft og stigende arbeidsledighet, og dette har forplantet seg til flere steder i verden, blant annet Europa. Men litt psykologi(negativ) inni bildet er det selvsagt også.

 

Det er likevel ganske ironisk at staten og skattebetalerne i USA nå må redde flere av bankene fra konkurs i et land som lovpriser kapitalismen som markedsmekanisme, og hvor det ikke ønskes særlig kontroll eller innblanding av staten i bedriftenes økonomiske handlefrihet og tankegang. :lol: Og dette skjer i et land som nylig kritiserte den økonomiske politikken på Cuba og i Venezuela, og som endatil har drevet krig for å demme opp for kommunisme. :rolleyes: "Alle -ismer" er tydeligvis farlige, i større eller mindre grad. :lol:

 

Her er et eksempel på hvordan grådige ledere og sjefer kan få personlig økonomisk uttelling uten å måtte ta økonomisk ansvar selv om de styrer bedriften mot avgrunnen, og at dette forplanter seg til mannen i gata, børsene og resten av verden:

 

Ansatte i konkurs- banken får 2,5 mrd. dollar i bonus

Link to post
Share on other sites

Har man lånt til over pipa er det også selvfølgelig dumt(jeg mener noen her på Båtplassen argumenterte friskt for å bruke penger man ikke hadde for vel et år siden).

 

Det er fortsatt forskjell på å barbere seg og å kutte av seg hodet. Hvordan skulle de fleste av oss noen gang få råd til å kjøpe egen bolig, hytte eller en båt hvis man ikke tok opp lån? :confused:

At noen har hevdet at det å låne over pipa er lurt skulle vært interessant å se dokumentasjonen på. Lån over pipa betyr at man har et lån som er større enn verdien på huset, hytta eller båten, og det betyr vel at man har lånt til forbruk, et forbruk man ike har inntekter til å forsvare, eller? La oss ikke bli like "tabloide" som vi beskylder alle andre for å være.

Sikkert de som vil hevde, og i noen grad med rette, at jeg har tatt til orde for at det er lønnsomt å låne (hvilket jeg fortsatt mener!), men har alltid påpekt at det forutsetter en sikker og velordnet økonomi og at man alltid sørger for å ha reserver for "a rainy day"! Reserver i så måte kan selvfølgelig også bety liten belåningsgrad på huset og en inntekt som forsvarer en større lånebyrde, med god margin. Det er fortsatt mange som er i den situasjonen og derfor ser vi at mange, også her på forumet, er i ferd med å kjøpe eller har kjøpt seg en ny båt, flott spør du meg! :yesnod:

Nedgangstider, permiteringer og økt arbeidsledighet skulle etter mitt skjønn bety at rentenivået skal ned, ikke opp, og det er stadig flere økonomer som tar til ordet for at Norges Bank må sette ned renten snart. Jeg tror sjansene for dette er gode, men kanskje ikke på noen måneder enda. Skal heller ikke utelukke at vi allikevel først får en renteoppgang til, er det nå på førstkommende onsdag det er rentemøte?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dagens situasjon ligner ikke så mye på høsten 1987 når det gjelder det store antall vanlige forbrukere, men for dem som har store lån kan det nok bli ganske vanskelig. For dem som har lånt penger til å spekulere er situasjonen allerede ganske ille.

 

Uansett, at nybåtsalget stuper betyr ikke at bruktbåtprisene nødvendigvis vil følge etter. En årsak til at nybåtsalget stuper er at folk ikke bytter ut den båten de har med en ny. Det betyr ikke at de må selge den gamle. Et annet problem for forhandlerne er at enkelte kunder har skrevet kontrakt på båt de likevel ikke kan betale for (mer enn håndpengene). Mange av disse båtene havner nok på finn.no og kan om nødvendig selges med god rabatt (ettersom håndpengene er betalt), men de er ikke bruktbåter.

 

De som mener de har råd til å kjøpe seg ny båt forsøker nok å selge den gamle før de skriver kontrakt på ny, men det er ikke fordi de selge. For en del av dem med merkbart dårligere økonomi er mye spart ved å la båten ligge på land neste sesong. Da kan den like gjerne ligge på finn.no også. Det kan ligge mange bruktbåter på finn.no uten at prisene faller dramatisk.

Link to post
Share on other sites

At noen har hevdet at det å låne over pipa er lurt skulle vært interessant å se dokumentasjonen på. Lån over pipa betyr at man har et lån som er større enn verdien på huset, hytta eller båten, og det betyr vel at man har lånt til forbruk, et forbruk man ike har inntekter til å forsvare, eller?

Vel, lån over pipa er vel faktisk en av de mest sannsynlige årsakene til lånekrisen i bolig-/eiendomsmarkedet, og da er det dessverre en del som har hevdet at det er lurt å låne over pipa. Argumentet deres har vært at pipa blir høyere raskere enn lånet vokser. I tillegg har argumentasjonen vært pakket godt inn i glanset papir.

Link to post
Share on other sites

Dette med at båtprodusenter har begynt å gå dårlig nå var ikke noe sjokk for meg.

Båtprodusenter har utvidet konstant for Haugevis av Millioner, Men nå som alt har stått ferdig har markedet begynt å bli mettet av båter. Alle båthavner er fulle og det er lange ventelister landet rundt.

 

Det har vært Kjempeforespørsel på båter de siste årene, Og plastbåter holder i mange år.

En dag må det si stopp og det skjer kansje nå'?

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Vel, lån over pipa er vel faktisk en av de mest sannsynlige årsakene til lånekrisen i bolig-/eiendomsmarkedet, og da er det dessverre en del som har hevdet at det er lurt å låne over pipa. Argumentet deres har vært at pipa blir høyere raskere enn lånet vokser. I tillegg har argumentasjonen vært pakket godt inn i glanset papir.

 

Å låne over pipa betyr vel fortsatt at långiver yter et lån som er større enn verdien av boligen på kjøpstidspunktet? Er ikke klar over at dette er et aktuelt problem i Norge i dag i særlig grad? Joda, vet det finnes noen rugekasser i Oslo-området som en del har kjøpt uten i det hele tatt å forstå hva de har gitt seg inn på (håndterebare boligutgifter basert 3% rente og ingen avdrag første årene), men idioti kan man vanskelig gardere seg mot, ei heller forby ved lov. Selgerne av disse rugekassene har jo ledd hele veien til banken!

Forøvrig kan jeg ikke klare å gjenskape en periode i moderne tid hvor investering i bolig sett med et visst tidsperspektiv har vært noen dårlig investering, kan du? Selv ikke ved den økonomiske krisen, slutten av jappetiden, i 1987 og fremover tapte bankene penger på sine boliglån. Ja, de avskrev en del lån, men de tapte faktisk ikke pengene og de samme beløpene kunne igjen føres i bankenes bøker, men nå som inntekt/fortjeneste! Og det betyr også at de som hadde orden på sin økonomi og kunne stå løpet uten å måtte selge har kommet ut av det hele i god form og med betydelig fortjeneste. Hvor mange her kan, eller vil (?), påstå at de angrer på sine eiendomskjøp siste 10, 15 eller 20 årene?

 

ps

Jeg kjøpte mitt hus på toppen av markedet høsten 1987 og betalte"kun" 15,5% rente på lånet den gang, men har det samme huset i dag og verdiøkningen fra toppen i 1987 til idag er ca 400%, og det er jeg fornøyd med!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...