Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Du er inne på noe her Capitaine.

 

Den økonomiske makteliten har vi selv utviklet over mange år og vi forbrukere kan bare takke oss selv for den situasjonen som har oppstått. Det finnes i dagens samfunn en økonomisk motivert luring eller en motorisk økonomisoldat på ethvert gatehjørne.

 

Men nå pakker de sammen for vi klarer ikke å tjene dem lenger. Men en ting kan vi være helt trygge på. Når vi har klart å repparere skadene igjen så kommer de tilbake godt uthvilt.

 

Tiden jobber for dem uansett for en del av verktøyet står igjen etter dem. Nå skal de siste fiskehandlerne og slakterne bort. Vel vitende er de om at det er dumt å selge en vare med tre dager holdbarhet med en svært liten fortjeneste, så har de gitt oss noen supermarkeder vi kan kose oss med så lenge. De trenger nå litt dårligere tider for å få bort de mest standhaftige fiskehandlerne og slakterne.

 

Det er vel i dag en liten gruppe mennesker som eier 30 % av det Norske ettermarkedet på fritidsbåt. Dette betyr at det på sikt går den veien høna sparker også på dette området. Vi er enkelt fortalt igjen blitt husmenn uten å helt skjønne hvordan dette kunne gå til. Til og med bonden har blitt husmann. Bonden eier ikke lenger potetene sine.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter oppgangstider kommer nedgangstider, sier gamlinga som har vært med siden tidlig på 1900tallet.

Sånn er det desverre bare.

Det er nok heller ikke lett å drive butikk i lille norge med tanke på å forhandle frem gode priser på importerte båter. Og det er nok mange som har balansert på en kvivsegg frem til nå.

Vi må heller ikke svelge "dystre" nyheter som media spyr ut, med hud og hår. Klart folk er redde for å tape penger på båthandel, men hvis alle avventer så stopper markedet opp, og det er da nyheten blir virkelighet.

Vi må vurdere vår egen økonomi og handle etter den. Har en lyst på båt så må en handle med lommeboka, og heller gå for en eldre eller billigere båt enn en hadde valgt for to år siden. Snur trenden så kan en heller da velge en nyere eller større båt. Det er viktigst å komme seg utpå og at båten flyter.

Jeg skal nå handle båt løpet av vinteren, selv om det er en tung investering med arbeiderlønn. Dette er min hobby og det skal INGEN ta fra meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte en mail til en båtforhandler her om dagen (22/9)

Prisen på denne er kr 1.999.000,- inkl. mva. og HK avg. levert ''''''''''''''. Vanlig pris er over 2,4 Mill.

3 dager senere fikk jeg denne mailen

Hei igjen, vi har nå bestemt oss for å selge båten til førsteman for kr 1.850.000,-

Her blir det "Første mann til mølla" 4-5 personer får nå samme tilbudet.

Dagen etter endres annonsen på finn.no til

OPPHØRSALG!!! , NÅ kr 1.850.000,- FØR kr 2.475.000,-

 

Uff , det er nesten leit å si det men det ser ikke bra ut for fler enn de som har hittil har vært omtalt i media

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Uff , det er nesten leit å si det men det ser ikke bra ut for fler enn de som har hittil har vært omtalt i media

 

Dette vil bli mye verre.

Bare idag gikk tre europeiske banker overende.

 

Riktig ille blir det når det går opp for amerikanske skattebetalere at deres skatt har blitt brukt til å kjøpe deres egne lån. Og når Bernanke har gått tom for prosentpoeng å redusere renta med.

Hvilke "båtfabrikker" vil fremdeles være her i 2010?

De store som er avhengig av cashflow og alt det der, eller han med det lille båtbyggeriet som tar med seg en teakbit fra trelastsjappa på vei til jobben.

Sist overlevde vel bare M. Beneteau av de store.

Link to post
Share on other sites

De små med lang leveringstid som har bra fulle ordrebøker enda vil vel forhåpentligvis overleve dette om det ikke blir en veldig langvarig "depresjon" , de store som har investert voldsomt i en elefantsyke rus vil kanskje slite mer.

Av forhandlerne så er jeg redd for de som bestiller båter før de er solgt , lundebåt gjør vel det og det kan være farlig

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg her Enzo, sjekket med Nauticat og de har rundt 9 måneders leveringtid på de fleste av sine modeller, hvordan stoa er hos de svenske vet jeg ikke. Lundebåt har nok noen de har betalt for liggende, dette ser man fort nå som man vel kan få en ny båt på dagen fra dem... i motsetning til hva som var tilfelle i 2006...

 

De som har overinvestert i produksjonsutsyr vil nok også være avhengig av et visst salg for at hjulene skal gå rundt....

 

Det er en spennende tid vi er i for tiden, og det skal bli spennende å se hvor dette ender... De nye eierne av Bavaria verftet trenger nok også en viss omsetning for at hjulene skal gå rundt der, og blir det stopp i salget på verdensbasis så er jeg redd "ryggen" ikke vil holde i Bayern... De har jo brukt en slant med penger for å kjøpe verftet for ett års tid siden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kongressen i USA har avvist redningspakken som man var enige om i Bush-administrasjonen etter at Representantenes hus stemte mot forslaget med 228 mot 205 stemmer.

 

Men i den samme artikkelen som omhandler dette, står det følgende: "Representantenes hus skal ifølge New York Times gjøre et nytt forsøk på å få planen vedtatt senere i kveld. Det avvises ifølge Reuters av et stabsmedlem i representantenes hus."

 

Børsene er nå i fritt stup. Her følger hele artikkelen:

 

Kongressen avviser redningspakken. Representantenes hus har nedstemt redningspakken fra Bush-administrasjonen

 

Det skulle være unødvendig å tilføye at båtbransjen har sett bedre dager, men ting kan endre seg fort.

Link to post
Share on other sites

Hvis alle tror at det går rett vest, så gjør det jo det ... det er kun "troen" det stå på og det er til å gremmes over at omtrent hver skriveføre journalist i hele verden nærmest VIL at det skal bli krise, så de får noe å skrive om.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vel, etter min mening blir det litt feil å legge skylden på journalistene denne gangen. Med fare for å bli oppfattet som misunnelig, hvorfor retter du ikke helle skytset mot sjefer og styrene i bankene, og til en viss grad forskikringsselskapene, i USA som higet etter å berike seg selv mest mulig, og som ga lån til gud og enhver uten å vite med tilstrekkelig sikkerhet om de kunne gjøre opp for seg? Dess flere lånekunder man kunne kapre, dess høyere lønn fikk man. Og ditto eiendomsmeglere var med på å blåse opp boligmarkedet til den boblen det ble.

 

Det er vel heller mangel på kontroll med finansinstitusjonene, og grådigheten blant toppledelsen i disse institusjonene, som er årsaken til de dårlige økonomiske konjunkturene vi nå ser så å si over hele verden. Økonomien i USA er gått fra å være en økonomi bygget på faktiske synlige verdier til å bli en økonomi fundert på gjeld.

 

Men selvsagt er det også psykologi oppi dette, negativ sådan.

Link to post
Share on other sites

Dess flere lånekunder man kunne kapre, dess høyere lønn fikk man. Og ditto eiendomsmeglere var med på å blåse opp boligmarkedet til den boblen det ble.

 

 

Yep, og hvem var det som skrev over seg i aviser og nettaviser om hvor fantastisk det var? Hvor ville det norske eiendomsmarkedet (slik det var for inntil et år siden) ha vært uten journalister som villig vekk publiserte alt det hype som de unge jypling-eiendoms"meglere" tøt dem ørene fulle av?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Med fare for å bevege seg i trådtittelens ytterpunkt, de to siste innleggene viser med all tydelighet den gjensidige avhengigheten mellom konjukturutsatte næringer og journalister - begge trenger hverandre i hverandres karrierer. Eiendomsmeglere som tror det går til himmels og journalistene som skriver om budrunde etter budrunde (og slik er/var det i bransje etter bransje).

 

Det som er helt sikkert er at med økte renter og alvorlige utfordringer innen internasjonal finans, så har vi ikke sett den siste forhandleren og produsenten innen vårt interessefelt brekke ryggen. Gode tider for enhver med en million båtpenger på bok, men dem blir det nok stadig færre av fremover.

Link to post
Share on other sites

Er ikke så negativ til media som Skipper Worse. Det har aldri manglet på oppslag fra skeptikere i de fleste markedene, enten det er aksje-, bolig-, rente-. eller båtmarkedet. Men i oppgangstider er det få som lytter ,og de skeptiske avfeid som sensasjonshungrige dommedagsprofeter som bare ødelegger festen.

 

For å ta de som først har fått slite her hjemme, unge mennesker som kjøpte små hippe krypinn med lave innskudd og høy fellesgjeld. Det har haglet med advarsler mot disse living in a box-konseptene fra den dagen de ble lansert. Men enten leser man ikke aviser i dette segmentet, eller så stoler man på hva Worse kaller "jypling-eiendoms"meglere" og utbyggere som for lengst har stukket av med gevinsten.

 

Selv våre selbåtblader har for lengst dratt fram statistikk over prisene på bruktbåter og antydet fall.

Vi hadde i vinter en tråd om båtmarkedet. Det store flertallet var selv da overbevist om at dette gikk veien, for det hadde det jo gjort i lang tid.

 

Poenget er at vi lesere av media selekterer, og selekterer vekk det vi ikke ønsker å lese.

I en tid der nær alle er positive, blir hovedtrenden i media naturlig nok positiv, og vice versa. Sånn sett er media med å forsterke pendelsvingningen.

Men akkurat nå i kveld virker det som selv dommedagsprofetene har vært for forsiktige i sine anslag. Var det fem større europeiske banker som gikk over ende i dag?

Link to post
Share on other sites

Var det fem større europeiske banker som gikk over ende i dag?

 

Trøsten får da være at det var 5.000 banker som gikk over ende i de harde 30-årene og det bare i USA! :eek:

 

Skipper Worse har helt klart et poeng, men det er nok ikke bare journalistene som får ta skylda for "folk flest" snakker enten om himmel eller helvete, nyansene og det som er i mellom kommer sjelden frem. Selv lever jeg (forsøker i allefall) etter; ting blir sjelden så bra som man håper eller så dårlig som man frykter, hvilket stemmer for det meste, etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke en situasjon skapt av pressen.

Unnskyld uttrykket, men man må være passe dum for å ikke skjønne hvorfor det går galt gang på gang. Det mest skremmende synes jeg er at jo mer man lærer om hvorfor det gikk galt sist, jo verre blir krisen neste gang.

 

Det er noe fundamentalt galt i finansverdenen når eliten hver gang klarer å kamuflere signalene på en nedgangstid ved å sette positiv fokus på vekst. (Som tidligere nevnt av andre så hadde vi en lignende diskusjon i vinter, og det er merkverdig tyst fra enkelte medlemmer nå).

Man har under denne krisen heldigvis satt litt fokus på hvordan eliten blir avlønnet med bonuser for å skape luftslott som til slutt faller sammen som korthus og at de får en svært lukrativ fallskjerm på toppen.

 

Det positive med denne nedgangstiden er at disponeringsrenten er usedvanlig høy, det vil si at man får en relativt høy bankrente på innskudd over en viss størrelse. Dessverre er det igjen finansfolkene med de volumbaserte bonusene på flytting av penger og næringstoppene med utløste fallskjermene som får dra det lengste strået. Det fine for disse menneskene er at de kjenner sitt eget system og vet godt hva risiko er, og de trenger ikke å plassere pengene sine som tidligere var våre i risikoprosjekter for å tjene grovt igjen og igjen.

 

De samme pengene som har forsvunnet ut av pengesystemet av en merkelig grunn er nå i besittelse av dem som skapte krisen, og de innkasserer på toppen av frekkheten en innskuddsrent på mellom 8 og 10 %.

 

Vi andre sitter igjen med regningen og venter på en ny oppgangstid slik at det hele kan gjenta seg for ørtende gang.

 

Men så er vi i middelklassen ganske så dumme, for uten oss hadde makteliten aldri klart det.

 

Hvis noen vil si takk for sist så finnes det en god mulighet for dette i nær fremtid. Hva med å ønske seg en hjemmelaget skjærefjøl av barna til jul og avtale at i år så gir vi en økonomisk støtte til de trengende i den tredje verden.

 

Dette går jo selvsagt ikke for vi ønsker oss alle materielle goder, noe eliten allerede vet for det er tross alt en av menneskets største svakheter.

Link to post
Share on other sites

prater du om amerikanske forhold eller norske forhold?

om du prater om norske forhold mener jeg at du i beste fall er totalt på åpent og dypt vann - til og med feil hav vil jeg si at du er på.

 

At pengemarkedsrenten nå er så høy som den er skyldes at ingen egentlig vet hva som skjer - og da er det ingen som tør å låne ut penger. Akkurat nå er det kontanter som gjelder - og da er det nok også mulighet til å gjøre et godt båtkjøp.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...