Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Det spesielle i situasjonen den siste tiden er imidlertid at den økende inflasjonen er sterkt påvirket av de høye oljeprisene og ikke prisstigningen generelt. Derfor sloss Norges Bank og politikerne mot vindmøller når de bruker rente- og avgiftsinstrumenter for å styre et parameter som lever sitt eget liv uavhengig av norsk økonomi isolert sett.

Dette har jeg også lurt på, og ikke bare oljeprisen, men også råvarepriser generelt (f.eks. matvarer) og ikke minst strømprisen som er skikkelig på vei oppover uten at vi kan gjøre noe særlig med forbruket (de fleste av oss).

Link to post
Share on other sites

BårdK - det du beskriver er det man på fint kaller inflasjon. Dvs en generell prisstigning i samfunnet.

De siste årene har råvareprisene steget dramatsik uten at det har fått veldig stor følge i inflasjonen bla pgs stor innkjøpsmakt i forhandlerleddet (kjeder) og sterk konkurranse fra Kina. Dermed har det vært et oppdemmet behov for å øke prisene for å kompensere økte råvarekostnader. Det er denne prisøkningen vi bla ser komme nå.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisøkningen som kommer nå kan jeg bare skrive under på. I min bransje(kjemisk/teknisk) er prisøkningene varslet, det vil ta fra en til tre måneder å få de gjennom leddene, men på nyåret er de der.

Jeg kan ikke nevne noen prosent, men de blir vesentlige. Ikke bare skyldes dette råvarer, men også transport har blitt vesentlig dyrere, spesielt innenlands.

Link to post
Share on other sites

Vel, for min del Mouche dreier det seg om økning på råvarer som går inn i produksjon av ferdig produkt. Dette blir litt som oljeprisen og rammer alle simulære produsenter. Bransjen(produsentene) har heller ikke "fantasipåslag" så for min del har jeg ikke noe valg. Vi nermer oss stygt et nivå som gjør det bedre å putte pengene i banken.

 

Bransjen(kjemisk/teknisk) vil "blø" noen måneder nå frem til prisøkningene kan realiseres, råvarene er dessverre på noe som minner om børsen. Fordelen er at disse produktene utgjør en svært liten del av totalkostnadene, men vi er nok dessverre ikke den eneste bransjen som merker økt press på råvaremarkedet. Jeg nevner som en kuriositet stål....

(skal ikke gi Asia all skyld, men det er et stikkord....)

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et annet poeng kan vel også være at markede er begynt å bli mettet? Det har vært et enormt salg av nye båter de siste årene, og i Norge er det jo ikke et ubegrenset antall personer som vil eie båt?? Jeg har inntrykk av at det kondemneres et lite antall båter hvert år, og tilveksten av nye båteiere er vel ikke så stort. I tillegg er det noen plasser vanskelig (og dyrt) å skaffe seg båtplass. Nå er dette innlegget kun synsing og jeg har ingen dokumentasjon for disse påstandene mine.

Link to post
Share on other sites

BårdK - det du beskriver er det man på fint kaller inflasjon. Dvs en generell prisstigning i samfunnet.

De siste årene har råvareprisene steget dramatsik uten at det har fått veldig stor følge i inflasjonen bla pgs stor innkjøpsmakt i forhandlerleddet (kjeder) og sterk konkurranse fra Kina. Dermed har det vært et oppdemmet behov for å øke prisene for å kompensere økte råvarekostnader. Det er denne prisøkningen vi bla ser komme nå.

Ja, jeg skjønner det. Det jeg ikke skjønner er hvordan styring av renten etter inflasjonsmålet på 2,5% faktisk skal bidra til å redusere inflasjonen når etterspørselselastisiteten er lav når det gjelder både olje, mat og strøm og fordi inflasjonen er "importert". Poenget er vel av inflasjonsmålet førte til for lav rente for noen år siden og for høy rente nå, slik at oppgangen ble for voldsom og at nedturen nå også blir det. Det hjelper jo heller ikke at NB bruker historiske data som allerede kan være for gamle når de brukes, mens det er fremtiden som skal påvirkes.

Link to post
Share on other sites

VannTro - hvis du går inn på lme.com (London Metal Exchange) så vil du faktisk se at råvareprisene på diverse metaller har kommet ganske betydelig ned fra toppnivåene for bare et par måneder siden. :yesnod:

 

Eksempler; Copper ned fra 3300 till 2500, aluminium ned fra 3300 til 2500, zinc fra 2300 til 1800 osv osv Prisene er usd per ton. En helt naturlig konsekvens av de magrere tidene som er på gang og dette burde bety at prisøkningene ikke skulle bli så store som tidligere antatt! En kompliserende faktor er selvfølgelig uviklingen på usd mot andre valutaer, dollaren har jo styrket seg betraktelig og årsaken sies å være at "ingen" vil selge dollar da alle banker og andre vil holde sine dollarposisjoner av hensn til inngåtte forpiktelser i dollar. Ikke bare enkelt å få det fulle og hele bildet og å klare å gjette hva fremtiden vil bringe!

 

knutza nevner mangel på båtplasser, men legger merke til at nå ligger det ganske mange båtplasser ute på Finn til salgs i indre Oslofjord til "gårsdagens" fantasipriser, men disse blir tydeligvis ikke omsatt så her er det duket for betydelig prisnedgang! Mange av disse plassene har ligget ute til salgs ganske lenge allerede.

Redigert av Mouche (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har observert fire "skjebner":

1. De blir liggende på stranda eller "opplagsplass" eller i "fjerne" deler av eiendommen.

2. De senkes på dypt vann.

3. De "ofres" på St.Hansbålet (forbeholdt trebåter).

4. De pusses opp og blir "bedre enn nye".

 

Det har vært diskutert å utvikle et "gjennvinningssystem" med oppsmuldring av gamle plastbåter - men jeg vet ikke hvor langt man har kommet på dette området. I Danmark er det nesten utrolig å se hvordan gamle plastbåter er stuet vekk.

Link to post
Share on other sites

I tilfelle en langvarig internasjonal finanskrise kan også norske banker få problemer. Da vil naturligvis båtbransjen bli påvirket av det. Men hvor lenge uroen i finansmarkedet vil vedvare, er det jo ingen som kan si med sikkerhet. Kredittilsynet er begynt å bli bekymret:

 

Utelukker ikke norsk bankkollaps. Kredittilsynet mener norske banker kan få problemer dersom finanskrisen vedvarer.

Link to post
Share on other sites

Markedet svinger fra dag til dag, spesielt aksjemarkedet, men at det er uro i finansverdenen, er hevet over enhver tvil. Og kredittmarkedet skrumper inn, noe som også fører til høyere lånerente for bankene som i sin tur låner videre til privatkunder og bedrifter. Om ikke situasjonen bedrer seg med det første, vil nok båtbransjen gå betydelig tøffere tider i møte.

 

Mindre banker må låne til over ti prosent. Flere norske sparebanker kjenner for alvor tørken i kapitalmarkedet.

 

Finanskrisen gir 10 prosent rente. I flere småbanker må du regne med opp mot 11 prosent rente.

Link to post
Share on other sites

I tilfelle en langvarig internasjonal finanskrise kan også norske banker få problemer.

Hjemmekontoret mitt er møblert med dyr pult, arkivskap etc. kjøpt for en billig penge på konkurssalg i DnB's Kristiansand filial.

Egentlig ikke til å tro, men det har faktisk skjedd at landets to største banker gikk konkurs.

Link to post
Share on other sites

Jepp, og alle gamle aksjonærer ble "nullet ut", Staten tok over og har siden tjent store beløp på denne redningsaksjonen. Dette uten at de som satt i ledelsen i bankene den gang kunne stikke av med store bonuser, opsjoner og sluttpakker. I det hele tatt ble det en heldig utgang på det hele den gang og meget fornuftig håndtert av myndighetene. I tillegg så har vel alle som siden deltok/tegnet seg i emisjoner for å (del)privatisere bankene igjen tjent meget bra på det. Vel fortjent!

Link to post
Share on other sites

Jeg søkte på Finn under alle brukte båter på ordet "kupp" for 4 uker siden, da fikk jeg ca 140 treff, i dag fikk jeg 241 treff.

 

 

På ordene "til høystbydende" fikk jeg 110 treff,

"må vekk" gav 14 treff,

mens på ordet "desperat" fikk jeg 0 treff...

 

 

Det lå forøvrig 11111 brukte båter ute i dag, ser litt spinkelt ut...

Link to post
Share on other sites

Et søk etter "ny pris" gir i skrivende stund 1569 treff,

 

dvs ca 14% av alle båtene som ligger ute. Tipper det blir enda flere ut over høsten.

 

----

Edit: Ser at dette søket ikke blir helt reelt. Finn søker etter annonser som inneholder ordene "ny" og "pris", men ordene trenger ikke være etterfølgende.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En del av selgerne sier nå "selges til høystbydende". Rent juridisk mener jeg at dette betyr at hvis jeg legger inn en veldig lavt bud, og ingen byr over, så er de pliktige til å selge.

De vil jo alltid kunne si at det er noen som har bydd over...

Det er grunnen til at vi har en regel på vårt marked om at dersom man ønsker bud så må man oppgi minstepris. For å spare kunde for unødig bry, alle har gjort seg opp en mening om hva de minimum må ha.

Link to post
Share on other sites

.........det har faktisk skjedd at landets to største banker gikk konkurs.

Og før denne helgen gikk USA's største sparebank konkurs ...........

"Cash is king" gjelder nå. Det betyr høyere renter, lavere aksjekurser, mindre investeringer og økende arbeidsledighet.

 

Vi får håpe at Kristin har rett når hun bedyrer at alt er under kontroll i Norge. Jeg har vanskelig for å tro det etter at vi har hatt eksplosiv vekst i utlånsmarkedet her også i mange år, samtidig som verditakstene har løpt fra prisutviklingen førvrig.

 

Er det noen her som tror at bunnen er nådd nå? Jeg tror prisene på båter, biler og hus skal mye lengere ned, og bli der en stund. Som noen har bemerket før, er også jeg forbauset over hvor lite båtbransjen har av reserver etter så mange gode år.

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et søk etter "ny pris" gir i skrivende stund 1569 treff,

[...]

Edit: Ser at dette søket ikke blir helt reelt. Finn søker etter annonser som inneholder ordene "ny" og "pris", men ordene trenger ikke være etterfølgende.

Det er verre enn som så. Jeg søkte på annonser med ordene ny pris som etterfølgende, og fant annonser hvor denne ordkombinasjonen tilsynlatende skulle bety pris som ny. Da blir det jo bare tull.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...