Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Skremmende reportasje i DN i dag. Aktører i markedet (Joda) karakteriserer markedet som stendødt, har ikke solgt en båt siden sommerferien. De fleste har sagt opp mange ansatte, i tillegg til at f.eks Skibsplast støper selv og ikke innleid. I markedet for mindre båter finnes det tusener av båter på lager.

Et unntak er Viknes som holder stillingen.

 

Dette kaller jeg kort og godt bråstopp.

Link to post

Synes dere er temmelig urettferdige mot styret og eiere i Askeladden nå.

 

De har vært tidlig ute med en enkel 14 fots oransj plastbåt, vært ledende i skjærgårdsjeep bølgen på 90 tallet. Det ble en klar endring i det man gikk inn i dette tiåret, og det var mot større båter, og mer komfort. Askeladden sine båter traff godt på markedet.

 

At markedet plutselig skulle bli borte var ikke godt å forutse! At man produserer båter til lager i tro på at dette retter seg er i utgangspunktet i de ansattes interesse. Men dessverre var det noen som dro ut proppen, og kundene er borte. Da går det som det går. Finanskostnadene ved å ha et varelager på 170 mill er helt hinsides, og en endring i rentene som vi har sett siste år kan fort være det som velter lasset.

 

Jeg synes veldig synd på både eierne og de ansatte i denne situasjonen.

Link to post

Når man leder en virksomhet er risikostyring et viktig element. Det er så kjedelig som å se på balansen i selskapet og se "hva skjer om en del av det vi holder på med nå feiler". At Askeladdens styre og eiere har tatt stor risiko ved å satse på mange hester på en gang er ikke ukjent. Når det da går galt får man også tåle at det blir kommentert/stilt spørsmålstegn ved dette.

 

Store paradokset for meg er at den mest lønnsome båtprodusenten i Norge tjener ca 10 millioner i året av en omsetning på kanskje 300 millioner. I de fleste andre bransjer er det et totalt uakseptabelt nivå over tid.

Link to post
Store paradokset for meg er at den mest lønnsome båtprodusenten i Norge tjener ca 10 millioner i året av en omsetning på kanskje 300 millioner. I de fleste andre bransjer er det et totalt uakseptabelt nivå over tid.

 

Godt poeng! Det reagerte jeg også på. Det er vel store invisteringer som gjør at marginene har vært så små, men en bedrift som Askeladden burde kjenne fritidsbåtmarkedet godt nok til å vite at svingninger gjør at en har behov for å klare seg lenger enn et halvt år når markedet svikter.

 

Synd er det iallefall :sad:

Link to post
Store paradokset for meg er at den mest lønnsome båtprodusenten i Norge tjener ca 10 millioner i året av en omsetning på kanskje 300 millioner. I de fleste andre bransjer er det et totalt uakseptabelt nivå over tid.

 

Hva Askeladden har gjort og ikke gjort er det nok av andre som kommenterer, så det blir unødvendig at jeg også skal gjøre det.

 

Det er nok å minne om at det er knapt ett år siden alle eksperter på økonomisk utvikling ikke så en eneste sky på himmelen for kongeriket Norge. Inklusive SSB. I dag klarer ingen av dem å forklare hvorfor, kan bare beskrive hva som skjedde og er tilsvarende bombastisk pessimistiske. Da er det ikke lett å være båtbygger og økonom på en gang.

 

I flere år nå med økende omsetning har det vært regelen heller enn unntakene at overskuddene har vært 1-2% av omsetningen for de fleste av produsentene. Det er ikke mye å gå på da.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
...Det er nok å minne om at det er knapt ett år siden alle eksperter på økonomisk utvikling ikke så en eneste sky på himmelen for kongeriket Norge....

 

Tja, jeg jobber for et større, internasjonalt konsulentselskap med hovedsete i Europa. Gruppen har, siden tidlig 2007, sagt at nedturen ville komme høsten 2008, og posisjonert seg deretter i markedet. Men selvfølgelig, at det skulle komme så hardt og brutalt var man nok ikke forberedt på.

 

Hvorvidt gruppens strategiske posisjonering for nedgangstidene gir den ønskete "beskyttelsen" gjenstår selvfølgelig å se... Likevel, forrige kvartal var vårt beste noensinne :flag:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Vet om båtbutikker som trenger tilførsel av kapital for å overleve nå.

 

Vi kan vel regne med at det nå blir oppgangstider for båtutstyrsbutikkene ?

Når mange istedet for å bytte ut velger å beholde "gamlebåten" noen år til,

aksepterer man samtidig å koste på denne enda mer både innen "need & nice".

Å kjøpe båtutstyr må vi jo bare uansett,

det er kun investeringsnivået som endrer seg i dårlige tider.. :wink:

Link to post
Godt poeng! Det reagerte jeg også på. Det er vel store invisteringer som gjør at marginene har vært så små,

Det henger ikke nødvendigvis sammen. En hel del av disse produsentene har porduktutviklingsarbeide aktivert i balansen - de tar ikke kostnadene løpende.

 

Nedbetaling av lån til krever høyere marginer på produktene. Men det ser ut til at mange i båtbransjen ikke klarer å få ut stordriftsfordeler - det ser nesten ut som det motsatte - at det er en handicap å ha stort volum.

 

Det er nok å minne om at det er knapt ett år siden alle eksperter på økonomisk utvikling ikke så en eneste sky på himmelen for kongeriket Norge. Inklusive SSB.

Jeg tror og håper at de færreste bedriftsledere utelukkende stoler på eksperter. Forhåpentligvis har man et styre og en ledelse som har levd lenge nok til å vite at ingen trær gror inn i himmelen. God ledelse er etter min mening at man tar en balansert risiko og ikke vokser for enhver pris. I min verden ser jeg store røde lys når alle tror at markedet vokser i himmelen. Da begynner jeg å bli redd.

 

Men båtbransjen er i en ekstrem situasjon nå der det krever sterk ryggrad for å overleve. Les DN's oppslag i dag Det selges ikke lenger båter. Da er det kriseplaner som gjelder. Dvs kvitt deg med alle variable kostnader, skalk lukene og ha egenkapital eller eiere som er sterke nok til å overleve vinteren. Har man ikke det klarer ikke bedriften seg - desverre.

Link to post

Fortsatt så gjelder;

 

Når den siste pessimist har blitt optimist, sell!

 

Når den siste optimist har blitt pessimist, kjøp!

 

Og det kan jo se ut som om man er i ferd med å slippe opp for optimister?

 

Det er ikke lenge siden OECD spådde en vekst på 5%, nå regner de med negativ vekst til neste år. Det er ikke lenge siden at dollaren skulle svekke seg yterligere ned til 4,50 (var ca på det tidspunktet ca 5) og nå er den på 7!

Bitteliten sier at man ikke alltid skal lytte til ekspertene, selv sier jeg lytt til ekspertene, men gjør det motsatte av hva de sier!

 

Mange produsenter har spådd, og posisjonert seg for, ytterligere vekst på basis av at alt skulle gro inn i himmelen uten å se seg rundt å vurdert om ikke det var nettop der man var, relativt sett, i himmelen?

 

Og det eneste jeg vel har klart å formidle med dette innlegget (?) er at det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden og at heisføreren fortsatt har helt rett når han hevder at alt går opp og ned her i verden.

 

Takk for oppmerksomheten!

 

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Samme skrev jeg i Askeladden tråden.

 

 

Det som er greit er om noen ser på tall, og ikke legger følelser inne i bildet. Pleier å virke. Tallene forteller mye mer enn hvor "flotte båtene er". Og det skal en ikke glemme.

 

Det som er kjedelig er alle de som har kjøpt nye båter, og de som har jobbet på Askeladden. De møter ikke julen med ett lyst sinn.

Vi sees!

Link to post

Høres nå litt vel dystert ut "Baatsmann" at nye eiere av Askeladdenbåter ikke skal møte julen med lyst sinn? De har jo kjøpt båter som vel er noe av det beste som bygges her i dag. Med hensyn til eventuelle reklamasjoner skal man jo hendvenne seg til forhandler hvor man har kjøpt båten, så hvis ikke han er konkurs i tillegg så skal jo vedkommende ordne opp. Nå er det vel også sjeldent det går noe galt med selve skrog, overbygg etc .eller det som er bygget på fabrikken, det er vel heller andre ting som er levert av underleverandører som det stort sett kommer reklamasjoner på, i følge en forhandler. Det er vel også uhyre få reklamasjoner på selve båtene i følge "Kaftein ØL", som jeg forsto hadde jobbet med dette tidligere.

Link to post
Her er svarene [/url]på de "oftest stilte spørsmål".

 

Glimrende bidrag til Mythbusters, Skipper Worse!

Disse sidene kunne med fordel fulgt som særtrykk til de mange fortrykte,-

og mer eller mindre gode,- kjøps-og salgsavtaler som florerer.

Disse brukes ofte i den villfarelse at de skal verne kjøper/ selger,

men som kun leses avhengig av den rollen man selv har i øyeblikket.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...