Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Så det smarte nå hvis man er ute etter bruktbåt er å gå til nybåt-selgerne og si at dersom du står i fare for å miste ett nysalg pga at kjøper ikke får solgt den gamle båten sin, ring meg... En som skal "bytte inn" forventer ikke allverdens pris i dag, og kan nok legge seg litt lavt mot forhandler for å bli kvitt båten ettersom han er innstilt på å få en ny. Kan være at selger kan gjøre en ren gjennomfakturering hvis han har en kjøper på innbyttebåten. Vinn-Vinn-Vinn situasjon... :cool:

Link to post
Share on other sites

I går fikk vi nyheten om at Saga Boats i Selje permitterer 40 av 50 tilsatte, ref. innlegg lengre oppe i tråden. At Windy har sendt ut permitteringsvarsel for tredje gang, kunne vi også lese om:

 

Windy permitterer igjen. Trolig blir bare 35 av de ansatte ved Windy Boats i Arendal igjen på jobb når bedriften gjennomfører nye permitteringer i november.

Link to post
Share on other sites

Milliontap for Pionèr-produsent. Fjorårets regnskap ble lite hyggelig for produsenten av Pionèr og Steady. Tre millioner kroner i minus på bunnlinja ble fasiten for Cipax AS på Bjørkelangen.

 

Ifølge direktøren skal visstnok det negative resultatet komme av kostnader i forbindelse med økning i råvarepriser, eierskifte og oppstart.

Link to post
Share on other sites

de har i hvertfall en god egenkapital på over 100 millioner å tære på

 

Det er vel mulig at de tenker litt langsiktig og er føre var, Permiterer i forkant,

og håper ting snur i løpte av en stund i stedet for kanskje og gå dukken med flaget til tops.

 

Jeg vil i hvertfall si det er en klok avgjørelse hvis det er slik de tenker :confused:

 

Men veldig syn for de som blir permitert, det skal sies

Link to post
Share on other sites

Ut i fra min kjennskap til Windy og andre produsenter er jeg ganske sikker på at Windy ledes ganske godt. Men det er trist å lese at de er på sin 3. permiteringsrunde

 

Windy's hovedleverandør av syrefast - Weberg i Fredrikstad - annonserte i lokalavise i dag at de hadde ledig kapasitet og gjerne tok oppdrag. Her er de kundene de skryter av på hjemmesiden sin

www.windy.no

www.hydrolift.no

www.betongbygg.no

www.nimbus.se

www.storebro.se

www.viksund.no

www.nbmarine.no

www.hansvik.no

www.gozzi.no

www.ribsenteret.no

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tillegg til at det for tiden er vanskelig å selge båt så fortsetter båtselgere både private og butikker å la være å svare på mail når man henvender seg til dem , det er et tegn på arroganse og liten innsikt i hvilken situasjon de er i.

Noen jobber som en gal for å gjøre alt for å selge mens andre driter i kjøperne , har den siste tiden sendt ut 16mailer (ja jeg logger) har fått svar på 7 etter 2uker og et av svarene var at sjefen er ute og seiler og vil svare deg når han er tilbake hvis han har tid

Link to post
Share on other sites

Det er i tider som disse man ser hvem som er seriøse og skikkelige. Det er mange båtforhandlere som sliter fordi de har en "cirka holdning" til det meste. Også til kunder.

 

Mange forsøker å spille litt "dumme" er min erfaring. Når jeg spør hvordan salget er sier nesten alle "ganske bra" - men spør man litt mer forstår man at det ikke akkurat er fete tider.

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg igjen , var i kontakt med en forhandler før messen i høst og det var bare gull og grønne skoger å skimte , de kunne vurdere å ta min båt i bytte for den anså de som kurrant og grei å selge , da jeg kontaktet de en uke etter messen og jeg ville gjøre alvor av planene så var det plutselig ikke så enkelt lenger , nei vi tør ikke ta noe innbytte slik markedet er nå...........

Men dere selger jo som før og merker ikke nedgangstiden sa du for få uker siden ? Svar på det spm var ikke helt enkelt å få

Link to post
Share on other sites

Jeg legger merke til att Lunde Båt satser på ettermarkedet. Har fått mail, post hjem og på sms. Hvordan det er med de andre vites ikke. Men dette har noe når en driver "pølsebu-virksomhet" dvs att man er vant til att kundene står i lokalet med penger i hendene. Nå må de ute og hente kundene, det er nytt for veldig mange som har surfet på medgangsbølgen.

 

Jeg meldte meg som int i den ny X42xc, her har jeg fått flere mails. Så det virker som de følger opp.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt overrasket over hvor fort det virkelig har snudd. Det virker som om de norske produsentene nok en gang har tenkt alt for kortsiktig og trodd på at de skulle vokse inn i himmelen. Er det slik i denne bransjen at de er flinkere til å rulle glassfiber enn å drive butikk.

 

Leit for alle som permitteres, og jeg håper de seriøse aktørene kommer seg over kneika.

Link to post
Share on other sites

Tror vi må skille mellom dem som trodde at treet skulle vokse inn i himmelen og de som utnyttet markedssituasjonen og produserte så mye de kunne og visste at en dag går det ned. Det er jo ikke feil å maksimerer salg og lønnsomhet når markedet nesten hiver penger etter deg :wink:

 

Joda sa at de ikke hadde solgt så mye som de kunne fordi de visste at nedgangen ville komme før eller siden.

 

Det som nok har overrasket mange er hvor raskt nedgangen har kommet. Tror nok ikke det selges så mye båter for tiden

Link to post
Share on other sites

Og i så måte bidrar vi vel også bittelittegranne her også? :rolleyes:

 

Jeg tror vel egentlig ikke at vi "her inne" bidrar noe særlig til det dårlige salget av båter for tiden. Jeg opplever heller at antallet innlegg om de "dystre tidene" er overraskende lavt (og innleggene er nyanserte), og mye lavere enn antall innlegg om Bavaria og andre båtrelaterte ting.

 

Et konkret aspekt som jeg imidlertid tror er veldig viktig, er at kronekursen har svekket seg drastisk mot Euro (og dollar) de siste par ukene. Det betyr jo f.eks. at en Bavaria som for tre uker siden kostet 1.000.000,- nå vil koste 1.125.000,- (med mindre importør og/eller produsent tar noe av dette på seg). Hvorfor skal en bestille ny båt i en slik situasjon?

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...