Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Og når prisene på nye båter går så kraftig opp så vil vel det kunne ha en betydning også på bruktprisene vil jeg tro.

 

Det er godt mulig, men jeg tror ikke bruktbåtprisene kommer til å gå opp den nærmeste tiden. "Alle" forventer nedgang både i boligpriser og båtpriser i tiden fremover, så jeg tror heller prisgapet mellom nye båter (som nesten ikke kommer til å bli solgt) og brukte båter vil bli større. Den normale "våreffekten" med relativt høye priser på bruktbåter om våren/forsommeren tror jeg ikke vi vil se mye til nå til våren.

Redigert av hos (see edit history)

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg er fortsatt optimist - på at markedet fortsatt blir surt utover vinteren og at utstillingsbåter og "overvintrere" blir enda billigere enn de er nå.
Jeg har også gjort meg tanker om skifte av båt, men krona står ikke så sterkt akkurat nå. Er det slik at i nedgangsperioden blir det vanskeligere å få noen særlig god pris på egen bruktbåt, men desto mer å prutte på ny båt? Det er endel båter jeg sikler på, men ektefellens krav om fartspotensiale gjør at utvalget desverre begrenses. Jeg får nok få henne med ut i en båt som har moderne stabilisatorer.
Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tror heller ikke på noen oppgang hos, men det er jo en del som nå sitter på gjerdet og venter på å kunne slå til når det rette tilbudet på en bruktbåt dukker opp og når prisen på nytt i mellomtiden har gått betydelig opp så kan det jo tenkes at man slår til på den brukte litt før man ellers hadde tenkt?

Her er det mye psykologi ute og går, men ingen får helt overbevist meg om at ingen lenger har råd til noen ting, langt derifra!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også gjort meg tanker om skifte av båt..,

 

Dette blir spennende Roald :-)

 

Det skulle vel forbause meg mye om båtfolket nå plutselig unisont er kurert for trefotssyke, så omsetningen vil nok ta seg opp igjen så snart folk føler at prisnivået stabiliserer seg på et eller annet nivå (trolig en del lavere enn vi har vært vant til). Skulle den svake norske krona vedvare må dette resultere i ytterligere problemer for de som lever av å importere nybåter...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig vil det være mange som kjøper nye båter, men til høyere og høyere priser? Så lenge tilbudet i markedet finnes, så kjøpes det nye båter, men når tilbudet forsvinner ved at produsentene trekker inn årene, ja da spørs det hvilke tilbud som gjenstår....Det er vel det som blir situasjonen, slik vi opplevde det i 1987/1988 og frem til 1994?

 

Hvem sier, eller eller hvem spår at markedet allerede er/blir slik at nye båter blir dyrere, mens brukte båter blr billigere? Dette henger jo ikke på greip!

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvem sier, eller eller hvem spår at markedet allerede er/blir slik at nye båter blir dyrere, mens brukte båter blr billigere? Dette henger jo ikke på greip!

 

Det stort sett "alle" sier er vel at bruktbåtene vil bli billigere etter det jeg kan se? Og siden prisene på nye båter uttrykt i amerikanske dollar og euro er like dyre, men prisen på dollar og euro for oss stakkars nordmenn har blitt vesentlig dyrere, ja så blir vel nye båter dyrere for oss?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er en sannhet med store modifikasjoner Mouche.

 

Vel, prisene på bruktbåter (sannsynligvis ikke særlig på de mest populære...) faller normalt på høsten, og når etterspørselen synker så synker prisene noe. Det gjelder alle kapitalvarene i markedet. Når den norske krone nå svekkes blir relativt sett importbåtene dyrere. Men det er ikke alltid synonymt med at en krone er en krone.

 

Ellers ville vel prisene på importbåtene ligget skal vi si 20-25 % over nivået for bare 1 måned siden?

 

Dollaren har økt sin verdi i forhold til den norske kronen med hele 46 % bare den siste tiden, tenk det!

 

Jeg velger heller å tro at dersom nye båter stiger så mye i pris som det antydes her, så vil tilsvarende bruktbåt også stige i pris. Markedet vil aldri tillate altfor stort gap mellom nytt og brukt, på tilsvarende båttype.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også gjort meg tanker om skifte av båt, men krona står ikke så sterkt akkurat nå. Er det slik at i nedgangsperioden blir det vanskeligere å få noen særlig god pris på egen bruktbåt, men desto mer å prutte på ny båt? Det er endel båter jeg sikler på, men ektefellens krav om fartspotensiale gjør at utvalget desverre begrenses. Jeg får nok få henne med ut i en båt som har moderne stabilisatorer.

Jeg tror at viljen til å ta innbytte minsker, men handler man stor båt tror jeg uansett at alle strekker seg litt. For meg er det hva jeg betaler til sammen som betyr noe. Tror det er mer å hente å rabatter på nybåt nå enn for et par år siden

Link to post
Share on other sites

Mine tanker om hvordan ting vil utvikle seg ifht nytt og brukt, norsk og utenlandsk:

 

Pr i dag er det svindyrt å kjøpe ny båt fra utlandet, pga svak krone. Dette må jo være en fordel for norske produsentert, både blir båtene deres MYE billigere i utlandet samtidig som konkurrentene deres i Norge blir mye dyrere. Importørene betaler i Dollar eller Euro og det er lite sannsynlig at de kan få kompensert denne kronesvekkelsen fra produsent. Uansett om det gis mer rabatt så har f.eks dollaren styrket seg med 30%, så mye er det ikke så mye å gå på.

 

Ergo nye båter blir dyrere, kanskje utenom de norske, men de har sine utfordringer pga at mange deler kjøpes i utlandet, likvel må konkurranseevnen ha økt betydelig. Det er jo ofte arbeidsintensive båter som bygges i Norge. Jeg tror ikke på noen rask bedring i NOK, noe bedre blir det nok når det roer seg, men neppe ned mot og under 8 for Euro og ned på 5 for Dollar. Jeg tror derfor at prisene på nye båter kommer til å gå permanent opp, om muligens ikke så mye som det ser ut til nå.

 

Så skulle en tro at bruktprisene følger etter, men det har jeg liten tro på. De aller fleste båtkjøpere lar seg påvirke av at det er nedgangstider og derfor vil det bli betydelig færre som vil kjøpe ny båt, både om prisene var som før og særlig nå som prisene går opp. Dermed tror jeg også at det blir liten effekt av resonementet "båten ny er blitt så mye dyrere at du må betale mer for min brukte (som alle vet at du kjøpte billig)"... (Færre som kjøper din brukte båt vil ha ny som alternativ). At høye nybåtpriser vil ha en effekt tror jeg likevel, gjennom at flere vil velge brukt som i gamledager, da vi alle kjøpte 20 år gml båter fordi nytt var så sinnsykt dyrt. Så fikk vi så sinnsykt god økonomi fordi børser og lønninger gikk i taket. Mye av det store nybåtsalget skyldes jo nettopp for høye priser på brukt så derfor tror jeg på lavere priser på brukmarkedet, tross høyere nybåtpriser, men bedre tider for dem som skal selge brukt. Dersom prisen er tilpasset virkeligheten vi lever i... De høye nybåtprisene vil redusere fallet i bruktbåtprisene, det er jeg med på...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dollaren har økt sin verdi i forhold til den norske kronen med hele 46 % bare den siste tiden, tenk det!

En fordel med at "trygden" utbetales i dollar når en donasjon til den norske kontoen blir påkrevd :flag: .. gjelder bare å finne rett tid...og rett kurs...

 

Det er nok åpenbart at den svake kronekursen mot mange andre valutaer vil innvirke på nybåtpriser i første omgang, deretter bruktpriser.... med en euro på drøye 9 kroner og en dollar på 7 ... høy DKK og SEK så vil dette gi utslag på prisene...

 

Så spørs det hvordan arbeidsmarkedet i kongeriket Norge blir fremover..... usikkerhet her vil også gi utslag.....

 

Tror jeg må sjekke finn.no litt ofterer nå... kan jo gjøre et bra kjøp...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja si det du mouche...kanskje du kan lese i overført betydning, se en sammenheng...eller kanskje ikke? Bare du vet det....

 

Ja, i all enkelhet vet jeg at jeg ikke skjønte hva du mente hvilket var den enkle bakgrunn for å spørre. Er ikke blitt noe klokere siden heller, men pytt pytt hvem bryr seg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er jo idag det er lurt å kjøpe nybåt, mange båtforhandlere sitter på demobåter/visningsbåter som er tatt inn på lav euro/dollarkurs. Som vi alle vet er det et av problemet for mange forhandlere i dagens marked at de har for mye lagervare.

 

Høsten/vinteren er tiden for å kjøpe ny båt, finanskrise eller ei.

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Men hva med service og garanti dersom produsenten går konk en uke etter at en har handlet ny båt? :sweat:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tja, da kommer det vel an på hvilken båtprodusent en velger å handle båt fra. det skader jo ikke å undersøke likviditet hos produsenten. Om forhandleren går konkurs betyr det ikke allverden, så lenge det finnes en solid produsent som tar garantiansvar.

 

Det kommer som sagt an på hvem en handler båt ifra.

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

dollaren har nesten steget 2 kroner siden i sommer :eek:

Det er fantastisk... måtte den stige ytterligere 2 kroner :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den var vel sågar helt oppe i ca 7,30 i går kveld og det før vi vanlige skal dekke opp marginenen som bankene skal leve av. Nå ser det ut som det er en liten reaksjon tilbake og den handles i øeblikket til ca 6,91.

 

http://www.hegnar.no/okonomi/valuta/

 

Og hvis man tror at dette er ca toppen og at dollar skal svekke seg igjen (ekspertene spådde at kursen skulle bli 4,50 da den var ca 5,00 for få måneder siden!) så kan det kanskje være lurt å ta opp et boliglån i dollar til langt lavere rente enn på norske kroner og når (hvis!) dollaren svekker seg så innfrir man lånet og putter valutagevinsten i "lommen"! :sweat:

 

Løp og kjøp!

 

Medaljens bakside i dag er at den høye dollarprisen (og Euro og svkr. osv)vil snart få en tydelig/betydelig effekt på prisene på mye av det som importeres, det igjen vil bety økt inflasjon og det igjen vil gjøre det (enda) vanskeligere å få renten ned i Norge!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...