oslofjord Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Når går de norske båtbladene dukken ? (Eller må inskrenke?) Båtutstyrannonser i båtblader og aviser er vel det første som blir kuttet ned til et minimum når båtbransjen sliter (?) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Jeg vet i hvertfall at det har blitt vanskeligere å selge reportasjer (reiseskildringer osv) til bladene. Angivelig fordi seilbladene sliter med å få inn nok annonseinntekter. Har fått bekreftet dette hos en som skriver til et av de største bladene. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2008 Det blir vel heller mer annonser og mindre egenprodusert redaksjonelt stoff, samt mer "ferdigspydd" stoff fra utstyrsleverandører osv. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Careka Svart 3.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2008 Navico, (Simrad /Robertson) permiterer 17 mann i Egersund. så da sliter Produsenten av elektronikk også. "autopilotene " trist men sant, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
nimbuster Svart 3.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2008 Nok et bevis på at dominoeffekten nå råder grunnen. Det tar som regel ikke langt tid å bryte ned noe, men det tar vesentlig lenger tid å bygge det opp igjen. Selv om målsetningen bare er å få ting opp å gå, og ikke nødvendigvis til samme nivå som før finanskrisen var et faktum. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 3.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2008 rettelse, de sier opp 17 mann. KRAFTIG SVIKT: Ifølge Geir Henning Risholm, som er administrerende direktør ved Navico Egersund, ble det ganske tidlig i år klart at det amerikanske markedet sviktet. – For hver måned som gikk, ble vi mer og mer sikre på at situasjonen var varig. Amerikanerne selv trodde det skulle bedre seg, men etter hvert satte finanskrisen inn for fullt, forklarer Risholm. Prognosene i mai så bra ut for året. – Det gjorde de også i juni. Men i august så det helt forferdelig ut. Vi opplevde en stor reduksjon i salget både i USA, Europa og Asia, opplyser direktøren. Det er først og fremst fritidsbåtmarkedet som har sviktet for Navico-konsernet. – I Egersund produserer vi også til det profesjonelle markedet. Der har salget vært tålig greit, sier den administrerende direktøren. SLÅR HARDT UT: Utover året ble stadig mer kapital bundet opp i produkter på lager. Navico-konsernet fikk dermed et enda større likviditetsproblem. – Etter hvert som reduksjonene i markedet har fortsatt, har behovet for en pengeinnsprøyting i selskapet blitt stadig større. Banken har stilt som forutsetning for å bidra at selskapet må ha et budsjett for 2009 som viser positive tall. For å få kostnadene ned på det nødvendige nivået, er det vedtatt nedbemanninger i hele Navico. Det er det som er bakteppet for det som skjer i Egersund. Prosessen er global, men andelsmessig slår nedbemanningen spesielt hardt ut hos oss, forteller Geir Henning Risholm. Beskjeden fra styret til den administrerende direktøren var alt annet enn hyggelig: Av 22 mann i utviklingsavdelingen måtte 15 bort. Kundestøtteavdelingen på fem personer skulle reduseres til tre. – Vi startet prosessen for halvannen uke siden, i tett samarbeid med samarbeidsutvalget, der de tillitsvalgte er representert. Fire ansatte har valgt å søke om avtalefestet pensjon (AFP). To hadde allerede sagt opp selv, mens én person er på en kontrakt som går ut ved nyttår. Totalt forsvinner det ut 17 ansatte, opplyser Risholm. Han skryter av samarbeidet med fagforeningene. – Det har ikke oppstått konflikter. Situasjonen er forferdelig for bedriften, men vi har klart å gjennomføre drøftingene og oppsigelsene på en grei måte, sier Risholm og får støtte av de tillitsvalgte. LITE IGJEN: To av tre fagområder på produktutviklingen faller bort som følge av nedbemanningen. – Mekanikk er helt ut. Elektronikk er helt ut. Det eneste som blir igjen, er software og prosjektledelse, sier Risholm. Dermed vil mange si at det er satt strek for en lang og suksessrik tradisjon. – Det er vel nå vi lukker døra for gamle Thorleif Robertson, uttaler Anders Ege og får støtte fra de andre tillitsvalgte. Geir Henning Risholm holder døra åpen for oppbemanning på et seinere tidspunkt. – Men bedriften slik den har framstått i over 60 år, er i ferd med å bli splittet opp og sterkt redusert, innrømmer den administrerende direktøren. BYTTER ETASJE: Mye kompetanse går tapt som følge av nedbemanningen. – Det er mange med lang, lang erfaring og mye ekspertise som slutter, sier Kjell Thu. Arvid Thomassen har jobbet 32 år i bedriften, i det alt vesentlige med produktutvikling innenfor elektronikk. Han er nå blitt tilbudt jobb i testavdelingen i produksjonen. – Det har jeg takket ja til, sier Thomassen, som dermed må gjøre seg klar til å flytte én etasje ned. Samme vei bærer det for Kjell Thu, som ved årsskiftet mangler 15 dager på å runde 30 år i Navico. Også han har jobbet med produktutvikling og elektronikk. Kjell Thu mener at mye av styrken til bedriften opp gjennom åra har vært det tette samarbeidet mellom produksjonen og de ulike fagområdene på produktutviklingen. – Det er derfor det henger så mange fine plaketter i kantina, mener FLT-klubblederen. SÅRBART MARKED: Den administrerende direktøren føler seg sikker på at selskapet ikke hadde vært i denne situasjonen uten finanskrisen. – Hovedårsaken til at det er slik det er, ligger der. 60 prosent av aktiviteten til selskapet er i det amerikanske markedet. Da sier det seg selv at det blir vanskelig, slik situasjonen er der nå. – Finnes det også andre årsaker? – Ja, det gjør det nok. Jeg kunne sagt mye om det, men jeg tror jeg skal la være, sier Risholm. Konsernet har de siste åra satset stadig tyngre på lystbåtmarkedet. Det kan være lukrativt i gode tider, men er desto mer sårbart når pendelen svinger andre veien. Selv om Navico Egersund har levert svært gode resultater de siste åra, gikk morselskapet Navico Holding med stort underskudd i 2006. Ifølge proff.no hadde selskapet et negativt årsresultat på hele 448 millioner kroner. Regnskapet for 2007 er ennå ikke levert, til tross for at fristen er gått ut. Avdelingen i Eigersund, derimot, gjør det fortsatt bra. – Det er ikke noe galt med tallene våre. Vi gjør det like godt som i fjor, opplyser Geir Henning Risholm. BEST I KLASSEN: Bedriften er nå nede i 95 ansatte. Det er det laveste tallet siden 1993. – Det hører med til historien at perioden fra 1994 og framover har vært veldig bra, spesielt for eierne, sier Risholm. – Vi har hatt noen overskudd som nesten har vært ufattelige i forhold til omsetningen, uttaler Anders Ege. – Vi har i grunnen alltid vært best i klassen, mener Arvid Thomassen. Derfor føles den siste utviklingen ved bedriften ekstra urettferdig. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 3.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2008 Båtkjøpere kan miste pengene Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 3.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2008 Tror vi har noen her på BP som har bestillt HP1030. trist. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 3.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2008 2 personer om jeg ikke husker feil Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 4.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2008 Nye oppsigelser i Sverige - Den nordsvenske båtbyggeren Uttern sier opp ytterligere 19 ansatte og har ikke håp om å starte opp igjen produksjonen i Skelleftehamn før tidligst i mars. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 4.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2008 Askeladden-konkursen: Lite håp om å finne nye eiere - Tre uker etter at Askeladden gikk over ende prøver bobestyrer Arne Laastad å finne nye eiere som helt eller delvis kan overta bedriftens anlegg på Os i Hordaland, men så langt har det vært umulig å lokke interessenter til konkursboet. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Arbeidsledigheten stiger på Orust Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Trist lesing Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Smurph Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Vi er fortsatt relativt beskyttet her i annerledeslandet. Etter det jeg har hørt av folk som reiser mye rundt omkring, så er den økonomiske situasjonen adskillig værre i resten av Europa og i USA. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Capitaine Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Kutter i Nord West - Svenske Nord West sier opp 25 av sine 100 ansatte på grunn av salgsnedgangen. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Princess Yachts International innfører kortere arbeidsuke for sine ansatte, i håp om å unngå permitteringer og oppsigelser. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2008 Jeg synes at uttalelser fra nøkterne Sleipner Motor er ganske tankevekkende: Maken til situasjon har jeg aldri opplevd, se: http://www.f-b.no/article/20081210/NYHET/9...8329/1220/NYHET. Sitér dette innlegget Link to post
antares Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 privatkjøpere av båter kan vel muligens lære noe av dette også. sats på de "få" som overlever dette. uansett dystre spådommer, ser jeg likevell noe positivt, og det er mere relevante bruktpriser. og jeg skal kose meg gløgg ihjel på vannet i 2009 uansett. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Les "lederen" av Ingvar Johnsen i siste utgave av bladet fra NSSR. Han oppsummerer etter mitt skjønn situasjonen helt riktig. Finner ikke den igjen på nettet, men alle medlemmer har vel mottatt bladet nå. Sitér dette innlegget Link to post
jonaslep Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Finner ikke den igjen på nettet Her finner du alle bladene, og her er direkte lenke til lederen (PDF) Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Veldig mye riktig i det Ingvar Johnsen skriver her. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 og slik går no dagan... Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Lurer litt på hvem som kan avgjøre hvorvidt det er riktig det Ingvar Johnsen skriver..... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Jeg mener betraktningene til Ingvar Johnsen er rimelig greie, men det kan jo tolkes litt forskjellig. Når bransjen renskes ut er jo dette både positivt og negativt vil jeg tro. Det jeg opplever som negativt denne gangen er at mange flinke fagfolk forsvinner fra bransjen for godt. Sitér dette innlegget Link to post
Jan Rune Svart 15.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Vil redde Askeladden Det lysner så smått for ny virksomhet i konkursrammede Henrik J. Askviks Sønner på Os i Hordaland. - Jeg kan bekrefte at vi er en av flere interessenter som forhandler med DnB Nor om overtagelse av Askeladden, sier konsernsjef Roger Simmenes ved Johs Lunde Marine Group AS til Båtliv. Ingen ting er ennå bestemt, men Simmenes regner med en avklaring før jul. Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.