Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Hvis man gir toppledelsen i et firma bonuser/aksjer som lønn vil det "blåses luft i ballongen" slik at disse kan hente gode utbetalinger/gevinst. Til slutt vil denne ballongen sprekke og det har skjedd nå !

 

Så enig så enig! Gi lederne en god lønn, men vær tilbakeholden på opsjoner/bonuser og la disse være langsiktige og i mest mulig grad filtrert for ikke-bedriftsbaserte faktorer som valutakurser, råvarepriser, renter osv

 

Tror ikke det er mye dokumentasjon å finne på at man bare kan få gode ledere ved å tilby mulighet for å hente ut vanvittige gevinster i form av opsjoner, bonuser m.m., men det er mange eksempler på at ledere lar seg friste av å "pynte på ting og tang" for å maksimere egen gevinst.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

(kanskje Windy ettersom de har forhandler i NY :wink:)

Nå ser vi faktisk på muligheten til å ta Windy hit til Qatar, dette fordi en tidligere produsksjonsjef i Windy er en meget god kollega og gammel bekjent av meg her, regner med at Bitteliten kjenner til vedkommede siden han sluttet i Windy i våres... Så vi forsøker å finne en lokal sponsor som kan stå som eier(lokale reguleringer krever dette).. spennende er det i allefall.. De har i dag forhandeler i Dubai, men markedet for slike båter er stort her om kan sette en skikkelig V8'er og ikke dette dieseldyret i kjelleren

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva mener du, skulle de fått statsstøtte i tillegg til alle millionene de berettiget henter ut av sine egne selskaper?? :crazy: Det trenger de vel neppe?

 

Litt grønn i huden, for tiden?

 

Det var helst vann og brød jeg tenkte på :wink: .

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er mye dokumentasjon å finne på at man bare kan få gode ledere ved å tilby mulighet for å hente ut vanvittige gevinster i form av opsjoner, bonuser m.m., men det er mange eksempler på at ledere lar seg friste av å "pynte på ting og tang" for å maksimere egen gevinst.

Du har rett, det finnes ikke god dokumentasjon på at dette virker. Utgangspunktet er forutsetningene i økonomiske teori om egeninteressdrevete og opportunistiske ledere, slik at styret må lage en lønnspakke som forener eiernes og toppledernes egeninteresser. Til dette sier f.eks. Per Gyllenhammar at "det at vi ikke drives av penger betyr ikke at vi ikke vil penger" og karakteriserer deretter slike belønningssystemer som helt unødvendige.

 

Men, det finnes dokumentasjon på det motsatte, nemlig at opsjoner, spesielt de med lavere verdi enn innløsningsprisen, øker frekevensen av regnskapsmanipulasjon. Det at topplederen eier aksjer i selskapet han eller hun jobber, hadde ikke en slik effekt: Zhang, X., Bartol, K. M., Smith, K. G., M.D., P., & Khanin, D. M. (2008). CEOs on the edge: Earnings manipulation and stock-based incentive misalignment. Academy of Management Journal, 51(2), 241-258.

Link to post
Share on other sites

Hørte på båtmessen som var i Bergen, at lunde båt i Oslo hadde solgt 26 bavaria seilbåter i fjor på messen og i år 2 stk. Hva skjer med alle disse båtene som er på lager ? Blir de solgt til spottpris ? Dette kan jo få følger for bruktbåtprisene.

Redigert av mofasa (see edit history)

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke båtene er bygget engang.... Tror nok at Bavaria som andre seriøse aktører justerer tilbudet til etterspørselen...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ok. Men hva med de båtforhandlerene som mange nybåter på lager, som wavekjeden feks. Dette vil vel påvirke bruktbåtprisene ?

 

Som et eksempel. Jeg solgte min uttern d55 DTI i mai, ser at i dag selges samme type båt for 265.000 på finn.no. Jeg fikk solgt min for 312.000. For wave kjeden betyr jo dette at de ikke får solgt denne type båt for 384900,- som er liste pris(wavekjeden.no). Dette vil jo si at de båtene som wave kjeden har på lager må de sette ned prisene på, som igjen får innvirkning på bruktbåtprisen.

Redigert av mofasa (see edit history)

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

 

 

Link to post
Share on other sites

Tipper wavabutikken har betalt mellom 260-290 000 for båten i utgangspunktet(25-30 % avanse) så om de selger for 264 000 blir det ikke store gevinsten.

Men om alternativet er å ha båten på lager til neste år, kan det være like greit å få igjen pengene sine.

I dag er det nok godt å være forhandler uten det helt store lageret.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Slik som systemet virker for mange forhandlere så må de bestille båter av produsentene for kommende sesong innen en viss dato. Denne bestillingen er bindende og forhandlerne må derfor gjøre en kvalifisert gjetning på hvor mange båter de kommer til å selge.

 

Hvis de bestiller for lite båter for kommende sesong, så vil man kanskje ikke få tak i flere båter før til våren. Men så kom nedgangstiden og noen har med stor sannsynlighet brent inne med en del båter.

 

Sitter man da med en dyr kassakreditt så vet vi jo hvordan dette slår ut på resultatet. For produsentene så betyr dette at man ikke får en ny bestilling for kommende sesong, og da har det også liten hensikt å produsere.

Link to post
Share on other sites

Tror man også bør ta inn i dette bildet at det har vært en del bevegelser i valutamarkedet og en Euro koster vel idag rundt 8,30 og en US$ nærmere 6 kroner. Dette vil være med på å holde prisene oppe på nye båter og det igjen vil vel ha en effekt på bruktprisene? Dette rører ikke ved det faktum at det nok finnes en del "hyllevarmere" rundt omkring som man kan få en god pris på, men ikke til en hvilken som helst pris, tror jeg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tipper wavabutikken har betalt mellom 260-290 000 for båten i utgangspunktet(25-30 % avanse) så om de selger for 264 000 blir det ikke store gevinsten.

Men om alternativet er å ha båten på lager til neste år, kan det være like greit å få igjen pengene sine.

I dag er det nok godt å være forhandler uten det helt store lageret.

 

Tull! Da jeg jobbet med disse båtene for noen år siden var gjennomsnittsavansen på 16-18% i den prisklassen vi prater om her ( På båter fra rundt en mill og oppover er fortjenestene sjeldent over 10%, og da skal det også dekke reklamasjonskostnader de nærmeste 5 årene), og det er ved salg til veil. pris. Det kan virke som endel på BP-foraet tror at forhandler opererer med helt vanvittige fortjenester. Hadde de gjort det, så hadde de nok overlevd enda litt lengre. Den harde konkuransen som har blit på markedet har gjort at det er de færreste som klarer å tjene penger på nybåtsalg. Vær klar over at mange av "wave-båtene" og tilsvarende som selges nå, selges til langt under innkjøpspris rett og slett for å frigjøre kapital. Det er ikke mange nye båter i denne størrelsen som selges med fortjeneste på nåværende tidspunkt, spørsmålet er heller hvor lite man kan tape per båt for å få produktet vekk fra lager og få casha inn på konto.

Link to post
Share on other sites

Tull! Da jeg jobbet med disse båtene for noen år siden var gjennomsnittsavansen på 16-18% i den prisklassen vi prater om her

 

Jeg synes ikke 25 - 30 prosent påslag opp til veiledende pris er mye, spesielt med tanke på at enkelte gir bort en del av avansen med rabatter.

20 % avanse + 5 til 7 % ekstra på tidlig ordre + kjedebonus var tall jeg fikk fra en forhandler, med det er godt mulig han tullet ned meg...

Unsatt krever det god økonomistyring å leve på dette et helt år, båtsesongen er tross alt kort

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Dette var overraskende, jeg trodde HR hadde ordebøkene mere enn fulle og ikke trengte å justere arbedsstokken... men jeg slutter vel aldri å la meg overraske når det gjelder båter og seilbåter spesielt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Håper bare HR , lundebåt najad og alle de andre tar innover seg at det er trøbbel i tårnet og dermed ikke venter til siste liten med å kutte i arbeidsstokken.

HR har nok endel leveringstid som normalt men de ser vel som de fleste andre at det tynnes litt ut og da er det nok veldig smart å kutte nå og ikke senere

Link to post
Share on other sites

Er enig der Enzo, det er bedre å være føre var...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=273684&cat=4914

Nedgangstidene har nå også nådd Sveriges største produsent av seilbåter, Hallberg-Rassy Varvs AB. Bedriften varslet denne uken om oppsigelser av 25 ansatte.

Om jeg husker rett var HR i en situasjon for 2-3 år siden der de varslet oppsigelse av ca 60 personer - for så ikke å iverksette oppsigelsene pga kraftig økt etterspørsel. I og med at HR har 2-3 års leveringstid på båter tror jeg de er ute i god tid.

 

Najad tror jeg sliter med større problemer enn noen for mange i fabrikken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så mye kunnskap om den utvikling som skjer på prismarkedet nå for tiden. Men jeg husker at det etter krakket på midten av 1980 tallet gradvis ble en stigning av båtprisene. Kankje vil det også være slik denne gangen at de som klarer å beholde båtene sine i ytterligere 10 år vil få en fortjeneste? Det er vel de som "må" selge som taper penger, mens de som har en grei finansiering av båten kan ta det med ro selv i nedgangstider?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...