Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Alt henger sammen med alt, men noen markeder får først knekken. Deretter kommer en etter en. Markedet er bare i en omveltning. En syklus. Det er fortsatt masse penger som skal inn i aksjemarkedet. Folk har begynt å bruke penger igjen. Det er kun snakk om tid før Ola normann kliner til med masse lån igjen. Vi glemmer ekstremt fort vi mennesker. var ikke lenge siden dnbnor aksjen stod i 15 kroner. Nå er den 70 kr. Hehe greed is good og på den andre siden folk e livredd for pengene sine..... har jobbet i markedet leeenge og sett handlemønster utvikle seg i takt med markedet. Alt henger sammen med alt. Båtmarkedet kommer til å bli hot igjen det. Men noen må ut for at andre skal inn. Kan ikke bare komme mer og mer produsenter..... Johs lunde gjorde lurt i å kjpe lageret til askeladden. Det gikk ikke lenge før han solgte ut alle varene underpriset.... Mange tror allerede at finanskrisen er over....og grådigheten kommer til å presse oss enda høyere for så å få et større fall :) Igjen syklusser.....

 

Lenge leve båtmarkedet og båtfolket :cheers:

Arwen

MAXUM 2800 SCR

GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X

Passport /m Mariner 5 hp

Link to post
Share on other sites

Jeg viser til tidligere innlegg nr. 605, 611 og 623 i denne tråden om Bavaria sin vanskelige økonomiske situasjon:

 

Kreditorene enige om Bavaria-plan

Kriserammende Bavaria Yachtbau GmbH har inngått en avtale med hovedkreditorene om å prøve å redde selskapet.

 

Sitat:

 

Redningsplanen involverer tilførsel av 55 millioner euro i frisk kapital samt nedskriving av 90 prosent av gjelden til Anchorage Advisors LLC og Oaktree Capital Management.

 

De to selskapene kontrollerer til sammen vel 95 prosent av båtbyggerens gigantgjeld på nær en milliard euro.

Link to post
Share on other sites

Denne redningsaksjonen har jeg ingen tro på.

Bavaria Yachtbau har brukt begge løpa på å skyte seg selv ettertrykkelig i foten.

Mange her har berømt dem for Toyotametoder og rasjonell produksjon. Vi ser nå at dette ikke er tilfellet. De har brukt titusenvis av Euro per båt for å kjøpe seg markedsandeler. Den strategien feilet.

Båtmarkedet vil ikke betale prisen på en Bavaria når de blir nødt til å kjøre med reelle priser.

Men de som har kjøpt mye båt for en helt usannsynlig lav pris kan jo smile.

Link to post
Share on other sites

Problemet her er ikke kostnadene for produksjon av båtene. Hva er det det heter "Den underliggende driften tjener penger"? Det viktigste i denne sammenhengen er at gjeld som ikke har noe med produksjon av båter blir slettet.

 

Det er nesten så enkelt.

Firma A driver godt og tjener penger. Firma B har lyst til å kjøpe Firma A. De tilbyr en enorm sum penger, penger de ikke har, men må låne. Dette er ikke gjeld som har noen sammenheng med Firma As anskaffelser av anleggsmidler eller råvarer. Men Firma A må nå tjene mye mye penger enn de gjorde før for at denne gjelden skal betjenes.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg deler litt av Mulligans bekymring. En ulempe ved automatisert produksjon slik Bavaria har er at man har stor andel faste kostnader. Når volumene faller er det vanskeligere å kutte de faste kostnadene enn de variable. Jeg vil tro at Bavaria kommer til å trykke agressivt på for å opprettholde gode volumer - antakelig ved et enda mer agressivt produktutviklingsprogram og mer agressive priser.

Link to post
Share on other sites

To nye konkurser i Vestfold

E 18 BÅT AS i Larvik gikk i går konkurs etter ganske nøyaktig fire års drift. Samme dag meldte Brønnøysundregistrene at også Tønsberg-firmaet Ulviken Motorverksted er konkurs.

 

Sitater:

 

Vestfold-firmaet E 18 BÅT AS har fra lokalene i Løkka nær Larvik sentrum forhandlet merker som Ibiza, Morgan, Bever, Capelli, Benetau og Suzumar, Suzuki, Volvo Penta og Mercruiser, ved siden av å drive verksteds- og opplagsservice. Bedriften var autorisert merkeverksted for Suzuki.

 

I tillegg til dette ble det i går altså også meldt konkurs i Ulviken Motorverksted AS, Ulvikveien 29 i Tolvsrød, noen kilometer fra Tønsberg sentrum. Bedriften har blant annet solgt bruktbåter og båtelektronikk, og har levert service- og vektedstjenester for fritidsbåteiere.

Link to post
Share on other sites

...Mange her har berømt dem for Toyotametoder og rasjonell produksjon. Vi ser nå at dette ikke er tilfellet. ...

Blander du epler og pærer nå, Mulligan?

Toyotas produksjonsmetoder (TPS, Lean, you name it...) bygger på rasjonelle drifts- og logistikkbaserte prinsipper,

ikke nødvendigvis helautomatisk eller ren maskinell drift, noe Bavaria heller ikke har.

Derimot har de bygget mye av sin produksjon rundt en sterk logistikkstyring og SLA-basert flow,

hvor leverandørsiden forsyner Bavaria med produksjonsmateriell og motorer omtrent i samme takt som båtene blir bygget.

Dermed slipper bedriften blant annet å sitte med lagerhold, produksjonsmidler og ferdigvarer,

men mottar, forbruker, produserer og leverer etter "just-in-time"-prinsippet.

 

Produksjonsprinsippene er glimrende og uten disse hadde antagelig Bavaria gått i den våte graven allerede i finanskrisens spede begynnelse.

I gryende krisetider er det ingen ønskedrøm å for eksempel sitte med 2500 VP D-motorer på lager som hverken kan selges eller gå inn i produksjon.

Og når markedet igjen løsner er det kommet nye motorversjoner, og man sitter med 2500 stk ukurans.

Da er strategien noe lurere å la leverandørene sitte med sin del av risikoen, og ikke la bedriften dø med egenkaptalen på egen lager.

Hvordan du får disse "Toyota-metodene" til å underbygge en konkurs, må du derfor forklare en gang til.

 

Bavarias problem i nedgangstid er enkelt og greit størrelsen på bedriften, ikke produksjonsmetoden.

Bedriften er drifts- og resultatsmessig dimensjonert for å produsere store volum,

og markedsstrategien har lenge vært å levere standardbåter uten skreddersøm med et lavere dekningsbidrag enn konkurrentene.

Dette gir et stort konkurransemessig fortrinn i pris, men stor sårbarhet når volumet går ned.

Men dette har vel ingen ting med rasjonelle produksjonsprinsipper å gjøre?

 

 

Jeg deler litt av Mulligans bekymring. En ulempe ved automatisert produksjon ....

Jeg vil tro at Bavaria kommer til å trykke agressivt på for å opprettholde gode volumer ...

 

Nja... Bavaria har aldri vært automatisert, men standardisert.

Og det er noe helt annet.

Bavarias problem er størrelsen, ikke produksjonsmetodene.

En rasjonell logistikk og produksjon har i alle tilfeller en mer robust markedsevne, også i nedgangstider,

men et sted krysses også grensen for en volumbedrift når salgs- og produksjonsvolumet går mot null over tid.

Men det er en beinhard sannhet i myten om at "Skylder du 100.000,- og ikke kan betale, så har du et problem",

kontra "Skylder du 1.000.000.000,- så har banken et problem".

Derfor er jeg ganske sikker på at det siste utsagnet til Bitteliten kommer til stemme ganske godt nå som markedet igjen begynner å løsne.

Det er svært få av investorene i Bavaria som har råd til negative tanker nå som det glimter svakt i lys fra økonomisk landkjenning fjernt i horisonten.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor er jeg ganske sikker på at det siste utsagnet til Bitteliten kommer til stemme ganske godt nå som markedet igjen begynner å løsne.

Det er svært få av investorene i Bavaria som har råd til negative tanker nå som det glimter svakt i lys fra økonomisk landkjenning fjernt i horisonten.

Det lyset er veldig svakt. Når vi ser hvilke problemer båtbransjen har fått i Norge, der vi så langt er kommet relativt greit fra finanskrisen, kan man jo bare ane hvordan det står til ellers rundt om. Mens vi har unngått en massearbeidsløshet og har rundt 3 prosent ledige, varierer tallene for europeiske land stort sett mellom 10 og 20 prosent ledige. Denne ledigheten vil forbli høy en stund fremover, trolig også øke neste år, selv om man skulle få en liten vekst i BNP etter det siste årets kraftige nedgang. Og som det så ofte er gjentatt: Båtbransjen er ikke den første som tar av, snarere tvert om.

De store, internasjonale båtprodusentene må nok ta høyde for lave volum i ennå noen tid.

 

Men de som overlever, ute og hjemme, bør ha alle tiders muligheter når/om veksten igjen normaliseres. Den enes død, den andres brød.

Link to post
Share on other sites

Blander du epler og pærer nå, Mulligan?

 

Vet ikke helt.

Jeg refererte til tidligere debatter rundt dette hvor Toyotametoder ble anført som et pre hos Bavaria.

Ikke mine ord.

Jeg har heller ikke hevdet at de har en høy grad av automasjon, men det motsatte. Det eneste NC-utstyr de har er freseverket for dekk.

 

Men det er klart at planen slo feil. De kan ikke lenger kjøpe marked med et superbillig produkt. De tjener ikke nok penger.

Det var andre som så dette for et år siden.

 

Tok du opp tidlig, eller solgte du?

Link to post
Share on other sites

Nja... Bavaria har aldri vært automatisert, men standardisert.

Og det er noe helt annet.

Bavarias problem er størrelsen, ikke produksjonsmetodene.

Slik Bavaria presenterer seg er det feil. De presenterer bla store og effektive maskiner der skrog går på skinner (type conveyor i taket) mellom arbeidsstasjoner, robotter som skjærer ut hull i skroget, automatiserte lakkanlegg etc. Alt dette gir høye faste kostnader. De påvirker ikke EBITDA resultatet, men de påvirker faste kostnader per enhet produsert og det gir en mindre evne til å nedskalere en virksomhet når volumet faller fordi man er avhengig av et visst volum for å få en kostnadseffektiv produksjon.

 

Med mindre volum på båtene kan det også være at de svært gode innkjøpsbetinelsene på utstyr blir dårligere -om leverandørene tør å reforhandle.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok det vitner om mangel på forsåelse om hva "The Totota Way" er for noe hvis en skal relatere dette til Bavarias problemer som noen her gjør. The toyota Way er ikke noe rocket science. Selv har jeg meget god tro på denne måten og organisere produksjonen på, og dette er noe som vi daglig jobber med å innføre i vår organisasjon..

 

The 14 Principles

The Toyota Way has been called "a system designed to provide the tools for people to continually improve their work The 14 principles of The Toyota Way are organized in four sections: I) Long-Term Philosophy, II) The Right Process Will Produce the Right Results, III) Add Value to the Organization by Developing Your People, and IV) Continuously Solving Root Problems Drives Organizational Learning. The principles are set out and briefly described below:

Section I — Long-Term Philosophy

 

Principle 1

• Base your management decisions on a long-term philosophy, even at the expense of short-term financial goals.[/b]People need purpose to find motivation and establish goals.

Section II — The Right Process Will Produce the Right Results

 

Principle 2

• Create a continuous process flow to bring problems to the surface. work processes are redesigned to eliminate waste (muda) through the process of continuous improvement — kaizen. The eight types of muda are:

1. Overproduction

2. Waiting (time on hand)

3. Unnecessary transport or conveyance

4. Overprocessing or incorrect processing

5. Excess inventory

6. Motion

7. Defects

8. Unused employee creativity

 

Principle 3

• Use "pull" systems to avoid overproduction.

A method where a process signals its predecessor that more material is needed. The pull system produces only the required material after the subsequent operation signals a need for it. This process is necessary to reduce overproduction.

 

Principle 4

• Level out the workload (heijunka). (Work like the tortoise, not the hare).

This helps achieve the goal of minimizing waste (muda), not overburdening people or the equipment (muri), and not creating uneven production levels (mura).

 

Principle 5

• Build a culture of stopping to fix problems, to get quality right the first time.

Quality takes precedence (Jidoka). Any employee in the Toyota Production System has the authority to stop the process to signal a quality issue.

 

Principle 6

• Standardized tasks and processes are the foundation for continuous improvement and employee empowerment.

Although Toyota has a bureaucratic system, the way that it is implemented allows for continuous improvement (kaizen) from the people affected by that system. It empowers the employee to aid in the growth and improvement of the company.

 

Principle 7

• Use visual control so no problems are hidden.

Included in this principle is the 5S Program - steps that are used to make all work spaces efficient and productive, help people share work stations, reduce time looking for needed tools and improve the work environment.

• Sort: Sort out unneeded items

• Straighten: Have a place for everything

• Shine: Keep the area clean

• Standardize: Create rules and standard operating procedures

• Sustain: Maintain the system and continue to improve it

• Safety

 

Principle 8

• Use only reliable, thoroughly tested technology that serves your people and processes.

Technology is pulled by manufacturing, not pushed to manufacturing.

Section III — Add Value to the Organization by Developing Your People

 

Principle 9

• Grow leaders who thoroughly understand the work, live the philosophy, and teach it to others.

Without constant attention, the principles will fade. The principles have to be ingrained, it must be the way one thinks. Employees must be educated and trained: they have to maintain a learning organization.

 

Principle 10

• Develop exceptional people and teams who follow your company's philosophy.

Teams should consist of 4-5 people and numerous management tiers. Success is based on the team, not the individual.

 

Principle 11

• Respect your extended network of partners and suppliers by challenging them and helping them improve.

Toyota treats suppliers much like they treat their employees, challenging them to do better and helping them to achieve it. Toyota provides cross functional teams to help suppliers discover and fix problems so that they can become a stronger, better supplier.

Section IV: Continuously Solving Root Problems Drives Organizational Learning

 

Principle 12

• Go and see for yourself to thoroughly understand the situation (Genchi Genbutsu).

Toyota managers are expected to "go-and-see" operations. Without experiencing the situation firsthand, managers will not have an understanding of how it can be improved. Furthermore, managers use Tadashi Yamashima's (President, Toyota Technical Center (TTC)) ten management principles as a guideline:

1. Always keep the final target in mind.

2. Clearly assign tasks to yourself and others.

3. Think and speak on verified, proven information and data.

4. Take full advantage of the wisdom and experiences of others to send, gather or discuss information.

5. Share information with others in a timely fashion.

6. Always report, inform and consult in a timely manner.

7. Analyze and understand shortcomings in your capabilities in a measurable way.

8. Relentlessly strive to conduct kaizen activities.

9. Think "outside the box," or beyond common sense and standard rules.

10. Always be mindful of protecting your safety and health.

 

Principle 13

• Make decisions slowly by consensus, thoroughly considering all options; implement decisions rapidly (nemawashi).

The following are decision parameters:

1. Find what is really going on (go-and-see) to test

2. Determine the underlying cause

3. Consider a broad range of alternatives

4. Build consensus on the resolution

5. Use efficient communication tools

 

Principle 14

• Become a learning organization through relentless reflection (hansei) and continuous improvement (kaizen).

The process of becoming a learning organization involves criticizing every aspect of what one does. The general problem solving technique to determine the root cause of a problem includes:

1. Initial problem perception

2. Clarify the problem

3. Locate area/point of cause

4. Investigate root cause (5 whys)

5. Countermeasure

6. Evaluate

7. Standardize

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg viser til tidligere innlegg nr. 605, 611, 623 og 628 i denne tråden om Bavaria sin vanskelige økonomiske situasjon:

 

Importøren: -Ingen krise i Bavaria

- Problemene i Bavaria er absolutt løst, og det er ingen grunn for kunder til å være bekymret. Dette sier daglig leder Lars-Erik Solvang (bildet) ved Lunde Båt Motor AS.

 

Sitat:

 

Bavaria-importøren i Leangbukta har mottatt reaksjoner fra kunder etter oppslagene om milliardtap og gjeldssanering hos den tyske båtbyggeren.

 

Ingen kan vite nøyaktig hva fremtiden bringer, men tiden vil vise om Bavaria overlever til tross for at importøren i Norge avblåser krisen.

Link to post
Share on other sites

Gamle båter blir som nye

Finanskrisen har rammet båtprodusentene hardt i USA også. En av de største – Hatteras, satser nå på rehabilitering av eldre Hatterasbåter.

 

Sitat:

 

Rehabilitering av eldre båter er blitt en stor industri i mange land. Flere svenske verft, som ikke lenger bygger nye båter, har i dag hendene fulle med å pusse opp og fornye sine gamle båter fra 20 – 40 år siden. Med dagens finanskrise og sviktende nybåtsalg, har det store Hatteras-verftet i USA funnet samme smarte løsning. Nå kommer de gamle båtene tilbake til verftet der de ble bygget for noen tiår siden, bytter ut gammelt og slitt utstyr, og kommer ut igjen like gode som de var da de forlot verftet første gang.

Link to post
Share on other sites

Slik Bavaria presenterer seg er det feil.

Da oppfatter nok vi presentasjonen litt forskejellig. Alle skrogene legges opp for hånd. Ja, de forflyttes maskinelt, men det vil jeg tror de gjøres i de fleste fabrikker, selv i Norge. Her er det bare lagt ned en skinne i gulvet som de følger. Alt interiør monteres manuelt. Produksjon av treplater er automatisert. Tømmerstokk og lakk inn i en ende - ferdig plater ut i andre enden. Alle hull i dekket freses maskinelt. For meg blir dette fortsatt en veldig manuell produksjon som er lite automatisert. Men det er klart, den er mer automatisert en en tradisjonell norsk båtbygger.

 

Men du har jo helt rett i at en så stor fabrikk sitter på store faste kostnader som de ikke er så lett å bli kvitt over natten.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Litt fundering over det med dårlige tider i båtbransjen...

 

I de senere år har det vært et enormt salg av nye båter i Norge. Mange nye båter er fine og ikke minst varige. Dvs at markedet ikke fungerer som på biler, hvor det er en utskifting etter noen år. Plastbåter (og mange trebåter for den del) holder seg fint selv om de er fra 70 og 80 tallet. De vil med tilsyn og stell sikkert vare i 20-30 år til (om enn ikke mer).

 

Befolkningen i Norge øker, men ikke dramatisk. Antar at netto tilvekst av antall båt interesserte personer ikke øker vesentlig mer enn det som har vært de siste år. Samtidig har vi i sommer kanskje ikke akkurat hatt en "supersesong". Klimaforskere spår villere og våtere vær her i Norge fremover.

 

Spørsmålet er derfor; vil det i overskuelig fremtid være noen økt etterspørsel etter flere båter? Det eneste jeg kan tenke meg er at vi får en utskiftning av båtparken på samme måte som med biler....

 

Jeg tror heller at det vi opplevere nå er mer "normalsituasjonen" enn det vi har opplevd de siste årene. Personlig ville jeg aldri ha satset penger i lystbåtmarkedet. Ettermarked og servicetjenester tror jeg imidlertid det vil være stor etterspørsel etter og med store muligheter for profesjonelle aktører (det er vel nok useriøse der ute). Kan ikke for mitt bare liv forstå at båtprodusenter ikke har satset hardere på ettermarkedet med opplag, service på båt/motor, delesalg osv.

 

Synspunkter?? (hvilket jeg antar at det er nok av på dette utmerkede forum) :giggle:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke annet en å være enig med deg Rotax.

Det finnes etter min menig også to andre hinder for en videre vekst av båtmarkedet.

For det første er det som vi alle vet ikke bare, bare å bli kvitt en båt. Jeg tenker da ikke først og fremst på problemer med å selge, men hva som skal skje den dagene er moden for å kondemneres.

Det finnes som kjent ikke vrakpant på båter. Tvert imot, å kvitte seg med en båt er en kostbar opperasjon. Derfor forsvinner ikke båtene ut av markedet, selv om det av hensyn både til sikkerthet og miljø hadde vært det beste.

Dette fører til at markedet allerde nå er i ferd med å bli mettet, og uten sirkulasjon vil makredet fort bli mettet.

 

Det andre problemet er at det som kjent er svært vanskelig å få en båtplass.

Særlig i de tettest befolkede områdene av landet vårt, hvor også det største markedet for nye båter finnes, er det så å si umulig å oppdrive en båtplass.

Selvfølgelig er ikke utbygging av marinar og båtplasser noe som norske myndigheter prioriterer. Derfor er dette markedet overlatt til private, og prisene og tilbudene blir der etter.

Link to post
Share on other sites

Særlig i de tettest befolkede områdene av landet vårt, hvor også det største markedet for nye båter finnes, er det så å si umulig å oppdrive en båtplass.

 

Jeg tror faktisk at i løpet av noen få år så er mange av ventelistene borte og prisen på båtplasser vil falle, kanskje sågar drastisk! I egen kommune, Asker, så vil det være 500 nye plasser i løpet av et par år (har allerede betalt første innskuddet), muligens langt flere hvis alle prosjekter og planer går inn. Det samme vil sannsynligvis også være tilfelle i en annen kommune jeg kjenner godt og har en eiendom, nemlig Lillesand.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lunde båt beroliger kundene med at det som skjer med verftet ikke skal få noen negative konsekvenser , det tror jeg de godt kan gjøre men jeg hadde ikke forskuddsbetalt noe til Lunde Båt på nåværende tidspunkt av andre grunner enn det som skjer i utlandet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...