Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Det vil sikkert være plass til de dyre merkene som kjøpes av pengesterke kunder, men båter til hvermansen tror jeg vil bli produsert i lavkostland.

Av de som kanksje overlever så er Windy er nevnt. Lokalt hos oss har vi Hydrolift.

Kanskje de beste i sin sjanger. Toppkvalitet, men veldig dyre. Mer og mer hightec, smarte løsninger og høy fart, men ikke noe for folk med vanlig normallønn. De kjøper ikke en 28 fots skjærgårdsjeep til en pris fra 1.5 mill

At vi kan konkurrere med lavkostland når det gjelder hightec stemmer nok, men som det er nevnt før så vil nok lønnskostnader og matrialkostnader gjøre at det vil bli foretrukket lavkostland til mye av produksjonen.

Kan jo diskutere om det er heldig, men det er nok markedskreftene som vinner uansett.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For båtbransjen her hjemme er det viktig å følge med i timen, tilpasse seg virkeligheten og hele tiden fornye seg. Konkurransen fra Polen, Baltikum og Kina og serieproduserende storfabrikker kommer bare til å øke, spesielt i "lavkost/massesegmentet". Norske verft må bygge båter med betydelig bedre kvalitet/finish eller design om de skal klare å selge til høyere pris enn konkurrentene. Windy og Hydrolift klarer det ved at de utmerker seg som et bedre produkt enn konkurrentene og dermed forsvarer sin pris overfor målgruppen.

 

Jeg har båt under bygging ved et dansk verft som også er meget bevisst på dette og jeg er så langt superfornøyd og synes jeg får valuta for hver eneste krone både i forhold til kvalitet og kundebehandling. For oss betyr det mye å få diskutere løsninger med elektriker, møbeltrekker, snekker, etc og få båten akkurat slik vi vil ha den. Verftet har ikke nubbesjans å konkurrere på pris mot lavkostmerker, men har likevel igjen fulle ordrebøker etter en stille periode et halvår tilbake.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

 

 

Windy og Hydrolift klarer det ved at de utmerker seg som et bedre produkt enn konkurrentene og dermed forsvarer sin pris overfor målgruppen.

Det var vel slik det var før 2008 tenker jeg. I dag koster en Windy 44 mer enn en NordWest 420 - og Windyen har da mindre utstyr. Jeg tenker at Windy ikke helt klarer å henge med på design og kvalitet på større båter. Når deres nye båter heller ikke utmerker seg som state of the art på sjøegenskaper og innredningsfinish tror jeg de sliter. Jeg lurer på om ikke Windy har strekt konseptet sitt litt for langt - de er gode på åpne båter til week end bruk. På større sportscruisere faller konseptene deres etter min mening gjennom. Sammenlign feks Nye Princess V52 med Windy 48. Windy 48 er en drøy mill dyrere.

Hydrolift holder vel knapt nesa over vann økonomisk. Hva de holder på med designmessig nå forstår jeg ikke - Bård sin siste kreasjon på vannet så ut som en skjærgårdsjeep polstret med Up&Go bleier.

De jeg er mest imponert over er Goldfish. De lager båter som i dag treffer klokkerent i markedet - først og fremst med RIB'ene deres. Med produksjon i Norge.

Nidelv er bare trist synes jeg. Jeg har ingen tro på at de klarer å bygge opp egen fabrikk i Kina. Og med mindre de har noen partnere som kan produsere båter i Kina til bra kvalitet (som feks Selene og Grand Banks og Nordhavn - men de er kanskje i Taiwan?) tror je de flopper totalt på dette. Kapitalsterke krefter som forsøkte Kina båter til Norge har nettopp lagt ned - eid av to rikinger der Ulltvit Moe var den ene. Merk at Nidelv per i dag overhode ikke har egenkapital eller kapitalsterke eiere. Nielsen familiens verdier ligger i båtformene samt at de eier bygget som Nidelv har leid fra de. Det er en eiendom jeg håper de får omregulert til bolig/fritidseiendom. Da kan det ligge et hyggelig potensiale der for de.
Link to post
Share on other sites

Det tar tid å skape et godt rykte, men fort å miste... Mulig du har rett i at Windy har tapt seg i forhold til andre, men det viser jo bare at det ikke nytter å hvile på laurbær om man vil henge med. Jeg er også skeptisk på vegne av Nidelv's Kina satsing. Jeg var forresten ombord i en Seaco for noen uker siden og må si jeg forstår hvorfor de også gikk overende -for å kunne selge båter med prislapp over 2 millioner må finish ligge på et helt annet nivå.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

 

 


Det var vel slik det var før 2008 tenker jeg. I dag koster en Windy 44 mer enn en NordWest 420 - og Windyen har da mindre utstyr.

.

.

.




enig i det meste du sier her. windy har tapt seg litt strengtatt, er jo ikke spesielt gode sjøskrog.

cormate bør nevnes, synes de er fantastiske på finish og design, om de noen gang lager 35 fotern sin tror jeg at jeg må ha en sånn, goldfish sin 30 fot sportcruiser er bob bob, men gamle 30 fots skjærgårdsjeepen, 32 sporten de hadde før er jo fin, synes det er kult at den er såpass kompromissløst designet at jeg må bruke liten løs bøyle som ekstra vindskjerm om jeg skal kjøre noe sted. ribbene deres er ca alt knall.
Link to post
Share on other sites

 

 

enig i det meste du sier her. windy har tapt seg litt strengtatt, er jo ikke spesielt gode sjøskrog.

Han Jørgen Johnsen som har vært huskonstruktør hos Windy har lagd mange flotte skrog - 31 Tornado 31/32/33 Scirocco, 35Khamsin 36/37 Grand Mistral har etter min mening klasse skrog. Men over 37 blit det litt rart med windy synes jeg. De mister en del av kraften i konseptene. Minner meg faktisk litt om store Bavariaer - de blir bare store båter med småbåtløsninger. jeg ønsker meg annerledes løsninger. Feks at Windy 48 med bakvegger hadde hatt en mer innestil i salongen oppe. I dag er det teakdekk og masse hvite GRP flater som minner mer om tannlegen enn et koselig sted man sitter og spiser med venner om kvelden. Se på Princess V52 som jeg har nevnt før. De har en planløsning som jeg tror treffer markedet klokkerent.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

25 må trolig gå hos Hallberg Rassey

På grunn av markedssituasjonen må 25 arbeidere ved Hallberg Rassys forlate jobbene sine i følge IBI news.

 

Sitat:

 

Markedet er blitt dårligere denne våren, færre ønsker å kjøpe båt, derfor må vi kanskje gå til det skritt å si opp 25 ansatte, sier direktør Magnus Rassy til en lokalavis på Orust.

 

Noe av skylden for at markedet har kjølnet, er i følge Rassy at det er blitt vanskeligere å få til gode finansieringsløsninger.

 

 

Kanskje sakene i media om mulige kvalitetsproblemer med seilbåter levert fra Hallberg Rassy ikke akkurat har hjulpet på salget?

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hørte at HR jobber 4 dagers uke da vi var på Orust. Mitt inntrykk fra Düsseldorf messen var ikke at det var liten interesse for HR. Det var smekk fullt alle dagene vi var der. Men jeg tror nok kunder som er seriøst interessert tar en ekstra runde med HR om Norde historien.

 

Jeg har pratet med et par aktører som selger motorbåter i Norge. De sier at markedet før båter over 250.000 er helt dødt. Mindre båter selger OK.

 

NordWest har solgt 15 stk 430 sports top siden lansering i februar. Det virker som om de selger alt de kan produsere. Jeg har ikke hørt om andre som går så bra i dag

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

noen selger tydeligvis bra;

 

http://www.budstikka.no/%C3%B8konomi/solgte-luksusbater-for-nesten-12-mill-1.6244772

 

sitat: "Det er bare to uker siden Vollen båtsenter åpner dørene for salg av Princess-båter. Allerede nå har de solgt båter for nesten 12 millioner kroner."

 

Det er vel i og for seg bare 2 båter som er solgt, men likevel.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Det er vel i og for seg bare 2 båter som er solgt, men likevel.

:yesnod:

 

Kan nok hende at nye båter i denne prisklassen selger litt. Det er båter som ikke vanlige arbeidstakere normalt har råd til, men det har jo blitt flere av de høyt lønnede her i landet også i de senere åra.

De har uansett til smør på skiva selv om de legger noen mill ut til båt.

Ledere er oftest de siste som må gå......... .

 

Nord West som Bitteliten referer til har jo også solgt bra i begynnelsen av året, vet ikke hvordan det er nå.

Link to post
Share on other sites

. Men jeg tror nok kunder som er seriøst interessert tar en ekstra runde med HR om Norde historien.

En kan ikke se helt bort fra at dette kan være en medvirkende årsak til at HR sliter sammenlignet med andre produsenter i den øvre prisklassen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da har Dufour importøren Blue Peter også kastet inn håndklet

 

Jeg følger stadig med på markedet for seilbåter og ble ikke veldig overrasket over denne konkursen. Blue Peter har hatt en voldsom aktivitet på Finn.no de siste 2 månedene og selskapet har kjempet hardt for å hanke inn noen kunder. På meg virker som det er tryggest å handle Bavaria, Beneteau eller Jeanneau. Har søk på båter rundt 40 fot på Finn.no og er nesten sjokkert over den lave interessen. Det blir nok mulig å gjøre meget gode kjøp utover høsten og vinteren hvis du selv ikke skal selge.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det tror jeg vi dessverre kommer til å se. Så lenge vi har en regjering som ikke tilrette legger for bransjen må det dessverre gå til gale veien.

 

Det er trist at vi mister den ene etter den andre og at norsk båtbygge tradisjon må enten legge ned eller flagge ut /selger seg ut. Heldigvis kan noe av dette rettes på i 2013 om det allerede ikke er for sent. :confused:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det er en rekke produsenter som nevnt tidligere på forumet som er konkurs. Det regjeringen i første rekke burde tilrettelagt for er at eksport finans fungerer, deretter grunnet fallende marked i europa å sørge for rammevilkår finansielt er stabile og ikke endres slik at bedrifter ikke kan planlegge mere enn ett år av gangen. Forume/eiendomskatt bør bli avskaffet. Sistnevnte gjelder flere næringer og ikke kun båtbransjen.

 

Alternativene blir etter min mening på sikt tragedie for flere av de berørte aktører og privat næringsliv rettet mot eksport til kontinentet spesielt. :thumbsup:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Please don't rape this thread :discuss:

Båtrelatert politikk kan vi godt ha en egen tråd til. Hvorfor denne og andre forretninger går overende er vel litt tidlig å konkludere på. Personlig tror jeg ikke at den til enhver tid sittende regjering bør krediteres eller bebreides for allt som skjer her til lands, vi har hatt en forbruksboble og en finanskrise og det ville forundre meg stort om alle som selger luksusgjenstander overlever "sju vonde år". Hvis noen har informasjon som kan være av interesse for OSS ang. denne og andre konkurser anmodes det til å poste :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Vel, Dieseldahl, Nidelv går vel neppe under gruppen luksusbåter

Øhhhh, fritidsbåt er luksus enten det er en gummijolle med årer eller ferretti......

Vi trenger de ikke på samme måte som hus og bil og mat og klær.....

Firmaer som selger fritidsbåter, seilfly, golfkøller osv er enten rustet til konjunktursvingninger eller så går de dukken når det butter litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...