Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

CB - Du har rett i kun en sak og det er at forholdene bør legges til rette slik at forutsigbarheten ivaretas over tid. Bort med formueskatten og rentefradragene som mange drar nytte av (private og næring). Deretter kan vi begynne på nytt ved å bygge opp en solid produksjon på reelle verdier og ikke luftslott.

 

Det som vi ser nå er at mange går over ende og flere kommer til å følge etter og da hjelper det ikke noe på suttekluten når det ikke finnes en kjøper av produktene hjemme og ute i verden. At næringen ønsker seg mere "fri kapital" som de kan sløse bort medfører kun til å bedøve pasienten på dødsleiet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

CB - Du har rett i kun en sak og det er at forholdene bør legges til rette slik at forutsigbarheten ivaretas over tid. Bort med formueskatten og rentefradragene som mange drar nytte av (private og næring).

Vel nå er forutsigbarheten ganske god som den er, lite nytt som hender fra de styrende organer.. men jeg er enig i at rentefradrag og formueskatten bør fjernes..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bra vi er enige om at formue og eiendom skatten bør slettes. En kan gjerne droppe rentefradraget også men det er en helt annen diskusjon sågar problematisk. Her må vi skille mellom snørr og barter. Rentefradraget kan ikke slettes for næring dette da det i for stor grad vil påvirke investeringsvilen/muligheten.

 

Problemet er ikke at det ikke finnes kunder utenlands, problemet er at det er for dyrt å produsere båter her hjemme i forhold til de land vi liker å sammenligne oss med. For å løse dette problemet må rammebetingelsene endres slik at kostnadsnivået i Norge blir å sammenligne med våre konkurrenter. . Avgifter må ned, skatter må reduseres især for eksport rettet industri, om så ikke skjer omgående flagger de stakkars produsentene ut eller legger ned. Uansett blir Norge den store taperen. Den inkompetente regjeringen er nødt til å spise dette faktum og i deres hode åpenbart en kamel. Det er alltid bedre å få noe skatt av noe enn ingen skatt overhodet. :yesnod:

 

Men, bevares, om vi ønsker norsk båtbygging dit pepperen gror kan vi gjerne fortsette i samme spor, rimte også dette hehe. :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Enig i det.. . Kanskje regelen burde være å ikke predike partipolitikk?

Så lenge man beskriver eller har meninger om hvordan samfunnet, skatter, avgifter etc fungerer, eller ikke fungerer så vil det være politisk.

Vanskelig å alltid komme helt unna det hvis folk skal ytre sine meninger.

I denne tråden kan man jo ta for seg de faktiske forhold og hva som skjer uten å dra skatter og avgifter inn i det. Lite vi får gjort med dem, og man må vel bare konstatere at vi er et høykostland og må prøve å bygge opp en levedyktig industri etter det faktum.

Vi er vel også bundet av regler iht Schengen-avtalen, og det er vel ikke noe som er endret mye i de siste årene.

Link to post
Share on other sites

Schengen avtalen har vel ikke så mye med konkurser i båtbransjen å gjøre vil jeg tro men er enig i at det ikke er nødvendig å predikere partipolitikk noe jeg heller ikke har sett noen gjøre. De fleste på forumet er opptatt av båt og sjøliv og norsk båtbyggertradisjon. Da tråden handler om konkurser i båtbransjen er det naturligvis nærliggende å diskutere rammevilkår for nevnte bransje etter min mening. En må nødvendigvis ta tyren ved hornene dersom en ønsker løsning og konklusjon. :thumbsup:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Noe annet hadde vært helt håpløst, alt med båt utenom teknisk har med politikk å gjøre vet De Hr Mouche. :yesnod:

 

Nettop derfor har jeg vært imot denne i mine øyne tullete regelen, og for en langt sterker moderasjon enn hva som har vært utøvet tidligere, men klar over at dette er en "lost case". Forumet har jo blirr gørr kjedelig, men sikkert helt som enkelte her har ønsket det hele tiden selv om de med de sterkeste uttrykte meningene i så måte nesten aldri deltar her lenger selv heller, pussig nok!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er jo enig med deg i det, og nettop derfor blir det litt håpløst å diskutere i en tråd hvor du skriver:

 

Avgifter må ned, skatter må reduseres især for eksport rettet industri, om så ikke skjer omgående flagger de stakkars produsentene ut eller legger ned. Uansett blir Norge den store taperen. Den inkompetente regjeringen er nødt til å spise dette faktum og i deres hode åpenbart en kamel. Det er alltid bedre å få noe skatt av noe enn ingen skatt overhodet.

 

Ikke politikk sa du? :diving:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest gjennom reglene på forumet med lys og lykte. Jeg har kommet frem til at politisk debatt rundt båt relaterte temaer er lov og i orden noe som også er naturlig dersom det diskuteres f.eks konkurser i bransjen og slik jeg oppfatter det....finne løsninger på problemet.

 

I Ot er det ikke lov å diskutere politikk uavhengig emne. Den er krystall klar. :thumbsup:

 

Kanskje Ingar,Bliss eller skibsraad kan klarlegge om jeg har tolket reglene riktig eller feil ?

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Regnet nesten med det...myndighetene må i alle fall få eksport finans til å fungere etter hensikten. Det vil hjelpe den skarve bransjen meget dersom de på sikt har ønske om å inngå langsiktige kontrakter være seg fritidsbåter eller skibskontrakter globalt.

 

Dersom ikke de røde klarer denne enkle oppgaven ser fremtiden mørk ut for næringen dessverre.. :confused:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Så hva har da konkursen i Nordmøre båt og fritid å gjøre med politiske forhold? Jeg laget denne tråden for å dele nyttig informasjon om konkurser i bransjen som selger oss båter og utstyr fordi det kan bety endel for den enkelte båteier. Hvis du vil diskutere finans-, nærings- eller skatte- og avgiftspolitikk står du selvfølgelig fritt til det, men det gjør dette forumet uoversiktlig og mindre interessant å bruke enhver annen tråd til det. Så da vil jeg med dette beklage at emnetittelen var såppass vag. Skal skjerpe meg :headbang:

Link to post
Share on other sites

Tror desverre at vi ikke har sett mer enn toppen av kaka denne gang heller... Snakket med en av Uk største forhandlere (Fairline) denne uka og det innrømmes og være SVÆRT stille. De selger ikke stort med båt utenlands heller naturlig nok.. forskjellen fra 08 var at det da i norge gikk knakende godt og båtsalget gikk meget bra her hjemme til tross problemer ute.. Mens nå¨er det døyvende stille også her hjemme.. selv om prisene på enkelte brukte båter er LAAAAAAngt under det man faktisk kan importere objektet for.. Jeg skrev den gang at vi ligger minst 2 år bak Europa...

 

Jeg tror at markedet ute vil stilne helt med tanke på hva som skjer der ute og at prisene synker IGJEN.. men denne gang så vil det ikke være et rally av "skandinaviske" kjøpere som skuffer billig båt inn til vårt land, da markedet er knusktørt og forventningene til prisene her hjemme er skrudd helt i kjelleren.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke at det ikke finnes kunder utenlands, problemet er at det er for dyrt å produsere båter her hjemme i forhold til de land vi liker å sammenligne oss med. For å løse dette problemet må rammebetingelsene endres slik at kostnadsnivået i Norge blir å sammenligne med våre konkurrenter. . Avgifter må ned, skatter må reduseres især for eksport rettet industri,

 

Problemet er også og hovedsakelig at det ikke finnes kunder innenlands. Det nevnes eksport stadig vekk, eksportmarkedet har aldri vært markedet til disse som forsvinner nå i takt med sanneringen som skjer i bransjen.

 

Rammevilkårene for norske produksjonsbedrifter er ikke så gærne som mange tror- Skal vi ha samme kostnadsnivå som "våre konkurrenter" må lønna ned hos ALLE. Det er kostnader ved å ha ansatte som er alt for høyt i Norge, samt at det snart ikke er mulig å få noen til å jobbe i håndverksrelaterte bedrifter.Det blir for møkkete,bråkete,tungt, det lukter vondt, må ha kantine , garderober, blir oftere og oftere syke (særlig privat relaterte årsaker på mandag eller onsdag)med betydelig høyere sykefravær en andre land vi kan sammenlikne oss med...Man bør rette angrepene mot alt som kreves fra diverse lønnsmottaker forbund og ikke rammevilkårene.

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil minne om at i lang tid har det nesten uten unntak blitt enighet mellom partene i lønnsoppgjørene her til lands. De konfliktene som har vært har ikke dreid seg om lønn. Vi har derimot et høyt offentlig forbruk om vi f.eks. sammenligner oss med sverige, finland, danmark..... Vi kan skylde på at vi er oljesmurt, at vi i prinsippet ikke har arbeidsledighet eller på den rød-grønne regjeringen. Velstand er uhyre vanskelig å reversere i et demokrati. Det må krig eller krise til for at vi skal akseptere frivillig reduksjon i levestandard. "Ved hjelp av" konkurser, arbeidsledighet og svakere krone har produsentene en mulighet til å bli mer konkurransedyktige, f.eks. ved å modernisere produksjonsmetoder. Utfordringen ligger i å bygge bedre båter billigere. De som bruker ostehøvelmetoden vil uansett bare overleve på gammel goodwill og nettverk. Norge er og blir et høykostland selv om vi klarer å forbedre oss. Vi MÅ selge på kvalitet, opplevd kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...