Mouche Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 I 2008 og 2009 kom flest av alle innvandrere fra Polen, Sverige, Tyskland og Litauen. Som bekjent så finnes det ingen tradisjon for bruk av sjø til rekreasjon i disse landene, ei heller har de noen båtproduksjon eller annen forståelse for sjølivets gleder i følge ekspertene her! Alltid kjekt med folk som er nogenlunde pålitelige i sin "informasjon". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Alltid kjekt med folk som er nogenlunde pålitelige i sin "informasjon". Har ikke møtt en polakk i egen båt båt til dags dato, kommer neppe til å gjøre det heller med det første. Slik sett har jeg mine ord i behold enda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Nyankomne generelt har mye annet å bruke pengene på enn båt. Mange av arbeidsinnvandrerne fra EU ønsker i utgangspunktet å legge seg opp kapital før retur til hjemlandet, det være seg østeuropeiske håndverkere eller svenske ungdommer i servicebransjen. At de nyregistrerte innbyggerne naturlig nok også stiller sist i annsiennitetskøen til de billigste båtplassene, gjør det heller ikke enklere å realisere en eventuell båtdrøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 At de nyregistrerte innbyggerne naturlig nok også stiller sist i annsiennitetskøen til de billigste båtplassene, gjør det heller ikke enklere å realisere en eventuell båtdrøm. Et viktig poeng som nok stemmer. Kommunale båtplasser er det ikke lett få tak i med mindre en har stått på venteliste i mange år, ihvertfall her østafjells. Plass i private marinaer er det nok mulig å få men da til en langt høyere pris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Plass i private marinaer er det nok mulig å få men da til en langt høyere pris. I år har man kunnet få private plasser til samme pris, eller sågar billigere, enn de regulerte kommunale fremleieplassene, i allefall i Asker. Aldri sett så mange ledige båtplasser annonsert på Finn som i år for indre Oslofjord. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Her i distriktet er de private leieplassene 2 - 3 ganger dyrere enn de kommunale minst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Her i distriktet er de private leieplassene 2 - 3 ganger dyrere enn de kommunale minst. Hvis du går inn på Finn og ser på de 10 plassene som annonseres for Bamble så er det ikke akkurat noen avskrekkende priser, etter mitt syn, så de kommunale må være svært billige, ja bortimot gratis? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Har ikke møtt en polakk i egen båt Sent på høsten i fjor var jeg og reka i fjorden. Jeg nærmet meg mer og mer en annen seilbåt, litt større enn min, på nesten samme kurs. Når to seilbåter møtes slik, blir det race. Gøy. Blåste hatter og halm. Jeg ga meg ved Kløvningen og dro inn til Koster. Han fortsatte sørover og vinket når vi skiltes. POL sto det i seilet hans. Og han hadde et digert polsk flagg i akterstaget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 (redigert) så de kommunale må være svært billige, ja bortimot gratis? En må klare å skjelne mellom privatpersoner og private aktører / firma som var utgangspunktet mitt men som muligens ikke kom klart nok frem. Skal en leie en båtplass her i kommunen av private aktører / firma er prisen 2 -3 ganger høyere enn de kommunale plassene som tilbys. Redigert 8.Juli.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Det er vel nokså enkelt å skjønne den forskjellen, men i mine øyne så bør man fokusere på kommunale båtplasser kontra det frie marked enten dette er enkeltpersoner eller bedrifter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 men i mine øyne så bør man fokusere på kommunale båtplasser kontra det frie marked enten dette er enkeltpersoner eller bedrifter. Ingen som er uenig i det, selv kommunen reklamerer for det når de prøver å få nye innbyggere via stillingsannonser, osv. Men å legge til rette for at så skal skje nei det klarer de ikke her ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Najad må muligens si opp flere ansatte. ref Seilas. og når det gjelder Polakker, så kan jeg bare si at her på vestlandet har vi hatt en stor økning de siste årene av polakker som seiler i egen båt, ikke siste modell, men noen skikkelige stålbåter av godt gammel merke(hjemmelaget). men de seiler, og har det gøy. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 I Oslofjorden har også vært en del Polske båter siste årene. Om man ikke har sett en eneste Polsk båt er man helt ute å kjøre... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Dette er alt nevnt i nyhetstråden, men jeg velger å liste nyheten også her i "samletråden": Askeladden permitterer Fritidsbåtprodusenten Askeladden i Os permitterer 14 ansatte. Markedet for fritidsbåter har sviktet i år. Sitat: Total svikt i markedet for mindre skjærgårdsjeeper har ført til at Askeladden Boats må permittere 14 av de 45 ansatte. - Sesongen har vært skuffende. Den har ikke vært så bra som vi og resten av bransjen trodde. Da er vi tvunget til tilpasninger og må permittere deler av staben, sier daglig leder Henrik J. Askvik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan Rune Svart 10.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2010 Mer om Askeladden: Optimist tross permitteringar Askeladden permitterer Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Mørkerøde 2009-tall fra Windy Storprodusenten Windy fikk en stygg smell under finanskrisen, med halvert omsetning fra 2008 til 2009 - og nesten 19 millioner i minus i fjor. Sitat: Driftsresultatet i fjor havnet på 19 millioner i minus for dette flaggskipet blant de norske fritidsbåtprodusentene. Også gjelden økte, med bortimot 7 millioner kroner fra 2008 til 2009. Men - den positive siden for Windy anno 2009 er at egenkapitalen fortsatt var solid, med 82,5 millioner kroner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dag Erik Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Dette bekrefter bare mitt inntrykk. Har drevet for meg selv i bransjen i mange år - og overvåket den siden begynnelsen av 80 tallet, båtmarkedet er fremdeles ganske dødt (med unntak av noen få merker, størrelser og pris område), og krisen er om ikke lenger krise - så henger deler av den igjen enda. Over 13.000 båter til salgs på finn i midten av oktober sier sitt - desverre, men oppsiden er at det kan jo bare bli bedre, ikke sant? Selv feirer jeg at jeg har kjøpt meg nytt prosjekt (liten tresnekke) og skal begrave meg i arbeid med den til tidene blir bedre igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 Nidelv ber om hjelp Nidelv Båtbyggeri ber nå kreditorene om hjelp for å holde seg flytende økonomisk. Sitater: - Underskuddet i 2009 og hittil i 2010 medfører at selskapets egenkapital er fullstendig tapt. Selskapet er heller ikke i stand til å betjene sine løpende forpliktelser, heter det i et brev som advokat Ole Magnus Heimvik nylig har sendt til kreditorene. Advokat Hemivik skriver at aktiva hos Nidelv er pantsatt slik at en konkurs ikke vil gi dekning til uprioriterte krav. I tiden fremover vil det være en viss aktivitet i selskapet, opplyser advokaten, men om kreditorene ikke går med på foreslått løsning vil selskapet begjære oppbud, skriver advokat Heimvik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 Vi får håpe at Nidelv Båtbyggeri klarer brasene denne gang også. Ville vært trist om de måtte legge inn årene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 Nidelv klarer seg nok. Etter atomkrigen er det bare kakerlakkene og Nidelv som sitter igjen!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 (redigert) Etter en konkurs hos en båtbygger står underleverandørene i kø på trappen, det er lenge siden sist betalingsevnen på 60 dager var så god. Redigert 19.November.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 Og formene og bygget ligger jo i et annet selskap. De har vært gjennom dette noen ganger før disse Nielsene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 Etter atomkrigen er det bare kakerlakkene og Nidelv som sitter igjen!! Du glemte Scand... Apropos, noen som vet hvilken norske båtprodusent som har gått konkurs flest ganger? (jeg spør, vet ikke svaret selv) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Av de større så må vel det være Viksund? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 mener å huske at de gikk konk for 7. gang i fjor. Nidelv kommer nok ganske langt opp på listen også. Etter å ha kjøpt et par båter der for noen år siden er jeg ikke så veldig overrasket over at de sliter nå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.