Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Jeg viser til tidligere innlegg nr. 599, 616 og 670.

 

Raymarine blir trolig solgt

Kriserammede Raymarine kunngjorde fredag at selskapet har startet samtaler med én enkeltinteressent om salg av virksomheten.

 

Sitater:

 

Trolig vil dette skje ved et salg av det heleide datterselskapet Raymarine Holdings Ltd, og hele Raymarines bankgjeld vil bli tilbakebetalt.

 

Men aksjonærene i selskapet risikerer å tape alt. Det britiske elektronikk-konsernets aksjekurs falt fredag med ytterligere 5,6 prosent til 5.3 pence (ca 50 øre) som følge av at selskapet nylig innrømmet av det var ute av stand til å oppfylle alle gjeldforpliktelser på egen hånd.

 

Supplerende kunngjøringer er ventet innen kort tid, og Raymarine Marine Electronics har nå også definitivt bekreftet at alle forhandlinger med konkurrenten Garmin er avsluttet.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Men hva drev de med etter at de mistet Hanse-agenturet?

 

jøss, her er det noe jeg ikke har fått med meg. Trodde jeg var forholdsvis oppdatert i denne bransjen. Hvem er det som importerer Hanse nå? Når mistet Nelson agenturet, og hva har de levd av etter det? Dette var interessant... Noen som har mer info om nelson ?

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg om folk med hanse som har henvendt seg til Fjord med reklamasjon og de har lovt å ordne opp i det , null problem , dog var det sagt samtidig som han med reklamasjonen var med meg der når jeg så på en 430 , kanskje villigheten var litt overdreven pågrunn av at de ville gi et godt inntrykk for å selge meg båt.

Og nå er det altså tvert nei :confused:

 

Her mener jeg Hanse burde gjøre som Dufour og ta ansvar og ordne opp via deres oppegående forhandler

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

NordWest ansætter igen:

 

---

 

Just nu skall vi expandera och söker 9 st personer. Alla tjänsterna kräver att du har LÅNG ERFARENHET ifrån tidigare anställning som båtbyggare med liknande arbetsuppgifter. Är du kvalificerad och intresserad så är du välkommen på intervju tisdagen den 16 februari på Vindön. Intervjuer för olika yrkesgrupper kommer att hållas på olika tider under dagen (se klockslag nedan). Ta med dig dina kontaktuppgifter, en lista över tidigare anställningar och några referenspersoner vi kan ringa till.

 

1 st Laminering och skottsättning av inredning (intervju kl 7.00)

 

2 st Maskinsnickare typ möbelsnickare (intervju kl 8.00)

 

2 st Motorinstallatör och båtelektriker (intervju kl 10.00)

 

2 st Slutmontering, el, motor, test av utrustning och slutfinish (intervju kl 12.00)

 

1 st Rekonditionering av nya och begagnade båtar (intervju kl 14.00)

 

1 st 3D-modellerare med erfarenhet av programvaran CATIA. Kanske har du inte arbetat inom båtbranschen tidigare utan med liknande arbetsuppgifter inom bilbranschen? Det är helt ok bara du har ett motorbåtsintresse. (intervju kl 15.00)

 

Samtliga tjänster gäller heltidstjänst med placering på Vindön

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Salget av båter er fortsatt ikke så gildt som enkelte vil ha det til:

 

Båtsalget på stedet hvil

Båtforhandlere forteller at salget er fortsatt er på samme nivå som i kriseåret 2008.

 

Sitat:

 

Sommeren er over oss og det er ferie for mange i båtfylket Østfold.

 

Men salget av båter bærer ikke preg av feriestemningen, heller tvert om.

 

Båtforhandlere i Østfold opplyser til NRK.no at salget er fortsatt er på samme nivå som i kriseåret 2008.

 

Båtsalget kommer til å holde seg på dette nivået, tror seniorøkonom i DNB NOR Markets, Kjersti Haugland.

 

– Ferske tall viser at norske husholdninger er svært tilbakeholdne med forbruket. Det vil særlig gå ut over kjøp av luksusvarer som båter og liknende, sier Haugland til NRK.no.

Link to post
Share on other sites

Bil er mer enn "nødvendighet" enn båt for folk flest. Gamle biler kan bety dyre verkstedopphold kontra nye eller nyere grunnet feil og mangler funnet ved EU-kontroll og behov for utskifting av slitedeler. Derfor tror jeg folk bytter ut relativt gamle biler med nye eller nyere. For flere er båt en "luksusartikkel" og et "sommerfenomen".

Link to post
Share on other sites

Ett annet fenomen er jo at biler blir kondemnert og forsvinner etter noen år. Hvis man følger med på veiene idag er det langt mellom 60 og 70 talls biler. Kun et fåtall lystbåtene fra denne tiden har forsvunnet fra markedet. Hvis man i tillegg legger til det enorme salget de siste år tror jeg vi har en grei forklaring. Vi er ikke blitt så mange flere mennesker her i landet (noen kommer til, andre faller fra) og få båter forsvinner fra markedet. Tror vi ser en slags "mettning" av markedet nå som vil kunne vare i mange år. Mange vil selvfølgelig kjøpe nye båter, men ikke før de har solgt den de har osv....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...