Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Jeg viser til tidligere innlegg om Nidelv sin vanskelige økonomiske situasjon, ref. innlegg nr. 718.

 

Nidelv flytter til Kina

Tradisjonsrike Nidelv båtbyggeri i Arendal flagger ut produksjonen til Asia. -Kostnadene i Norge er før høye, sier ledelsen.

 

Sitater:

 

Bedriftens ledelse har i lenger tid forsøkt å finne en vei ut av det økonomiske uføret som bedriften har havnet i. Finanskrisen rammet båtbransjen hardt, og Nidelv fikk sin del av julingen.

 

Selskapet er i forhandlinger med kreditorer om en løsning som begge parter kan leve med. Løsningen blir sannsynligvis å flytte hele båtproduksjonen til Kina.

Link to post
Share on other sites

Produksjon i lavkostland skjer jo allerede mye idag, men jeg tror at det etter hvert vil tvinge seg frem at de fleste må gjøre det for å overleve. Så lenge man har god oppfølging og internkontroll så ser jeg ikke så mørkt på det mht kvalitet på båtene.

Det vil kunne stabilisere prisene på et lavere nivå også kanskje.

 

Blir spennende og følge utviklingen....

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette gjelder ikke bare båtproduksjonen, men mange andre industrier har gått dukken i Europa/Amerika. Vi kan egentlig skylde oss selv, da vi jubler for at tv apparatet eller buksa vi skal ha nesten er gratis, og så klager vi for at ting ikke produseres her :confused:

Vi kan ikke få i pose og sekk, både billig og lokalprodusert med de lønningene vi skal ha.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke prisene som dreper salget. Se litt østover der finner vi kostbare båter produsert i Sverige. NW, HR, Comfortina osv

 

Men som jeg har skrevet tidligere. Det å bygge båter som er populære vil ikke gi deg automatisk innsikt i økonomi/ledelse. Og når de kanskje ikke er så populære lenger, burde de for lengst ha endret kurs.

 

Kanskje Nidelv skulle spørre markedet hva slags båter ønsker vi å kjøpe.

Relativt lenge siden jeg fant Nidelv spennende.

 

Finnes mange som driver med produksjon i Norge som konkurrer med Kina og gjør det bra. Og mange innen elektronikk som er spesielt konkurranse-utsatt.

 

Mao. Ansett folk som er "bedre en deg" :yesnod:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg blir tøft for Nidelv. Veldig tøft. Jeg håper de allierer seg med noen norske som kan båtproduksjon, kinesisk kultur og at de har et så godt grep om kundene at de vet at kundene vil ha nidelv made in PRC.

 

Jeg ville mye heller flyttet til Polen der kostnadene er ca 1/5 av det norske nivået. Det er kortere vei å reise og en mer vestlig kultur.

Link to post
Share on other sites

Det er nok sikkert mer det at det båtkjøpende publikum har blitt så pengesterkt og kravstort at Nidelvs båter ikke lenger "passer inn". Kulturen endres og preferansene med den. Begynnelsen på slutten kom den dagen de sluttet å produsere Nidelv 24. Men de tok ikke signalet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg er spent på hvordan dette vil fungere! Det blir i hvertfall lang transportvei fra kina! Når det er sagt, er det ingen tvil om at kostnadene ved båten vil bli betydelig rimligere! Spørsmålet er bare hvordan det blir med kvaliteten, og hvor mye som spares når en tenker på transportkostnadene. Jeg er litt overrasket over at de flytter så langt unna, istedetfor å ikke bare flytte til polen slik flere andre har gjort...

Link to post
Share on other sites

Det er altfor enkelt å peke på Norsk kostnadsnivå alene. Nidelvs største problem er at modellene er utdaterte. De forsvarer enkelt å greit ikke merprisen lengre. Det er andre Norske produsenter som klarer seg, gjennom å tilby innovative og unike produkter. Ref. Marex, Windy etc.

Det er også greit å skule til møbelindustrien her på vestlandet. Ekornes og Hjellegjerde ligger vegg i vegg, og har produkter i samme sjanger. Hjellgjerde sliter og vurderer stadig mer utflagging. Ekornes lever godt, og flagger hjem.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skeptisk til dette fra Nidelv sin side.... Hvor stor del av produskjonskostnaden er egentlig arbeidspenger her.... Materialkosten er den samme, engineeringkostanden samt andre "over head cost" er den samme siden den blir gjort av norske fortsatt vil jeg tro... Stasjonering av nordmenn i utlandet er dyrt, veldig dyrt..... minst 50% dyrere enn i Norge..... Formoder de skal ha norsk ledelse i de nærmetse 10 årene i Kina...

 

Transportkost fra Kina til markedet kan være høy, om de fokuserer på det norske markdet... fukuserer de på utlandet spiller det mindre rolle siden utlandet gpdt kan være i Asia, Australia, USA blant annet..

 

Problemet til Nidelv og mange andre er at hviler på laubærene og utvikler ikke nye modeller... Et båtbyggeri må ligge et hestehode foran kundene.... Dette ser vi på gode verft, de lanserer nye modeller svært ofte og kjøper opp verft...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Materialkosten er den samme,

I mange tilfeller er materialkostnadene langt fra de samme ved import av varer fra mange lavkostland. Nøkkelen er lokale råvarer til langt lavere pris (og til langt lavere kvalitet)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kina er et stort land med stort spenn også i kvalitet. Dersom Nidelv ønsker å bygge opp en fabrikk i Kina som primært skal levere til det Asiatiske markedet så kan de få det til, men tror de skal slite med å få det lønnsomt om de skal levere til Europa. Arbeidskosten er lav der borte, men det er dyrt å følge opp (reise, transport, utestasjoneringskost, etc). Merk at det Kinesiske innenriksmarkedet kommer til å vokse kraftig fremover. Jeg var i en liten Kinesisk kystby (kun 2millioner innbyggere) i forrige uke og der leverte Bentley-forhandleren på hjørnet av hotellet 5 biler hver måned til Kinesiske kunder... Det er mange med mye penger i Kina, og båt kommer til å bli det neste statussymbol de vil ha.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...