Jump to content

Båten din.


Masserarti

Recommended Posts

hei,

 

tenkte vi kunne prøve å få til en tråd der vi fortalte litt om båten vår, og kansje legger ut noen bilder.

 

jeg kan jo starte: båten min er en tresnekke som er bygd i Sandefjord, det sitter en 8-10hk Sabb disel i den nå, og den forblir der.

båten er omkring 40 år, litt usikker på byggeår.

 

snekka_086.jpg

 

 

her er båten på buerøya i Sandefjord.

Link to post
Share on other sites

Har nå i høst gått til anskaffelsen av en 36 Marine Trader Sundeck. Dette har vært drømmebåten min i flere år. Har lest amerikanske båt annonser og fantasert om å ta en 36 eller 38 foter hjem. Men usikkerheten om en ville få motroen(e) CE godkjente gjorde at jeg slo tanken på brukt import vekk.

Så dukket denne opp på Finn.no. Da var det bare å få solgt den båten jeg hadde og gå i forhandlinger med selger.

Alt dette gikk overaskende greit og jeg ble eier av denne båten til etter hva jeg mener en fornuftig pris.

 

Båten ble solgt ny i Norge i 1987. Det ble da tatt inn 1 36 foter 1 40 foter og en 42 foter av ett firma som jeg ikke husker navnet på.

Dette firmaet gikk konkurs i 87 og etter det så tror jeg ikke det har blitt importert flere nye. Mulig det har vært noe brukt import, men jeg tror min er den eneste 36 Marine Trader Sundeck typen i Norge.

 

Marsfart er 7 knop og da bruker TAMD41A motoren ikke mer enn 6 ltr/t. Topp farten er 10 knop men da slurper det unna 35-40ltr/t i følge tidligere eier. Så vilke fart vi for det meste kommer til å gå med er gitt.

Siden vi aldri vil få råd til å kjøpe en hytte ved sjøen. Så vil dette bli vår mobile hytte for de neste 20 årene håper jeg.

marine_trader_36.jpg

hovedsalong.jpg

master_cabin.jpg

akterdekk.jpg

engine_room3.jpg

flybridege_2.jpg

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Flott båt du har der Mariell.

Selv om jeg ikke er overbegeistret for kunstfiber/plastbåter, må jeg innrømme at jeg er litt svak for denne type Trawler, Grand-banks båter.

Synes nok gardinene dine er litt vel "tantete" :wink: men det er vel en frue med i spillet her - så da blir det jo ofte en litt mer feminin look. Ellers regner jeg med at interiøret (gardiner medregnet) er orginalen - for innredningen ser unektelig ganske "amerikansk" ut :yesnod:

Sikker på at du kommer til å få mye hygge med denne båten i årene fremover.

Og siden båten er såpass stor, er det vel ingen overhengende fare for at du kommer ti å bli grepet av "3 fots syken" i overskuelig framtid :yesnod:

 

Det er en flott dame du har der wabra. :wink: det var noe annent enn all glassfiberen som flyter rundt.

har du noen bilder av innredningen og ?

Ja trebåt er og blir noe eget..

Jeg har ingen bilder av innredningen - for den har jeg revet.... :yesnod:

Har nemlig tenkt å bruke vinteren til å bygge opp et nytt interiør med pentry og et lite skap i styrhuset, og så vil jeg "pusse opp" forpiggen.

 

Men slik ser det ut i nå, etter at jeg har fjernet det gamle interiøret...

 

Styrhuset BB side

intrior1.jpg

 

Styrhuset SB side

interior3.jpg

 

Forpiggen med gammelt skrot som jeg har revet

interior2.jpg

 

Styrhuset akter, hvor jeg skal snekkre opp ei lita bysse/pentry

interior4.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott båt du har der Mariell.

Selv om jeg ikke er overbegeistret for kunstfiber/plastbåter, må jeg innrømme at jeg er litt svak for denne type Trawler, Grand-banks båter.

Synes nok gardinene dine er litt vel "tantete" :wink: men det er vel en frue med i spillet her - så da blir det jo ofte en litt mer feminin look. Ellers regner jeg med at interiøret (gardiner medregnet) er orginalen - for innredningen ser unektelig ganske "amerikansk" ut :yesnod:

Sikker på at du kommer til å få mye hygge med denne båten i årene fremover.

Og siden båten er såpass stor, er det vel ingen overhengende fare for at du kommer ti å bli grepet av "3 fots syken" i overskuelig framtid :yesnod:

 

Gardinene er allerede ute (bildet er fra salgsannonsen). Var det første fruen sa. DE gardinene skal vekk. Så jeg regner med at det blir persienner i stedet. Hun skal vist trekke om salongen også. Men det er ting hun styrer med, og jeg vil/tørr ikke blande meg opp i de valgene hun gjør der.

3 fots syken er forhåpentligvis kurert.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt var det du solgte Mariell? Gratulerer emed en flott båt forresten!

 

Regner med at det å nå bli "forpliktet" til å gå i opptil 7 knop overalt lett blir en vane, og noe en blir inneforstått med. Det er ikke noe som er mer givende og nytelsesfullt enn å bruke tid, å ta seg god til på sjøen. For vår del går vi mye i rundt 8-8,5 knop. Det er en fin marsjfart, og spesielt dersom det er en rolig sjø.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solgte en eldre Scand Baltic. Båten var bra og jeg la meg i det nedre skikte av dem som lå på finn. Gikk på første visning. Etter 3 dager. Sånn som markedet har fortsatt å utvikle seg, så tror jeg det var ett sjakktrekk. Var i salgsmode uansett.

 

Når det gjelder fart, så logget jeg snitt fart på 6,9 med Balticen sist sommer.

 

Er over lengre åpne strekker at jeg muligens vil savne litt fart. Men Traderen er såpass stor at jeg håper vi vil nyte det å være på vei.

Liker å komme til bestemmelses stedet forholdsvis tidligt på ettermiddagen for å få en fin plass.

Så det blir vel til å starte tidligere på morgenen utover. Pluss at nå har jeg ett svært sinna anker i baugen, så det blir vel mye å ligge på svai.

Har ikke vinch akterut. Så det blir å bakke inn eller Longside for resten.

 

Vil prøve det sånn som det er nå den første sesongen og eventuelt montere en vinch akter hvis vi finner det nødvendigt. Båten har jo gått i 21 år uten at selger, som har hatt båten siden den var ny. Har funnet det nødvendigt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Normalt dersom en har båt som gjør mer enn 12-15 knop, så logger en inn rundt 10 knop /time gjennom sesongen.

 

Det å ligge på svai er en utfordring, men også en fin løsning mange steder. Ofte kan havnen være full, men at muligheter for å svaie er tilstede.

 

Det er nok en utfordring å gå opp såpass i størrelse, mhp vedlikehold, vask og polering. Men, ettersom tiden går får en vel mer bedre til dette....det har jo også med prioritering å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Gardinene er allerede ute (bildet er fra salgsannonsen). Var det første fruen sa. DE gardinene skal vekk. Så jeg regner med at det blir persienner i stedet. Hun skal vist trekke om salongen også. Men det er ting hun styrer med, og jeg vil/tørr ikke blande meg opp i de valgene hun gjør der.

3 fots syken er forhåpentligvis kurert.

Persienner vil utvilsomt gi interiøret et mer sofistikert inntrykk....

Og når fruen også får nytt trekk på salongen (og fjernet de glorete kunstige blomstene) så vil båten utvilsomt framstå som mer moderne og chic.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vi byttet ut NordWesten på forsommeren mot en 34 år gammel Grand Banks 36 Classic.

 

Vi ønsket oss mere frihet utenfor kabinen med større dollbord og en trapp opp til fb som man kan leve med også på eldre dager med stive hofter.

Ombord i vår gamle dame fant vi alt vi ønsket oss. Vi var ombord i samme båt for et år siden i Strømstad gjestehavn. Vi ble vist rundt av et elskværdig ektepar som anntydet at de muligens ville selge om kort tid.

Det tok et år å samle tankene rundt salg og nytt båtkjøp. I pinsen tøffet GBen inn i hjemmehavna vår. Siden den dag har vi jobbet omtrent hver dag for å få båten i den stand vi ønsket oss. I dag fungerer båten slik vi ønsker oss.

 

Grand Banks 36 classic. Byggenummer 477-36, bygget i Singapore i 1974. Motorene er 2 x Volvo Penta 40 A, hver på 200 hk. 2 x diseltanker på hver 750 l. Vanntankene er på 2 x 400 liter. Kjøleskapet ombord er orginalt på 165 liter! 55 liters varmtvannstank.

 

Livet ombord i en trawler er en nytelse når vi er under fart. Vi kan vandre rundt på dekk mens vi siger sakte og sikkert mot målet. Eller for å si det som mange andre trawlereiere sier: Målet er å være underveis.

Vi marsjer som oftest i 7 - 9 mil. Toppfart på vår båt er 16 mil.

Som sjøbåt har jeg aldri opplevd en båt som går så sikkert og stødig i motsjø som vår 15 tonn tunge dame. Hun må oppleves.

Det er lite "fjas" i en slik båt som vår. Alt som er laget er det en praktisk mening med. Alt er solid og skikkelig laget. Nesten alt er laget av teak. Dørken har teakstaver i alle rom. Nå som gradestokken kryper nedover ser vi også at damen er varm innvendig. Vi vil nok merke minussider også. Men foreløpig har vi sett få av dem, heldigvis.

Men båten er av eldre årgang og det siste som vi moderniserte var varmeapparatet. Ny Ebere-varmer på 4 kv. gir oss en lun og varm båt utover vinteren.

 

Lagt til: Vi vil gjerne holde denne gamle damen i et skikk som tilsier lite plast og mest mulig orginalt.

Det finnes lite info rundt denne båttypen og derfor ser vi det som vår plikt å fortelle potensielle trawlereiere hvordan et slikt fartøy oppleves.

 

interioer_1.jpg

 

interioer_2.jpg

 

longside_i_horten.jpg

 

longside_paa_slipp.jpg

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...