Jump to content

Båten din.


Masserarti

Recommended Posts

Du får ta deg en tur uttom havnebakken når jeg er kommet meg hjem THORLYN. Så skal du se hvor mye plass det egentlig er i en slik båt.

Ja, det er en hytte.

 

Redigert! Du MÅ ikke være passert middagshøydem for å kjøpe en Trawler.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Grand Banks 42, ligger i en litt annen pris klasse enn hva jeg opperer i,

Men det er plass nok hos oss også. Er hjemme 7. November og blir vel i båten nærmest dagligt de første ukene.

Har sent deg en IM

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Joda 7500.

Hatt den en sesong. Etter to år med rumperisting i en 15 fots skjærdgårdsjeep (jolle) med 55hk så var det fint å få seg en "stor" båt.

 

Knallbra snekke!

 

223_-_1862008_468.jpg

22_301851765.jpg

Knallbra daycruiser!

Stor motor og sinna radice propell gjør at jeg ikke sliter med hekksjø fra passerende halvplanere. (Det er ikke noe som heter "passerende halvplanere", det heter "passerte halvplanere") :wink:

 

Forrige eier tok seg tid til en bitteliten renovering:

IMG_3595.jpg

 

Så nå er den kjempefin inni. Eneste "gamle" overflaten er skaitrekket på innsiden av utgangsluka foran i kabinen og "trekket på stigtrinnet under denne.

DSC00458.jpg

 

Utenom dette er det nesten som en ny båt innvendig.

22_1943989276.jpg

 

22_-856302890.jpg

 

22_-1257443648.jpg

 

22_1390862990.jpg

 

22_1458427813.jpg

 

Den er bygget om med stikkøye ala Nidelv 25 Classic:

22_-2020284899.jpg

 

Kan lage små krusninger:

DSC00089.jpg

 

...og noe hekksjø. Ikke ille her i 25 knop, hekksjøen er verst i ca 18 knop.

CIMG1750.jpg

 

Nå står den her hjemme på gårdsplassen og venter på vann under kjølen igjen.

IMAGE_081.jpg

 

Har fått på ny blå kalesje. Testmontert, passet perfekt.

Stripen skal males blå før neste sesong. Så ser den ikke så gammel ut som den er... 1982 modell.

 

To-do listen for alt jeg må gjøre i vinter er for lang til denne tråden.

 

Vi får bare glede oss til april 2009... :smiley:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Vi har gått båtgradene ganske fort. Første båten var en Uttern D55 som vi kjøpte sommeren 2002. Båtbyttene har vel sammenheng med en usedvanlig stor båtinteresse, ei kone som etter hvert er mer hekta enn meg og mulighet til å kjøpe båt pga en jobb der jeg aldri var hjemme og jobba døgnet rundt og en bank som har vært med på finanseringen.Nå har jeg en litt roligere jobb og flere båtbytter blir det nok ikke på en god stund (om ikke noen hiver en Nordhavn 47 eller større etter oss da :wink: )

 

Båten vi har er en NordWest 420 og den lyder navnet "Bitteliten V". Vi hentet den i juni 08. Båten har de beryktede D motorene som vi mot alle odds er forbaska fornøyde med :wink: Motorene er koblet til to IPS drev og med et uttall små datamaskiner og en joystick gjør det at de fleste kan vri og vende båten dit man vil.

 

Før denne båten hadde vi en Windy 37HT i ca 3 sesonger (båten ligger fortsatt til salgs hos NordWest). Det var kona som overtalte meg til å bytte ut den - for jeg hadde definitivt ikke lyst til å bytte båt - og jeg var trist da vi overleverte den til NordWest. Men nå angrer vi ikke. Sesongen er lenger alle koser seg ombord.

 

De beste bildene finner en vel på www.nordwest.se

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten vi har hatt siden 1994 er en veteran og har gitt oss massevis med glede, stell og puss, og har vært to ganger rundt Fyn, og talløse ganger sørover i Båhuslen:

img_0570.jpg

Takaka bygget i 1906, Hvalerskøyte (den som er til venstre i bildet).

 

Nå har vi altså skaffet en noe yngre båt, av hensyn til kombinasjonen av skipets og skipperens samlete alder :smiley: :

img_1362.jpg

Her i Kalvö-havna.

Det har vært tolv overnattingsdøgn på tre måneder - etter at ferien var over. Vi er ganske fornøyd med det.

Siste tur til nå i år er omtalt andre steder i forumet, og i Halden arbeiderblad.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Båten vi har er en NordWest 420

 

På den første videoen, brukes ikke baugpropellen i det hele tatt? Ser ut til at den legge baugen litt ned før den tar tak og får båten på rett vinkle ifht brygga. Er det mannen bak hendlene sin skyld eller er dette en tendens du må leve med. Et sinnsykt system, så lenge det virker...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Baugpropellen brukes ikke. Det er kun joy sticken som styrer de to propellene på hovedmaskinene.

Joy stickens funksjon kan kalibreres. Jeg har merket at baugen henger litt igjen når vi går sideveis - det har kommet gradvis gjennom sesongen. Jeg tror det skyldes groe på bunnen (masse rur der nå). Man korrigerer dette ved å vri litt på toppen av joy sticken slik at båten baugen vris litt

 

Slutter joy sticken å virke har vi baugpropell som back up - og da kjøres motorene akkurat som vanlig med gasshendlene og rattet

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er båten vår. Delfin 19 fot med sabb 10 HK. Har prøvd å finne litt info om slike båter på nett men det er ikke lett. Noen andre som har eller har hatt slik båt. Erfaringer ?? og bilder ??? :yesnod:

 

Det skal være et tak på båten og. det satser vi å få på til våren :smash:

 

n635771200_1612083_8402.jpg

 

n635771200_1612087_9534.jpg

 

n635771200_1612088_9844.jpg

Link to post
Share on other sites

Får vel legge til min båt også da:) Har en Seaflyer 1998 mod. Den har gått mange år i norsk racing, og også vært en tur innom Dubai. Kjører racingklasse T-250, fikk ingen løp med meg i år :( Har kjørt med en Yamaha 9,9 93 mod i år, kun uplombert og fikk 34 knop på det meste. Kjøpt en Yamaha 9,9F 96 mod som jeg skal trimme for racing. Da skal den klare 38-42 knop.

 

n63369223313654645367ot1.th.jpgthpix.gif

 

n63369223313654581322cd7.th.jpgthpix.gif

 

i353775681431126qx4.th.jpgthpix.gif

Robin Antonsen, 14 år.

Seaflyer

Yamaha 9,9F m/cleaver

Yamaha 9,9D

--------------------------

Racing i klasse T-250

www.AP-Home.tk

Link to post
Share on other sites

Båten vi har er en Master 740 - en båt som er under stadig oppussing og fornying.

Som jeg sier til vennene mine: Båten er hobbyen både sommer som vinter.

 

Vi er meget godt fornøyd med båten som sådan - men savner kanskje høyere fart for transportetapper...

 

Et par bilder:

 

baaten1.jpg

 

baaten2.jpg

Link to post
Share on other sites

Steinar_.jpg

Min er en 25fots Svenske bygd i Karlstad for noen år siden. Sitter en Suki 225 sammen med en 15hk på hekken, hadde gjerne sett denne ble byttet ut med en yamaha, men blir nok protester i huset om så skjer. Suveren båt til mitt bruk og på tross av størrelsen har jeg plenty med plass. Kjøpte båten i sommer og har vel en 4-500 timer i den allerede. Brukes hele året, når det blir slutt på moroa her hjemme flyttes den til Sverige.

dsc00459.jpg

Her ligger hun på stranda hos en kompis og dette er en ting jeg virkelig har sansen for, kan kjøre henne rett inn på stranda, sprade ut og ta noen kopper kadde og ljuge i lag med andre "skadde"

Veier ca 2600 med henger så den ligger i grenseland for hva som er praktisk og behagelig å traile langs veien.

akterdack_25.jpg

Slik ser akterdekket ut på disse båtene, meg bekjent har jeg den eneste av denne utgaven her på berget, muligens også ellers i verden da det er en litt ombygd WA utgave. Gjør 38knop i ferskvann og DRIKKER brukbart med suppe på 6000rpm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...