Jump to content

Hvordan tune en cruiser seilbåt for å oppnå bedre seilegenskaper


Framtia

Recommended Posts

Syns du kan ringe til north-seilmakeren og diskutere dette med duken. Akterliket får du jo så stort som mulig hvis du ber om det. Men husk at det vil henge seg fast i akterstaget når du jibber i lite vind. Skjønner at det du vil oppnå med skiftet er å få større seilareal. Hvis du i tillegg vil ha bedre høyde på kryss må du nok tenke at vil ha den mest strekkfaste duken. Dessuten har fokka mer å si der. Da ender det muligens med at du må skifte den òg... :cheers_wine: Jeg kjøpte storseil selv i høst og opplevde at Uk-hovdan var billigst på Pentex.

 

Elvstrøm leverte dette storseilet til en bav her vest. Veldig fint.

fra_espen_053.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

High-tech seilet vi har er stort sett veldig bra. Men dracon seilet er solid og relativt stivt. Men det fungerer ikke så bra i lite vind. Det er tungt. Seier du mye inne i gryta, vil også sett på lettvinds-egenskapene ved seilene. Vi ligger ute på Hvaler og her blåser det skjelden under 6 m/s.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Elvstrøm leverte dette storseilet til en bav her vest. Veldig fint.

 

så veldig bra ut!

 

Jeg har sendt forespørsel til Elvstrøm nå, og skal sjekke direkte med dem og North i morgen. Er spent på leveringstider også, fikk det for meg at jeg skal delta i Færdern for første gang og da MÅ nytt seil være på plass... Lundh klarer levering til 1. juni hvis jeg bestiller før helga

 

PS: hvis det finnes en erfaren seiler der ute som ønsker å være med på Færdern så stiller jeg båt...).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

 

Da er Elvstrøm også på banen, tilbudet er i samme prisorden som de to andre, men de gir bedre info om produktet og om materialalternativene. Det er også kortere leveringstid. De mener at min mast er for trang til å ha gjennomgående spiler, og foreslår 4 korte spiler i toppen av akterliket. Hvis jeg velger deres EPEX-membranseil kan jeg velge mellom Aramid og Technora, sistnevnte er 20% lettere, har bedre bestandighet mot UV, tåler bretting dårligere og er 25% dyrere. Og jeg kan velge mellom hvit eller grå utførelse.

 

Puh, dette er ikke lett...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ok, så da har du ikke Selden, men Sparcraftmast? Disse er/var visstnok trangere i sporet en Seldens rullemaster, ja. Du kan jo nevne det problemet for lundh, ville jo vært rart om de ikke visste dette? Kanskje de har et annet spileprodukt som bygger mindre? Selv kjøpte jeg aramid med enkel, innstøpt tafetta. Technora høres fristende ut, er det med litt karbon i fibrene, siden det ikke tåler bretting? Ikke sikkert at bretting er problem når det er rulleseil, men 25% ekstra var mye.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Da spisser det seg til her, det står nå konkret mellom North T-Cut Cruiser, 7,0 NLXW og Elvstrøm EPEX i Aramid (mens Lundh er ute). Jeg regner med at begge disse dukalternativene er gode nok valg for meg. North leverer seilet med 5 gjennomgående spiler, mens Elvstrøm altså ikke anbefaler annet enn 4 korte spiler (jeg har Sparcraft mast9. Prisene er relativt like, så blir nok til at jeg følger "Zhik" sitt forslag om å velge seilmaker, og ikke bare seilet. Problemet er bare at begge har fulgt godt opp... I morgen vet jeg svaret.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vel, det verste som kan skje med north sitt seil er at de gjennomgående spilene ikke lar seg rulle inn. Da gjør de om på det. Mens elvstrøm sitt nok er noe mindre siden det bare har kortere spiler.

 

Sånt sett heller det vel mot North?

 

På den annen side er aramid-duken til elvstrøm kanskje et hakk mer avansert en north sitt altenativ?

 

Ikke lett å velge her, nei..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Da har Elvstrøm har tatt fatt på den betydningsfulle oppgaven å lage et EPEX Platinum TD Aramid storseil. Faktisk ble kunden såpass engasjert at han kostet på seg en 108% fokk i samme slengen. Etter planen er seilene ferdig til 1. mai, og det blir spennende å se hvor stor endring i seilegenskaper dette vil gi i Framtia.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Følger opp et tidligere innlegg her med å fortelle litt om mine oppgraderings prosjekter på vår Bavaira 33Cr, som er gjennomført for å forbedre seile-/trimme-egenskaper samt for å holde humøret oppe gjennom en særdeles lange og kald vinter.

 

1. Det startet med oppgradering av akterstagstramming, fra orginalt 1:8 til 1:24.

2. Etter at snøen kom ble nytt storseil bestil av type Boding Curved Laminted Fibers G2 (til standard mast).

3. Når vinteren satt inn på sitt kaldeste ble ny spinnaker bestilt. Har tidligere seilt med gennaker på bom og spyd. Ny spinnaker maks LYS er bortimot 80m2 mot gennakers 72m2. Fikk også god innbyttepris.

4. Senvinters ble nye dyneema fall innkjøpt til storseil og genoa’en.

 

Har ellers planer om montasje av genoa inntrekk, noe tilsvarende som på First 35.

Noen som har erfaringer med dette på en 150% genoa?

 

Etter dette er det sikkert mye å hente også mine egne seilkunnskaper,

stille derfor nå i år som fast deltager på onsdagsregattaene.

 

Kommentarer??

Link to post
Share on other sites

Du kan neppe trekke inn en 150% genoa. Dette gjøres kun på seil som går foran vantet.

 

Hvis du skal gå videre med dette, er det logisk å kjøpe en genoa 3 som skjøtes foran vantet. Tror forøvrig at du har gjort mye riktig her. Har du ført genoafallet tilbake til cockpit slik at du kan regulere under seilas? Det er en billig ting som gjør stor forskjell.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da har Elvstrøm har tatt fatt på den betydningsfulle oppgaven å lage et EPEX Platinum TD Aramid storseil. Faktisk ble kunden såpass engasjert at han kostet på seg en 108% fokk i samme slengen. Etter planen er seilene ferdig til 1. mai, og det blir spennende å se hvor stor endring i seilegenskaper dette vil gi i Framtia.

 

Hvordan ble disse seilene? Bilder og tilbakemeldinger er ønskelig! :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk satt seilene før Færderseilasen, og de er jevnlig brukt i sommer. Synes de står fint, og jeg er godt fornøyd på alle måter (selv om anskaffelsen gjorde et dypt innhugg i feriepengene...). Det aller beste er at det er mye enklere å slå med mindre forseil når en seiler singlehanded.

 

Har ingen bilder av seilene tatt "utenfra", men slik ser de i hverfall ut fra cockpit.

 

nyeseil.PNG?attachauth=ANoY7co_JWlvnxJsKPEkYmGtNTrefRdDAV0c6p8R5eRS8nyF8Gd_VBipfF4788llv9EIFb0o8GYcbJEiPEkHBHBS4L_O5wpyvAoIVAr6oicssEwmImoluaCN1bv48pyK2Ddw6r2ZmrjUDKQQGFUJED7DQU724uN1fIifQ2sATmeRsY0dx-y7gfHcx38ASyrsRCeSADB5lFRb9HLDUa0i-LHqtHguruyFLA%3D%3D&attredirects=0

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...