Jump to content

Hvordan tune en cruiser seilbåt for å oppnå bedre seilegenskaper


Framtia

Recommended Posts

Det slår meg likevel at ingen reiser spørsmålet om hvor mye penger og energi man skal legge i å optimere en turbåt til å bli en regattabåt. Veldig mange, inkludert meg selv, blir på et tidspunkt bitt av regatta basillen og begynner å tune den båten man en gang kjøpte til turbruk. Grunninvesteringen er gjort og man begynner så å gjøre trinnvise forbedringer. Før man begynner å legge mye penger i det bør man helt klart gjøre seg opp en mening om hvilket langtidsperspektiv man har. Allerede på tegnebrettet tas det avgjørelser i forhold til båtens muligheter og begrensninger som regattabåt. At man optimerer mange parametere innenfor en måleregel øker selvsagt sjansen for gode plasseringer, men båten vil fortsatt ha turbåtens grunnleggende karakteristikk og begrensninger. Dette faktum bør man tenke nøye gjennom. Når man først har begynt på prosjektet, så starter man også å rettferdiggjøre sine valg. Kanskje delvis fordi det ikke er noen rimelig vei tilbake?

Jeg er veldig enig i dette innlegget. Takk!

 

Likevel er det ingen grunn til å la være å gjøre grunnleggende tuning på en cruiser.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Den derre hanse 430 virker jo litt treg, da. Selv om den ser rask ut. :yesnod:

 

Tror at Pentex og Gran hpc er ganske sammenlignbart. Noen som vet sikkert dette? Hos elvstrøm og north ser det ut som pentex er et sandwich laminat. http://www.northsails.dk/no/NOHC220D.asp

 

Som vi har vært inne på før. Hansene ser litt råere ut enn de er fra fabrikk, at båtene blir levert med en middelmådig selvslående fokk ødlegger veldig for inntrykket og om noen gjør som meg og stiller i regatta med bare standardseil og ingen oppgraderinger er en nesten dømt til å havne nedover på listene...

 

Dette har vært en tråd med over gjennomsnittlig kvalitet på innlegg og synspunkter. Helt sikkert noe for enhver å ta med seg i planleggingen av neste sesong.

 

Det slår meg likevel at ingen reiser spørsmålet om hvor mye penger og energi man skal legge i å optimere en turbåt til å bli en regattabåt.

 

Jeg har stilt meg akkurat dette spørsmålet, er nå startet på å oppgradere båten, ønskelisten blir veldig lang og tilbudene jeg får forteller meg at dette blir utrolig kostbart. Her er ønskelisten min pt:

 

- Kulelager sleider på spilene på storseilet (utført)

- nytt forseil cruiser/regatta kvalitet - 108%

- gennakerspyd - Seldèn, avtagbart

- spinnakerbom+skinne på mast

- nye fall, dynema

- genoa vogner, skjøte ( mulig jeg kan bruke de gamle fallene?)

- Ekstra Spinlock i cockpit til gennaker (hva heter tauet som går i senter på gennakeren?) Pt har jeg måttet låse den i pulleren bak...

- Ekstra Spinlock på mast slik at jeg kan heise/senke gennakeren på dekk, jeg gjør ofte dette selv så det blir en stor forbedring.

- Bytte ut en toer Spinlock med en treer slik at jeg kan får rev 3 og cunningham til cockpit, alternativt at jeg kan ha mulighet for å ha gennakerfallet og cunningham til cockpit

- Cunningham i storseilet

- Rev 3 i storseilet

- Måling av seil - målebrev

- Seilnr i seilene

- Slitasjeforsterkning i storseilet

- Justering av fokka for bedre profil enn i dag

 

Har ikke fått priser på alt dette, men et raskt overslag gir meg fort en pris på mellom 60.000 - 70.000. Kanskje ikke så mye for enkelte, men du får jo en fin eldre seilbåt for samme summen så det er rimelig kostbart. Det blir neppe gjort alt dette nå, men slik jeg ser det er dette ting som burde vært gjort for å få en bedre seilbåt, både til tur og regatta. Spyd og bom blir montert nå, båten ble seilt til Stavanger i går. Så får jeg tilbud av riggerene på alt dette andre småtteriet som jeg nok går for når båten først ligger i Stavanger, det blir vel muligens utsatt genoavogner og nytt seil tror jeg. Justering av fokka er Nelson skeptisk til så vi får se på prisen fra Seilmakeren der, blir det mange tusenlapper bruke jeg heller de pengene på nytt seil...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Som vi har vært inne på før. Hansene ser litt råere ut enn de er fra fabrikk, at båtene blir levert med en middelmådig selvslående fokk ødlegger veldig for inntrykket og om noen gjør som meg og stiller i regatta med bare standardseil og ingen oppgraderinger er en nesten dømt til å havne nedover på listene...

Du kommer til få mere ut av standarseilene. Ikke bytt dem ennå.

 

Jeg har stilt meg akkurat dette spørsmålet, er nå startet på å oppgradere båten, ønskelisten blir veldig lang og tilbudene jeg får forteller meg at dette blir utrolig kostbart. Her er ønskelisten min pt:

Nevnte ikke noen du burde kjøpe en nyere bruktbåt i stedet? :smiley:

 

Bare ta det litt etterhvert, så blir det nok bra. Hanse'n har nok potensiale til at det er vits i å oppgradere litt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Du kommer til få mere ut av standarseilene. Ikke bytt dem ennå.

 

 

Nevnte ikke noen du burde kjøpe en nyere bruktbåt i stedet? :smiley:

 

Bare ta det litt etterhvert, så blir det nok bra. Hanse'n har nok potensiale til at det er vits i å oppgradere litt.

 

:lol: Nei, ingen gav meg det rådet. Tross at det er mye penger nå så hadde jeg gjort det igjen. Har ellers kommet til samme konklusjon ang seilene. I stedenfor å bytte så skal jeg prøve mer, eller som en klok mann sa, bruk heller tid nå på å finne godt mannskap. Hjelper lite å ha et seil du seiler 2 min raskere med til runding når ingen ombord kan heise gennakeren effektivt etter runding... Smartest å hente minuttene på drill og rett mannskap og så heller bytte seil når en kjenner båten bedre enn jeg gjør pt.

 

Vektlegger derfor de mindre detaljene nå som cunningham, nye SpinLock slik at det blir enklere å heise gennakeren (jeg gjør ofte dette alene og det blir mye fokus pog å skjøte den etc. Skal også får gjort ett eller annet med akterliket på fokka. Nytt forseil blir det ikke om jeg da ikke får et utrolig godt tilbud...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Skal legge meg i hardtrening snart, slik at jeg i alle fall ikke er i veien hvis jeg får bli med en annen gang. :lol:

 

:lol::lol: Her er det bare å gi en lyd så er du med... Mange har sagt de svært gjerne vil være med, men når alt kommer til alt er det vanskelig å få dem med akkurat den tirsdagen... hver gang :smash: Det blir jo fort slik. Jeg kommer til å prioritere hardt å få vært med på det meste til neste år, helst med fruen også, men da må jeg slutte å kjefte sånn har jeg fått beskjed om. Det blir fort litt ampert når ambisjonene ikke står i stil til evnene... :smash::yesnod::lol:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vedrørende temprement og evner... hørte en historie fre en kar ifm golfspilling. En hadde tatt en tur til en av de mer berømte skotske banene. Fikk med seg en caddy av den eldre, reflekterte og profesjonelle sorten. Runden gikk ikke som "forventet" og spilleren hisset seg mer og mer opp for hvert bomslag. Etter en kraftig tirrade kom det tørt fra caddy'en "Du er ikke så god at du trenger å hisse deg opp over egne feilslag"... Kanskje noe å tenke over når du er i ferd med verbal overhøvling av fokkeslaskene etter en dårlig vending.. :wink:

 

Men fra en sak til en annen. Har vært med på Matchracing gjennom jobben en gang, og det var artig. Hvordan er muligheten for å henge med en tirsdag på en eller annen båt? Finnes det noen "mannskapsbørs" hvor man kan flagge sin interesse e.l.? Og hva forventes at man stiller med, eller i, når man møter opp? Sko som ikke setter riper er vel en selvfølge, men må/bør man har seildress o.l. ? Som sagt, jeg er helt grønn, men er litt fasinert av hele seile-greia :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seiler ikke regatta i området Oslo - Sarp, så ikke konkret for det området, men noe jeg tror er en generell betraktning:

Vi får av og til henvendelser fra mannskap som kunne tenke seg å være med 'sånn av og til'.

Dette er egentlig ikke så interessant: det viktige er at mannskapet prioriterer regattaseilingen og faktisk dukker opp på regattaer. Jfr et fotballag; spillerne må komme når det er kamp, og ikke bare når de har lyst. Ellers får man ikke være med på laget.

 

Det mest slitsomme med å være skipper (og grunnen til at jeg ikke stiller med egen båt men heller er mannskap hos andre) er administrasjonen av hvem som kommer og hven som uteblir. Og å finne erstatninger for disse. Og de 'nye' gjør akkurat de samme tabbene som vi gjorde forrige gang, for da var de ikke med og lærte dermed ikke å unngå disse.

 

Vil si at seilerfaring er mindre viktig (den kommer raskt), pålitelighet er en viktigere egenskap for mannskap.

 

Men - en gang må være den første, og men må få lov til å bruke et par regattaer på å finne ut hvorvidt man vil fortsette med dette eller ikke. Etter det får man stå ved sitt ord når det gjelder å stille på brygga til riktig tid :smash:

(basta fallera :smiley: )

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hos oss i Tønsberg går det som regel greit å dukke opp på brygga en times tid før start med vest og egnet tøy (hva det er vurderer du selv). Det er alltids noen som vil ha med en som er "tung og dum". Det kan være greit å være med som ballast et par ganger for å se hvordan ting fungerer om bord, og å lære seg hva ulike skjøter og fall heter. Hvis man blir bitt av basillen er det alltids mulig å bli med i et team.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Da har det begynt å komme inn tilbud:

 

108% fokk

 

Helvig (Momentum):

Dacron 13000

Pentex 19000

 

North:

D-cut Norlam 6.2 XP TF2 -26.000

 

Boding:

Pentex - Taft ene siden - 19.200

 

Boding reklamerer med det de kaller Matrix Membran, det unike skal være at det er bøyde fibrer. Sterker, letter og bedre i følge dem. Ikke lett å bli klok på syns jeg

 

Seilmakeren har fortsatt ikke kommet med tilbud

 

Bergen Seil, Quantum har ikke kommet med tilbud

 

FareEast seil har ikke kommet med tilbud (der jeg kjøpt gennakeren, direkte fra østen). Veldig usikker uansett på om jeg tørr å kjøpe en fokk fra dem, den må være mye mer nøyaktig enn en gennaker selv om jeg syns gennakeren ser bra ut...

 

LundhSail skriver 29900 for 110% Pentex til Hanse 342. Har ikke fått svar på epost

 

Gran har ikke fått svar, men nå har det gått litt i surr om jeg sendte epost til dem eller ikke. Det er jo ikke lett å se når en bare skriver via disse be om tilbud på nettsidene deres :smash:

 

Hvem andre burde jeg sjekket med? Er litt på glid igjen etter å ha snakket med div seilmakere, men må vente til jeg ser totalprisen fra Seilmakeren på det de skal gjøre og det jeg skal få gjort i Stavanger... Så får vi bare krysse fingrene for at Telenor går opp osv... Har tatt potten og satt i aksjer mens jeg venter så blir det børsen som bestemmer hvor mye oppgraderinger det blir :lol:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er shorthanded påmeldingen i gang for fullt..

 

Da er det bare å sette i gang "Tune up" seile egenskapene på båten.

 

Og "Tune ned" Lystallet på båten?

 

Seiler en shorthanded, får en veldig god oversikt på hvordan båten din fungerer i forhold til det andre båtene. Og en finner fort ut hvorfor??

 

Dette er veldig lærerik seiling, shorthanded.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Du får ta deg en tur på Lysmøte i kveld? Så kan du legge fram dine mere rettferdige synspunktene for dem der?

 

http://www.seilmagasinet.no/id/30834

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Hvem andre burde jeg sjekket med? Er litt på glid igjen etter å ha snakket med div seilmakere, men må vente til jeg ser totalprisen fra Seilmakeren på det de skal gjøre og det jeg skal få gjort i Stavanger...

 

Hva med Elvström?

Om de har de beste seila vet jeg ikke, men service og oppfølging er utrolig god.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke seile no shorthanded.

Faktisk skal jeg ikke seile en eneste klubbregatta engang.

Inntil ett noenlunde rettferdig handicapsystem er på plass.

Min standpunkt.

Min oppfordring.

Sur? Pms?

 

Lys er faktisk et veldig bra handicapsystem for breddeseiling.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ja da er møte holdt på Gardermoen (LYS). Code 0 blir tillatt??

5 forseil på stag? 2på stag eller 3 spinnaker f.eks.

 

http://www.seilmagasinet.no/id/30840

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Og mener dem at mindre båter skal få mindre fradrag en 1/100 på LYS en det større båtene, på ShorthandedLys?

 

Er det SunFast,en som har gått for fort, i år?

 

Må nok kontakte Quantum nå, om å bytte den største Genoan til en Code 0 nå :smiley::smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...