Jump to content

Hvordan tune en cruiser seilbåt for å oppnå bedre seilegenskaper


Framtia

Recommended Posts

Hehe Jeg får 0.01 i tillegg fordi spinnakeren min er utblåst... Etter de gamle målene fra 1974 (skrevet på seilet) burde jeg ikke fått tillegg.

 

Nok om det.

 

Jeg oppfatter Framtias spørsmål mindre om å optimalisere turbåten for LYS-regatta og mer om å øke seilgleden i en romslig hyttebåt.

Nå har jeg riktignok ikke noen hyttebåt, så dette blir ren synsing. Jeg ville lagt vekt på å bedre lettvindsegenskapene for å utvide vindområdet hvor man velger å seile fremfor å starte motoren. Det er lite som er så dafft som en lettvindslens i en tung båt med lite seil. Poenget er at så snart det blåser litt (laber bris) går det fleste hyttebåter hyggelig nok uten å kjøre med maksimalt 'trøkk'. Seilgarderoben bør derfor velges ut fra å kunne hente mest mulig ut av lette vinder, samt ivareta håndterbarhet og kryssgenskaper når det friskner på.

 

* Storseil med godt utbygd akterlik

* 110 % genua med mulighet for å ha skjøtetpunktet godt innenbords. Utbygd akterlik med spiler

* Code 0 eller annen flat asymmetrisk for skarpe slører og lettvinds kryss. Maks mål. Muligens på rull

* Dypere spinnaker (symmetrisk eller asymmetrisk) på spinnakerbom for romme slører og lens

 

Jeg ville også lagt vekt på:

* Foldepropell

* Glatt bunn

* Vektfordeling ombord, med tanke på å få båten til å 'gli godt'

Link to post
Share on other sites

Når vi først har et interessant tema om tuning av campingvogner oppe......

 

Jeg har en Bavaria 38AC (02-05), med standard genua som er 45m2. Et flott seil i mange tilfeller, men slitsomt på kryss pga. størrelsen, og slitsomt ved reving, pga. manglende skum i forliket. Ofte ender man opp med å seile kun genua pga. at det gir båten super fart. Storseilet har derfor vesentlig færre seiltimer enn genua, og motor flere timer enn nødvendig.

 

Tanken er derfor som jeg sikkert har nevnt tidligere her på BP å få meg et nytt allround forseil til båten, samt en gennaker. Jeg er av dem som monterer seil i mars, og tar det hjem i god tid før jul. (100% turseiling).

 

Er det noe jeg bør ta hensyn til når jeg kjøper et slikt seil? Noen som har erfaring som kan fortelle meg hvor mange prosent jeg bør gå ned til for å få et seil som er lettere å krysse med, men samtidig gir grei turfart. Har landet litt på 125% dacron med skum i forliket fra Rolly Tasker, samt en gennaker derfra. (Gran seil)

Link to post
Share on other sites

B 38 er ganske lettdrevet og båten klarer seg greit med en 109% genoua 3 med stående spiler. Hvis du har standard rullestorseil bør du ha noe større. Ulempen med 109% er at du ikke seiler særlig bra med kun fokk. Men det blir mye bedre når det blåser litt. Spesielt på kryss.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har standard rullestorseil, men jeg har ikke foreløpig noen planer om å bytte den (selv om den er aldri så usexy med negativt akterlik).

 

Er ikke 109% litt lite på lens? Eller skiller det lite på 125 og 109 ? Har jo som sagt ikke stoppeklokken med meg, men liker å se 7 tallet på loggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg må jo innrømme at jeg av og til fortsatt ønsker å seile kun på genua. Men jeg ønsker mindre seil for å få et bedre samspill mellom genua og storseil i litt vind. Ender ofte opp med å rulle inn storseilet først, men det ville vært bedre med en mindre genua slik at jeg kunne revet senere.

 

109%......hmmm, kanskje ikke så dumt....

Link to post
Share on other sites

Seilgarderoben bør derfor velges ut fra å kunne hente mest mulig ut av lette vinder, samt ivareta håndterbarhet og kryssgenskaper når det friskner på.

 

Hei HaHa, dette er en riktig tolkning av mitt behov ja, det er først og fremst ved svake vinder at jeg kunne tenke meg litt mer kraft. De andre rådene du setter opp er også gode.

 

Jeg håper ikke denne tråden fokuserer bare på mine behov (lys-diskusjenene her er veldig lærerike) så her er det fritt frem for alle å diskutere ting som forbedrer seilegenskaper.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

High-tech seil som vi har er bra når det blåser fra 5 m/s og oppover. De er fra Elvstrøm. Når det er lite vind, blir de for tunge. De beholder også busen ved reving.

 

Fordelen er att de er slitesterke.

 

Går du til innkjøp av enda hvassere seil, carbon/cevlar, da for du enda flatere seil og seil som er lette.

 

Ulempen er holdbarheten.

 

Derfor er kanskje den optimale riggingen.

 

109% forseil og en gennaker.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Men han vil også ha problemer med å rettferdigjøre at det er 3/100 i forskjell mellom to båter hvor den ene har 2.5 m. lenger vannlengde ann den andre. Og dobbelt så mye seil.

Er det noe rart at det er vanskelig å trekke nybakte seilbåteiere til regattabanen?

 

Jeg er helt enig i dette,og det var derfor jeg spurte DeCåsta hvordan hans lave Lystall var mulig.At jeg med "såkalt hightechpakke"(synes egentlig ikke det er mye high tech) fra Elvstrøm og ellers standardbåt (riktignok med dyp blykjøl),har 1,22,og DeCåsta 1.17 ,er uforståelig for meg fortsatt,selv om jeg har fått en "grei" forklaring.

Jeg mener helt klart at mitt 1.22 er et tilnærmelsesvis riktig Lystall,faktisk tror jeg det er noe lavt,når jeg ser hvilke båter som jeg fysisk seiler fra.Min oppfattning (men den er selvsagt underordnet i denne sammenheng)av hva Lystallet på 38C 02-05 burde være: 1.25-1.27 :yesnod: Det er altfor få seilbåteiere generellt som stiller opp i regattaer,dermed blir oppjusteringer/nedjusteringsgrunnlaget syltynt.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Er ikke 109% litt lite på lens? Eller skiller det lite på 125 og 109 ? Har jo som sagt ikke stoppeklokken med meg, men liker å se 7 tallet på loggen.

Nå har jeg ikke vinklingen av salingshornene på B38, men jeg vil gjette på at en 109% går foran (og at seilet kan skjøtes på innsiden av vantene. Det er stor forskjell fra en 125%, både når det gjelder å få høyde og at det blir litt mindre plunder når du skal slå. Med spiler kan du få litt bedre overlapp i toppen av seilet.

Link to post
Share on other sites

Jo....skal ha en genakker, men er litt redd den blir brukt mest på lengre turer utaskjærs. Seiler mye mellom holmer og skjær på sørlandet og i sverige, da er det kjekt at seilet er allround, slik at man får grei nok fart også på lens uten å måtte bruke gennaker. Den gedigne genua'en som fulgte med originalt har sånn sett mye fint ved seg, men den har noen bivirkninger som jeg godt kunne forminsket. (mye winching på kryssen)

 

109 % er likevel noe jeg må tenke litt nærmere på, for det gir jo båten et vanvittig letthåndtert seil. I kombinasjon med storseilet er det ikke sikkert det er så ille, og man kan kanske ende opp med å krysse litt mer.

Link to post
Share on other sites

Det er en CL duk men i motsetning til den Gran , UK og de fleste andre bruker når de gir tilbud på et slikt seil så er denne glattere og stivere i overflaten og er mer motstandsdyktig mot jordslag.

Gran sa de ikke ville bruke en slik duk annet i et storseil , de mener den blir for tung.

Jeg har selv hatt en slik genua på dufouren jeg seilte fram til i vår , den "virker" endel tyngre og stivere enn UK seilet jeg har nå men så rynker seilet jeg har nå seg lettere enn det high tech seilet.

Har en kompis som har en oceanis 323 som vi seiler når vi gutta skal ut å seile om ettermiddagene og den har disse elvstrøm seilene med maxet storseil og maxet fokk med spiler , det er natt og dag i forhold til standardseilene men mulig de kunne vært lettere til de letteste vindene , men så er det jo en turbåt da og man veier for og imot i forhold til bruksmønster

Link to post
Share on other sites

109 % er likevel noe jeg må tenke litt nærmere på, for det gir jo båten et vanvittig letthåndtert seil. I kombinasjon med storseilet er det ikke sikkert det er så ille, og man kan kanske ende opp med å krysse litt mer.

Jeg har en kompis som har samme båt som deg og også forsker litt på dette. Hvis du dropper gennakeren og går for et spilet storseil i stedet, vil dette gi tilbake 4-5 av de kvm du mister ved å droppe den orginale store genouaen. Med litt flaks plukker du opp en brukt gennaker for 7-8 tusen ved å følge med rubrikkannonsene rundt omkring. Men husk også å trekke fallene bort fra masten og til en vinsj slik at du kan flate seilene bedre i mye vind. Bytt også fallene i spectra. Hvis ikke blir noe av investeringen litt bortkastet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kompis som har samme båt som deg og også forsker litt på dette. Hvis du dropper gennakeren og går for et spilet storseil i stedet, vil dette gi tilbake 4-5 av de kvm du mister ved å droppe den orginale store genouaen. Med litt flaks plukker du opp en brukt gennaker for 7-8 tusen ved å følge med rubrikkannonsene rundt omkring. Men husk også å trekke fallene bort fra masten og til en vinsj slik at du kan flate seilene bedre i mye vind. Bytt også fallene i spectra. Hvis ikke blir noe av investeringen litt bortkastet.

 

Den hadde jeg gått for også.

 

Spilet storseilet, og få mere m2.

genoa nr 2 135% på rull, 3-4 runder på rullen har du en 110% på hardere vinder.

Genaker på rull, , som er dypere i formen, montert på spyd eller gennaker platting.

 

For crusing i skjærgården og litt onsdags race, lettere seilhandtering får en nesten ikke.

Når det er lite og nesten ingen vind og bølgene er der. Blir motoren startet på crusing likevel, for at seilene ikke skal blafre i stykker.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

genoa nr 2 135% på rull, 3-4 runder på rullen har du en 110% på hardere vinder.

 

 

Mener du jeg bør gå for en 135%, og rulle den inn til 110% når det blåser mer? Det var egentlig tanken min med en 125%, med skum i forliket slik at den lettere holdt en grei form når jeg rullet inn litt.

 

Selgeren til Gran seil som jeg traff på båter i sjøen mente 125% var bra til en B38 ,men jeg vet jo ikke særlig mye om hvor godt han kjenner B38. Han mente forskjellen opp til 135% ikke ville bety så mye, og at 125% var det beste valget til turbruk slik jeg beskrev. Dette er jo litt etter bruken, men jeg tror jeg vil minske ulempene jeg har med den 45m2 store genuaen helt ned til jeg begynner å miste allround egenskapene. Rett og slett bytte de gode egenskapene på lens med litt mer egenskaper på kryss. Det er nok ikke lett å finne punktet der man bruker gennaker kun på lange strekk, og ender opp med et seil som duger på alle vinder unntatt for svake "gennaker" vinder. Har egentlig alltid lurt litt på hvorfor Bavaria leveres med så sinnsykt store genua'er. Det passer nok best på åpne lange strekk, og ikke langs holmer og skjær i Norge. Heldigvis har de eldre B38 AC båtene ganske stor rigg sammenlignet med den nye B38 Cruiser, slik at det fortsatt blir noen m2 igjen om jeg går ned på størrelsen. 44 winchene blir vel også mer medgjørlige med mindre genua.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt vil en 135% være vanskeligere å få rundt masten ved et slag. Den er ca 0,41m lengre en 125%. Og 125% er ca 0,61m lengre en 110%.

Ved familieseiling på tur, bruker jeg mest fokka. Fordi ungene klarer å slå med den og det er en lek å seile med den.

 

En 125% vil ha bedre form på 110% innrullet, en 135%.

 

Du skulle nesten å fått lånt deg en 135% og en 125%, for bare å ha prøvd forskjellen med å rulle den inn til 110%. Og for å sett forskjellen på formen på den. Underlike vil også bli høyere opp fra dekket på en 135% en 125% innrullet på 110%.

 

Men samtidig vist en er ut etter litt fart og vil hevde seg på banen, hadde jeg gått for 135%. En får desverre ikke i pose og sekk når en skal ha seil på rulle. Og blir også vanskeligere å velge hva en skal ha av seil.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Men samtidig vist en er ut etter litt fart og vil hevde seg på banen, hadde jeg gått for 135%. En får desverre ikke i pose og sekk når en skal ha seil på rulle. Og blir også vanskeligere å velge hva en skal ha av seil.

/quote]

Det kan jo hende at en 135 blir for mye. I en situasjon med mye vind, la oss si en liten kuling, ville ihvertfall jeg heller at en helt alminnelig fokk å hevde meg på banen med- enn en innrulla 135.....

 

Jeg ville også absolutt ha et storseil som jeg kan reve skikkelig , og som jeg kan slippe vinden ut av. ...

Link to post
Share on other sites

Ved familieseiling på tur, bruker jeg mest fokka. Fordi ungene klarer å slå med den og det er en lek å seile med den.

Nettopp. Siden Jåtten ikke seiler regatta, er det greit å gå for 110% fokka. Det blir en lek å krysse blandt holmene på svenskekysten. Men helst i kombinasjon med et skikkelig storseil med spiler.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nettopp. Siden Jåtten ikke seiler regatta, er det greit å gå for 110% fokka. Det blir en lek å krysse blandt holmene på svenskekysten. Men helst i kombinasjon med et skikkelig storseil med spiler.

 

Lek blir det vel ikke før du har selvslående fokk... :smash:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...