Jump to content

Hvordan tune en cruiser seilbåt for å oppnå bedre seilegenskaper


Framtia

Recommended Posts

Da har jeg bestilt Sèlden Gennakerbaugspyd for montering hos Nelson Marine, vi ble enig om en meget hyggelig pris som følge av at det manglet gennakerfest på min båt fra fabrikken, noe jeg hadde betalt for i form av (gennaker-package). Kom til at denne platformen ikke ble så stilig heller på den sporty 350en...

 

Har også bestilt skinne til montering på mast for spinnakerbom. Det ble ikke billig, bestilt av Seilmaker Iversen, 7100 totalt, 2700 for skinne, med vogn og stoppere og 4400 for komplett spinnakerbom. Noen som har formeninger om prisen? Montering kommer i tillegg, det tar de hos Nelson hvis nå været blir sånn at jeg snart får levert båten ned til Stavanger. kr. 12000 om jeg gikk for carbonbom. Puh... Det er nå vi med ny båt får se hva alt ekstra som du ikke får en dritt igjen for ved salg koster :lol: MEN, det skal bli deilig å ha spinnakerbom igjen, spesielt plattlens med selvslående fokk er jo en helt umulig øvelse uten bom og jeg forstår det er lov å spri fokka med bom uten tillegg i LYS? Dessuten er jo dette et meget greit familieoppsett, normalt får en jo rullet inn fokka så godt som helt uten å måtte gå frempå om det blåser stikker og strå... Eneste er jo at en må frem for å skifte halser. På mine tidligere seilbåter har jeg brukt spinnakerbommen flittig. Dessuten ser jeg jo for meg at det blir spinnaker også med tid og stunder, men det blir ikke før neste oppgangstid, altså om ganske så lenge antakelig... først står 110% på budsjettet

 

Hvordan er reglene for gennaker, ser jo at det på plattlens ville hjulpet oss om vi kunne satt spinnakerbomen på for å holdt den ute, men har jeg rett når jeg tror dette ikke er lov uansett LYS, evt at jeg får 0.01 i tillegg utover spinnaker, altså 0.02 i tillegg ifht vanlig innmålt gennaker festet i senter av båten? På siste regatta fikk vi plattlens på slutten med tung sjø fra siden, dermed var det meget frustrerende å seile med gennakeren på plattlens. Uten bølger klare vi å spri seilene når vi er nede mot platt lens..., men det krever stabil vind og lite sjø som sagt.

 

Forøvrig hadde jeg tenkt å oppgradere fokka etter anbefaling fra Seilmakeren, men Nelson sier de ikke ville brukt for mye penger på det, heller gå for ny selvslående fokk... Mja, vi får se prisen, dumt å kaste bort for mye på et dårlig seil. Nå mener Nelson at jeg har skjøtet det feil til nå så vi får teste litt til om det blir seilvær fremover da...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Her er det litt tung lesing. Ang bruk av spinnakerbommen 6.4 f)2.

 

6.4 Spinnaker og asymmetrisk spinnaker i LYS-målebrevet

a) Kun en spinnaker eller asymmetrisk spinnaker kan føres samtidig.

b) Båt som er påmeldt uten spinnaker eller asymmetrisk spinnaker, kan spri forseilet. Spristakens

lengde er begrenset til SWPL i LYS-målebrevet og den skal festes på masten.

c) Båt som er påmeldt med spinnaker eller asymmetrisk spinnaker kan, om denne ikke føres:

i) spri et forseil med spinnakerbommen.

ii) føre to forseil samtidig under forutsetning av at det ene føres til lovart og det andre til le.

d) Båt med spinnaker i LYS-målebrevet kan melde seg på uten spinnaker. Da kan man trekke

spinnakerdifferansen fra LYS-tallet i LYS-målebrevet, forutsatt at Regel 7 er oppfylt.

e) Asymmetrisk spinnaker skal ikke spris.

f) Dersom ikke klassereglene sier noe annet, skal asymmetrisk spinnaker

enten 1) halses i båtens senterplan i dekkshøyde. TPS skal ikke være større enn det største av

1,20*J og J+0,8. Under forutsetning av at den asymmetriske spinnakeren oppfyller kravene i

6.5.b-6.5.c og båten ikke samtidig har spinnaker eller asymmetrisk spinnaker for halsing på

spinnakerbom, gir dette et fradrag i LYS-målebrevet på 0,01 i forhold til standard spinnaker.

Båter med baugspyd som standard fra produsent kan avvike fra dette. Baugspydets lengde er

da begrenset til TPS i LYS-målebrevet.

eller 2) halses på spinnakerbom som kan brases ut fra båtens senterplan. Spinnakerbommens

lengde er da begrenset til SWPL i LYS-målebrevet. Under forutsetning av at den asymmetriske

spinnakeren oppfyller kravene i 6.5.b-6.5.c gir dette samme LYS som standard spinnaker.

g) Asymmetrisk spinnaker halset i båtens senterplan kan slippes opp med et tau til halshjørnet

maksimum 60 cm fra innfestningen i dekkshøyde, men halshjørnet skal ikke påvirkes på annen måte.

h) Når en asymmetrisk spinnaker føres får inget forseil spris.

i) Hvis ikke noe annet er bestemt av klasseregel, LYS-tabell eller norsk LYS-standard, beregnes

standard spinnakerstørrelse som SL=0,95*sqrt(ISP*ISP+J*J) og SHW=1,8*J.

6.5 Asymmetrisk spinnaker for båter med spinnaker i LYS-målebrev

a) Båt som har spinnaker i sitt LYS-målebrev, kan bruke asymmetrisk spinnaker, med størrelse som

begrenses av 6.5.b og 6.5.c.

b) Summen av lengdene til asymmetrisk spinnakers forlik (ASLU) og akterlik (ASLE) skal ikke være

lengre enn to ganger det som er tillatt for ett stående lik (SL) på spinnakeren:ASLU + ASLE <= 2 * SL

c) Halvbredden ASHW på en asymmetrisk spinnaker skal ikke være større enn halvbreddden SHW

(for visse klassebåter maksimumsbredden SMW) på spinnakeren i LYS-målebrevet.

d) Båt som bruker asymmetrisk spinnaker istedenfor spinnaker i henhold till 6.5.a-6.5.c får ikke fratrekk

i LYS-tallet.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jepp.

Kun brase den etter halsehjørnet er tillatt.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Legg merke til formelen i regel 6.4 i)?

 

Når standaren på denne båt er feil, på ISP og J? Slår denne formelen kraftig ut på SL på spinnakeren:

SL=0,95*sqrt(ISP*ISP+J*J) og SHW=1,8*J.

sqrt= kvadratrota

 

Så det lønner seg å få en klassemåler å få målt ISP (høyde spinnakerfall) og J (Bas fortriangel), som den er. På B38 02-05 modellen er standar denne båt ISP og IG målene veldig høyt?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Har også bestilt skinne til montering på mast for spinnakerbom. Det ble ikke billig, bestilt av Seilmaker Iversen, 7100 totalt, 2700 for skinne, med vogn og stoppere og 4400 for komplett spinnakerbom. Noen som har formeninger om prisen?

Det høres ikke så ille ut. Montering av skinne er for gjort, det dreier seg om en håndfull popnagler.

 

Da jeg monterte skinne på egen båt spurte jeg om å få to vogner eller en fast bøyle rett under skinna (avhengig av hva som ble billigst, det ble en fast bøyle). Veldig hendig for å parkere liner og fortøye blokka til selvslåeren når den ikke er i bruk. Den faste bøylen kan også brukes til å feste en liten bom

 

Jeg kjøpte en teleskopisk spribom (Selden) og er ganske fornøyd med en bom som er lett å stue. Utfordringen for regattaseilere er å få tilpasset denne til lysreglene, men regattaseilere foretrekker anagelig lette, enkle bommer i stedet for praktiske teleskop. :wink:

 

Andre nyttige ting å ha på masta er et kryssholt med knip (knipknap på svensk) lavt montert på samme side som storseilfall. Kjekt å ha muligheten til å låse fallet når de trekker opp seilet med håndkraft (enten når du lufter det eller når du skal montere seilet). Et fall i en klype kan du enkelt løse ut og heise videre fra vinsj i cockpit når du måtte ha behov for mer kraft. (Viktig at klypa for storseilfallet er festet lavt fordi du trekker skjøtet ned til denne. En avlaster, f.eks. for spinnakerfall, må monteres høyt fordi du trekker fallet under avlasteren. Og, jeg ville ikke brukt klype for spinnakerfall, nei.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjoris

Jeg kontaktet maste leverandøren i UK for spinnakernom opsett til min båt (H 315)

Her er svaret:

The pole to suit your Hanse 315 is our 57mm dia pole, this retails at £110.00. I am unsure what items you already have on the mast so will list the parts available.

Spinnaker car £60.00

Clam cleats x 2 £16.50

Pole stowage bracket £25.00

Track per mtr £18.00.

 

Som du ser er dette betydelig lavere priset enn hva SI kommer med. (ca 3500 inkl mva trasport?)

Mulig du må opp en størrelse

Link to post
Share on other sites

En 125% vil ha bedre form på 110% innrullet, en 135%.

 

 

Men samtidig vist en er ut etter litt fart og vil hevde seg på banen, hadde jeg gått for 135%.

 

 

Da tror jeg valget står mellom 125% og 110%, rett og slett fordi jeg vil ha behagelig seilas og mer bruk av storseilet enn hva som har vært tilfelle. Dere har sikkert sett endel Bavaria båter seile for bare genua, og det er rett og slett fordi 45m2 genua (B38) svært ofte gir meg den farten jeg trenger. Har vært oppe i 9,5 knop på flatt hav med kun genua (rekord). Muligheten for et nytt spilet storseil skal jeg også vurdere etterhvert.

 

Nettopp. Siden Jåtten ikke seiler regatta, er det greit å gå for 110% fokka. Det blir en lek å krysse blandt holmene på svenskekysten. Men helst i kombinasjon med et skikkelig storseil med spiler.

 

Jeg har brukt noen kroner på å utruste båten min i motsatt retning av regatta. Sånn sett er det ingen båt jeg vil anbefale for dem som skal hevde seg i toppen av listene. kjetting foran og bak, 560Ah forbruksbank,53hk motor,rullemast, Baugpropell,jernkjøl, og slikt gjør at man uansett må senke ambisjonsnivået om man kjøper min båt og vil seile regatta fremfor en rimeligere B38. Enkel seilhåndtering derimot klinger bra, og jeg må nok gå noen runder med meg selv på om 110% kan være et godt valg. Har en tidligere læremester som seiler regatta, skal høre hva han har å si, mener han kjøpte seg en ny 110% i fjor. Hvis ikke jeg husker feil, var han godt fornøyd da seilet var nytt. Nå bør det være mer utprøvd.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært kjekt med flere bilder i denne tråden..

 

Hva er det en ønsker seg bilder av? Mange kan ha forskjellige patenter på ting og tang. Det er kanskje ikke så dumt det.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Bjoris

Jeg kontaktet maste leverandøren i UK for spinnakernom opsett til min båt (H 315)

Her er svaret:

 

Som du ser er dette betydelig lavere priset enn hva SI kommer med. (ca 3500 inkl mva trasport?)

Mulig du må opp en størrelse

 

Jeg måtte ha 72 mm dim. på spinnakerbommen. Mja, sikkert ikke så dumt å kjøpe i utlandet, men vel. Slik ble det denne gangen. Takk for tipset iallefall

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har bedt om tilbud fra forskjellige seilmakere, pt er det bare Gran som har tatt kontakt.

 

Han snakket varmt om HPC - High Performance Cruising. Noen som har formeninger om dette produktet? Det skulle være midt i blinken (selvsagt) til mitt bruk. God pris (igjenstår å se, har ikke fått tilbud enda). Svært god holdbarhet, 8-12 sesonger om jeg passet på det og selvsagt meget bedre høyde og fart enn med dagens selvslåer... De hadde pt et slikt i bestilling til en annen 350...

 

Redigert:

 

Har nå fått tilbud fra Seilmaker Helvig, 19.000 for Pentax, 13.000 for Dacron - 110% ca 32 kvm. Her må jeg dog måle og stå ansvarlig for målene på båten selv. Mulig jeg må det hos de andre også, men hvis det ble feil fikset han dette uten at seilet måtte tilbake til østen. Dette skulle være Momentum seil..

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har nå fått tilbud fra Seilmaker Helvig, 19.000 for Pentax, 13.000 for Dacron - 110% ca 32 kvm. Her må jeg dog måle og stå ansvarlig for målene på båten selv.

Pentex med eller uten taft? Tror nok jeg ville satset på uten, selv om det blir så som så med fargen.

 

Et annet spørsmål er forseil med eller uten UV-kant. Det er billigere å bruke strømpe enn å ha to forseil med UV-kant. Det tar litt tid å trekke på og av en strømpe, men du vil aldri oppleve at forseilet ved et uhell ruller seg ut når båten ligger trygt i havn en eller annen stormfull natt.

Link to post
Share on other sites

Hva er Taft? Her er mye å lære skjønner jeg. Føler vel at det er noe større risiko å gå for Helvig, men 19.000 er nok en meget god pris, Sun Flyer sier han har et godt rykte...

 

Fordeler og ulemper med Pentex? Ser for meg et seil jeg normalt vil bruke på regatta og heller bruke selvslåerende på tur, men hvordan er det å pakke ned dette Pentex seilet? Sliter allerede med å finne plass til Gennakeren. Har plass i 2. akterkabin, men dessverre er dørene i Hansen så smale at det er vanskelig å få sekken inn uten div romsteringer eller med hakk i dørkarmene som resultat...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis du kun skal bruke seilet på regatta kan du vurdere å gå opp til et kevlarseil. Når det gjelder Helvig må jeg bare presisere at jeg ikke har kjøpt seil av han. Bare kalesjer og seilreperasjoner. Men det har vært bra. Hvordan blir prisen i forhold til Gran?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hva er Taft? Her er mye å lære skjønner jeg. Føler vel at det er noe større risiko å gå for Helvig, men 19.000 er nok en meget god pris, Sun Flyer sier han har et godt rykte...

 

Fordeler og ulemper med Pentex? Ser for meg et seil jeg normalt vil bruke på regatta og heller bruke selvslåerende på tur, men hvordan er det å pakke ned dette Pentex seilet? Sliter allerede med å finne plass til Gennakeren. Har plass i 2. akterkabin, men dessverre er dørene i Hansen så smale at det er vanskelig å få sekken inn uten div romsteringer eller med hakk i dørkarmene som resultat...

Tafetta er vel et beskyttelseslag som legges utenpå Pentex, veier litt, men beskytter seilet.

 

Plass til gennakeren, du får nok kjøpe større båt... :wink: Sånn er det vel når boareal er tynet max. Plutselig skulle man ønske at man hadde gått for 2 lugarer......

 

Om du ikke har plass i cockpitbenkene, så hva med forpiggen ?, så kan du heise genakkeren (evt strømpa) rett opp fra luka i forpiggen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kun skal bruke seilet på regatta kan du vurdere å gå opp til et kevlarseil. Når det gjelder Helvig må jeg bare presisere at jeg ikke har kjøpt seil av han. Bare kalesjer og seilreperasjoner. Men det har vært bra. Hvordan blir prisen i forhold til Gran?

 

Skal ikke skylde på deg om det blir dårlige greier, men han sier han fikser ting i Bergen til det er perfekt dersom det ikke stemmer fra fabrikk (noe det alltid gjør sier han) så lenge jeg gir riktige mål til han...

 

Har ikke fått pris fra Gran enda, problemet blir nok at det er vanskelig å forstå hva en egentlig har fått tilbud på, dvs det blir vanskelig å sammenlikne. De hadde såvidt jeg forstod ikke noe Pentex produkt... Helvig kunne iallefall prate;) Hele lunchen gikk i det, men det var ok det.

 

Tafetta er vel et beskyttelseslag som legges utenpå Pentex, veier litt, men beskytter seilet.

Plass til gennakeren, du får nok kjøpe større båt...

 

Ok, seilet var lyse gult sier han. Vet vi da om det er med eller uten Tafetta. Tror kanskje det var uten for han snakket om at det burde være beskyttelsestrekk på det når det stod på rullen, men det var noe snakk om jeg skulle ha med reveskum eller ikke... Jeg skulle få en epost av han så får vi stille disse spørsmålene da. Med reveskum ble ikke seilet så perfekt fult utrullet, men det var nødvendig om jeg så for meg å seile med seilet delvis innrullet. Jeg kan jo gå for perfekt seil og så skifte til selvslåer når det blåser opp, men så mye bus det er i den antar jeg at det er like greit å rulle inn 110%en selv om den ikke har reveskum. Hmm ender vel med at jeg aldri mer vil seile med selvslåeren og dermed er glipper jeg det geniale med denne settingen...

 

Nei, angrer ikke på 3 lugarsversjonen, regner med at det er greit å rulle sammen seilet og legge det i akterkabin to... Verre med gennakeren som blir så bred at den ikke går inn dørene... Har den i forkabinen når jeg seiler regatta, men på tur så bruker vi forkabinen her er det god plass og det er det også i den største største akterkabinen.... Den minste er lageret vårt... Større båt kommer nok til å friste fra tid til annen, men jeg ser at det nok blir såpass mange investeringer nå som blir vanskelige å få igjen ved evt bytte, det vil nok holde igjen, iallefall om vi snakker nytt. Men det lå en 430 som var rimelig fristende her, men det var 1,9 mill. Det må nok til en boble og to til før vi er der. Dessuten er jo 350en veldig grei for oss. Det var jo litt trøstende å lese at de med de store Hansene også sleit med å finne plass til gennakerene og ekstraseil... var en tråd om det på myhanse.com...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Men det lå en 430 som var rimelig fristende her, men det var 1,9 mill.

Den derre hanse 430 virker jo litt treg, da. Selv om den ser rask ut. :yesnod:

 

Tror at Pentex og Gran hpc er ganske sammenlignbart. Noen som vet sikkert dette? Hos elvstrøm og north ser det ut som pentex er et sandwich laminat. http://www.northsails.dk/no/NOHC220D.asp

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Fordeler og ulemper med Pentex? Ser for meg et seil jeg normalt vil bruke på regatta og heller bruke selvslåerende på tur, men hvordan er det å pakke ned dette Pentex seilet? Sliter allerede med å finne plass til Gennakeren. Har plass i 2. akterkabin, men dessverre er dørene i Hansen så smale at det er vanskelig å få sekken inn uten div romsteringer eller med hakk i dørkarmene som resultat...

 

Pentex skal rulles . Har en genoa selv som vi bruker til regatta. Den er ganske "knitrete", og dersom du bretter den ødelegger du fort seilets egenskaper.

 

SE Doyles beskrivelse:

"PEN Fiber (polyethylene naphthalate, Pentex®)

A modified polyester fiber made my Honeywell, Pentex has 2.5 times less stretch than standard polyester fibers (between polyester and Kevlar 29). Because it does not shrink as much as a good Dacron fiber (5% vs. 15%), Pentex weaves cannot be as tight as a Dacron weave. Thus, woven Pentex must be highly resinated and requires great care to retain the shape and extend the life of a sail. Pentex is much better suited to laminated sailcloth, in which the fibers are laid straight for strength and are sandwiched between sheets of film for stability. Pentex laminates are a lower-cost option for the racing sailor who is looking for a slightly higher performance sail but does not want to spend the money for a Kevlar or other exotic-fiber sail."

Link to post
Share on other sites

her er litt av den info jeg fikk av Lundh seil vedr Pentex (i rullestor), vet ikke om det er til hjelp i ditt valg, men jeg vil i hvertfall foreslå at du kontakter dem for å få et tilbud. De har reagert raskt på mine henvendelser.

 

>>

Vi rekomenderar Pentex laminaten för ett stabilare segel

Livslängden för ett Pentexsegel i en rullmast är mycket god eftersom den står skyddad i masten

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg legger inn en melding her om at Watski skagerrak two star bli seilt i kat. 3 i 2009.

 

Og det tror jeg Simrad kommer til å gjøre også??

 

http://www.seilmagasinet.no/id/30738.1

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje det var uten for han snakket om at det burde være beskyttelsestrekk på det når det stod på rullen, [...]

Nei, da er det spørsmål om påsydd UV-kant langs akter- og underlik. Dette koster gjerne ekstra, og alternativet å ha beskyttelsestrekk som du trer over et sammenrullet forseil. (For eksempel på alternativene, sjekk "offert online" hos Lundh Sails. Velher du et forseil får du opsjonene "UV skydd påsydd" og "Rullfockskapell" - dey siste alternativet er beskyttelsestrekket) :smiley:

 

Taft (det er det skandinavisk ordet, på engelsk heter det tafetta). Det er en ytre duk som dekker overflaten på laminatduk, gjerne på begge sider. (Det finnes seilduk som har taft kun på ene siden.) Taft beskytter overflaten mot diverse slitasje og skader, men det koster og veier og gjør at et laminatseil kan få jordslag. Når vi snakker om seilduk er taft gjerne en tynn polyesterduk.

 

Pentex er et fiber, kalles også PEN, og brukes som regel til laminat. (For dem som liker å snakke om Dacron så er dette et fiber som også går under betegnelsen PET. Forvirrende? Pentex og Dacron er varemerker, og det er ikke alle produsenter som kan bruke disse navnene.) Både Dacron og Pentex er polyester-materialer. For flere detaljer om materialer i seilduk, se Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Sailcloth

 

her er litt av den info jeg fikk av Lundh seil vedr Pentex (i rullestor) [...]

Nettstedet til Lundh sails er oppdatert, og du finner en del informasjon om forskjellige typer seilduk de bruker under menyvalg "material" http://www.lundhsails.se/

 

Lundh leverer pentex-seil med og uten taft:

"Seglet förekommer i två utföranden; Pentex Taft samt Pentex Platinum. Den senare saknar tafetta, det tunna polyesterskikt som ger seglet högre slitstyrka, men ökar känsligheten för fukt vilket kan ge upphov till jordslag. Här har mylarfilmen som täcker in fibern färgats grå för att uppnå en sportigare look. Därav namnet 'Platinum'. Den taftade versionen av detta material är vitt och är till utseendet mycket likt polyesterlaminaten."

 

Tar du en titt på laminatdukene til Dimension Polyant http://www.dimension-polyant.com/en/ så har de illustrasjoner som viser oppbyggingen av laminatduken (flytt musepekeren over bildene av seilduk).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...