Jump to content

Hvordan tune en cruiser seilbåt for å oppnå bedre seilegenskaper


Framtia

Recommended Posts

I en annen tråd har det kommet mange veldig interessante innlegg knyttet til oppgraderinger av seil og dekksutstyr som kan forbedre seilegenskapene til både hyttebåter og racere. Desverre har dette kommet i en tråd som egentlig omhandler hets av Bavariabåter, og mange har vel blitt grundig lei av dette temaet. Jeg foreslår derfor at denne diskusjonen flyttes og videreføres i en ny tråd.

 

Hadde vært flott om folk kunne avstå fra nedlatende synsing av hyttebåtene her, det er det mange andre tråder som egner seg bedre for.

 

Så De Cåsta, Sun Flyer og alle dere andre, kanskje dere kan fortsette her? (og kanskje noen utvidede rettigheter kunne flytte over en del av de utmerkede innleggene).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg flytter bare innlegget over hit.

 

Sitat: (baatsman @ 20.10.08 22:54)

"Se båtene Siw Bonita og Casita hva de har oppnådd. Det Casita har oppnådd er

en drøm for veldig mange regattaseilere. Båtene har i tilegg eiere som har vist att de behersker seiling under de rådene forhold."

 

 

Får lyst til å si at Casita er den mest perfekte Tuna up Cruiseren. Noe dekksutstyr og moderne seil. Med seil sett oppsatt for flere mannskap?

 

Siw Bonita er tunet up for Shorthanded, med nesten samme tuningen på dekk og båt. Men med annen seilsetting, og som krever baugspyd.

 

Båtene er litt forskjellige, og på årsmodell.

 

Hva dette koster? Dekksutstyre klarer en med en forsiktig innvistering når en ser bort fra seilene.

 

Se bare på f.eks det uforskammet lave Lystallet til den eldste, og enda har den masse seil oppe.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Flott. Jeg har under vurdering nytt storseil og har høsttilbud fra to leveranadører (hhv North og Lundh). Disse er rullestor med stående spiler, og medfører en økning i seilareal fra 27 til 33m2,en økning p opp mot 1 knop i fart på kryss samt at en kan gå 5-10 grader høyere mot vinden. Lundh anbefaler Pentex laminat fremfor Dacron, men dette blir selvfølgelig noe dyrere. Er dette verdt pengene?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Flott. Jeg har under vurdering nytt storseil og har høsttilbud fra to leveranadører (hhv North og Lundh). Disse er rullestor med stående spiler, og medfører en økning i seilareal fra 27 til 33m2,en økning p opp mot 1 knop i fart på kryss samt at en kan gå 5-10 grader høyere mot vinden. Lundh anbefaler Pentex laminat fremfor Dacron, men dette blir selvfølgelig noe dyrere. Er dette verdt pengene?

Etter min ringe oppfatning,helt klart :smash: Dacron er ikke bare dacron,men du har sikkert fått priser på forskjellige"kvaliteter/fasonger" innen dacron?

men sammenligner man et "bra Dacronseil" ipris med Pentex Laminat,så blir prisdiff.kanskje ikke så avskrekkende. :confused: Mine neste seil(muligens til våren/sommeren) er helt klart Pentex fra Lund(eller tilsvarende dersom andre produsenter kommer med bedre pris på tilsvarende),innebefattende også ny genua i samme kvalitet.

Jeg vet at Lundh kan gi deg noen konkrete referanser,som de kanskje allerede har gjort. :flag_sw:

mvh

fem@il

Redigert av fem@il (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pentex laminat er vel lettere en det gamle Dacron vil jeg mene. Har ikke dataen på dette foran meg nå.

 

Men mindre vekt i masten, mindre krenging og reving senere. Glatt laminat slipper vinden lettere, og vil gjøre at båten akselere raskere.

 

MEN tåler den like mye røff behandling som det gamle Dacron? Det må andre svare på. Jeg har ingen erfaring med Pentex laminat.

Dacron tåler Veldig mye juling, og det har skjedd utvikling der også siden jeg invisterte i Dacron.

 

En har valgene mellom disse og hva som er billigst og samtidig sterkest, Polyester, Pentex, Spectra, Vectran, etc.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Forskjellen i pris for Lundh's Vertech er ca 10000 SEK mellom Dacron og Pentex. De hevder at Pentex'en er bedre fordi det er mer stabilt. De opplyser også at levetiden for Pentex er veldig god siden seilet står så godt beskyttet inne i rullematen når det ikke er i bruk.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Da jeg gikk fra Cevlar til Carbon, tok jeg med meg noen erfaringer om slitasje på seilene i min nye invistering, for å forlenge levetiden på det nye.

 

Jeg kostet på meg å få sydd på forsterking ca 30-40cm forsterking på hele akterlike nedover på storseilet og ved hele område til salingshornene på begge sidene.

 

Dette kan kanskje være lønnsomt på seilene i prisklassen mellomsikte også?

 

Akterstaget og salingshornene sliter veldig på det moderne laminatene, er min erfaring.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt en Alvin Nova. Båten har nye laminatseil - fullspilet storseil og ca 110% fokk på rull. Båten har også en eldre spinnaker som er lite brukt.

 

Jeg har tenkt å gjøre noen små justeringer til neste sesong for å få båten til å gå litt bedre:

- Nytt skjøtepunkt for fokka på hyttetaket for å få bedre høyde i lite vind.

- Skjøtepunkt i relingslista for å utnytte fokka bedre på romme kurser.

 

problemet med Novan og andre "fokkebåter" er at de gjerne er litt underrigga i lite vind. Jeg ønsker meg derfro en Code 0. Problemet med Code 0 nå er at det ikke er tillat å bruke i LYSseilaser. Jeg tipper imidlertid at dette vil bli tillatt etter LYS møtet i november. For turseiling er jo ikke dette noe problem. En annen sak er jo at Code 0 er dyrt....

 

Noen som vet om utenlandske seilmakere som leverer Code 0 til en overkommelig pris?

Redigert av SuperNova (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

"Jeg tipper imidlertid at dette vil bli tillatt etter LYS møtet i november. For turseiling er jo ikke dette noe problem. En annen sak er jo at Code 0 er dyrt...."

 

Vist dem tillater Code 0, blir dem som setter opp båten med dette. Straffet skikkelig med betraktelig høyere LYS på båten. Og vil neppe seile opp til dette tallet?

 

Men på cruising ett artig alternativ.

 

Et alternativ til Code 0, hva med en 150% genoa i spinnakerduk eller i annen superlett materiale? Uten å bli straffet.

 

Cruising storseilene vil jeg mene er designet oftest med et relativt åpent akterlik. Det er for å redusere krenging og minske rortrykk. Trimme muligheten er der etter?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne egentlig godt tenke meg en mindre genoa, dette for å slippe å seile med delvis innrullet genoa når vindhastigheten overstiger 8-10m/s. Det er også mye lettere og hentere for en som stort sett seiler alene. Så kunne jeg kanskje etterhvert supplere med en gennaker. Tenker jeg rett her?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne egentlig godt tenke meg en mindre genoa, dette for å slippe å seile med delvis innrullet genoa når vindhastigheten overstiger 8-10m/s. Det er også mye lettere og hentere for en som stort sett seiler alene. Så kunne jeg kanskje etterhvert supplere med en gennaker. Tenker jeg rett her?

 

Da tenker du rett. 110% genoa/fokk, samt gennaker er tingen. Vi har oppgraderte seil Dracon fra Elvstrøm. Når det er lite vind blir seilene tunge. En stor fordel med gennaker.

 

Men mer kostbart du bestiller jo mindre blir slitestyrken. Derfor kan det også være greit å bruke de gamle seilene når

du er i tidlig,sen eller vintersesong.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jepp.

 

Det er slik jeg har satt opp båten.

 

På regatta er det største forseilet mitt 135%, og en 110% , på kryssen.

 

Trenger jeg et større seil, går jeg over på en flat Genaker eller en dyp en på slør og lens. (Begge gennakerene etter max mål etter klasseregelen)

 

Jeg har satt opp båten med en Tung Dacron genoa også ca 140% som tredje seilet, og den braser jeg opp i Lo, når det blir for tøft å seile med Genakeren.Og den har jeg fått bruk for noen ganger. Når det andre konkurrentene driver å Broasher med spinnakeren, seiler jeg med den :smiley:

 

En hardværsfokk (panser og er fullspielet) og en stormfokk.

 

Transportseil dacron storseil og et som er innmålt i Lys til regatta + tryseil.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Var og hørte på et foredrag fra Quantum Sails i vinter.

Han oppga prisen pr m2 på seilene..

Det er selvsagt en startkost, men når man kommer over et par titalls m2 kan man bare ekstrapolere seg videre oppover. Det er duken som utgjør kostnadene.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd. Jeg har mange planer for min Hanse 350, om alle blir gjennomført er vel mindre sikkert, men jeg har iallefall tenkt, er selvfølgelig usikker på effekten av hvert enkelt tiltak:

 

Fase 1:

* Nødvendige aktiviteter for å få målebrev

* Justering av fokka, spiler i akterliket for å få bort den betydelige busen som er der i dag.

* Bedre løsning på gennaker-festet, spyd eller kanskje en skikkelig platform for også å få bedre entring via baugen

* Cunningham i storseilet

* Div tilpasninger i storseiler, slitasjebeskyttelse, muligens rev 3 for ekstrem seiling.

* Genoavogner og skjøter, for å sikre bedre form på fokka, spesielt poeng ved regatta

* Feste/skinne på mast til spinnakerbom

* Spinnakerbom/spribom - har en plan om å få en løsning for å sette gennakeren på spinnakerbommen for å slippe å kjøpe spinnaker. Det er svært vanskelig/umulig å seile effektivt med gennaker i regatta, du får alltid plattlens eller lave kurser som gir utfordringer med gennakeren i vanlig oppsett.

 

Fase 2:

* 110% Genoa

* Spinnaker

* Nytt storseil i bedre kvalitet

* Skjøte i cockpit, i tillegg til på hyttetaket slik at jeg kan velge enten eller.

 

Fase 3:

* raskere båt som gjør at jeg uansett seilferdigheter kommer først i mål. Plan B dersom jeg ikke klarer å hevde meg med Hansen :lol:

 

Jeg tror nok ny 110% vil være det isolert som vil utgjør mest på regattabanen sammen med enten spinnaker eller suksess ved gennaker på bom planen. Nytt storseil vil nok også være viktig, men spørsmålet er til hvilken pris og hvor stor er effekten. Syns Hanse storseilet står meget bra, men det trenger cunningham for å bli flatt nok i mye vind.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vist dem tillater Code 0, blir dem som setter opp båten med dette. Straffet skikkelig med betraktelig høyere LYS på båten. Og vil neppe seile opp til dette tallet?

 

 

Et alternativ til Code 0, hva med en 150% genoa i spinnakerduk eller i annen superlett materiale? Uten å bli straffet.

 

Cruising storseilene vil jeg mene er designet oftest med et relativt åpent akterlik. Det er for å redusere krenging og minske rortrykk. Trimme muligheten er der etter?

 

Man vil nok bli straffet ved høyere LYStall ja.

 

En schwær genoa i lett duk er jo et alternativ.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

bjoris,

Fase 1:

* Nødvendige aktiviteter for å få målebrev

- Sjekk alle seilmålen, spinakerbom og baugspyd selv. Ved mål over standar og klasseregel. 0,01 i straff, ved hver enkelt mål som er over klasseregelen. det er ikke en selvfølge at seilmakeren syr dine seil etter klasseregelen? En må ta kvalitetskontrollen der selv, eller få dette skriftlig av seilmakeren at han følger regelverket når han syr seilet.

* Justering av fokka, spiler i akterliket for å få bort den betydelige busen som er der i dag.

-En ikke overlappende fokk med spieler er et must.

* Bedre løsning på gennaker-festet, spyd eller kanskje en skikkelig platform for også å få bedre entring via baugen

- Pass på at baugspyde er etter klassereglenes mål ellers får en straff her. Line på Halsehjørnet er her et must for sikkerhetens del og mere trimme muligheter. Max 60cm er lov å slippe her under trimming av seilet.

* Cunningham i storseilet

-Absulutt et must for å klare å flate ut storseilet maximalt her.

* Div tilpasninger i storseiler, slitasjebeskyttelse, muligens rev 3 for ekstrem seiling.

-forsterking akterlik,salingshorn er kostnadsbesparende. 3 rev er meget lurt vist en blir for sein til å sette tryseilet. Går under sikkerhet?

* Genoavogner og skjøter, for å sikre bedre form på fokka, spesielt poeng ved regatta

-Barberhal til Le er billig trimmemulighet for genoa med stikk i skjøtene. Og barberhal til Lo for fokka er også billig oppgradering for å nå en bedre høyde på kryssen.

* Feste/skinne på mast til spinnakerbom

- bedre trimme mulighet på spinnakerbommen ved vindøkning og det motsatte.

* Spinnakerbom/spribom - har en plan om å få en løsning for å sette gennakeren på spinnakerbommen for å slippe å kjøpe spinnaker. Det er svært vanskelig/umulig å seile effektivt med gennaker i regatta, du får alltid plattlens eller lave kurser som gir utfordringer med gennakeren i vanlig oppsett.

- Plattlens er frustrerende med spinnaker også. Trøst deg med at en må skjære med spinnakeren for å få ordentlig båtfart der også.

Seiler du med gennaker er forskjellen psykisk det at en er innom alle komunene både øst og vest i f.eks Oslofjorden. Men kommer likt eller er 1 båtlengde forran dem som seiler platt med Spinnaker for hver gang en krysser kursen til hverandre... :smiley:

 

Fase 2:

* 110% Genoa

-Pass på så en melder inn ikke overlappende på LYSbeviset, 1 hundredel mindre i belønning

* Spinnaker

- En må slite med 1 hundredel mere på båten, en med bare Genaker.

* Nytt storseil i bedre kvalitet

- Bedre akselerasjon, og kommer seg ut fra startlinjen fortere. Og flere trimme muligheter.

* Skjøte i cockpit, i tillegg til på hyttetaket slik at jeg kan velge enten eller.

- Bedre sikkerhet, safety first. Og får en oversiktlig og bedre seilhandtering.

 

Fase 3:

* raskere båt som gjør at jeg uansett seilferdigheter kommer først i mål. Plan B dersom jeg ikke klarer å hevde meg med Hansen

- Ved utført fase 1 og 2, har du mulighet til å komme først i mål. Og blir komentert på brygga hver onsdagseilas??? :smiley:

 

Jeg tror nok ny 110% vil være det isolert som vil utgjør mest på regattabanen sammen med enten spinnaker eller suksess ved gennaker på bom planen. Nytt storseil vil nok også være viktig, men spørsmålet er til hvilken pris og hvor stor er effekten. Syns Hanse storseilet står meget bra, men det trenger cunningham for å bli flatt nok i mye vind

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Båten min er målt inn med fokk, og har derfor fått redusert lystallet. Er det ikke slik at man har lov til å ha både genakker og spinnaker under LYSseilas? Påvirker dette i så fall LYStallet?

 

Kan jeg da i såfall få sydd et seil av en gammel spinnaker som har form som en 160% genoa, men som jeg bruker ustaget, slik at det regnes som en genakker?

Redigert av SuperNova (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Det er tillatt med En Genaker og En Spinnaker og har lov å brase Genakeren på spinnakerbommen. LYS Spinnaker.

 

Bare pass på så ikke summen av ASLU og ASLE ikke overstiger 2*SL på standar spinnaker målet. Ellers får du hundredeler pluss her, på det planlagte seilet ditt.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

bjoris,

 

legg merke til Seilfaktoren i LYSbevise? Her er Seilfaktoren høyere med Genaker en med Spinnaker. Men har høyere Lys på Spinnaker, som er klasseregel.

 

Årsaken er: Det går fortere med Genaker? Men er mye vanskeligere å trimme å seile fort med Genaker. Derfor blir en belønnet slik her:

 

http://www.seiling.org/baat/visMaalebrev.do?baatId=7071

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

SuperNova,

 

her finner du alt om alt i klasseregelverket:

http://www.norlys.org/doc/norlys_klasseregler_2008.pdf

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

- Pass på at baugspyde er etter klassereglenes mål ellers får en straff her. Line på Halsehjørnet er her et must for sikkerhetens del og mere trimme muligheter.

 

Spm til deg De Cåsta.

Baugspryd må man vel ikke betale for med lys sålenge man seiler spinnaker og dermed ikke fester noe i det ?

Line på halshjørne ? mener du en line i tillegg til "brasen" som går fra cocpit , gjennom blokk i baugen og opp på gennakeren ?

Link to post
Share on other sites

jepp, en må ha en ekstra line i tilleg til brasen.

 

Blir straffet vist en har baugspyd over målene til klasseregelen,selv om en seiler med spinnaker. Båten skal være målt inn med alt utstyre som er montert. Det tar bare noen sekunder å forandre seilsettingen på webben i dag selv, fra spinnaker til gennaker.

En kan jo la være å måle inn baugspyde når en ikke bruker den. Men får en protest etter en har vunnet en regatta og den er for lang. Mener jeg at en vil bli straffet for den? Dette er satt helt på spissen,vist :smiley:

 

For at det ikke skal bli noen misforståelse her er regelen med å slippe 60 cm på halsehjørnelina, bare med seilkode Asym.CL.

Ikke med Asym.Bom/Spinnaker.

 

Her er formelen til seilfaktoren vist noen har intresse av den. En blir bare enda mere forvirret av den? Den har en misjon med å dele inn båtene i forskjellige klasser også. Det mest pussige er at dem ikke har klart å få stabilitet inne i denne formelen????

 

SEIL-faktoren gir et mål på hvor mye seil båten har i forhold til deplasementet, og om skroget er langt og bredt i forhold til deplasementet. SEIL-faktoren forventes å vise om båten er "sprek" og akselererer lett. Ved meget store verdier på SEIL-faktoren, over ca 180, har mange båter surfe-egnskaper i sterk vind.

 

SEIL-faktoren beregnes som

 

SEIL = S * (LOH * BMAX)1/2 /DSPM

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...