Jump to content

Hvordan tune en cruiser seilbåt for å oppnå bedre seilegenskaper


Framtia

Recommended Posts

Ja, nå er det Lyskomiteen som "Tuner up" båten din, og motsier seg selv med at Lys skal være billig å seile med?

 

Først kom en hundredel mindre med bare Genaker, Genaker måtte kjøpes inn. Så ble det en hundredel mindre med Spinnaker/Genaker, og spinnaker måtte kjøpes inn. Så nå kommer Code 0, da må den dyre Genoa 1 ut og en ny dyr Code 0 inn?

 

Dette her er et resultat av en liten gruppe aksjonister (eliteseilere) som presser på og får gjennomført sine ønsker, mens flertallet (onsdagsseilere) holder skjeft og er passive.

 

Med at slike regler innføres, så tilpasser LYS seg raskt og vil være veldig enkel å konvertere over til ORC. En må lure på om det er dette som er baktanken med alt dette nye regelverket for hvert år :confused:

 

Til nå har regelverket vært alt for dyrt for en vanlig seiler, også for en som vil være med på alt av race. Med å tilpasse seilgarderoben etter LYS hvert år.

 

Med at Code 0 blir innmålt som Genaker blir det heller ikke store forandringen på LYS tallet på båten, som om den hadde blitt målt inn som (stagseil)?

Lyskomiteen innrømmer og sier også at Lys kommer aldri til å bli rettferdig, og sier at den beste seileren vinner også ofte over tid. Det må jo være dem som har mest kapital som har råd til å tilpasse seg regelverket. Og nå blir spriket enda større mellom båtene og seilerene?

 

Med andre ord, det har blitt en elitegruppe av seilere innenfor LYS. Og dem burde ha seilt nå under en helt annen måleregel?

 

Jeg har prøvd Code 0 flere ganger, og er et veldig morsomt seil å seile med. Og det er et stort Men rundt dette seilet.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Ble litt usikker. Er Code 0 seilet festet i forstaget, eller flyr det som en gennaker?

 

Det er et "flying seil".

 

Og har et helt rett forlik, og kan strammes opp som et stag nesten.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Code 0 går under Asymmetrical Reaching, og her under R0 så får du vinkelen. Den er 40% større en genoaen? Klikk på "Spinnaker by AWA" og der etter R0:

http://www.quantumsails.com/sails/racing_sails.aspx

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

R0

This is the sail now generally referred to as the Code Zero*

70% of maximum area, and 40% larger than a Genoa.

Excellent light air performance. The choice for light to moderate air close reaching.

Great distance racing sail

TWA of 70-130, AWA of 30-10 depending on girth and velocity.

Critical for the newest swept-back-spreader rigs with non-overlapping jibs.

Can be used on a furler

Foot length typically 168% of SPL

Mid girth 75% of foot or smaller if rule allows

Leech length 90% of Luff

Genoa-like shape

 

Så det er altså et lettvinds sløreseil. På våre regattaer som stort sett inneholder kryss og lens, vil det vel ikke være så aktuelt. Det må vel være på lengre distanser utaskjærs at dette vil gjøre størst nytte for seg. Noe typisk shorthand/innaskjærs seil er det ihvertfall ikke.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt opp båten min med en R1 og R3.

 

Blir det spissere, klarer den super genoaen nr 2 i carbon å holde fart i lite og ingen vind.

 

Har klart å dekke et stort område av kryss, slør og lens da?

 

Det skal ikke blåse mye og ikke noe mye stikk i skjøtene på Code0, før dette seile må ned på shorthanded. Er det jeg har erfart med Code0, under prøving av den.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Min Code A0 klarer opp mot 55 grader AWA, i jevn 3->6 knops vind. Et seil sydd i 1,5 oz nylon, under målene for genakker. Et veldig bra alternativ for en fokkebåt, som min. Det sier seg selv at det ikke skal rare vindkastet til for å legge rekka i vannet, så dette er et seil for spesielle forhold. Man skal mao tenke seg om før man bruker opp "kvoten" på et ustaget seil ved å ta med seg denne. Men vi tar den opp på slør igjen og klarer såvidt 22 knops vind i AWA 120 grader. (Med alle på rekka) Vi klarer ikke det samme med slørespinnakeren uten å broache.

Link to post
Share on other sites

tool, jeg prøvde ut Code0 for et par år siden både som masthead i (toppen) og på vanlig spinakerfall. Under testing av dette på 38 ac,en.

 

På 38ac så var det ikke mye en vinner på å ha Code0, ble min konklusjon.Når en tenker få mannskap og vind og vindregistret den er laget for?

 

Jeg dropper den og velger heller mere andre viktige seil. Og gikk inn heller med en ny genoa2 i stedet (ikke innmålt enda).

 

Genoa 2 og R1 (flat Genaker) dekker dette område godt nok, fant jeg ut. Kjører en Polardiagramet på seilene så ser det lovende ut?

 

Dette Code0 greiene gjør at flere seilere kommer til å bomme kraftig på seilsettingen sin til neste sessong, trur jeg da.

 

Hva mener dere andre?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Dette Code0 greiene gjør at flere seilere kommer til å bomme kraftig på seilsettingen sin til neste sessong, trur jeg da.

 

Hva mener dere andre?

Jeg syns det er bra atdet blir tillatt. Da kan alle de med penger kjøpe et slik seil, så kan jeg vente og se hvordan det går med dem før jeg gjør meg opp en mening. Tror det kan bli mange artige episoder...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sur? Pms?

 

Konspirasjoner Solflaksern. En konspirasjon.

 

Lunde båt har kuppet hele kommiteen slik at Bavaria alltid vinner.

Siden de stadig kommer med nye modeller, må regelverket til stadighet forandres slik at båtene favoriseres.

 

En god konspirasjonsteoeri skal man ikke kimse av. :wink:

Link to post
Share on other sites

Doyle skryter av dette i et tilbud jeg har fått for ny Genoua og sier det skal bli markant bedre å reve med.

De sier så (og ligger det en spile innerst mot rullen på et revet forseil så har det nok en positiv effekt). Et annet spørsmål er hvor raskt og effektivt du får tatt ned eller satt opp dette seilet underveis. (Der er det delte meninger, men jeg har ikke nok erfaring til å uttale meg)

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg der Enzo.

 

Noen ganger får en knute inne i trommelen slik at en ikke får rullet inn seilet. Da er det viktigere at en får ned seilet i en fart. Og har en lange vertikale spieler som må ut nedover. Får en ikke ned seilet pga vertikale spielene som er vanskelig å få ut i en slik situasjon. Og dette skjer som regel når det har blåst opp litt?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Nå har spørreskjemaene kommet fra Norlys på mail, og en kan svare på hvordan en vil at LYS skal utvikle seg?

 

Her er noe forklaring om det nye forslagene, klippet fra Blur:

 

http://www.blur.se/2008/11/06/norlys-mote

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Drar opp igjen denne tråden... Jeg har vært ivrig i vinter og har gjort mye syns jeg selv, det viser nok snart igjen på kontoen også når regningene nå kommer...

 

Det viktigste og dyreste er investeringen i en 108% Gran HPC, mottas rundt påsketider og det blir meget interessant å erfare denne kontra selvslåeren i Dacron. Videre er det:

 

1. Spinnakerbom med tilbehør (skinne på mast, opphal og nedhal)

2. Skiftet fallene til Dynema, skjøter til genoa, genoavogner, ny bras for å sette gennaker på spinnakerbom

3. Div oppgraderinger/tilpasninger på seilene (spiler i selvslående fokk, 3. rev, cunningham, seilnr i seil, måling av seil)

4. Endel tilpasninger på dekksutstyr som nye SpinLocks, Cleats

5. Gennakerspyd

 

Pkt, 3 hentes fra Seilmaker Iversen i neste uke og rett etter påske antar jeg at jeg har fått det nye seilet og at vi da måler båten...

 

Mange vil nok lure fælt på hvorfor jeg både har gennakerspyd og spinnakerbom når jeg bare har gennaker. Nå ser jeg ikke bort fra at det også blir spinnaker med tid og stunder, vi får erfare i år hvordan vi klare oss på lave kurser med gennaker ifht de med spinnaker, men etter litt frem og tilbake har jeg nå tenkt å seile gennakeren på bom. Planen om å bare bruke bommen til å spri fokka med til turseiling og i mye vind (når vi ikke tørr å bruke gennakeren) fikk ett lite skudd for baugen når jeg innså at tillegget på 0,01 kommer på sålenge bommen er ombord, uansett om vi braser gennakeren eller ikke. Vel, jeg håper (tror) at spydet har noen fordeler, uansett; familieseilingen blir nok for det meste uten bom, da dette blir enklere når jeg i praksis er alene da og ikke trenger mer løping på baugen enn nødvendig OG ikke trenger mer tau i cockpit enn høyst nødvendig pga små, nyskjerrige barnehender og føtter, målet er jo å ikke se poden gå til himmels med brasen rundt foten :eek: . Videre håper jeg at jeg får bedre høyde om jeg slipper bommen og strammer ned Tackline i spydet heller enn å vinkle ned bommen og stramme brasen for å få flatet gennakeren maks.

 

Jeg tror iallefall at det å seile gennakeren på bom blir en suksess, gennakerseiling på lavere kurser (det blir ALLTID lavere kurser), gjerne i kombinasjon med lite vind og mye bølger er håpløst, på tyngre båter (som jo Hansen og andre turbåter er) som ikke drar fordel av vinden båtfarten gir i noe stor grad tjener også på å gå platt kontra skjærer iflg Karl Otto og det et er også min erfaring etter fjoråret, spes når disse jibbene er langt fra enkle, noe som nok blir betydelig bedre med spydet slik at vi får gennakeren ikke så tett på fokka... (nå blir ikke jibbene enklere med dette, heller verre pga bommen, men de blir nok færre)

 

Vel, kommentarer/spørsmål, noen andre som har gjort noe morsomt i løpet av vinteren?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

løfter denne....

 

Da har jeg fått satt av penger til nytt storseil, og vil gjerne ha synspunkter på de to alternativene jeg ser for meg å velge mellom:

 

Lundh Vertech Main i Pentex-materiale

 

eller

 

North C-cut NorLam 2000XP 7.2 TF2 med 4 Vertikal karbonspiler

 

Prismessig er disse ganske like, så det vil ikke være det som er avgjørende for valget.

 

Kom gjerne med gode alternativer også, tenker å bestemme meg denne uken siden da ser det ut til at jeg kan få seilet levert til Færdern.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så mye erfaring med rullestorseil, men jeg synes North i Asker generelt leverer bra kvalitet på seil. Jeg har akkurat fått levert en seilpakke med 3DL seil, og synes arbeidet ser meget bra ut. For meg er det viktig at seilmakeren følger opp og er til hjelp også etter at salget er gjort. Man bør velge sin seilmaker, ikke bare velge seil. Hvorfor ikke velge norsk leverandør når prisen er like god?

Link to post
Share on other sites

Både North og Lundh har vært veldig hjelpsomme i dialogen så langt, og jeg ser også fordelen med å velge lokal seilmaker. Grunnen til at Lundh er fortsatt er under vurdering er at deres seil er i Pentex, mens North-seilet er i Dacron (Dacronseil fra Lundh koster ca 8000 kroner mindre enn i Pentex). I tillegg reklamerer Lundh med at deres seil har ekstra stort positivt akterlik, og båten min har relativt lite seilareal (jeg har dessverre ikke noe godt grunnlag for å sammenligne dette med utførelsen North tilbyr, og det finnes vistnok ingen standarder for arealmål av seil). Jeg har også lest en del positive innlegg om Vertech seilet her på BP.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Sjekk disse seilene fra Elvstrøm:

 

Elvstrøms Epex Membran Technora

 

Har en tynn membran, og du har plass til flere spiler en vanlig dracon.

Funker veldig bra i lite vind også. Elvstrøm/Bavaria har dette som en god kombinasjon. Sjekk ut dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...