Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Er dette noe jeg kan bruke der jeg kommer lett til eller det sløsing med penger se linken

 

http://piproducts.eu/?gb_froth-pak™-180,60

 

dette er vel det samme som  Hulda og Gregor har brukt.

 

hele for-piggen står og gliser mot meg med kulde så det holder. spesielt nå i påsken.

 

hvor finner jeg prisen på disse kittene-

 

jeb

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Hvordan bør jeg isolere rundt takluke som jeg har byttet? Mye kondens drypp etter hver natt. Tenkte og snekre ramme i treverk, men vil dette råtne? Trenger tips 

1492428199927-311639945.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Noen som har prøvd easygloss fra Jotun som toppstrøk? Det er brukt shipolin fra før, men den smitter av på fenderene. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er ny her på forumet, og også fersk eier av stålbåt. Kjøpte en Hollandia 1000 S i høst, og er nå i gang med vårpussen. Har i forbindelse med denne oppdaget en del rust i kanalene på utsiden av skroget (se bilder). På styrbord side kommer kjølevann fra motor gjennom kanalen, mens på babord side har kanalen ingen funksjon annet enn oppstiving?

 
Må vi få kuttet av disse for å avdekke omfang av rusten og behandle denne. Vurderer 2 alternativer;
 
1. Fjerne kanalene uten å sette på nye og bare la kjølevannet gå direkte ut på siden. Usikker på om denne løsningen kan fungere da jeg ikke vet om kanalene har noen strukturell betydning for skrogets stivhet?
2. Få laget nye kanaler, evt. i rustfritt stål og få sveiset på disse. Er det evt noen som kjenner til verksteder i Oslo-området som kan utføre dette?
 
Takknemlig for alle gode tips! :-)
 
58f9f005e15e3_FullSizeRender8.jpg.5000ccd81fcb8d5cc510e4577223efa3.jpgIMG_1835.JPG.33456226f65578b3fefefd850c854493.JPGIMG_1830.JPG.612963dd04029b8da4f15b511a5a2f13.JPGIMG_1829.JPG.c7633a6133ecad9634bfef91e4efabf0.JPG
Link to post
Share on other sites

Hei, 

Velkommen på baatplassen og i ståltråden gratulerer med ny båt.

Et tips når en har stålbåt begynner vårpussen ved opptak og fortsetter til utak og så har en en 2-3 mmd. med vedlikehold og så er det på`n igjen.

Dumt å la rusta få leve sitt eget liv i 4 - 6 mnd den viler ikke..

 

Få en som kan stålbåt til å vurdere for deg,

bilder kan lyve begge veier. 

Hvordan er resten av båten under vannlinjen?

Det kan se ut som sandblåsing hadde hvert lurt. 

10mm rust så er bare 1mm stål vekk som en trøst.

Min var verre i 1987, men det var rundt 22 vinduer   

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar. 

 

Høres ut som en god ide. Synes ikke skroget ellers virker så verst under vannlinjen, men nå er jeg langt fra noen ekspert på området :-) Sandblåsing er sikkert lurt, men det får bli til neste år. I år tror jeg vi må prioritere disse kanalene. De bør vel uansett åpnes for å avdekke omfanget? Det er jo hull tvers gjennom på begge, og da regner jeg med at det også er endel på innsiden. 

Link to post
Share on other sites

Det hørtes ut som en merkelig løsning å la vannet renne ut av et stål rør.. det er jo dømt til å bli masse rust inni der.

 

Tror jeg ville skjært de bort og sveisa igjen hulla og hatt en vanlig skroggjennomføring til kjølevannet. Et alternativ er å fjerne rusta du kommer til også sveise kanalene så de er lufttette for å bremse rustinga. Men skyll godt først så det ikke er saltvannsrester inne i kanalen.

 

Å helsveise så lange rustfrie firkantrør til vanlig stål ville jeg nok heller ikke gjort.

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

IMG_1835.JPG.33456226f65578b3fefefd850c854493.JPG

Ville ikke fjernet røret før en vet omfanget av hva som er rustent. 

Dette med to hull og åpning på høykant,  likt på begge sider. menneskeskapt.

Da må du skrive til fabrikken å spørre om en forklaring.

Rust på firkant røret utvendig er bagatell.

Med alle de hulla kan en få gode bilder med et "usb wire endoscope camera for smartphone"

For å se skutesiden inne i røret.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 21 timer siden:

IMG_1835.JPG.33456226f65578b3fefefd850c854493.JPG

Ville ikke fjernet røret før en vet omfanget av hva som er rustent. 

Dette med to hull og åpning på høykant,  likt på begge sider. menneskeskapt.

Da må du skrive til fabrikken å spørre om en forklaring.

Rust på firkant røret utvendig er bagatell.

Med alle de hulla kan en få gode bilder med et "usb wire endoscope camera for smartphone"

For å se skutesiden inne i røret.

 

Stemmer at de hullene er menneskeskapt. De runde hullene er skruehull. Det var skrudd på en gummilist / fenderlist i hele kanalens lengde som jeg har tatt av for å sjekke rusten. Rart at de skrur fast denne synes jeg. Er jo nødt for å komme noe fuktighet gjennom skruehullene på et eller annet tidspunkt. Det lange hullet er rust og jeg har laget det med skrutrekkeren. Godt tips om å skaffe et slikt kamera. Kan jo være nyttig ved flere anledninger. Fabrikken har jeg prøvd å finne, men uten hell. Noen som vet hvem som produserer/produserte disse båtene?

Link to post
Share on other sites

jeb skrev for 20 timer siden:

Jeg har også rørene på utsiden disse er ikke i kontakt med skute siden de er sveiset på en plate som holder den til skutesiden jeg har ikke gjort noe utvendig ennå men skal på slipp i juniimage.jpg.b6bde319804837eb6f36478ff1baad01.jpg

Kan nesten virke som om disse rørene / kanalene er hovedsakelig som en beskyttelse på utsiden. Kanskje de har en funksjon når man seiler på trange kanaler med sluser i Nederland? Synes ellers løsningen på din båt ser bedre ut med tanke på å hindre rust. 

Link to post
Share on other sites

gregor skrev for 23 timer siden:

Det hørtes ut som en merkelig løsning å la vannet renne ut av et stål rør.. det er jo dømt til å bli masse rust inni der.

 

Tror jeg ville skjært de bort og sveisa igjen hulla og hatt en vanlig skroggjennomføring til kjølevannet. Et alternativ er å fjerne rusta du kommer til også sveise kanalene så de er lufttette for å bremse rustinga. Men skyll godt først så det ikke er saltvannsrester inne i kanalen.

 

Å helsveise så lange rustfrie firkantrør til vanlig stål ville jeg nok heller ikke gjort.

Ja, det er denne løsningen jeg også vurderer. Kunne tenkt meg å fjerne kanalene helt dersom de ikke har noen annen funksjon. 

Link to post
Share on other sites

jeb skrev On 20.4.2017 at 23.04:

Er den to komponent lakk eller vanlig maling.

Den er enkomponent acrylbasert. Jotun easygloss. Den erstatter toppgloss. Virker bra.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

jeb skrev On 18.4.2017 at 23.51:

MPS i fra  malingsfabrikk i drammen skipsmaling 

 

Vet du hva firmaet som selger dette? Har du erfaring med dette?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

jeb skrev On 17.4.2017 at 12.44:

Hei Hulda.

jeg ser at isoporen oss meg ikke ligger helt inn på stålet men ligger liksom løst, dette er da ikke bra, ser i akter kabinen att det er lagt inn 

steinull matter ca 5 cm disse ligger mer inntil stålet en for eksempel isoporen,

det jeg tenker att jeg skal gjøre nå er og fjerne all isoporen og erstatte de med steinull. dette gjelder kun skroget fra dolbordet og ned. på under siden av dolbordet er det heller ingen isolasjon skal jeg også lime fast isolasjonen der også ,skal jeg legge den helt ned til bunnen eller stoppe litt før , eller gjør det ikke noe om jeg legger dette et godt stykke utover i bunnen, den har en liten v bunn denne båten

når det gjelder isolering av vegger i oppholdsrom er platene limt på stålet med noe under som ser ut som sølv papir er dette et isoleringslag eller bare for å 

holde platene på veggen, takene er nok isolert med ett eller annet har ikke sjekket ennå men med fyring i båten i vinter så var det forsatt is på takene.

jeg har også veldig mye kondensering rundt vinduslistene også, dette kommer kanskje av at det ikke er termopan vinduer  dette er det vel ingen ting og gjøre noe med 

jeg følger med i tråden din og leser alt du foretar deg, jeg leste om målingen din av passive anoder er det en metode jeg kan utføre på min båt også.

Det er bra vi har noen vi kan spørre på baatplassen så vi som er grønne kan bli litt klokere .

 

jeb

 

 

 

Jeg har brukt rockwool matter i min båt, men de er lagt inn i plastsekker og trykket på plass inntil stålet. I akterkabinen var det fra fabrikk også isolert med tilsvarende matter, med noe filt rundt hver matte. Ikke noe rust der. I taket var det også isolert med steinull. Men det var ikke isolert bak mahognyplatene i salongen, så der brukte jeg altså rockwool i plast for å være sikker på at ikke rockwoolen ble fuktig. Dette har fungert bra, men hvis jeg fyrer i båten over lengre tid om vinteren, blir det kondens som renner ned i kjølsvinet. Men hvis  stålet er godt primet, så tåler det jo noe kondens, bare ikke vannet blir liggende å "skvalpe" i kriker og kroker. Med løse matter er det lett å inspisere stålet en gang pr. sesong. Det er vanskeligere hvis isolasjonen blir limt til skrogsiden. Skum er den beste isolasjon, men da bør det helst gjøres på bart skrog før inventaret kommer på plass. Jeg ville ikke være så engstelig for litt kondens, bare det går ned i kjølsvinet, hvor det kan pumpes ut.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei Figaro

 

takker for tips,  stein ullen eller rockwool platene det er de grønne platene du har

den blir liggende som en sperring for varmen ut til det kalde stålet, kondens vannet har fri tilgang til kjølsvinet oss meg det er noe motor roms isjolasjon som blir litt våt nedest men de skal jeg skifte om ikke i år så i løpet av vinteren  

jeg fant også en lekkasje i det ene vinduet bak hvor det kom inn vann ganske mye egentlig, og der kommer det vann inn kun med vind og regn fra vest

det er et åpnings bart vindu med en pakning som jeg må skifte, vet ikke helt hvor jeg får tak i den.

se bilde, om det er noen som vet hvor jeg får tak i denne pakningen blir jeg glad.

 

 

 

 IMG_1268.JPG.c148dba5811d85dc648420e3628aad3c.JPG

 

 

jeb

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

jeb skrev 10 minutes ago:

Hei Figaro

 

takker for tips,  stein ullen eller rockwool platene det er de grønne platene du har

den blir liggende som en sperring for varmen ut til det kalde stålet, kondens vannet har fri tilgang til kjølsvinet oss meg det er noe motor roms isjolasjon som blir litt våt nedest men de skal jeg skifte om ikke i år så i løpet av vinteren  

jeg fant også en lekkasje i det ene vinduet bak hvor det kom inn vann ganske mye egentlig, og der kommer det vann inn kun med vind og regn fra vest

det er et åpnings bart vindu med en pakning som jeg må skifte, vet ikke helt hvor jeg får tak i den.

se bilde, om det er noen som vet hvor jeg får tak i denne pakningen blir jeg glad.

 

 

 

 IMG_1268.JPG.c148dba5811d85dc648420e3628aad3c.JPG

 

 

jeb

 

 

Vet Otto Olsen i Oslo har mye pakninger 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

jeb skrev for 20 timer siden:

star malingsfabrikk i drammen.

 

 

Har du erfaring med denne malingen? Smitter den over på fenderene? 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

 

det skal være en skipsmaling samme type som Jotun,

 

tidligere  eier av båten min brukte til og flekke om det kom noen riper i løpet av sesongen mer en det vet jeg ikke. 

Båten min er lakkert med to komponent maling fra Jotun og de selger kun til store verft ikke privat personer.

 

jeg polerer og flekker om det skulle være noe samt en del grunning typer som jeg har fått av han det er også Jotun produkter.

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg årsaken til vann i kjøl svinet som jeg trodde var kondens, det var en slange som går fra varmtvanns tanken til badet i akter kabinen

den har nok lekt i noen år, fikk strammet opp slangeklemmene som satt der samt satt på en ekstra.

nå vet jeg iallefall hva som var årsaken, sover bedre om natta da.

 

Jeg sendte også en mail til Gruno fabrikken og spurte hva de gjør med isoleringen, han sa de brukte rock wool , det er vel de grønne platene går jeg utifra.

 

Da spiller det ingen rolle om jeg kjøper Armaflex eller rock wool tenker jeg.

 

 

jeb

 

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...