Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Jeg har en Motiva 43 stålbåt, som delvis er sandblåst, delvis slipt og malt i vinter. Ved montering av dekksutstyret(vinsjer, skinner osv) slo det meg at det kanskje ikke blir tett hvis jeg gjenger opp hull, og skrur syrefaste skruer ned i vanlig skipsstål. Bare sikaflex eller lignende er muligens ikke bra mht galvanisk tæring mellom syrefast og svart stål? Finnes det noe som det er riktig å bruke?

Link to post
Share on other sites

Har akkurat malt dekket med easygloss fra Jotun og blandet inn glasskuler i maling og strødd på kuler etter maling, ble helt supert. Ikke livet som innsats lenger 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Trur det er best og bruke favoritt maling eller maling du vet er bra, og blande i antiskli 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

Jeg har en Steel Lady 40 og er på utkikk etter tegninger til båten, er det noen av dere som har noe sånt? Linjetegninger med oppriss, spanteriss, vannlinjeplan, generalarrangement, alt av tegninger er interresant. Jeg har forsøkt å Google litt, men finner ingenting.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
kriftian skrev On 19.7.2017 at 16.25:

Hei,

spanteriss, vannlinjeplan, generalarrangement, alt av tegninger er interresant. Jeg har forsøkt å Google litt, men finner ingenting.

Du må Gogle mer

http://bathotell.se/onewebmedia/Midero prospekt.pdf7

 

Den ble sjøsatt her.  

https://www.hitta.se/nereby+varv+ab/harestad/dST2-4mOOU

 

Bygd her skriv til de.

4https://www.hitta.se/stålmarin+ab/lindome/zlZ-1qqkJA

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja man får svar som fortjent.

 

første spørsmålet mitt, er hvordan virker rust olja på stål , jeg har pusset ned noen flekker som jeg hadde, og sauset det inn med perfect rust olje .

Og ventet noen dager hvor jeg brukte 2 komp epoxy  grunning , og etter noen dager pusset jeg forsiktig over og malte med mps 1 komponent

høyglans maling , er dette godt nok, eller er det andre frem gangs måter  dette er lang over vannlinja .

 

 

 

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Sånn er det, no mercy :-)

 

Hvordan den oljen virker, vet jeg ikke. For du forteller ikke hva produktet heter. Men sannsynligvis forteller bruksanvisningen et eller annet om hva den kan dekkes med. Uansett er det visse oljer som omdanner rusten til et eller annet biprodukt ved en kjemisk reaksjon. Å male over dette med en-komponent maling burde være ok, tre strøk med kost/pensel. Stålbåter har eksistert i 150 år før det ble to-komponent epoxy. Personlig ville jeg være skeptisk til disse forskjellige oljene der man ikke kan holde øye med utviklingen. Det kan danne seg skjult rust under slik behandling. På dekk må det være helt ok. 

 

Fornøyd med svaret?

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeb skrev for 13 timer siden:

 

første spørsmålet mitt, er hvordan virker rust olja på stål , jeg har pusset ned noen flekker som jeg hadde, og sauset det inn med perfect rust olje .

Og ventet noen dager hvor jeg brukte 2 komp epoxy  grunning , og etter noen dager pusset jeg forsiktig over og malte med mps 1 komponent

høyglans maling , er dette godt nok, eller er det andre frem gangs måter  dette er lang over vannlinja .

Normalt vil jeg si det er som å tisse i buksa varmt med en gang,  men det kan gå bra lenge. 

Gjør det selv for å for å ta om igjen senere på året.

 

En bør forholde seg til det gamle malingsprogrammet  enten det er 1 eller 2 komp og ikke blande  de .(min mening)

Å fjerne rust flekker så er det    Sandblåsing,  vinkelsliper,  nålhammer  som er best, så en kommer ned til rent stål. 

så  på med grunning , er en pirkete sparkle og toppstrøk, .eller slipe ned og legge på flere toppstrøk til en er fornøyd.

P s, mange tråder her

https://baatplassen.no/i/search/?&q=rust hvordan behandle

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar .

 

Forøvrige heter den respect rustolje.

jeg har gjort en test og lagt på 2 lag med denne oljen på rent stål etter at jeg hadde pusset, og latt den stå uten noe maling over ca 2 uker

 

det ble ingen synlig rust etter 2 uker  børstet lett over og malte med vanlig skipsmaling høyglans mps .

 

dette har nå stått en uke og jeg skal ned til helgen for å se på resultatet.

 

de andre stedene jeg har pusset ned til bart stål har jeg gjort det på samme måte men med 2 komp epoxy under 2 strøk.

og skipsmaling 1 komp på toppen .

 

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

det var ikke det eneste spørmålet mitt , her det neste.

 

fylte 22 liter diesel på vanntanken  er det flere som har gjort det , isåfall fortelle om dere fikk bort lukten,

etter 10 skyllinger med forskjellige remedier som zalo og nå sist klorin.

nå er det kun litt lukt fra et lite bilverksted på vannet.

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

jeb skrev for 12 timer siden:

etter 10 skyllinger med forskjellige remedier som zalo og nå sist klorin.

nå er det kun litt lukt fra et lite bilverksted på vannet.

 

Hva slags materiale er det i tanken? i plast sitter  diesel lenge,  med denne skyllemetoden får en vasket oppunder tanltoppen.

fra en annen tråd 

"""Litt sent å komme med råd, men som  pantzatt og Regina III  skrev i 2008,  2 Zalo og  5 l klorin til under 100 lappen,  er billig  og skylling på denne måten.

En bør ta en klorin vaske vanntanken hver vår, men ikke hvis en har  aliminiumstank. 

 

før en starter på skylling pumpe endel klorinvann gjennom kranene i båten og la det stå til skyllingen er ferdig, skyll så til det er drikkenevann

i kranene.

bilde

Lilleborg sier

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.

Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Respect rustolje består av det samme som Owatrol rustolje. Bare et nytt navn etter at noen begynte produksjon i nærheten av Drøbak. Den er ypperlig til å stanse videre rustdannelse, den penetrerer inn i rusten og herder slik at du kan overmale. Jeg bruker enkomp. maling. Jeg har brukt den til å sprøyte i kroker og kriker med en høyttrykkspyler og kompressor innvendig på skroget. På mindre områder som rundt vinduer ol. har jeg også brukt FerroBet som også stanser rusten.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev On 13.7.2017 at 15.16:

Jeg tenkte å legge ut noen siklebilder fra Nederland til stålbåtfolket :-)

Det er utrolig hvor flotte disse båtene er.

Merkelig at det ikke selges mer av dem hjemme på berget.

 

IMG_5631.JPG

IMG_5743.JPG

IMG_5863.JPG

IMG_5941.JPG

IMG_6024.JPG

IMG_6038.JPG

IMG_6039.JPG

IMG_6055.JPG

image.jpg

image.jpg

Ja, det er merkelig at det ikke finnes flere av disse luksuriøse båtene her. Alle nyere stålbåter er vinterisolerte, med skum. Så de hadde vært ideelle å bruke på vinteren. Men kanskje det vil bedre seg nå, etter at vi har fått en forhandler av Linssen stålbåter i Norge. Håper å se den på båter i sjøen i september.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...