Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Hvis dere som har seilt en del og bodd på vannet skulle kjøpe en seilbåt til å seile norskekysten og liknende farvann og kunne bo i den året rundt, hvilken båt skulle det vært? Si at den kunne koste opp til 500.000. Har ikke seilt annet enn VG-jolle.

 

Synes Bavaria og Hanse er ganske fine.

 

Sjarkentusiasten har langsiktige planer......

Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke helt det du så for deg, men jeg hadde ikke vært i tvil et sekund.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

 

eller

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Synes dette er veldig mye båt for pengene. Kraftige å gode til å seile langs kysten, og en kan bo komfortabelt ombord :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hver sin lyst, men med mindre man er ihuga trebåt og skøyteentusiast ville hvertfall ikke jeg valgt en seilskøyte. Mye vedlikehold, dårlige seilegenskaper vasnkelig å manøvre for motor i havn, og dårlig plass sammenlignet med plastbåter samme størrelse/prissegment. Men at det båter med sjarm og sjel, det er sikkert.

 

Men den Sweeden Yachten, Den virker som et røverkjøp. Legg til noe penger for en dieselvarmer så har du drømmebåt som seiler både bra og sikkert.

Link to post
Share on other sites

I den prisklassen hadd jeg uten tvil valgt en Scanmar 33. Med budsjett på 500 kan du få en båt med nyere motor, seil osv., og fortsatt investere i skikkelig varmeanlegg og det utstyret en slik båt skal ha. HAr selv bodd i en slik noen år. Det var en knallbåt! Vet forøvrig om en strøken Scanmar 35 til salgs som skal selges for 510" eller noe sånt. Den er ferdig innbodd og i perfekt stand.

Link to post
Share on other sites

Takk så langt!

 

Smaken er som baken, og jeg synes Colin Archer er den råeste seilskuta som noensinne er bygd. Og det er ikke fordi jeg vet så mye om den, men fordi den reddet livet til nesten samtlige menn i et fiskevær like ved der jeg kommer fra for litt over 100 år siden. Ja, det var visst båt nr. 1 i serien faktisk. Det var vinter, full storm og i det hele tatt.

 

Men,

 

jeg hadde tenkt meg mindre vedlikehold og nyere skute. Dvs. plast/glassfiber/alu, og en slags type "vanlig" seilebåt på noen og tredve fot. Noe slik som den Sweden Yachten som Knutsa nevner.

 

Annonsene på finn.no har jeg allerede pløyd gjennom, så er mer ute etter hvilke modeller og årganger og hva man bør se etter osv.

 

Alle tips og informasjon mottas med den største takknemlighet!

 

Spørsmål: er det virkelig slik at skroget i en eldre plastseilier er stødigere enn i en ny? Hva er dette ryktet jeg hører...?

 

JR.

Link to post
Share on other sites

Beneteau er et kjent merke i likhet med Jeanneau,Bavaria,Hanse, og flere. Har ingen erfaring med akkurat denne båten, men den ser jo flott ut, og båter som ser flotte ut er gjerne nettopp det. Har forøvrig en båt på omtrent den størrelsen, og det er en perfekt størrelse for å seile opp og ned norskekysten med, samt bo i. Motoren som står i denne båten har jeg imidlertid et eksemplar av i båten min, og den er prima vare, selv om min er malt i en ekkel grønnfarge og påstemplet volvo (står made by perkins på den).

 

Til omtrent den prisen du nevner må vel en slik beneteau være ideell både hva gjelder plass og sikkerhet. (seilbåter er generelt sikre, så det er egentlig ikke et tema)

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer: den der var kjempefin! Det er klart jeg vil ha så ny som mulig. Sikkert mindre risk for overraskelser og småfiks Skikkelig lekker stue og romslig inni. Og så likte jeg oppsettet på cockpiten, spesielt med de meget oversiktlige instrumentene. Det må være praktisk. Hvordan er det å bo i seilbåt? Hva gjorde at du gikk til det skrittet å bli båtboer?

 

Seiljåtten: Den Benetauen ser jo ut som bra saker. Ser ut til å ha en bra cockpit. Lurer på om det har noe å si at denne har en mer skrå hekk enn Reja'en. Og så lurer jeg på hvorfor prisen er nesten den samme, selv om det er 10 år forskjell og bare 5 fot i størrelse. Ser ut til at Benetauen har litt mindre lugar foran, mtp å bo i den.

Link to post
Share on other sites

Hver sin lyst, men med mindre man er ihuga trebåt og skøyteentusiast ville hvertfall ikke jeg valgt en seilskøyte. Mye vedlikehold, dårlige seilegenskaper vasnkelig å manøvre for motor i havn, og dårlig plass sammenlignet med plastbåter samme størrelse/prissegment.

 

Nå kan jeg forstå at ikke alle vil ha slike båter, men beskrivelsen din stemmer overholde ikke med erfaringene jeg har med Nordsjø.

Båtene jeg linket til er heller ikke trebåter :wink:

 

Enig i at Sweeden Yachten så flott ut! :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Skøyte er vel ikke så voldsomt mye å vedlikeholde om den er laget i plast men da er vel også litt av sjarmen borte , seilegenskapene eller egenskapene dens til å ta mannskapet trygt fram i dårlig vær er nok topp men jeg tror jeg hadde kjedet meg ihjel i en sånn båt , smak og behag for de som seiler slike båter hadde vel kjedet seg ihjel ombord hos meg

Link to post
Share on other sites

CA er vel en kjempebåt hvis en har mannskap. Nå var ikke denne av de største. Sweden Yacht ser ut til å ha det meste av det orginale utstyret ennå. Synes at prisen lå i det øvre skikt.

 

Her en som kan ligne litt på CA men jeg tror at den er lettere å seile.

tayana.jpg

37 fots Tayana, det lå en slik tilsalgs her på finn.no for en tid tilbake. Var lokalisert i sverige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...