Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Stag og vant er de wirene som holder masta oppe, både sideveis (vant) og i lengderetningen (stag).

Hvis du drar hånden langs disse og du kjenner stikking er dette ikke et bra tegn. Sjekk at ingen av kordelene i wiren har brudd, spesielt der de går inn i terminalene ('endestykkene').

Vann rundt kjølbolter er ikke bra. Hvis du har flaks er det kun en ettertrekking som skal til, men er også et syptom på delaminering eller andre skader i bunnen av båten (arbeidskrevende, dyre og sikkerhetsmessige skader..).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Takk for forklaringen! Det er ikke så lett å forstå når man ikke kan ordene, må jo nesten lære seg å snakke på nytt :D

 

Dette med båtkjøp blir ikke avgjort over natta - det er hvertfall helt sikkert!

 

Om det blir en relativt ny båt eller en rimelig båt er ikke avgjort, men at jeg ser etter kvalitet og noe som er tatt godt vare på er uansett første prioritet.

 

Jeg vil heller ha en mindre båt som er spartansk utstyrt med høy kvalitet og godt vedlikeholdt, enn en "flashy" møkkabalje med masse duppeditter :)

 

Hiv og hoi!

 

JRO

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

På tide med en lite oppdatering!

 

Etter å ha lest boken "Langtur" av Jan Holvik, en bok jeg vil anbefale alle som ikke har lest den, fikk jeg enda mer lyst på seilbåt - og å dra på langtur!

 

I tillegg fant jeg denne, som jeg egentlig synes ser ut til å være en skikkelig ekspedisjonsbåt:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Hallberg Rassy er vel kjent for å være bra, og siden dette er samme designer så er nok dette også en god båt. Ser jo også ut til å være betydelig oppgradert/oppdatert og meget godt holdt. For en skute...

 

Hva sier seilfolket til denne?

 

PS! I morgen er det forresten regatta her på Karmøy, og det gleder jeg meg veldig til, selv om det er meldt svært lite vind...

Link to post
Share on other sites

Hva sier seilfolket til denne?

Tja .. Digert stålmonster på 16 tonn .. Ikke akkurat noen skjærgårdskrysser, men sikkert grei som langturbåt hvis det er målet.

Ser veldig fin og trivelig ut innvendig på bildene. Tipper den trenger en del vind for å flytte på seg.

Jeg tror kanskje ikke jeg ville startet med noe så svært, tungt og spesielt som første seilbåt men ..

 

Båten har stått til salgs en god stund.

Link to post
Share on other sites

Enig :) Dette var sånn på lang-sikt-båt ;) Når Berserk er 26 tonn, så tror jeg ikke det er noe problem med 16...

 

Har sett et par ålreite "småbåter", som f.eks. disse:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

 

Hva med en Fenix frem til du finner ut om du skal bli langturseiler,turseiler,regatta seiler, eller landkrabbe igjen.

Helt enig og svært fornuftig. Hvorfor kjøpe en stor og dyr båt før en vet hva en liker. Fenix er et av det beste valg i denne pris & årsklassen sammen med Albin Cumulus som er litt eldre, men en yppelig båt. Båter med gode seilegenskaper og bo-konfort i forhold til størrelse.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe en sytti - tidlig åttitalls båt, så ville jeg sett etter en båt med ny motor. Disse gamle, saltvannskjølte motorene nærmer seg slutten på sin levetid. Jeg ville også vært skeptisk selv om selgeren sier at motoren er nyoverhalt. Det er en del eksempler her på BP om "nyoverhalte" motorer som kun har gått i få timer etter at ny eier overtok.

 

Jeg skal selv snart i gang med å bytte min egen, gamle VP MD7A med seildrev. Det rimeligste alternativet er en Solé 17 som passer på det gamle drevet. Denne koster ca. 51 000,- i innkjøp. I tillegg kommer monteringen som jeg er nevenyttig nok til å fikse selv. I motsatt fall løper det vel dette opp i 20 000,- i tillegg. Andre merker kommer fort opp i nærmere 100 000,- ferdig montert.

 

I stedet for den Maxi 84en som du linket til, som selges for 130 000 med original motor, så ville jeg heller vurdert denne til 180 000: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde . Det er 50 000 i prisdifferanse, men du får en motorinstallasjon til nærmere 100 000 med på kjøpet. I tillegg bør du også se på hvilket annet utstyr du får med. Alt av tilleggsutstyr som følger med en bruktbåt er sterkt rabattert i forhold til å kjøpe det nytt i butikken.

 

Forøvrig er Maxi 84 en utmerket båt uten spesielle svakheter, og som jeg vamt kan anbefale :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

De to Maxi'ene er skikkelig flotte! Er veldig enig i det Smurf sier om motor. Det er vel motor jeg kan mest om, så det poenget ser jeg helt klart.

 

Hva er meningen om den Albin Cirrusen? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Det er kanskje litt samme greia som med den Maxien med gammel motor?

 

 

For øvrig: båten jeg seilte regatta med i dag kom inn som nr. 4. Skipperen var fornøyd, selv om vi tullet det til med spinnakeren og kanskje tapte en plassering pga dette. Utrolig artig å være med på!

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke Cirrusen, men rent generelt så er vel Maxi-båtene kjent for å ha en høyere byggekvalitet enn Albin. Albin, på sin side, er vel kjent for å seile bedre enn de eldre Maxiene. På den annen side så har vel Cirrusen faktisk litt lavere LYS enn Maxi 84, men så er den jo også litt mindre. Men det kan godt være at den oppfattes som en livligere båt å seile enn 84-en

 

Maxi 84 har også en mye bedre pentryløsning enn det jeg kan se ut i fra bildene av Cirrusen. Jeg kan ikke se at Cirrusen har separat toalettrom, heller. Det er en stor fordel med separat toalettrom, spesielt når man er flere om bord. Ikke særlig kjekt å måtte hive ungene til side for å komme til Porta-Pottien i spisskøyen når man bare "må" om natten.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Takk for veldig bra svar. Det er de praktiske faktorene og kvaliteten som er viktigst for meg å finne ut av. Samt hva man får for pengene.

 

Synes denne Maxi 84'ern er skikkelig flott. Og enda flottere: Maxi 95, med en kjempeflott akterkabin. Ser ut som den er litt mer langturbåt for flere personer kanskje?

 

Er det forsvarlig å ta turer over til f.eks. Shetland, England, Island, Danmark osv med en Maxi 84?

Link to post
Share on other sites

Maxi 95 er en av de to båtene Pelle Petterson selv har sagt at han er mest fornøyd med. Den andre er Maxi 77

 

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å seile over havet med en Maxi 84. Det er en sterk, trygg og stabil båt som liker litt vind. På den annen side så ville jeg vel ikke vært mer enn to personer om bord i en såpass liten båt på langtur, og i hvert fall ikke mer enn tre.

 

Vanntanken er på 80 liter. For oss, som er en familie på fem, så er dette alt for lite til å kunne tenke på noe havkryss. For to personer er det kanskje tilstrekkelig, men jeg ville nok fått inn en ekstra tank eller to. Hvis du legger opp en saltvannskran på hhv håndvasken og i pentryet så vil du kunne redusere vannforbruket betraktelig, og da er det kanskje nok med 80 liter. I tillegg ville jeg uansett hatt en reservebeholding med drikkevann. Alternativt en manuell watermaker: http://www.landfallnavigation.com/-sas07.html . Men jeg har bodd i ørkenland noen år, så jeg er kanskje mer enn alminnelig opptatt av å alltid ha tilstrekkelig med vann :smiley:

 

Dieselkapasiteten på 30 liter er også litt i minste laget, men her er det enkelt nok å hive noen ekstra jerrykanner ned i de ganske romslige cockpitbenkene.

 

Selv om det aldri, så vidt meg bekjent, har blitt rapportert om noen problemer med cockpitdreneringen, så er det en del som mener at de originale avløpene er for små til havkryss. Men det burde være relativt enkelt å legge inn noen rør med større diameter. Forøvrig et stort pluss for at cockpitdreneringen munner ut over vannlinjen, slik at man ikke behøver å tenke på å åpne og stenge for disse.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Det du sier om beholdere og tanker er jo ting man absolutt kan gjøre noe med og modifisere. Slikt er jeg ikke bekymret for.

 

Det jeg er mer opptatt av er de faktorene man ikke kan endre så mye på, altså sjøegenskaper og slikt. Men jeg antar at 84ern tåler åpent hav da, siden du sier det :)

 

Lurer på hva som er forskjellen på 84ern i forhold til 95/77 som konstruktøren er spesielt fornøyd med?

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke han var spesielt misfornøyd med 84ern heller. Den blir forøvrig i enkelte fora omtalt som en av de mest velykkede Maxi båtene og et et av de beste bruktkjøpene man kan gjøre i denne klassen.

 

Plassen i båten er veldig godt utnyttet og det er sagt om innredningen at den er av god kvalitet. Forøvrig skal det være en relativt tung båt å seile. Iflg. seilbåtguiden - er den "stiv og ganske ufølsom på roret".

 

Etter min mening er det en svært aktuell nybegynnerbåt og absolutt noe du burde vurdere seriøst.

Link to post
Share on other sites

Hva med Albin Ballad?

 

Den Granada 31 som du nevner tidligere har ligget på finn veldig lenge

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=895899

 

Vurderte den litt tidligere i høst men leste flere plasser at den krenger lett og mye og må reves tidlig. (Som nevnt ovenfor). Jeg har selv fallet for en Albin Ballad. Det var en noen Albin Ballad til salgs tidligere i høst og jeg tror ikke de er solgt alle sammen, så de kommer nok på markedet i våren igjen.

 

Hvis du vurderer en båt i den størrelse så ville jeg kikket litt på Ballad som har en god rykte på seg. Flere av de har verdensomseiling bak seg, trygg, familievennlig og likevel så sporty at de kan vinne regattaer.

 

En Ballad som ligger på finn idag: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

 

Se også www.ballad.no

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...