Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Ja, 10% av anskaffelseskostnaden i årlig vedlikehold er vel ikke urealistisk. På den annen side, så ryker det fort like mye penger årlig på å vedlikeholde et hus :sad: Her slipper du ihvertfall å tenke på å kjøpe nye møbler :smiley:

 

 

Dersom det har vært brukt såpass med penger på vedlikehold av en båt til feks. 600 000, vil jeg påstå at den er et prakteksemplar. Mange griner hver gang de skal kjøpe seg bunnstoff, og ender opp med et tynt lag fra biltema, og synest egentlig at selv det er for galt. Når man så skal kjøpe seg bruktbåt gjelder det å skille disse 2 båteierene fra hverandre, og heller betale litt ekstra for velholdt og oppdatert båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå at det skal koste 50 lapper per år å holde denne First 38'ern i stand... Den er jo alt oppgradert med nye seil, og mye annet. Hva er det å bruke så mye penger på per år da?

 

Lurer på hvor ofte man bør påregne å bytte seil og tauverk og liknende.

 

Jeg tror også som Jåttern sier at hvis man finner en entusiastbåt så er den kanskje litt rimeligere å holde i stand, for den er allerede i god stand. Men en gammel lørje, DET kan bli uforsvarlig dyrt TROR jeg :)

 

Dere båtboere: hva ligger "levebudsjettet" på per måned sånn cirka? Jeg prøver bare å sammenlikne med å bo i leilighet - og se hva regnestykket blir på dette. Ideen er jo å ha penger til overs til å dra på tur med! :D

Link to post
Share on other sites

50-60lapper i året høres mye ut det synes jeg også.

Er det gode seil og man ikke er så veldig opptatt av at de skal vært toppnotch til enhver tid så varer de ofte i 5-10år for de fleste minst.

Ellers er det motorservice , bunnstoff , anoder og noe småtjafs til samlet under 5000.- i året + eventuelt vinteropplag som neppe koster mer enn 5000.-

Tauverk det bytter man gjerne litt og litt hvert år men det er neppe snakk om mer enn et par lapper der.

Link to post
Share on other sites

oki! så egentlig, så er de to båtene fra 1994 og 1996 til nesten 700 et bedre valg? Jeg er veldig usikker på hvilket prisklasse jeg skal satse i. Har jo lyst å betale minst mulig, men vil ha minst mulig utgifter underveis også. og jeg har ikke råd til en splitter ny båt heller, men jeg er ikke interessert i å plages eller betale meg ihjel underveis...

 

Setter fortsatt kjempestor pris på at så mange gidder å svare på alle min 300.000 spørsmål :D Deres innsats er ikke forgjeves! ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt uenig i de som mener at 50000 er for mye i årlig kostnader. Vedlikehold er en ting, men nødvendige oppgraderinger som dukker opp med jevne mellomrom er også noe som gjør at det koster noen kroner.

 

Alminnelig vedlikehold blir fort rundt 25-30000 som dekker service/vedlikehold på motor, bytte av tauverk, seil osv. ved behov osv.) -De tingene man MÅ gjøre på sikt for at ting skal fungere ok.

 

Også kan man fort regne rundt 20000 i oppgraderinger (som er nødvendige for å holde båten i god stand og alminnelig godt utstyrt ved salg. Med slike kostnader mener jeg ting som varmeapparat, batteribank, navigasjonsutstyr, ankervinsj osv.

 

Min båt koster rundt 80-100000 i året, men da utgjør nok i hvertfall halvparten oppgraderinger som en båt i min størrelse skal ha. Den andre halvparten utgjør seil, rigg osv. Dette koster også flesk.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord: man sliter ut et sett seil i året, en kartplotter, en radar, en vhf, en redningsflåte, 500m tau, et anker og en vinsj, et varmeapparat, 5 batterier?

 

Det jeg spør om: hvis alt er tip top når man kjøper, må man da regne med 50-100 per år i oppgraderinger? Jeg har ikke tro på at dette er nødvendig. Men jeg vet absolutt ingenting om dette...!

Link to post
Share on other sites

Om jeg skulle måtte legge ut 50-60 tusen i året på vedlikehold og oppgraderinger, ville jeg vært 100% sikker på at jeg hadde feil båt og ville kvittet meg med den så fort som mulig.(vi snakker tross alt om båter under 40 fot).

 

Jeg har selv en TRIO 96 fra 1985, som jeg kjøpte i 1999. Har ført nøye kontroll med alle kostnader til vedlikehold og oppgraderinger, og har ennå ikke passert kr. 100.000.- , da er årlig slipping,flåte, nye seil, ais, navtex, motor-overhaling, skjøter og fall + mye mer inkludert.

 

Det viktigste er at båten får best mulig stell hele tiden, da blir slitasjen betydelig mindre (unntatt vanlige bevegelige slitedeler).

 

Min kone og jeg bodde i båten fra medio april 2007 til medio juni 2008 og var i denne perioden på en 6 mnd seiltur rundt nordsjøen.

 

Viktig for meg er en god sjøbåt som er lett håndterbar i minst bølgehøyde på 5-6 meter (noe man fort kan støte på i en kuling i nordsjøen eller andre havstykker ), at båten er letthånterlig mhht solo-seilas, praktisk innordnet på og under dekk, godt isolert og med mulighet for god ventilasjon selv i dårlig vær.

 

Smak og behag kan diskuteres men ikke forenes pleier vi å si.

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

Takk til deg også, Capella, for enda et godt innlegg i denne tråden!

 

Jeg regner med du mener at du ikke har passert 100.000 til sammen enda på de årene. Det høres jo betryggende ut.

 

Hvordan etterisoleres en uisolert båt? Er det en kurant affære å ta seg av, evt. sette bort til verksted?

Hvordan ser man at båten har god ventilasjon som fungerer i dårlig vær?

 

Smaken er delt ja... Jeg liker til nå spesielt godt den Sun Odyssey 37.1'ern fra 1994. Virker som en veldig praktisk båt med godt utstyr, selv om det meste er mellom 3 og 7 år gammelt.

Link to post
Share on other sites

I dag målte jeg opp båten som ligger ved siden av min. Jeg vet ikke hvilket merke den er, men det er en ca 32 fot havseiler. Har et inntrykk av at den kan bli litt knapp i størrelsen til å også være bolig. Så jeg satser på over 35 fot, men under 40. Så vil tiden vise :D Nå fremover blir det å titte på mange flere båter, og ikke minst, lære seg å seile! :D:D:D

 

JRO

 

PS! Den der Seilmakeren Doublehanded 2009 ser vanvittig spennende ut...!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...