Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Hvis du har ca en halv million i klar finansiering så la dem ligge å kose seg litt i banken mens båtselgerne får tid til å venne seg til tanken om at båten de kjøpte i fjord muligens er halvert i pris i 2009 eller 2010.

 

Blant eierne av store seilbåter finnes det sikkert mange som ikke har lagt mer sjel i båten sin enn at de ofrer den før bilen, hytta og huset.

 

Samtidig er det som kjent litt gruppepsykologi hvor alle er enig om man er så mye fattigere og må være mer forsiktig selv om man egenlig er like rike som i fjor og dermed krymper antall kjøpere.

 

Så ingen kjøpsanbefaling fra meg.......se først om hvor båtprisene tar veien.

 

Du sier jo selv at "Sjarkentusiasten har langsiktige planer......"

Link to post
Share on other sites

Helt klart enig med deg. Den halve millionen står ikke på konto nei... Det må nok underskrives dokumenter. Dette ER en plan på lang sikt, som vil medføre visse grunnleggende endringer i livsstil. :D

 

Men FØRST, se på 10.000 båter "live" og finne passende kategori, og samtidig 1: lære å seile og 2: bli greit nok rutinert til å kunne føre en skute selv.

 

Skip o'ohoi!

 

PS! Mens det er ventetid er det fantastisk trivelig å glede seg til å logge inn på baatplassen.no og følge denne interessante tråden hvor så mye kompetanse samles :)

 

Mange takk!

Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig god oversikt over hva mitt båthold koster, og det er ikke så rent lite. Det som drar mest er oppgraderinger av ulike slag, og det er ingen tvil om at det er mye billigere å kjøpe en båt som noen andre har oppgradert før deg fremfor å selv skulle måtte gjøre dette. Ting som koster relativt mye er slikt som varmer, cockpittelt, elektronikk (autopilot, kartplotter mm) så det bør trekkes inn i regnestykket. Sist jeg byttet båt lagde jeg meg er regneark der jeg listet alle slike ting, samt hva de ville koste å ettermontere.

 

Jeg ville først og fremst sjekket ut at båtens grunnleggende egenskaper passer ditt behov (spesielt størrelse, isolasjon, seilegenskaper) fordi dette er det umulig å gjøre noe med i etterkant. Når det gjelder størrelse så er det slik at en økning på 2-3 fot utgjør veldig mye i komfort. For meg ble en 35 ft Jeanneau for trang, og jeg gikk opp til 38,5 fot. Dette utgjør nesten 0,5 meter i bredde, og selv om jeg ikke har fått noe spesielt ekstra i form av flere rom blir det merkbart lettere å oppholde seg under dekk (jeg bor ikke ombord, men bruker båten mye)

 

Mitt tips er å se etter en båt rundt 40 fot hvis du skal bo der, det er helt uproblematisk å håndtere. Blir det større enn 42-43 fot blir det litt mer krevende i hvertfall hvis du seiler mest alene.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Den Jeanneau sun odyssey 37.1 kan helt sikkert bli et godt kjøp, men jeg ville hatt is i magen en stund til..

 

Det kommer mer til salgs, mye mer og til priser vi hadde nektet å tro var mulige for under et halvt år siden.

 

Nå vet ikke jeg om du skal bo alene i båten, men skal du det ville jeg valgt en mindre båt eks. 32-35 fot. I denne størrelsen finnes det veldig mange båter som egner seg godt til å bo i til vesentlig lavere pris eks. 300-400 tusen, så bruker du noen lapper på å få den helt slik du vil ha den, men du blir aldri helt fornøyd. Tar du i tillegg et slikt kurs som Enzo nevnte, så vil du fremdeles sitte igjen med en del kroner opp mot hva den Jeanneauen koster deg..

 

Håndteringsmessig blir det stort sett det samme om båten er 32 eller 37 fot.

 

Ringer deg når jeg er i Haugesund.

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

Etter 6 år i båt vet jeg vilken byggemåte bobåt bør ikke ha; vacumstøpt dekk og inneliner, skrog uten isolering (eks. ikke sandwich), opning i innretninger i mellem skrog og dekk, dusjavløp over vannlinje, liten bereder, ikke treveisventil på toilet og mange andre tinger fleste siger er på grunn av hvad jeg er bortskjemt etter mange år i luksus.

Link to post
Share on other sites

Her er en oversikt over hva jeg har brukt på min båt de siste tre årene ting som forsikring drivstoff og havneleie er ikke med her.

 

Radar kr 30 000 2005

Gummibåt m/motor kr 25 000 2005

Kartplottter ute kr 17 000 2005

Kartmaskin m/programvare kr 25 000 2005

Diverse tau og fendre kr 5 000 2005

Tv 12V 20" flatskjerm kr 4 000 2005

Slipseting m/bunstoff, zink, filtre, motorolje. kr 6 000 2005

AIS motaker kr 3 000 2006

Forbruksmåler kr 4 000 2006

NY Autopilot kr 25 000 2006

Varmovner 4stk kr 4 000 2006

Slipseting m/bunstoff, zink, filtre, motorolje. kr 6 000 2006

Vindgenerator kr 12 000 2007

Solsellepanel kr 7 000 2007

Spenningsregulator m/dumplod kr 3 000 2007

Fryseboks Isoterm kr 7 000 2007

Slipseting m/bunstoff, zink, filtre, motorolje. kr 6 000 2007

SSB sender kr 25 000 2008

Alarmsystem Røyk,gass,vann kr 4 000 2008

Dekslys kr 1 700 2008

Slipseting m/bunstoff, zink, filtre, motorolje. kr 6 000 2008

Alt jeg ikke kommer på kr 10 000

Totalt kr 235 700

 

Pr år kr 78 567

 

Ennå skal jeg ha meg ny VHF, Watwrmaker, Nye forbruksbatterier, Redningsflåte, Nødpeilesender. Så kronene gåt fort.

Link to post
Share on other sites

Etter 6 år i båt vet jeg vilken byggemåte bobåt bør ikke ha; vacumstøpt dekk og inneliner, skrog uten isolering (eks. ikke sandwich), opning i innretninger i mellem skrog og dekk, dusjavløp over vannlinje, liten bereder, ikke treveisventil på toilet og mange andre tinger fleste siger er på grunn av hvad jeg er bortskjemt etter mange år i luksus.

På den annen side kan man utbedre alle disse punktene relativt lett. Ser f.eks at du har beneteau som vanligvis er i enkeltlaminat. Det betyr at du sikkert har isolert noe selv her? Jeg som bor på vestlandet har ikke hatt behov for det. Dusjavløpet mitt er også såvidt over vannlinjen. Har aldri opplevd problem med det. Treveisventil på badet hadde jeg på min forrige båt. Kommer til å sette inn en hvis jeg opplever problemer uten (foreløpig ikke). Vakumstøpt dekk har jeg ikke. Men utelukker ikke at det kan fungere hvis man dekker til dette med glavamatter om vinteren (noe jeg aldri har gjort).

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Og her ser man hvordan jeg prioriterer for å holde kostnader under kontroll uten at det går ut over båtens tilstand.

 

Radar kr 30 000 2005 Unødvendig. Droppet den.

Gummibåt m/motor kr 25 000 2005 Bruker walker bay jolle uten motor. Spart 15 000,-

Kartplottter ute kr 17 000 2005 Bruker pc'en. Sparer dermed 10 000,-

Kartmaskin m/programvare kr 25 000 2005 Bruker papirkart i stedet

Diverse tau og fendre kr 5 000 2005 Samme her.

Tv 12V 20" flatskjerm kr 4 000 2005 Vurderer innkjøp jeg også.

Slipseting m/bunstoff, zink, filtre, motorolje. kr 6 000 Bruker ca det samme

AIS motaker kr 3 000 2006 Har ikke. Klarer meg greit uten men vurderer innkjøp en gang i fremtiden.

Forbruksmåler kr 4 000 2006 Er standard på min nåværende båt. Klarte meg uten på den forrige

NY Autopilot kr 25 000 2006 Følgte med båten og virker fint. Ville kjøpt om det ikke var med.

Varmovner 4stk kr 4 000 2006 Bruker ca 600,- i åren på en ny ovn. Bytter etterhvert som de ryker

Slipseting m/bunstoff, zink, filtre, motorolje. kr 6 000 2006 Samme her

Vindgenerator kr 12 000 2007 Står på ønskelisten, men er ikke et must.

Solsellepanel kr 7 000 2007 Står på ønskelisten

Spenningsregulator m/dumplod kr 3 000 Klarer meg uten

Fryseboks Isoterm kr 7 000 Står på ønskelisten. Blir kanskje om et års tid

Slipseting m/bunstoff, zink, filtre, motorolje. kr 6 000 2007 Samme her

SSB sender kr 25 000 Hva er dette? Det man ikke vet om har man ikke bruk for...

Alarmsystem Røyk,gass,vann kr 4 000 Ikke dumt. Føres på ønskelisten.

Dekslys kr 1 700 2008 Standard på min båt

Slipseting m/bunstoff, zink, filtre, motorolje. kr 6 000 2008 Samme her

Alt jeg ikke kommer på kr 10 000 Minst!

Totalt kr 235 700

 

I år har jeg utenom det BMP nevner kjøpt følgende:

 

2 nye fall i spectra 7000,-

Tilpasset cockpitkalesje med bøyler 25 000,-

Lazy bag 8000,-

Trekk til rulleforseil 8000,-

Diverse blokker til spinnaker 4000,-

Stormfokk 8000,- ( I kroatia før henteturen)

Nødpeilesender ca 7000,- (også i kroatia)

Nye rorlagre ca 5000,- pluss montering ca 5000,-

Reperasjon storseil. 3500,-

Reperasjon rullefokk 7000,-

Led pærer til lanterner 1500,-

9 nye spotlight med led pærer 2500,-

 

 

På ønskelisten står ny sprayhood (15000,-), nytt varmeapparat (30000,-) ++++

 

Men å bruke penger på båt er ihvertfall ganske morsomt om ikke annet.... :cool:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hva man trenger kommer jo lit an på hvordan man bruker båten for meg som bruker båten året rundt i alt slaks vær er faktisk Radaren det instrumentet jeg sist ville unvære.

I tilegg til det jeg listet opp kom jeg i ettertid på at jeg også har montert automatisk brannslukningsanlegg i motorromet samt kjøpt stormfok og tryseil.

 

Når det kommer til alarmsystemet består det av to trådløse røykvarslere en trådløsvanndetektoe og en trpdløs gasalarm. Om en sensor løser ut hyler hele gjengen. denne typen.

Link to post
Share on other sites

Trikset MÅ jo bære å kjøpe båt som er ferdig rigget :) Og strengt tatt, en del ting tror jeg man klarer seg fint uten. Og noen ikke. Samfunnsøkonomien krever hvertfall av oss at vi stadig øker vårt forbruk og skaffer oss flere og flere behov som vi faktisk ikke har... Det var filosofen som tok seg en tur innom ;)

 

OKEI! Neste tema:

 

- Tips til lesestoff/nettsteder der man kan lese seg opp på det grunnleggende av teori om å føre en båt, hvordan seilene og slikt funker, navigering og slikt?

 

Med ønske om en trivelig aften!

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Dersom man ikke ønsker å flytte i båt, men kun ha en dagsturbåt / båt for kortere seilaser hvor komforten ikke er så farlig mtp at båten ikke er som et hus på sjøen osv; kan en Albin Vega 27 være bra saker selv om den er fra rundt 1970? Eller en sånn Granada? Har sett en sånn i en hage borti nabolaget her. Og Vegan har vel vært på Nordpolen med Berserkerne?

 

Jeg tenkte at man kanskje kan krype litt først :) Det er jo mest et økonomisk spm. Hvis jeg satser på båt i flerehundrelappersklassen så må jeg enkelt og greit selge leiligheten og bo i båten. Men hvis jeg når jeg drar på tur skal være PÅ TUR, så er det kanskje nok i massevis med en slik "gammelbåt"?

 

Er det lett å få deler og er det greie priser på nye seil osv?

 

Artig om noen vet litt om dette :)

 

Ha en god helg, og for dere som er på havet - seil trygt!

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Er det lett å få deler og er det greie priser på nye seil osv?

 

Deler til gamle båter kan nok være vrient i mange tilfeller, men mye er jo standarddeler.

 

Skal du ha en enkel, trygg og rimelig turbåt kan du jo titte litt på en Marieholm IF. Ligger noen på Finn for tiden. Jeg har en slik selv, og er kjempefornøyd. Har du en Marieholm, kan du få kjøpt mye gjennom Göran Helmer AB i Strømstad. Siden IF er en egen regattaklasse, kan du lett få tak i brukte seil av regattaseilere som bytter seil ofte. Jeg har selv planer om å skaffe ny genoa på denne måten. Ny fokk gjøpte jeg i år til i underkant av 6000 kr.

En enkel, trygg, relativt rask og veldig pen båt, der det er lite som kan gå galt og som dermed er billig å eie.

 

 

Når det gjelder Vega, så har "Sofaseileren" her på forumet en slik. De kan jo sende en IM til han.

Link to post
Share on other sites

Ingen som kjenner til Albin Vega ???

Absolutt, det var vår første seilbåt for snart 30 år side. Det har skjedd mye på seilbåtfronten siden den tid og jeg, gammel mann, ser lite poeng i å gå på de eldste båtkonstruksjonene. Se heller på en nyere båt - bedre seilegenskaper er garantert, hva med en f.eks. Granada 27? en virkelig fin båt å seil og en grei turbåt i denne størrelsen. Andre bra båter i denne kategorien kan nevnes svenske Albinbåter konstruert av Norlin. En mister lett lyst og motivasjon til å seile når alle båter i samme størrelse drar forbi, derfor - stats på en båt med bra seilegenskaper , det behøver ikke å være motsettningsforhold mellom det og bra bokomfort og gode sjøegenskaper.

,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...