Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Hei Sun Flyer!

 

Neida, er ikke negativ i det hele tatt!! Jeg bare lurte egentlig :) Det ligger kanskje i ordet og at rorkult er "kult" hehe ;) Dagens...

 

Da må jeg kanskje kikke meg om etter en Granada 27 da... Det står en i en hage borti her. Synes de ser ganske fete ut egentlig. Litt klassiske og 70-tallspreg. 27 fot, det er stort nok til å seile utaskjærs hvis man vet hva man driver med?

 

Nå skal jeg avgårde og kikke i båthavnen en liten tur. Fin søndagsaktivitet :)

 

J.

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg ta å sjekke i morgen når jeg kjører fra jobb... Hadde jo vært et artig sammentreff. Så en slik båt er nok til å seile over til Britain?? Tøft...

Da er det jo bare å dra i viking med en gang :)

 

Jeg liker hvertfall formen på disse Granadaene. Hadde jo vært trivelig med et likte vinterprosjekt under en lun presenning og :D

 

Hva er fornuftig pris for en slik en? Jeg synes egentlig 150 lapper for den 31ft'eren var litt mye... Bare en "hunch".

 

Oooops! Ser jo at jeg glemte å lime inn linken til annonsen jeg sa "er dette noe?" om: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg syns ikke 149´ er for mye for denne. Granada 31 er en veldig bra båt.

Jeg kjøpte en '81 mod Granada 31' for kr 150 000 i 1993 og solgte den for 230 000 i 1999.

Den var nokså sliten (båtens opprinnelige navn var Søren Sophie for de som har hørt/lest om den - hadde seilt OSTAR og ytterligere et par Atlanterhavsturer), så 149 høres ikke galt ut.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

God i sjøen, men veik (krenget mye - folk som ikke var vant med krengning ble lett skremt).

Dårlig utnyttet plass i akterskipet - kun en stikkøye som var 'brukbar' plass egentlig.

Stuerommet var enormt, men så stort at ting ble borte nedi der, samtidig for trangt til å kunne gå ned for å lete etter noe.

Motor; vanskelig å komme til på bb side av motor. Sb side tilgjengelig fra stikkøya.

Nesten ståhøyde inni, men man hadde greid å beholde et (relativt) smekkert utseende.

kinkin1.jpg

 

kinkin2.jpg

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

1. Tja. Spekulerte i å lage en 'akterlugar' - dvs krypinn for små. Rorstokken kom nokså i veien, samt at det ble trangt å komme inn og ut gjennom stikkøya (rømningsvei), så jeg greide ikke å lage en plan som jeg syntes var gjennomførbar.

2. Ikke farlig. Tvert i mot veldig trygg i sjøen. Men faren for å ramle ut er jo større med voldsom krengning da. Den var jo sluttstiv, men ikke før ved 45 grader eller så (og det er mye).

3. Hiv og hoi og en flaske med rum på død manns kiste!

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Så bra ut den. Nye puter => forhåpentligvis nokså luktfri.

Motor fikset opp. Hadde vært bedre med en byttemotor, men har han virkelig overhalt den og ikke bare malt den, så er det et klart pluss.

Nokså greit med utstyr (som seg hør og bør en tilårskommen båt). Noe av det er sikkert gammelt og bør byttes etterhvert - men poenget er da 'etterhvert'. Du trenger sikkert ikke handle inn så masse sånn med en gang.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det er på en måte litt modig å si noe om, kun ut fra bilder og beskrivelse.....

Men om det hadde vært meg selv som skulle hentet båten ut fra dette hadde jeg tankt at det sikkert går helt greit.

Sjekk at stag og vant ikke har begynnende brudd (ikke 'stikker' og ser bra ut i innfestningen) samt at roret går lett og ikke slamrer for mye om du røsker litt i kulten.

Følg med om det kommer noe vann rundt kjølboltene ved bevegelse i båten (finn noen bølger etter en lastebåt og ta dem på tvers på værst mulige måte).

Sjekk gjennomføringer for logg- og ekkolodd at det ikke pipler noe.

Steng bunnventiler for dass og vask når de ikke er i bruk.

Hold deg innaskjærs til du finner ut at motoren går som den skal. Sjekk at den starter hver gang og sånt. Fyll tankene, ta med en ekstra VHF og en ekstra GPS og sett avgårde :-)

Seilte min Granada 31 fra Oslo til Stavanger (som 'flyttegods') i påsken -95. Flott tur det.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Heh! Høres bra ut :)

 

Hva er stag og vant? Stikker?

 

Hvis det kommer inn noe vann rundt kjølboltene; er dette kritisk eller er det kun gjenstand for ettertrekking og deretter fuging på ny ved neste bunnsmøring?

 

Jeg har kun seilt VG-jolle, og der er det 6 deler: Mast, seil, båt, ror, kjøl, meg. ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...