Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Opps. tråkket på noen ømme tær her skjønner jeg. Selv om skroget er glassfiber er vel ofte dekket i tre? og rundholdt i tre? unasett er det en del vedlikehold. M.h.t. seilegenskaper var jeg litt upresis, CA er sikkert mer laidback, men ingen kan vel påstå at CA ville seile fra f.eks. en Sweeden Yacht i samme størrelse? Av hensyn til trådstarter åpener jeg for flytte den kommende FLAME WAR'en til en egen tråd:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=47899# :cool:

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer: den der var kjempefin! Det er klart jeg vil ha så ny som mulig. Sikkert mindre risk for overraskelser og småfiks Skikkelig lekker stue og romslig inni. Og så likte jeg oppsettet på cockpiten, spesielt med de meget oversiktlige instrumentene. Det må være praktisk. Hvordan er det å bo i seilbåt? Hva gjorde at du gikk til det skrittet å bli båtboer?

Jeg regner meg som relativt erfaren båtboer etter 5 og et halvt år fordelt på tre båter. Vi er to som bor her og har derfor landet på 43 fot som en passe størrelse. Vi flyttet i båt fordi vi fikk lyst etter å ha eid en 25 foter i et par måneder og seilt denne fra oslo til Bergen. Båt 1 var en jeanneau sun odyssey 35 som vi kjøpte fabrikkny. Fin båt men for liten. Så gikk vi for en Sun Fast 40 (2000 modell) som vi hadde fra mars 2004 til juni 2008. Nå har vi et Sun Fast 43 (02 modell). Begge de første båtene blir fremdeles brukt som bobåter av kjøperne. 35 fot er passelig for en person. 40- foteren har havnet på Aker brygge, så jeg...

 

Den største nedturen med å bo i båt er å oppdage at det ikke er ferie hele tiden. Dessuten er trangt. Hvis du kan leve med dette er det bare å kjøre på. Lykke til!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer: Høres kjempeålreit ut. Kan jeg spørre, synes du som har bodd i flere båter osv at man bør velge relativt nytt? Eller er de gamle havseilerne nevnt i tråden - fra 1988 - gode nok til å ha det komfortabelt - sett bort fra evt plassmangel da... Jeg likte egentlig prisen på den Arconaen til 490, med så klart - den Rejaen var dritfin! Kan reise mye og ha mye fri fra jobben for de 100 tusenlappene liksom... men man bør jo prioritere nyere båt hvis det er veldig lurt. Jeg vet ikke, derfor spør jeg deg :)

 

Den største utfordringen jeg kan se, og egentlig den eneste for mitt vedkommende er at jeg må slutte å bo i leilighet på land - for jeg er ikke rik - og så må jeg finne båtplass - ikke så lett!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg ville sett på flere av de foreslåtte båtene i levende live. Benetauen som Seiljåtten linker til ser f.eks veldig bra ut. I begynnelsen av båtboerkarrieren var vi nøye på at båten skulle være så ny som mulig. Egentlig tror jeg nå at en 80-tallsbåt kan være like grei. Men det blir gjerne litt mere mekking. Hvis du tenker å dusje ombord må du også vurdere om badet egner seg til dette. Båter fra ca 1990 og nyere har gjerne badet som en egen plastmodul som tåler vannet bedre enn de eldre badene som ofte er fulle av treverk.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode råd! Nå er jeg to hakk klokere, og ser at dette er faktisk fullt mulig å gjennomføre! Ser også at det er noen fine Bavaria på ca 32 ft til under 600. Litt mer enn hva jeg tenkte men det er jo egentlig en rimelig leilighet :D

 

Båtplass neste... ;)

 

God aften.

Link to post
Share on other sites

JRO:

 

Det er mange ting å tenke på hvis du skal ha en båt som helårsbolig. Skal du reise rundt hele året eller skal du ligge fast i en godt beskyttet havn med tilgang på diverse faciliteter? Hvor mange skal bo fast ombord? Jeg har selv begrenset erfaring med å bå i båt om vinteren, men inbiller meg at ting som ventilasjon, oppvarming, kondens, fuktighet osv kan være viktig å tenke på. Tror ikke alle båter er like gode på dette. Det må være tørt og lunt ombord uansett hva slags vær det er ute. Hva med kapasitet på tankene? Ikke sikkert det er så lett å få tak i vann og diesel hele året. Hva med stueplass? Det er mange ting man ønsker plass til i en "bolig".

 

En annen ting jeg ville tenkt å er komfort'en ombord når stormen herjer utenfor "stuevinduet" og du ligger litt utsatt til.

 

Rykkig og brå bevelgelser eller behagelig duving?

Jordskjelv når sjøen plasker under akterenden?

 

Selv ville jeg nok gått for en traust solid og komfortabel svensk båt av noe eldre årgang som f.eks:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14673471

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14822922

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14744811

 

Desverre en god over budsjett ditt men ...

 

Et alternativ som ligger innefor budsjett kan være en eldre bror av HR 352 som heter Rasmus eller en najad 34 fra rundt 1979/1980

For tiden dårlig med slike på finn.no

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva lensetakler og slikt er, men det jeg vet er at hvis den dagen kommer at jeg skal anskaffe meg en slik båt, så skal en av DERE være med å se på den. Jeg betaler godt for slike konsulenttjenester! :D

 

Jeg har per i dag tenkt å ligge til en skikkelig kai/havn om vinteren - man har da en jobb og passe, for å betale for dette gildet... Ideen er å jobbe om vinteren og seile noen måneder om sommeren, f.eks. fra april-august. Nå vet jo ikke jeg om det er uklokt å seile i disse månedene mtp. vinder, stormer og så videre, men det skal jeg finne ut av!

Båten må funke å bo i om vinteren ja. Da må den sikkert være isolert - hørte på radioen av det var lurt, noen båtboere som hadde gjort det og da ble komforten mye mye bedre.

God stueplass, bra tankkapasitet, solid skrog, lettseilt og praktisk er viktige stikkord for meg.

 

Jeg har ikke noe utgangspunkt for å bedømme båtene dere "sender inn", men jeg setter UMÅTELIG STOR PRIS på all informasjonen dere kommer med! Og det er ment til alle, og det mener jeg virkelig. Jeg lærer masse av dette, og synes det har blitt en veldig interessant tråd. Jeg gleder meg hele tiden til å se om noen har skrevet inn noe nytt!

 

SPM: Når man ser på en båt fra f.eks. 1980 (like gammel som meg hehe); er dette en "gammel" båt? Altså, trenger man bekymre seg for at den kan gå sund eller ikke tåle å seile litt heftig med? Jeg har som sagt mest erfaring med biler og ikke så mye med båter, og jeg hadde ikke dratt rundt jorda med en bil fra 1980 uten videre... Litt søkt spm, men håper dere forstår meg rett. Altså, er en såpass gammel båt noe å satse på? For alt jeg vet kan jo de gamle båtene være MER gunstig enn de nye.

 

Fortsatt god aften!

 

J.

Link to post
Share on other sites

Litt søkt spm, men håper dere forstår meg rett. Altså, er en såpass gammel båt noe å satse på? For alt jeg vet kan jo de gamle båtene være MER gunstig enn de nye.

Om en båt er velholdt er det det ingen problemer med å kjøpe en gammel båt. Første inntrykket sier ofte mye om hvordan en båt er behandlet. Om du får en god "følelse" når du kikker på båten første gang, så er det verd å studere den grundigere. Om båten er skitten, matt i skrog, flisete tau og wire, skitten motor med olje lekasjer, stygg lukt innvendig osv, så styr unna. Om en båt er verd å kikke nærmere etter så bør du få sett båten på land. En tidligere grunnstøting (som er dårlig reparert) kan bli dyrt.

Fornuftig av deg å finne noen som kan hjelpe deg med å kikke på båten. Men det er klart du er sikrere om du kjøper en ny båt, selv om det her og kan være mange skjulte feil. Det er alltid en risiko med å kjøpe brukt, det gjelder bare å minimere denne risikoen.

Det er også viktig å være klar over at det er kjøpers market nå om dagen, oppgitt pris er ofte et utgangspunkt for diskusjoner. Det er mange som MÅ selge, så gi bud på aktuelle båter uavhengig av prisforlangende (det verste du kan oppleve er at du får et nei). Om selger aksepterer prisen med en gang har du gitt et for lavt bud :smiley:

 

Lykke til med båtvalg :flag:

 

PS: lensetakler og andre uttrykk finner du fort ut av, vi har alle vært nybegynnere (selv om det ofte ikke virker sånn :lol: )

Link to post
Share on other sites

PS: lensetakler og andre uttrykk finner du fort ut av, vi har alle vært nybegynnere (selv om det ofte ikke virker sånn :lol: )

 

Betryggende å høre. Er heldigvis en ydmyk elev og lettlært :D

 

Jeg tenker alltid slik. De 2500,- du betaler for en NAF-test ifm. bilkjøp kan være de rimeligste kronene du brukte ifm. dette bilkjøpet - både den ene og den andre veien.

 

Jeg liker også de båtene som har egen pult med sånn liten benk til kartbord. Dvs. at båten har et eget "kontor", det er også en viktig praktisk detalj da jeg driver eget firma på land. Det verste jeg vet er å sitte på stuebordet med fakturaer osv... Høres kanskje teit ut, men det skal faktisk være et hjem i tillegg til en skikkelig turbåt.

 

1. Er dette med lang kjøl viktig for meg å tenke på?

2. Innenfor segmentet plast/glassfiber: er det kun glassfiber de er laget av, eller er det flere typer plast og eller flere typer glassfiber disse havseilerne er laget av?

3. Er det flere som mener at et plastbeslått bad er vesentlig bedre enn bad med mye treverk ifm. at det skal være dusj innendørs?

4. Er det generelt problemfritt å ha septik ombord?

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er å teste ut litt forskjellige båter før du bestemmer deg for noe som helst. Hvis du går litt rundt i marinaer, eller besøker den lokale seilforeningen er det mye å lære om de ulike båttypenes fordeler og ulemper. De fleste treffer ikke helt første gang de kjøper båt, og det er jo normalt å bytte etterhvert som man vet mer hva som passer ens interesser (jeg har nå båt nr fire siden 2003...). Et av de store dilemmaene er om en skal prioritere bokvaliteter fremfor seilegenskaper. Skulle jeg bo i båten ville jeg nok gjort noen valg som sikkert hadde gått ut over seilegenskapene. F.eks ville jeg nok valgt en båt med dekksalong eller lignende, kjekt å ha et varmt rom med litt utsikt. Jeg ville også valgt en båt med isolasjon i dekk for å redusere kondensproblemer. Gode bysse/toalett/dusjfasiliteter er viktig. Veldig viktig å ha god bredde og skikkelig takhøyde. Også detaljer som f.eks luke inn i båten, her ville jeg absolutt fått ordnet meg en hengslet dør fremfor en løs luke. Kjekt også om en slipper å klatre over manntau når en skal til og fra (f.eks doble ratt og nedfellbar akterluke). Min drømmebobåt er en 40+fots katamaran, evt en Moody 45DS, men det blir desverre en priskategori som ligger noe frem i tid...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

1. Er dette med lang kjøl viktig for meg å tenke på?

Ikke nødvendigvis, En langkjølet båt er ofte mer solid med tanke på grunnstøting, men den er noe tyngre å styre.

2. Innenfor segmentet plast/glassfiber: er det kun glassfiber de er laget av, eller er det flere typer plast og eller flere typer glassfiber disse havseilerne er laget av?

I hovedsak er det glassfiber de fleste båter er laget av, men det finnes epoxy og andre typer "plast". Glassfiber er helt greit, det blir ofte dyrere med andre typer "plast"

3. Er det flere som mener at et plastbeslått bad er vesentlig bedre enn bad med mye treverk ifm. at det skal være dusj innendørs?

Uten tvil er det å foretrekke plast, men det finnes båter med treverk som ser like fin ut etter mange år. Særlig er svenske båter av såkalt Orust-kvalitet, kjent for å lage gode innredinger.

4. Er det generelt problemfritt å ha septik ombord?

Bortsett fra tømming så er det ganske problemfritt, men du bør ikke bruke "stivt" do-papir. Dette kan ha en tendens til å "klumpe" seg sammen.

 

Dette er mine høyst subjektive meninger, du får sikkert mange flere råd. Du får prøve å sile ut de rådene du mener høres mest fornuftig ut :smash:

Link to post
Share on other sites

1. Er dette med lang kjøl viktig for meg å tenke på?

Ikke nødvendigvis, En langkjølet båt er ofte mer solid med tanke på grunnstøting, men den er noe tyngre å styre. Om du mener en dyp kjøl så er det mange ulike oppfatninger om dette, men båter med dyp kjøl er ofte båter som er designet for å seile raskere. fordelen med en grunn kjøl er at du kommer inn på langt flere steder.

2. Innenfor segmentet plast/glassfiber: er det kun glassfiber de er laget av, eller er det flere typer plast og eller flere typer glassfiber disse havseilerne er laget av?

I hovedsak er det glassfiber de fleste båter er laget av, men det finnes epoxy og andre typer "plast". Glassfiber er helt greit, det blir ofte dyrere med andre typer "plast"

3. Er det flere som mener at et plastbeslått bad er vesentlig bedre enn bad med mye treverk ifm. at det skal være dusj innendørs?

Uten tvil er det å foretrekke plast, men det finnes båter med treverk som ser like fin ut etter mange år. Særlig er svenske båter av såkalt Orust-kvalitet, kjent for å lage gode innredinger.

4. Er det generelt problemfritt å ha septik ombord?

Bortsett fra tømming så er det ganske problemfritt, men du bør ikke bruke "stivt" do-papir. Dette kan ha en tendens til å "klumpe" seg sammen.

 

Dette er mine høyst subjektive meninger, du får sikkert mange flere råd. Du får prøve å sile ut de rådene du mener høres mest fornuftig ut :smash:

Link to post
Share on other sites

Her er etpar båter til. Først en Jeanneau Sun Odyssey, den er av det moderne slaget som har bad i plast, og som derfor tåler vannsøl bedre. Jeg føler at du med 500 000 ligger under min grense for endel ting, blandt annet dette med bad i plastrom som har dusj, og det med størrelsen på båten.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

 

Her er en til fra et annet kjent merke, Bavaria. Etter all sannsynlighet er denne i likhet med de nyere Bavaria båtene bygget i sandwich, hvilket i praksis betyr at det er litt isolasjon i dekk og skrogsider.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

Som du ser begynner det å bli mer interessant når man kommer litt opp i pris. Jeg vil likevel ikke avskrive velholdte eldre båter.

 

Poenget til sun flyer med at båter etter 1990 ofte har plastbad med dusj bør du vurdere seriøst, for det sparer deg for mye. I vår båt fra 2003 har det på det meste vært 220 overnattingsdøgn, med daglig dusjing av minst 2 personer. Badet ser fortsatt ut som nytt!

Link to post
Share on other sites

Det er absolutt ikke umulig å strekke seg opp mot de båtene der... Litt ekstra investering kan kanskje lønne seg på litt sikt? Kanskje de har mer moderne elektronisk utstyr og bedre seil som ikke må skiftes så fort. Og da blir det sikkert flere titusener spart bare der...

 

Som sagt, jeg går for en praktisk båt! I det legger jeg også at jeg skal kunne mekke mindre for å få alt til å virke, og bruke mer tid på å bo bra og seile trygt og godt!

 

Ser helt klart poenget med plastbad.

 

Kan det være et bra kompromiss med båt fra 90-tallet, mtp at de er såpass ny at de har moderne utstyr og seil, men samtidig av det eldre tunge og stødige sorten?

 

Har dere overnattet 200 døgn i strekk??? Hvilken båt har dere og hvordan bruker dere den? Fortell fortell!

Link to post
Share on other sites

Har dere overnattet 200 døgn i strekk??? Hvilken båt har dere og hvordan bruker dere den? Fortell fortell!

 

 

Ja, har en Bavaria 38AC, og den ble brukt som flytende bolig/til ferieturer 200-240 døgn pr. sesong de 3 første årene. I år hadde vi sesongstart midt i februar, og holder sesongen gående til desember. Det blir imidlertid ikke lenger 200 døgn i båten pr. sesong da det ikke lenger er like spennende som da den var ny. Båten er helt topp, og kan anbefales. Jeg hadde heller ikke planer om å kjøpe båt til langt over millionen den gang. (Hadde en 20 fots seilbåt, og ble lurt med på sjøen for alle av en kollega. Endte opp med ny 38 fots seilbåt, og salg av alt jeg eide for å finansiere den). :lol:

 

Det er det klokeste jg noen gang har gjort :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hanse lager flotte båter, men selv om det kan se ut som om nye båter er rimeligere enn brukte, så er de ikke det. Man må regne med masse penger i utstyr før båten er like utrustet som dem man finner på finn. Dessuten bør man om man vil bo i båten først og fremst bestemme seg for hvor stor båt man trenger, og deretter hvor ny båt man har råd til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...