Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Er det noen som kan si noe om hvor mye fortere (i knop) en båt med 1,19 LYS seiler i forhold til f. eks en med 1,29, under ellers like forhold?

For å illustrere så seilte jeg et stykke ved siden av en bavaria 42C i ferien , den har vel 1,25 ? jeg har 1,34

Vi seilte omtrent med samme hastighet på slør , jeg tok han kanskje med 4-5båtlengder på en halvtime (jeg hadde 3er , han hadde full genoa) så dreide vi og det ble kryss og han stoppet omtrent helt opp , på en halvtime så var han omtrent redusert til en prikk i horisonten.

Seiler man bare tur og ofte starter motoren når det er vind rett imot så seiler en turseiler omtrent like fort som en mer sportslig båt sålenge vannlinjen er litt lenger enn på den sportslige båten.

Link to post
Share on other sites

Bjoris: Jeg hadde sun fast 40 før. Det er samme skrog som 40,3, men mere rigg og kjøl. Den har 1,29 i lys. Det virker litt ulogisk at 40,3 har 1,19 som standard tall. Forskjellen er ikke så stor. 1,24-25 er mere logisk. Sende inn klage/protest?

 

Protest er utelukket, for meg er det bare et bevist på at LYS er veldig vanskelig å seile etter. Vi har ikke bare denne vi sliter med, vi har jo disse irriterende Expressene, 1,12!!!! Vi var 15 min foran på 5 timer. Expressene vinner veldig lett på LYS og dette tallet som nå er økt fra 1,11 til 1,12 i år blir veldig feil. Vi seilte en tirsdagsseilas der vi gjorde veldig mye riktig mtp kursvalg og hadde båtfart i tråd med polardiagrammet hele veien. Expressen gjorde mye rart og seilte seg inn et området med svært lite vind i ca minst 30 min, likevel slo den oss på korrigert tid:) Jeg syns det er synd at Hansene straffes med så høye LYS tall, det tar bort litt av gleden ved å seile regatta. Andre turbåter f.eks Bav kan du hevde deg med direkte, mens på Hansene MÅ du investere i bedre seil +++ for å ha en sjans. Ikke for at båtene seiler dårlig opprinnelig, men fordi LYS setts mye høyere enn på tilsvarande andre båter. Probleme er at båtene nok har mer potensiale om du investerer enn øvrige båter slik at en lavt LYS fort kan bli en stor fordel om du investerer i hot seilgarderobe etc, færre gjør vel det på Bav/Oceansis etc. Nei, livet har aldri vært rettferdig synges det og i denne verden er det helt åpenbart! Artig likevel å se at vi f.eks seilte svært likt med denne Contrasten med 1,21 i LYS, det virket mer fornuftig sett i forhold til vårt tall...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det har vel litt med seileren også? :wink:

 

Jo, men du vil nok finne største forskjell mellom båter på kryss og det er nok der det er størst forskjell mellom seilerne også. dvs hvis en utelukker de som planer som selvsagt vil gjøre det best på unnavind, relativt sett. Vi har vel også erfart at mye avgjøres av gode starter og gode seilskift i regatta, fomling med f.eks gennaker ødlegger fort hele regattaen. Dvs vi har lært at det alltid er da andre tar oss igjen eller får et større forsprang:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

For å illustrere så seilte jeg et stykke ved siden av en bavaria 42C i ferien , den har vel 1,25 ? jeg har 1,34

Vi seilte omtrent med samme hastighet på slør , jeg tok han kanskje med 4-5båtlengder på en halvtime (jeg hadde 3er , han hadde full genoa) så dreide vi og det ble kryss og han stoppet omtrent helt opp , på en halvtime så var han omtrent redusert til en prikk i horisonten.

 

 

Var dette ved Koster. Seilte nordover i sommer ved Koster. Hadde en 40,7 som seilte ved siden av. Vi holdt farten, helt til vi seilte vest for Tisler. (men vi hadde en RIB på slep).

 

Ellers Bjoris.

 

Her kan det være en kombinasjon av at din båt har for høyt LYS-tall og den andre for lavt. Vi holdt på kjøpe 40,3. Jeg tror ikke den skal ha LYS 1,24-1,25.

Den er betraktelig tregere en vår 42 CR. Så vidt jeg husker er ikke std seilene dårlige på denne.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Var dette ved Koster. Seilte nordover i sommer ved Koster. Hadde en 40,7 som seilte ved siden av. Vi holdt farten, helt til vi seilte vest for Tisler. (men vi hadde en RIB på slep).

 

Ellers Bjoris.

 

Her kan det være en kombinasjon av at din båt har for høyt LYS-tall og den andre for lavt. Vi holdt på kjøpe 40,3. Jeg tror ikke den skal ha LYS 1,24-1,25.

Den er betraktelig tregere en vår 42 CR. Så vidt jeg husker er ikke std seilene dårlige på denne.

 

Ja, vi har for høyt LYS det er ikke tvil om det, men sålenge LYS komiteen ikke ser at alle Hansene har for høyt LYS er det ikke mye å gjøre med det... Så kan vi jo mene så mangt om andre sitt LYS-tall, det blir feigt å klage på andre sine LYS-tall så jeg bare noterer meg at det ser ut som at enkelte båter lettere seiler opp mot sitt LYS-tall og kanskje over. Jeg mistenker sterkt at også jeg og mitt mannskap hadde klart å seile fortere på korrigert tid i disse båtene enn vår egen..., men jeg er ikke så ivrig at jeg kjøper båt ene og alene for at den har gunstig LYS-tall...

 

Ellers har jeg hatt gleden av å seile forbi en Bav 42 CR i regatta, forårets Windjammer med kuling, men en 7 fot større båt er ikke lett å ta på faktisk tid hvis de som er ombord kan seile. Vi har jo slitt med mindre Bavariaer enn 42en. Nå har vi ikke fått prøvd oss skikkelig match mot Bav etter vi fikk nyseilet, men har ikke tro på at det blir enkelt å slå 38en som av og til har vært med

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke bare Hanse 350 som har for høyt lystall Bjoris , jeg leste i en diskusjon på myhanse om 470èr som slet med å holde følge med 40.7 på handikapp og jeg tror virkelig ikke at min båt er satt for lavt.

 

And forget beating a 40.7 on handicap.

It is possibly the best example of a designer getting it just right. Good performance for a 40 footer PLUS an unbeatable rating.

Handicappers worldwide have even introduced special penalties to try and balance things out in big mixed fleets - but they still seem to win.

Just sail your own race against comparably handicapped boats. X's, J's, and bigger Beneteau / Dahlers. I am sure you'll do well

.
Link to post
Share on other sites

Er nok ikke bare Hanse 350 som har for høyt lystall Bjoris , jeg leste i en diskusjon på myhanse om 470èr som slet med å holde følge med 40.7 på handikapp og jeg tror virkelig ikke at min båt er satt for lavt.

 

.

 

Jeg har studert mange resultatlister og det er svært sjelden Hansebåten hevder seg, noen slengere er det,men som vi vet, av og til er du litt heldigere med veivalg enn andre, eller du har loppet deg helt på karbon her og kelvar der. Dette forteller meg bare at alle Hansebåtene har for høyt LYS og det er jo trist for båtene seiler flott, de er bare ikke så raske som LYS-komiteen tror... Det er ellers ikke så logisk heller, Hanse 320 får 1,13 i LYS, mens Hanse 350 får 1,24. Båtene er identiske, bare den ene er ca 90 cm lengre og skal da seile 11 minutt raskere på 100 minutter, neppe sier nå jeg...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, vi har for høyt LYS det er ikke tvil om det, men sålenge LYS komiteen ikke ser at alle Hansene har for høyt LYS er det ikke mye å gjøre med det... Så kan vi jo mene så mangt om andre sitt LYS-tall, det blir feigt å klage på andre sine LYS-tall så jeg bare noterer meg at det ser ut som at enkelte båter lettere seiler opp mot sitt LYS-tall og kanskje over.

Alle hanse har ikke for høyt lys. Ditt er muligens litt høyt, men ikke mye. Max 0,02 for høyt. Hanse 430 har litt for lavt tall i forhold til flere. 411 og 370 er plassert ganske greit. Men at sun od 40,3 skulle hatt mye høyere er det ingen tvil om. Men han har en svakhet i lite vind som du kan utnytte hvis du skaffer deg en 150% genoua. Jeg og en kompis vurderer å klage på tallet som hanse 430 har... Hvorfor er det feigt?

 

Er nok ikke bare Hanse 350 som har for høyt lystall Bjoris , jeg leste i en diskusjon på myhanse om 470èr som slet med å holde følge med 40.7 på handikapp og jeg tror virkelig ikke at min båt er satt for lavt.

Jeg har en kompis som er seilmaker og mener at 40,7 er satt noe lavt...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Alle hanse har ikke for høyt lys. Ditt er muligens litt høyt, men ikke mye. Max 0,02 for høyt. Hanse 430 har litt for lavt tall i forhold til flere. 411 og 370 er plassert ganske greit. Men at sun od 40,3 skulle hatt mye høyere er det ingen tvil om. Men han har en svakhet i lite vind som du kan utnytte hvis du skaffer deg en 150% genoua. Jeg og en kompis vurderer å klage på tallet som hanse 430 har... Hvorfor er det feigt?

 

Jeg har en kompis som er seilmaker og mener at 40,7 er satt noe lavt...

Mja, det er nå langt fra alle 430ene som hevder seg i regatta? 1,34 er det ikke? Du har 1,37 på din som er satt opp med mye mer kostbart dekksutstyr. Syns ikke det virker for lavt?

 

Nei feigt er vel feil ord, men jeg kommer altså ikke til å gjøre noe med andre sine LYS, det blir feil for meg iallefall.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en annen teori angående LYS-systemet. Ofte blir LYS-tallet korrigert etter hva båter over tid presterer og enkelte båter appelerer mer til regattabruk enn andre. Da vil disse båtene i stor grad eies og seiles av erfarne seilere som kan bety at LYS-tallet blir satt for høyt. Andre båter blir kanskje oftere seilt av familier og benyttet på enkeltstående regattaer og ikke seilt veldig bra.

 

På 90-tallet hadde jeg en MAXI 95 og på denne syntes jeg LYS-tallet var for lavt. Jeg hadde et par kamerater som hadde båter med høyere LYS-tall og hadde ingen problemer med å seile jevnt med disse, og dette var dyktige seilere.

Link to post
Share on other sites

Mja, det er nå langt fra alle 430ene som hevder seg i regatta? 1,34 er det ikke? Du har 1,37 på din som er satt opp med mye mer kostbart dekksutstyr. Syns ikke det virker for lavt?

Nå er det ikke kvaliteten på dekksutstyret som avgjør lys-tall. Hanse 430 har høyere rigg og er moderne bygget i epoxy. Seilareal, vekt og vannlinjelenge er avgjørende faktorer når lys-tall blir satt nå for tiden. Hanse har 124 kvm på kryss. Jeg har 117. Da blir det vanskelig når også vannlinjen er lengre på 430.

 

Jeg har også en annen teori angående LYS-systemet. Ofte blir LYS-tallet korrigert etter hva båter over tid presterer og enkelte båter appelerer mer til regattabruk enn andre. Da vil disse båtene i stor grad eies og seiles av erfarne seilere som kan bety at LYS-tallet blir satt for høyt.

Ja, den teorien hadde kanskje noe for seg før. Men lys har gått over til å bli en slags hemmelig måleregel(formelen er hemmelig) i stedet for å være basert på erfaringer. Derfor vil ikke lenger nye båter få for høyt tall slik det var før.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...