Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

...den mangler et lunt hjørne for avslapning...

Til og med mange nye båter i dag markedsført som "turbåt" har ikke noe lunt hjørne i cokpiten. Runde linjer skal fange øyet på messe og store akterkabiner går utover brukevenligheten. Kannskje de blir betre når båtdesignere blir permiterte og bilbransjen tar over konstruktsjonen :confused::confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Har lenge syntes denne X-yachten ser seilmessig morro ut, kanskje er han klar for et bud :

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=174009

Nå er ikke jeg den som først og fremst ser på bo-egenskaper ved kai, men selv jeg synes nok denne ble litt vel ren regattabåt (selv om alt med mast, kjøl og køyer under dekk selvsagt fint kan brukes på tur :wink: ) Når klassen (3/4-ton) heller ikke er særlig aktuell lenger (du må i så fall satse på LYS), ville jeg nok heller sett etter en X-102. Så vidt jeg vet er det i bunn og grunn samme båt, men med tur-inredning og en mer tur-optimalisert cockpit. Svakheten med IOR-båter, er at diverse regeltilpasninger etterhvert ga endel litt pussige og uheldige løsninger, og båtene ble hverken så raske eller sjødyktige som båter av samme størelse fra den tiden som ble konstruert uten tanke på noen spesiell måleregel.

 

Hvis X-3/4-ton og X-102 kan være aktuelle, ville jeg også vurdert X-99. Samme størelse, men raskere (LYS 1.25 mot LYS 1.21) og også mer turvennlig enn X-3/4-ton, da den er konstruert med tanke på å være en entypebåt for både tur og regatta uten hensyn til noen måleregel.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips. Det er moro at folk engasjerer seg. Jeg vil si at turegenskapene er viktigere enn regattaegenskapene, men hvis man kan få begge deler så er det fint.

Det blir rett og slett spennende og se hva som dukker opp de neste ukene. Jeg sitter nå på gjerdet og følger med :)

 

Det er klart, jeg håper jo det dukker opp en S&S. Det meste er likevel interessant. Som sagt tidligere, Comfort, Cumulus og slike båter. Vet at det snart kommer et par båter på Karmøy for salg også.

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du bør sitte for lenge på gjerdet :wink: God kjøpene tror jeg du kunne gjort i høst, da det var nærmere 1000 seilbåter til salgs på "finn", med dertil lave priser. Fremover nå tror jeg det generelt blir mer selgers marked. Du kan nok komme over et og annet godkjøp, men da bør du ha alt klart og slå til. Grunnarbeidet ditt er iallefall godt nok ser det ut til.

Redigert av jm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jada, det er nok sikkert sant det altså. Men men, det er prosess som alt annet. Og nå må det snart bli slutt hehe ;)

 

Det var en som skrev tidligere i tråden at når man skal ha en gammel/billig båt, så er det egentlig mindre viktig akkurat hvilket merke og hvilke data båten har, men mye viktigere at det er en velholdt båt, og godt oppgradert båt.

 

Så det er dette jeg leter etter, om jeg ikke finner en IW da. En velholdt havseiler rundt 30 fot, viktigst med gode havegenskaper, og helst litt morsom og seile samtidig.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke abbonent på Seilmagasinet, og ønsker heller ikke å være det. Dvs at jeg ikke kan få lest testene de har gjort. Det går ikke an å kun kjøpe testene, man må abbonere på hele bladet.

 

Vet noen om det finnes andre sider på nettet, med gratis tester? Unntatt sailguide.com, den vet jeg om.

 

Jeg leter etter tester av:

 

ALO 96

Feeling 850 Club

Albin Nova

 

Det var en som mente at en ypperlig langturbåt gjerne kunne være ca 28 fot. Hvis noen snubler over noe slikt så for all del si fra. Da helst rigget for langtur og.

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det blir så veldig mye selgers marked fremover stiller jeg meg tvilende til. Verdensøkonomien ruller fortsatt i nedoverbakke, og skal nok gjøre det en god stund til. Vi har bare sett begynnelsen av denne krisen her på berget. Det blir veldig spennende å se hva som skjer i Q2 og Q3. Jeg vil bli svært overrasket om det ikke blir kjøperen som står sterkest de neste par årene.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Den X 3/4 tonn er jo spennende. Men jeg ville ikke valgt en slik cockpit til tur og havseilas. Den mangler et lunt hjørne for avslapning.

87_396024186.jpg

 

 

 

JRO, dropp ønskene om separat do samt gi opp å finne en like vakker båt som IW 31: Kjøp deg en Albin Express for rundt 100 000,-

 

 

+ svært aktiv regattaklasse

+ kan bite fra seg i LYS-regattaer (en Express vant Frydenbø doublehanded for noen år siden)

+ kan brukes utaskjærs

+ helt fin turbåt for en sporty type som deg

+ kurant å selge igjen når du har spart opp penger til en skikkelig havseiler fra S&S

+ mange båter på markedet

+ du kan få deg båt til påske

 

Begge båtene på finn.no (1 , 2) virker kurante. Hva tror du?

 

Gode poenger :) Men det er litt vanskelig å si når man aldri har vært oppi en slik :)

Link to post
Share on other sites

Google på ballad og du vil finne masse, den har også egen klubb side i Norge og Sverige tror jeg.

Kjempe fine båter, sjødyktige og skal seile bra. Bedre plass innvendig enn i IW`n, men ikke like pen da....

Tror det er stor mulighet for å finne et godt eksemplar både i Norge og Sverige.

Link to post
Share on other sites

Vil helst ha en IW jeg..... ;)

How much are you willing to pay.......kansje jeg kan hjelpe deg, har en onkel/farbror som har en......

 

Blå skrog? Er det noe problems med at det gror mer på de?

 

nei det gror ikke over vannlinjen...... :wink:

 

det er gelcoaten o poleringen :sweat: ...mye arbeid...

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din: send en IM med litt mer info så tar vi det derfra :)

skal kolla med min farbror först om han vil sälja sin S&S...........

han er ikke like båt-tokig som meg, så det finnes en liten chans.....men han liker sjön :smiley:

 

Blått skrog: skjønner :) hvit er nok mest praktisk.

hvit er klart mest praktiskt.......... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lurer bare på hvilken årsmodell båten er og om den er i Norge. Men kanskje i Sverige siden du skriver "farbror" :)

 

Har en 1971-modell på hånden, men kunne gjerne tenkt meg i pose og sekk og fått en med den litt større cockpiten, med stueplass i benkene.

 

Denne 1971-modellen jeg ser på har derimot 2 stikkøyer og en ganske fin innredning, i tillegg til ganske ny motor og seil. :)

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...