Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

den er i Sverige...årsmodell 77 ....båten stod på Båtmessen her 77....så hun er velbygd....... :smiley:

 

Haugesund er vel bare en 24 timer fra Gbg i en bra slör :smiley:

 

Så det skulle være en kurant affære å hente båt i Gøteborg, over til vestlandet? Ser at det bare er ca 40 nm til Skagen, og videre ca 80 nm til Kristiansand.

Link to post
Share on other sites

Er det greit nok å seile over direkte, eller burde man dra via Skagen? Er det spesielt lunefult dette havstrekket eller helt ok?

 

 

Gunga Din: hva er status på Farbror? Jeg har snakket med de som eier den andre båten nå, men er veldig interessert i å høre hva onkel sier. ;)

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter snart 600 innlegg avslutter jeg denne tråden, fordi jeg har kjøpt båt! Nye tråder kommer :)

 

Tusen takk til alle bidragsytere som har hjulpet meg med dette :D Det blir nok behov for hjelp på andre områder etterhvert, da MED båt i hende ;)

 

JRO

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Bavariaen seiler nok noe bedre, LYS 1,21 - 1,24 mot Oceanis 1,16 - 1,17

Bavariaen er mer lettomsettelig (tror jeg da) når den en gang skal selges pga tre kabiner istedenfor 2

 

Dersom du bare trenger de to kabinene gir sikkert Oceanis'en bedre feriekomfort med store kabiner...

 

VP motor i begge to, litt kraftigere i Oceanisen.

 

Tror jeg ville latt behovet for kabiner bestemme. Trenger du bare to, så føles sikkert Oceanisen mest luksuriøs.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Låner denne litt.......

Hvilken båt ville dere valgt av disse 2?

Det var egentlig ingen av de som appellerte til meg. Som bobåt tenkte jeg i utgangspunktet oceanisen men liker ikke at kartbordet er feilvendt. Unødvendig på en så stor båt. Men den virker mer komplett for meg med mer utstyr og mye bedre seilgarderobe. Og den er nok også hakket penere innvendig.

 

Bavven er grei nok men ganske sparsom på utstyrsfronten. Spesielt kjedelig med de orginale rulleseilene, og dessuten kjipt med rullemast. Med dette seiloppsettet tipper jeg oceanisen seiler bedre.

 

Men jeg fant ingen andre på finn heller som jeg likte godt til under en mill.... Ihvertfall ikke hvis målet er mest volum for pengene. Er det litt dårlig utvalg for tiden?

 

Kanskje denne bavven. Eller denne 40,7. Men da må man finne seg i litt mindre volum.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Her beit seildilla seg fast fortere enn jeg trodde var mulig. :giggle:

Ser så langt ut til å være uhelbredelig også, men har ikke solgt den andre båten ennå, men da blir det en seilbåt til.......

 

 

Det var egentlig ingen av de som appellerte til meg.

Er egentlig veldig åpen for type, men når jeg så prisen på de to vurderte jeg de begge to som brukbare kjøp. Er nok ikke verdens raskeste noen av de, men det er ikke jeg heller. :wink::sailing:

Link to post
Share on other sites

Ser så langt ut til å være uhelbredelig også, men har ikke solgt den andre men da blir det en seilbåt til.......

Hehe, kjenner meg igjen her. Plutselig dukka drømmebåten opp og vi sitter snart med to skøyter, men det haster heldigvis ikke med å selge gammelfrøkna. (Litt vanskelig å gi slipp på henne også....)

Link to post
Share on other sites

Alidal, velkommen i seilbåtjakten, igjen! Vi trenger flere turbåter i regattane her i området så her er det bare å hive seg med. Ikke det at vi ikke allerede har en franskmann med altfor lav LYS å slåss mot, men vi klarer en til:) (hvis du ender med franskmann da). Lykke til med valget. Som jeg alltid gjør så slår jeg et slag for selvslående fokk og tradisjonelt storseil, det er og blir en genial kombinasjon...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Var det en Oceanis Clipper som seilte så dårlig da jeg fikk være med på regatta???? :eek:

Har også sansen for den selvslående fokka! :cool:

 

Jo, stemmer det. 393en går ikke så bra ifht LYS, men Jeanneau 40,3 med 1,18 i LYS. Den er helt umulig å slå. Vi seilte Håkonarseilasen nylig og fikk da virkelig se hva denne båten klarer med litt stikk i skjøtene. Det er helt tydelig at maks skrogfart er høyere enn på vår båt og f.eks en Contrast 370 som vi seilte utrolig jevnt med. Når da LYS er 0,05 lavere er du sjanseløs. Nå er eieren av denne båten også en veldig god seiler, men i denne regattaen hadde jeg med profesjonelt mannskap så det stod ikke på det! Også på kryss som det ble hele veien hjem går denne båten utrolig bra. Vi seilte jevnt med denne Contrasten som har kelvar storseil og erfarne seilere ombord og klarte å slå den med 1 minutt. Det syns vi var svært bra når hele strekket var motvind mellom 7-10 ms. Men 40.3 forsvant bare og var vel 20 minutter før oss etter 5 timer. Nå forstår vi vel ikke helt dette LYS tallet heller når andre mindre J Sun Oddesy båter har høyere tall, men, men... den burde iallefall hatt det samme som oss, 1,23. Vi har klart å komme før etter at vi fikk vidunder seilet, men da har det ikke vært på båtfart vi har tatt dem. Men LYS tall kommer alltid til å være debatert...

 

Ang selvslåeren så savner jeg den med engang det ikke er regatta, men i regatta er den håpløs. På tur er forskjellen av mindre betydning, da det den praktiske håndteringen mye viktigere. Siden vi nå både seiler med vanlige skjøter på en veldig letthåndterlig genoa 3 og selvslåer ser vi virkelig hvor lett det er med selvslåeren. Tenker med gru på disse digre genoane som skal dras rundt. Kommer aldri til å kjøpe en båt som krever et så stort forseil, det er umoderne og slitsomt. Etter mine begrep hjelper det fint lite om du har rullestor og diger genoa... Det blir helt feil, men, men...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Men 40.3 forsvant bare og var vel 20 minutter før oss etter 5 timer.

I en regatta er jo dette mye, men hvor mye fortere er det egentlig når man er på tur?

Er det noen som kan si noe om hvor mye fortere (i knop) en båt med 1,19 LYS seiler i forhold til f. eks en med 1,29, under ellers like forhold?

Link to post
Share on other sites

Det kommer veldig an på vinden. En stor båt med lavt tall seiler ofte raskere enn tallet tilsier på slør. Forskjellene kommer tydelig frem på kryss. Spesielt i veldig mye og veldig lite vind. Teoretisk sett er forskjellen på et minutt pr utseilte 100 minutt. Hvis forskjellen er 0,01.

 

For å komme tilbake til oceanisen du linket til har jo den et veldig lavt tall (1,18?). Det kan være at det er lett å seile opp slik at du kan irritere bjoris. Det finnes ingenting mer irriterende enn å ha en sprek båt og bli slått av en campingvogn.... :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...