Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Fant ikke så mye i norge nå. Her er noen svenske alternativer. Men prisen er vanskelig å holde lav nok.

 

http://www.sailguide.com/batmarknad/info.php?id=430

http://www.sailguide.com/batmarknad/info.php?id=343

http://www.sailguide.com/batmarknad/info.php?id=88

 

Eller drit i budsjettet og kjøp denne?

http://www.sailguide.com/batmarknad/info.php?id=19

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Haha, dårlige kamerater som aktivt går inn for å sprenge budsjett ;) Må nok være streng her altså. Jeg venter i spenning på at finn.no tar seg opp.

 

Og for all del, jeg tror ikke at jeg kan få ALT for 200 lapper. Men det er det jeg har å rutte med. Så det får være nok til å bli fornøyd :)

Link to post
Share on other sites

Det lønner seg nok å være tålmodig. Ifølge historiske statistikker begynner båtutvalget på finn å ta seg opp først i april. Januar/februar er absolutte bunnmåneder.

I september i fjor var det over 1.000 seilbåter til salgs på finn. Nå er det rundt 300.

Når det gjelder budsjett har dette en tendens til å strekke seg litt når man kommer over drømmebåten :yesnod:

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke max 150.000 på båt, men endte opp med en til 270.000 :crazy:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er Maxi 84en det er/var snakk om.

 

Jeg har bare lest de siste sidene av tråden, men til den prisen du har satt er dette absolutt en båt du bør se nærmere på. Hadde en Maxi 95 for 10 år siden og har bare gode ord å si om den. Nå er riktignok 84 her en -77 mod så den er rundt 20 år eldre enn min var, men med ny motor har du båt i mange år.

 

- Relativt morsom å seile. Kunne delta i regatta på en ok måte.

- Fungere bra til tur (type påske/sommerferie).

- Være i god stand og ha nyest mulig motor og seil.

- Kunne romme 2-3 personer uten at det blir utrolig ukomfortabelt.

- Ha WC i eget avlukke. Midt i forpiggen er ikke ønskelig.

- Ha gode sjøegenskaper og tåle å seile utaskjærs uten at det føles utrygt.

- Bør vel være rundt 30 fot.

 

Noen kompromisser er det alltid, så er det å se på hva som er viktig. En Maxi vil aldri være veldig livlig, men robust og tåler en del vind og sjø. Regatta kan du seile med alle typer båter og mitt inntrykk var at 95 seilte godt i forhold til lystallet. 84 har jeg ikke seilt........

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er samme annonsen (fulgte linken på denne noe merkelige websiden, men måtte søke manuelt), så ser det jo faktisk veldig bra ut. Hvertfall for 148' kroner...

 

Den har dekksteppet mast da, men den er jo forsterket oppunder dekk.

 

http://www.yachtbasen.com/105-0810081.asp

 

Kutterstag var jo faktisk det som berget hele riggen på Ragnar Kvams Northern Quest da forstaget røk i Sibir.

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DKK 118.91

 

SEK 79.76

 

+Moms 25%

 

Man må i hvertfall regne litt før man gjør seg til importør i 100 000 kroners klassen. Tror det er mange som ikke regner med moms, og det vil jeg tro kommer til å straffe seg etterhvert i dette papirløse samfunnet. For 5 år siden var det ingen som visste hvor mange lystbåter vi hadde i norge, eller hvem som hadde lystbåt. Jeg tipper at om 5 år vet staten alt.

Link to post
Share on other sites

Det som er greit er at ved å ta inn en svensk båt så utjevner valuta og mva nesten hverandre, 5,5 % i disfavør av importøren.

 

Man får vel ikke forsikret eller registrert en båt uten papirer, og i tillegg sliter man jo internasjonalt dersom man blir stoppet av makta sjøl, så at samfunnet er papirløst er jeg ikke enig i. Jeg synes det er et skjema for absolutt alt.

 

Og hildrane du, kor eg ventar ... :D

Link to post
Share on other sites

Tråden begynner å bli lang så det er mulig det er sagt tidligere, men hvis det er klassike båter du i utgangs punktet ser etter så er HR Mistress en båt med et flott skrog.

Eneste ulempene med denne som jeg kan komme på i farten er teak dekket som har en noe spesiell konstruksjon ved at teak stavene er felt ned i dekket, dette kan kanskje gjøre det vanskelig å skifte når det er slitt ned.

Det andre er trimroret i bak kan av kjølen, men dette er det flere båter som har og etter hva jeg vet har støpt igjen med godt hell.

 

Verdt en kikk. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som i det hele tatt vet noe om denne her?

 

Det finnes en nokså grundig test av båten fra Seilas/Båtliv fra 5/1987 hvor bl.a. Jon Winge, Morten Jensen og Birger Kullmann var ombord, og denne testen kan du få kjøpt for en femti-lapp tror jeg det er. Vel verdt pengene hvis du vil se nærmere på båten som ser ut til å være en spennende båt dog med noen klare ulemper som også påpekes i testen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På meg ser det ut som om Feelingen er tegnet etter de gamle IOR tonn-reglene. Enig i at bommen ser ut til å stå litt høyt, men det kan ha blitt gjort for å komme inn under målereglene.

 

Fra wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/International_Offshore_Rule

Peculiarities of IOR designs result from features that increase actual performance more than they increase IOR length, or other odd rules; IOR hulls bulge at girth measurement points; a reverse transom moves a girth measurement point to a thicker part of the hull; waterline length is measured while floating upright, so large overhangs are used to increase waterline sailing at speed; the stability factor ignores crew, so IOR designers assume lots of live ballast; after the 1979 Fastnet race excessive tenderness was penalized; full-length battens were prohibited to prevent mainsail roach area, but short battens became strong enough that the IOR had to start measuring and penalizing extra mainsail girth; mainsail area adds less IOR length than jib area, so new IOR boats are fractionally rigged; The IOR encourages high freeboard and high booms and prohibits keels wider at the bottom than at the top (bulbs). The IOR, in sum, encouraged heavy boats that lacked fair lines and clean hull forms.
Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

På meg ser det ut som om Feelingen er tegnet etter de gamle IOR tonn-reglene. Enig i at bommen ser ut til å stå litt høyt, men det kan ha blitt gjort for å komme inn under målereglene.

 

Prototypen til Feeling850 Club het Freelance og seilte fra bl.a. daværende Kronprins Harald under halvtonn-VM på Hankø i 1983 så det stemmer nok godt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den X 3/4 tonn er jo spennende. Men jeg ville ikke valgt en slik cockpit til tur og havseilas. Den mangler et lunt hjørne for avslapning.

87_396024186.jpg

 

 

- Relativt morsom å seile. Kunne delta i regatta på en ok måte.

- Fungere bra til tur (type påske/sommerferie).

- Være i god stand og ha nyest mulig motor og seil.

- Kunne romme 2-3 personer uten at det blir utrolig ukomfortabelt.

- Ha WC i eget avlukke. Midt i forpiggen er ikke ønskelig.

- Ha gode sjøegenskaper og tåle å seile utaskjærs uten at det føles utrygt.

- Bør vel være rundt 30 fot.

JRO, dropp ønskene om separat do samt gi opp å finne en like vakker båt som IW 31: Kjøp deg en Albin Express for rundt 100 000,-

 

 

+ svært aktiv regattaklasse

+ kan bite fra seg i LYS-regattaer (en Express vant Frydenbø doublehanded for noen år siden)

+ kan brukes utaskjærs

+ helt fin turbåt for en sporty type som deg

+ kurant å selge igjen når du har spart opp penger til en skikkelig havseiler fra S&S

+ mange båter på markedet

+ du kan få deg båt til påske

 

Begge båtene på finn.no (1 , 2) virker kurante. Hva tror du?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...