jupan Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Dette er Maxi 84en det er/var snakk om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Prøv å finn en gammel x-102. Disse må jo være rimelige nå. Ligger det ikke en og forfaller på karmøy sf? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 (redigert) Det vet jeg ikke. Er ikke de i en annen prisklasse enn det jeg ser etter? http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1330 Som nevnt, 200' i godt vedlikeholdt stand. Så får resten bli et kompromiss, etter forutsetninger gitt tidligere. Redigert 18.Februar.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Fant ikke så mye i norge nå. Her er noen svenske alternativer. Men prisen er vanskelig å holde lav nok. http://www.sailguide.com/batmarknad/info.php?id=430 http://www.sailguide.com/batmarknad/info.php?id=343 http://www.sailguide.com/batmarknad/info.php?id=88 Eller drit i budsjettet og kjøp denne? http://www.sailguide.com/batmarknad/info.php?id=19 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 en annen prisklasse enn det jeg ser etter? med litt arb + någre kroner.....så har du en fin "Hulda-båt" her http://www.blocket.se/vi/20335989.htm?ca=15_s Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Haha, dårlige kamerater som aktivt går inn for å sprenge budsjett ;) Må nok være streng her altså. Jeg venter i spenning på at finn.no tar seg opp. Og for all del, jeg tror ikke at jeg kan få ALT for 200 lapper. Men det er det jeg har å rutte med. Så det får være nok til å bli fornøyd :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 (redigert) Det lønner seg nok å være tålmodig. Ifølge historiske statistikker begynner båtutvalget på finn å ta seg opp først i april. Januar/februar er absolutte bunnmåneder. I september i fjor var det over 1.000 seilbåter til salgs på finn. Nå er det rundt 300. Når det gjelder budsjett har dette en tendens til å strekke seg litt når man kommer over drømmebåten Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke max 150.000 på båt, men endte opp med en til 270.000 Redigert 18.Februar.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Dette er Maxi 84en det er/var snakk om. Jeg har bare lest de siste sidene av tråden, men til den prisen du har satt er dette absolutt en båt du bør se nærmere på. Hadde en Maxi 95 for 10 år siden og har bare gode ord å si om den. Nå er riktignok 84 her en -77 mod så den er rundt 20 år eldre enn min var, men med ny motor har du båt i mange år. - Relativt morsom å seile. Kunne delta i regatta på en ok måte. - Fungere bra til tur (type påske/sommerferie). - Være i god stand og ha nyest mulig motor og seil. - Kunne romme 2-3 personer uten at det blir utrolig ukomfortabelt. - Ha WC i eget avlukke. Midt i forpiggen er ikke ønskelig. - Ha gode sjøegenskaper og tåle å seile utaskjærs uten at det føles utrygt. - Bør vel være rundt 30 fot. Noen kompromisser er det alltid, så er det å se på hva som er viktig. En Maxi vil aldri være veldig livlig, men robust og tåler en del vind og sjø. Regatta kan du seile med alle typer båter og mitt inntrykk var at 95 seilte godt i forhold til lystallet. 84 har jeg ikke seilt........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 En Bianca 31 Commander er nærmest en blåkopi av IW 31. Denne som er til salgs i Danmark virker velholdt. Noen utpreget regattabåt er den nok ikke, men derimot har den f.eks. kutterstag til stormfokken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 (redigert) Hvis dette er samme annonsen (fulgte linken på denne noe merkelige websiden, men måtte søke manuelt), så ser det jo faktisk veldig bra ut. Hvertfall for 148' kroner... Den har dekksteppet mast da, men den er jo forsterket oppunder dekk. http://www.yachtbasen.com/105-0810081.asp Kutterstag var jo faktisk det som berget hele riggen på Ragnar Kvams Northern Quest da forstaget røk i Sibir. Redigert 18.Februar.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 DKK 118.91 SEK 79.76 +Moms 25% Man må i hvertfall regne litt før man gjør seg til importør i 100 000 kroners klassen. Tror det er mange som ikke regner med moms, og det vil jeg tro kommer til å straffe seg etterhvert i dette papirløse samfunnet. For 5 år siden var det ingen som visste hvor mange lystbåter vi hadde i norge, eller hvem som hadde lystbåt. Jeg tipper at om 5 år vet staten alt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 19.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 enig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 19.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Det som er greit er at ved å ta inn en svensk båt så utjevner valuta og mva nesten hverandre, 5,5 % i disfavør av importøren. Man får vel ikke forsikret eller registrert en båt uten papirer, og i tillegg sliter man jo internasjonalt dersom man blir stoppet av makta sjøl, så at samfunnet er papirløst er jeg ikke enig i. Jeg synes det er et skjema for absolutt alt. Og hildrane du, kor eg ventar ... :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 19.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Er det noen som i det hele tatt vet noe om denne her? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13217946 Virker mest som en regattabåt for meg, men jeg vet ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Neida, det er en helt normal turbåt. Syns den ser fin ut, jeg. Med det lys-tallet får du akkurat såvidt lov til å stille på seilmakeren doublehanded. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Iwrig2 Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Tråden begynner å bli lang så det er mulig det er sagt tidligere, men hvis det er klassike båter du i utgangs punktet ser etter så er HR Mistress en båt med et flott skrog. Eneste ulempene med denne som jeg kan komme på i farten er teak dekket som har en noe spesiell konstruksjon ved at teak stavene er felt ned i dekket, dette kan kanskje gjøre det vanskelig å skifte når det er slitt ned. Det andre er trimroret i bak kan av kjølen, men dette er det flere båter som har og etter hva jeg vet har støpt igjen med godt hell. Verdt en kikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Er det noen som i det hele tatt vet noe om denne her? Det finnes en nokså grundig test av båten fra Seilas/Båtliv fra 5/1987 hvor bl.a. Jon Winge, Morten Jensen og Birger Kullmann var ombord, og denne testen kan du få kjøpt for en femti-lapp tror jeg det er. Vel verdt pengene hvis du vil se nærmere på båten som ser ut til å være en spennende båt dog med noen klare ulemper som også påpekes i testen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Jeg synes også Feeling ser fin ut, men det var det med budsjettet ditt da. Eneste ankepunktet jeg ser er at du må klatre over salongen for å komme til forpiggen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Iwrig2 Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Hva er det med P- målet på denne båten? Bommen ser jo ut til å sitte midt mellom dekket og salingen, er det bildene som lyver eller skulle det vært noen flere m2 seil her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 (redigert) På meg ser det ut som om Feelingen er tegnet etter de gamle IOR tonn-reglene. Enig i at bommen ser ut til å stå litt høyt, men det kan ha blitt gjort for å komme inn under målereglene. Fra wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/International_Offshore_Rule Peculiarities of IOR designs result from features that increase actual performance more than they increase IOR length, or other odd rules; IOR hulls bulge at girth measurement points; a reverse transom moves a girth measurement point to a thicker part of the hull; waterline length is measured while floating upright, so large overhangs are used to increase waterline sailing at speed; the stability factor ignores crew, so IOR designers assume lots of live ballast; after the 1979 Fastnet race excessive tenderness was penalized; full-length battens were prohibited to prevent mainsail roach area, but short battens became strong enough that the IOR had to start measuring and penalizing extra mainsail girth; mainsail area adds less IOR length than jib area, so new IOR boats are fractionally rigged; The IOR encourages high freeboard and high booms and prohibits keels wider at the bottom than at the top (bulbs). The IOR, in sum, encouraged heavy boats that lacked fair lines and clean hull forms. Redigert 20.Februar.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Feeling har renomè for å være velbygde båter med kvalitet i overkant av vanlige produksjonsbåter. En smule inovativ er de også særlig med hensyn til materialbruk og innredning. Et lystall på 1,12 for en 30 foter er ikke å kimse av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 På meg ser det ut som om Feelingen er tegnet etter de gamle IOR tonn-reglene. Enig i at bommen ser ut til å stå litt høyt, men det kan ha blitt gjort for å komme inn under målereglene. Prototypen til Feeling850 Club het Freelance og seilte fra bl.a. daværende Kronprins Harald under halvtonn-VM på Hankø i 1983 så det stemmer nok godt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
opus Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Hei JRO ! Du svinger endel fra stil og båttype, men det er bare bra. Har lenge syntes denne X-yachten ser seilmessig morro ut, kanskje er han klar for et bud : http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=174009 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Den X 3/4 tonn er jo spennende. Men jeg ville ikke valgt en slik cockpit til tur og havseilas. Den mangler et lunt hjørne for avslapning. - Relativt morsom å seile. Kunne delta i regatta på en ok måte.- Fungere bra til tur (type påske/sommerferie). - Være i god stand og ha nyest mulig motor og seil. - Kunne romme 2-3 personer uten at det blir utrolig ukomfortabelt. - Ha WC i eget avlukke. Midt i forpiggen er ikke ønskelig. - Ha gode sjøegenskaper og tåle å seile utaskjærs uten at det føles utrygt. - Bør vel være rundt 30 fot. JRO, dropp ønskene om separat do samt gi opp å finne en like vakker båt som IW 31: Kjøp deg en Albin Express for rundt 100 000,- + svært aktiv regattaklasse + kan bite fra seg i LYS-regattaer (en Express vant Frydenbø doublehanded for noen år siden) + kan brukes utaskjærs + helt fin turbåt for en sporty type som deg + kurant å selge igjen når du har spart opp penger til en skikkelig havseiler fra S&S + mange båter på markedet + du kan få deg båt til påske Begge båtene på finn.no (1 , 2) virker kurante. Hva tror du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Iwrig2 Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 Fine klappstoler i cockpit også...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.