Jump to content

Og taperen er Bavaria


UnnaMed

Recommended Posts

Forslår følgende:

Noen som tør?

Selvfølgelig,både positive og negative opplevelser,skal forsøke holde meg til 8 settninger:

Gjelder Bavaria 38AC 2005 med dyp blykjøl.

Pluss-siden:

1)Seilegenskaper

2)Pris

3)Plass,innvendig rumfølelse,høy bokomfort.

4)Utseende

5)Utrolig lett /god plass for ettermontering av utstyr

 

 

Negative sider:

1)Tilpassning innredning kunne vært bedre

2)Lakk innvendig treverk virker "noe sprø,lett riper"

3)Må/bør reves litt for tidlig(ved 8 m/sek for max utnyttelse på kryss)

 

Listen er lenger på begge sider,men---- :lol:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Blir nesten rørt. Har vi virkelig kommet over i et saklig hjørne :flag::seeya:

 

Her er min liste (B32AC, 03 mod):

 

Positive sider:

1: Båten har et tiltalende ytre (rent subjektivt selvsagt)

2: Seilegenskapene er gode til cruising båt å være

3: God sikt fremover fra rorplass

4: Godt med stueplass

5: Godt med skapplass (uavbrutt skaprekke inne i båten)

6: God plass i forpiggen

7: Alt av utstyr er av velkjente og kurante merker (Seldèn, Harken, Hasselfors, Volvo, etc etc)

8: Importøren gir svært god service

 

Negative sider:

1: Drenering til ankerbrønn er av en eller annen grunn satt for høyt

2: Sittekomfort i cocpit kunne vært bedre

3: Sengemadrasser kunne vært tykkere (her må det ekstra overmadrass til)

4: Lengde på benker i salongen kun 180 cm

5: Vann dreneres inn fra dekk til cocpit (uting når man har kalesje og ønsker tørr cocpit)

Link to post
Share on other sites

Der ser man! som jeg altid har sagt, motorbåtfolket er MYE fredeligere en seilbåtfolket. De som har seilbåt kjøper det bare for at det skal være stille så døm kan høre seg selv banne og slenge dritt rundt omkring og alle steder! :smash: Nei, kjøp dere motorbåt folkens så slipper dere og bruke ferien på og skrible ned banneord og dritt på dataen. :discuss: :discuss: :discuss::cheers::cryin::nonod::diving::smash::yesnod::sailing::cheers_wine: :cheers_wine: :wflag: :wflag: :flag_sw: :flag_sw: :lol: :lol: :lol:

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post
Share on other sites

Hei Mulligan....

Det har blitt til en gammel historie det der, men du har ikke glemt det tydeligvis. Det var et lite sleivspark fra min side under en noe hektisk diskusjon på BP for et par år siden.

 

Jeg kjenner egentlig til din båttype meget vel. Har sågar vært med som mannskap under regattaseiling i slik båt flere ganger .....og ja den holder mål. Morsom å seile spesielt med litt påkostet seilpakke.

 

Den er ikke utrangert :wink:

Link to post
Share on other sites

Noen som tør?

 

Jeg hiver meg på. Eier en 2003 modell Bavaria 38.

 

Pluss siden:

 

-Båten ser bra ut, og har et fornuftig forhold mellom seilegenskaper og camping egenskaper.

-Veldig god tilgjengelighet for kontroll og ettermontering av utstyr.

-Min båt er omtrent bare bygget opp av kjente deler man finner igjen i den lokale båtbutikken, derfor enkelt å få support også lokalt der man er.

-Stor kunnskap om båten hos importør, det gir trygghet når man lurer på noe.

-Båten virker solid bygget, og har merkbar isolasjon. (tørr og fin med minus på utsiden, og +22 på innsiden)

 

Minus siden:

 

-Lewmar vinduene, synest de godt kunne ha vært laget med tykkere pakning&glass, for det skal lite smuss til før det lekker. (mulig forbedret på nyere mod.)

-Cockpiten er i minste laget, den kunne godt ha vært større.

-Genua seilet båten leveres med originalt er litt i største laget om man ønsker å krysse i trange farvann.

-Salongen er veldig rett i ryggen, ikke allverdens god å sitte i (forbedret på cruiser serien).

-Kjøleboksen burde vært bedre isolert.

-Madrassene er ikke av orust kvalitet.

-Rekkestøttene begynner å lekke om man bruker dem til å dra seg ombord. (fikses med større skiver/plater på innsiden, problem eliminert på noen timer).

 

Tja, det var det jeg kom på sånn i farta.

Link to post
Share on other sites

Her er mine inntrykk fra bav 38 2005 modell.

 

Min erfaring med båten består i at jeg ar seilt den et par ganger med en kompis og har i tillegg vært med å installere diverse utstyr på den båten samt seilt deler av sommerferien sammen med de. Båten det gjelder er en trekabiner med blykjøl, foldepropell, baugpropell, rullemast, spinnaker osv...

 

Positive sider:

 

1. Innredningen gir et tiltalende inntrykk. Det jeg liker best her er forpiggen som har bra med stueplass og er åpen og fin, samt områdetrundt nedgangstrappen som gir intrykk av mye bovolum. Kartbordet er bra. Byssa er ok men har et lite minus på skapplass. Selv foretrekker jeg vinkelbysse, men denne fungere fint. Det er trangt rundt salongbordet, men man sitter ikke verst. Akterkabinene er relativt luftige.

 

2. El opplegget virker ryddig og gjennomtenkt.

3. Motoren er grei å komme til.

4. Seilegenskaene er bedre enn mange andre cruisere. I lite/mellomvind seiler båten høyt og fort på kryss. Med spinnaker går den på skinner.

5. Utvendig er den av de penere båten fra bavaria

6. ankervinsjen foran ligger smart til.

7. Skroget virker solid bygget

8. Båten beveger seg finere i sjøen enn en del andre nymotens båter

 

Negative sider:

 

1. Når det friskner til er seilegenskapene mindre bra, den virker den for rank. Hadde trengt tyngre eller dypere kjøl. Roret biter dårlig ved hard krenging og dette har ført til unødvenig negative opplevelser når man har blitt overrasket av sterk vindøkning. Disse blir forsterket av:

2. Dekksutstyret.

2a. vinsjene er for små og plassert slik at det er vanskelig å få god arbeidsstilling

2b. Verken genoua eller storseilskøtet kan nås av rormann

2c. Løygangen er ubrukelig pga for dårlig utveksling. Kan ikke justeres under press

2d. Verken storseil eller genouafallet er ført til vinsj. Dette umuliggjør riktig seiltrim under varierende forhold.

2e. spinnakervinsjene som blir levert ekstra er også for små. Anbefaler heller å sette de orginale genuavinsjene bak til spinnakerplassen og kjøpe større vinsjer til genoua.

2f. Rulletrommelen (furlex 200) er i underkant for en så stor båt. Det blir tungt å rulle inn fokka når linen i tillegg er ført gjennom rekkestøttene.

2g. Opplegget for å flytte skjøtevognen trinnløst fungerer ikke bra nok. Man må ta all kraften ut av seilet for å justere denne fram.

3. Cockpiten fungerer dårlig både på sjøen og i havn. Den for trang i havn og man sitter ikke bra noe sted. At pidestallen skjelver når jeg tramper ved siden av den gir ikke så god kvalitetsfølelse. Men den holder nok.

4. Toalettet er dumt plassert slik at man må sitte skjevt på setet. Synd for det er egentlig stort nok.

5. Rekkestøttene virker veldig løse. Tåler de normal bruk?

6. mange av skapene nedunder har dør med åpning i underkant. Innholdet kommer ut hvis de er fulle og åpnes under seilas.

7. Finishen er ikke veldig bra.

8. Skapene i akterlugarene er grunne

9. Mye innerliner i skrogavstivningen. Det liker ikke jeg så godt.

10. Dørene festes med kjipe kroker når de er åpne. Det gjør at åpne dører sier "klikk, klakk" for hver gang båten ruller litt. Veldig irriterende når man ligger i havn.

11. Det lukter ett eller annet rart nede. (noen liker denne lukten. Ikke jeg)

12. Det lukter kloakk i ca halvparten av alle bavariaer jeg har vært i. Min kompis unngår dette ved å skylle med klor etter hver tur. Septikken er i plast.

13. Måler til dieseltanken er tvilsom

14. Lysene i taket er ukoselige og stikker ned slik at ståhøyden ikke er reell overalt. Irriterende.

15. Båten er vanskelig å selge til en god pris pga at bavaria kommer med nye modeller hele tiden.

 

Det høres kanskje ut som jeg ikke liker denne båten, men jeg syns den er helt grei. Men ikke helt i min gate. Den trenger et mindre forseil, men da mister man litt mye fart i lite vind siden riggen er ganske lav, noe den er pga at kjølen er lett. Jeg regner derfor min egen 43-foter som mere lettseilt og mere velegnet som familieSEILbåt.

 

med ønske om fred og solskinn

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

-Rekkestøttene begynner å lekke om man bruker dem til å dra seg ombord. (fikses med større skiver/plater på innsiden, problem eliminert på noen timer).

 

Hadde samme problemet.

Lakk litt, krakkelerte litt og var slengete.

Prøvde med svære skiver og backing, uten hell.

 

Bestemte meg for at roten skulle tas ved hornet eller ondet ved tyren eller no sånt.

Skrudde ned alle himlingene.

Slipte godt fra innsida. Både i krakkelert område, skutesida og dekket.

Bygde holkil i overgang skrog/dekk.

Laminerte opp 20 cm. nedover skutesida og 20 cm. innover dekket. (Husker ikke helt hvor mye, men det var endel).

Boret opp nye huller for bolt.

Ble tett og solid. Når jeg ble påkjørt, så bøyde støtta seg.

Link to post
Share on other sites

med ønske om fred og solskinn

 

Viggo

 

 

Ja, nå er jo stemningen såpass bra i denne tråden, og det er snart jul og greier. Egentlig er det interessant å se de positive og negative sidene folk som har og ikke har bavaria ser. Skulle ønske vi kunne tatt for oss flere merker også, for jeg føler jeg snart kan alt om bavaria, men ikke noen ting om feks. Hanse eller Beneteau. Ødelegges tråden om andre merker også kan beskrives slik min B38 har blitt beskrevet opptil flere ganger? Dette var egentlig en ryddig måte å gjøre det på.

Link to post
Share on other sites

Egentlig er det interessant å se de positive og negative sidene folk som har og ikke har bavaria ser. Skulle ønske vi kunne tatt for oss flere merker også, for jeg føler jeg snart kan alt om bavaria, men ikke noen ting om feks. Hanse eller Beneteau. Ødelegges tråden om andre merker også kan beskrives slik min B38 har blitt beskrevet opptil flere ganger? Dette var egentlig en ryddig måte å gjøre det på.

Problemet er nok ofte hvor ærlige folk vil/tør være i forhold til egen skute :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

med ønske om fred og solskinn

 

Viggo

 

Jeg komenterer det ikke Viggo, det gjelder vel ikke min 38 ac 1999 modell, forstod jeg. :smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...