M/S Bastard Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Er det nok kraft i en luftskralle tro? Vel, ett bilverksted burde vel ha en 38 pipe og låne bort kanskje, er jo litt kostbart og kjøpe en bare for og skru denne ene gangen. Sjøl hadde jeg nok handlet den inn. (verktøyfreak) Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 hehe :P skulle vell handla meg noke sånt men bur på ei øy så kommer meg ikkje til noke butikk som har de før neste helg. og skulle hatt ut båten før det. og eg tviler på det er nukk kraft i luftskralle.. skal prøve og holde i gjenn propellen og dra til med den enormt store skralla mi. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
M/S Bastard Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Du har ikke en fastnøkkel på 38 da? Sett den på mutteren, og gi den ett skikkelig kakk med ei lita slegge Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 har prøvd alt no. og har gjett opp.. satt på i gjenn den gammle reima og så får eg håpe den holder den 20min kjøyre turen til verkstede og få bytta den der. kan vell ikkje koste mange lappene og få bytta reima når eg har den sjøl.. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 blir prøve start i kveld eller i morga. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
M/S Bastard Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Artig, blir det en liten videosnutt eller? Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 de skal eg ordne. :) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Ribtjenester Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 finnes det noe bilder av hvordan ting har blitt da? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
index Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Dette har jeg gjort noen ganger nå... Muttertrekker og 8 bar trykk på kompressoren, 36mm 3/4" pipe samt overgang til 1/2" innkjøpt på Biltema, og så er det bare å kjøre på. Det tar litt id før den slipper, men en vanlig 1/2" muttertrekker klarer jobben akkurat såvidt. Det har i alle fall gått greit på de tre motorene jeg har byttet reim på siden jeg kjøpte båten. Begynner nesten å bli en rutine, siste reimskifte tok vel 10 minutter eller så... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gangso Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) har noen bilder ja. og hadde de vert så enkelt som du seier så hadde eg gjort de. men eg har stått med de i to dager no og ikkje fått av dritten.. stempele og de går jo rundt så eg skjønner ikkje kordan eg skal greie og holde i gjenn reimskiva menst eg tar i... prøvde og starte den i sta. men må lufte diesel'en og så må eg bytte start kabelen. brukte den start kabelen som sto på bensin motoren og den tok fyr til slutt. Redigert 5.Juni.2009 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Bearded Beast Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 hørtes litt slapp ut den startern ja. på med laderen inatt! Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 laderen er på.. men trur de er kabelen som har skylda :) den tok jo nesten fyr til slutt.. røyk skya sto til værs Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
bellen Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Ja, om kabelen tok fyr, så er den alt for liten. Og da blir det for stor motstand i den. Du må vel minimum ha 70mm2 kabel, helst meir. Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 jess har ein ny kabel som eg skal hive på i no.. så skal den startes. og så hive eg den på sjøen i morga... pappa hadde vist bestilt krane til og ta opp den andre båten i morga så da hiver eg ut min med de samme.. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 har bytta kabelen no. men starteren er like daff som før.. og drar strømmen på baterie på under 2min med kinning.. skjønner ingen ting no. noken som har noen ideèr ? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Tulling16' Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Er batteriet gammelt? Har du et annet et å prøve? Hvor stort er det forresten? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
bellen Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 (redigert) Må huske at dette er ein dieselmotor, og at starteren treng mykje strøm. Du må få luftet systemet skikkelig før du prøver å starte. Lufter du skikkelig, så treng du ikkje lange tida på å kinne motoren. Sjekk først om du har fått luftet filtera, så dieselpumpa om det er mulig. Så for sikkerhetsskyld skru av eit par-tre dieselrør på dysene og kinn til det kommer diesel. Kommer det ikkje diesel her etter kort tid, så har du problem med dieseltilførselen. Huska at det kan vere skadeleg for startmotoren å kinne sammenhengende over 10-15 sekunder. Redigert 6.Juni.2009 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Kan virke som om batteriet ditt er litt vissent... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 bateriene er helt nye så og si. kjøpt for eit halvt årsida på BILTEMA men er ikkje blitt brukt.. kan vere at de er biltema bateri så skal prøve eit anna bateri no. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Moyja Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 (redigert) Du kan også ha en vissen starter som tømmer batteriene dine. Har opplevet dette på chevy diesel. Hvor manga amp er batteriene ? Redigert 6.Juni.2009 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 trur dei er 100amp Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
index Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Da burde du ha mer enn nok strøm til å starte med! Prøv å ta av alle kabler, og puss rene kabelsko og anleggsflater. Da jeg monterte ny motor i forrige uke, var det såvidt starteren dro rundt. Så jeg pusset fint rent og smørte på litt polfett før remontering, og starteren var ikke til å kjenne igjen etterpå. NB: Ikke glem minussiden, det kan være dårlig kontakt der også. Og husk tykke kabler, en dieselmotor trenger mye strøm for å starte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ribtjenester Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Litt viktig at batteri giir nok i start øyeblikket. I min scand hadde jeg 2 stk batterier som ga 750ah i start øyeblikket. Motoren blei nesten redd når jeg satte på tenninga Lykke til, syns du er flink jeg Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 hehe :P jo takk.. men må finne ut koffor motoren ikkje får diesel :P skal prøve få ut båten i morga kl 10 vist eg får start på motoren i kveld. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Brodern Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 (redigert) Du bør løsne noen dyserør, helt nederst på dieseldysene. Da får du lettest frem diesel når du kjører motoren på starteren. Når det begynner å komme ut diesel stenger du. Bruk en faastnøkkel på dusa, og en på røret/mutteren på røret. Ev kan du dramme/helle litt diesel rett inn i innsuget, men for all del, bruk ikke startgass. (stargass og gløding kan myrde en dieselmotor. Bøye råder etc) Du er sikker på at glødinga til motoren fungerer ? Har du målt at det kommer spenning på alle glødepluggene ? Og at disse er i orden ? Redigert 6.Juni.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.