CB. Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Tja, jeg har hatt pinnebåt selv tidligere og det er en stor jobb ja, meget mere tidkrevende enn du tror. Inkludert køventing for å komme til ledig kran. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hansi Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Å ta ned en seilbåtmast er slettes ikke så mye jobb som det ser ut til hvis en planlegger litt i forkant. I vår båtforening har vi servicebrygge med mastekran for seilbåter og jobben gjøres på dugnad i uka før fellesopptak. I tillegg har vi laget stativ for lagring av mastene. En 2 -3 mann demonterer og lagrer en seilbåtmast på kort tid, muligens kanskje jobben er gjort i løpet av noe slikt som en 1/2 time +/-. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 A jolle det da Fra spøk til alvor, klart avhengig av landsdel men i indre Oslofjord er det mange pinnebåter og da blir køen lang når det kun er en krant. En skal jo jobbe litt også ikke bare sitte på vent for å ta opp og ned. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hansi Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Som sagt betinger at en har planlagt litt i forkant, båteier har løsnet / sjekket og klargjort det som skal demonteres. Og gjelder båter i mellom 26' - 40 ' som er den største seilbåten vi har i havna. Og mastene blir demontert i dagene før opptak. Når det er opptak så er det opptak og kun det. Blir laget liste med dato og klokkeslett for avmasting. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Kunne vært spennende å høre hva andre seilbåteiere beregner i tid på å tilrettelegge, ligge i kø for å komme til kranen, tipper de beregner seg en dag. Hva beregner f.eks Sydvesten på ned/opprigging av sin båt ? Han er en av de erfarne her har jeg inntrykk av. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
SamH Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Støttene her var ikke stroppa, da rister de lengre og lengre vekk fra skroget. Masta bidrar sterkt til vibrasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Tenkte jeg det ikke, høres rimlig ut. Dette var en stooor tabbe av Henrik ikke å kontrollere. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sydvesten Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Hva beregner f.eks Sydvesten på ned/opprigging av sin båt ? Har ikke peiling hvor lang tid det tar.... men regner med at det iallefall går med halv six pack bare i planleging.... Båten skal kun unntaksvis på land og jeg ser dermed ikke dette problemet... Er kun vant til seilbåter som tåles å brukes hele året og da er ikke avmasting noe tema... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
skage Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Det tar helt klart mye tid og rigge en mast ned og opp. Mange kabler skal kobles alle strekkfisker skal skrus ned alle fall og alt annet løpende rigg skal ned. Og alt skal jo også opp igjenn og mast skal trimmes osvosv osv. Men tror ikke at det er noe særlig valt om man skal ha båten opp. La båten ligge på sjøen hele året det er best. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Det tar ca en time å ta ned masten. Den timen har jeg råd til! Jeg tar ned masten i en annen havn enn der jeg har båten på land. Der ligger båtene i kø, og vi hjelper hverandre. Det er både sosialt og kjekt. Dessuten ligger riggen "innendørs" hele vinteren (Og det er ikke mindre arbeid å ta ned min mast enn på større båter....Kan vedde rorforlengeren min på at mange av dere tenker det... Jeg har vært med å rigge opp og ned såpass mange båter i forskejllige størrelser, at det vet jeg godt ) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Hansi Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 men regner med at det iallefall går med halv six pack bare i planleging.... En halv sixpack er vel gjort på under en 1/2 time.... og da har en god tid. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Jeg noterer meg at Røsten fra Ørkenen og andre harselerer over de som tar opp båten, men min plass bånntæler som regel, og i motsetning til andre vil jeg ikke båten min så vondt som andre ser ut til å gjøre. Vel. det tar meg 1.5 t å klargjøre for opptak. 5 min. å løfte av masta og legge den i de dertil bygde bukker oppe på båten. Båten hjem, og plassert i stødig krybbe. Det tar 5 minutter ekstra å løfte masta på plass ved utsett og 4-5 timer å få ting på plass og få grunntrim på masta. Det tar altså ikke særlig lang tid. Årsaken til at den forblir på, tror jeg ofte er manglende viten om hvordan den skal taes opp/ned og hvordan man får den i grunntrim. Jeg kjenner folk med båt av populært merke helt tilbake fra fra 2003 som aldri har hatt masta av. Begriper ikke at de tør. Hver gang vi hører om disse veltene er det to ting som er gjengangere. Løse støtter og masta på. Jeg synes de som behadler båten sin slik skal betale for skadene selv og ikke belaste meg gjennom forsikringa. Skadevolder betaler. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Egentlig burde det være et ikke problem om mastene er på. Vindfanget er overhodet ikke av en slik art at båtene velter grunnet vind. Da må en også forby presening på motorbåtene. Her er det dårlig sikring og eller feil montert krybbe. Dette er udiskutabelt direkte feil.Klart at riggen oppe på land har betydelig vindfang.Det vet enhver som har seilt i vindstyrke mer enn 15 m/sek. I + 20 m/sek krenger seilbåter skikkelig på riggen,seiler faktisk i 2-4knop bare på riggen Og når disse belastningene kommer på land,hvor båten ikke "kan gi etter",er belastningen meget stor.Selvsagt har presenning/stativ betyding,men dettekommer jo som oftest i tillegg til riggen Problemet er nok en kombinasjon av flere "feil". Håper forsikringselskaper snart forbyr riggen oppe på land. :nono: Det er noe som har bredt om seg de siste årene "for lethets skyld". mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Det tar ca en time å ta ned masten. Den timen har jeg råd til! jepp noe sådant........ o en time o få opp masten på våren.......... det er vel ca halvparten av tiden det tar o 'serve' en av maskinerne til Contraband nei, jeg er glad att vi har förbud o stå med masten på på i min klubb...eftersom det hele tiden drabber 'oskyldige'..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Det virker snodig på meg og si at ikke masten på båtene har en stor medvirkning her, jeg har jo seilet i mye forskellig vær og kan jo lett seile kun med riggen i styggvær. Masten betyr ikke så mye, du seiler mer på skroget enn på masten. Selvsagt er det noe vindfang i masten men det er helt neglisjerbart i forhold til presnningstelt. Denne hendelsen har ingenting med mast eller ikke å gjøre, det er dårlige støtter. Det er f.eks. ikke vanlig å ta av masten i middelhavet, og der kan det blåse svært mye om vinteren. Men da må man sørge for å ha skikkelig krybbe. Ang. seiling på skroget høret jeg en "morsom" historie en gang av en charterskipper i Kroatia: De hadde en delivery jobb av en masteløs charter-båt rundt 50 fot. De skulle ikke så langt, men fikk storm (Bora, NØ) og etterhvert motorproblemer som de ikke klarte å løse. Men de kunne seile på skroget og med litt hjelp fra baugpropellen fikk de manøvret relativt greit likevel og kom fram dit de skulle. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Er dette et Østlandsfenomen? se vedlagt link. Dette skjedde i fjor. Kan ikke huske at vi har hatt noen slike episoder på vestlandet. Har vi en annen forståelse for naturkreftene her vest? http://www.seilas.no/wip4/search/detail.ep...5157&c=4913 Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Det tar helt klart mye tid og rigge en mast ned og opp. Mange kabler skal kobles alle strekkfisker skal skrus ned alle fall og alt annet løpende rigg skal ned. Og alt skal jo også opp igjenn og mast skal trimmes osvosv osv. Men tror ikke at det er noe særlig valt om man skal ha båten opp. La båten ligge på sjøen hele året det er best. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hansi Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 La båten ligge på sjøen hele året det er best. Er vel ikke mange som er uenig idet. Men det er nå engang slik her på de breddegrader vi bor at sommeren ender i slutten av august og de aller fleste av oss bruker primært båten fra mai til ut september. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Selvsagt er det noe vindfang i masten men det er helt neglisjerbart i forhold til presnningstelt. / Dette er feil Krimart! I havna hos oss hadde vi tre brudd på den såkalte 'seilbåtbrygga' før vi omfordelte båtene. I tillegg hadde denne brygga nesten 50 prosent mer lodd og fortøyninger etter første brudd. Vi har aldri hatt brudd på brygger med en jevnere fordeling mellom seilbåter og motorbåter. Ser du på båtene i ei havn når det blåser kraftig, er det heller ingen tvil om at det er adskillig mer vindbelastning i en seilbåt enn i en like stor motorbåt med flybridge. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Dette er den vanlige oppstillingen av seilbåter i Sonskilen, Vestby kommune. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Masta er jo dessuten en laaang momentarm, det har mye å si. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Det har det. Dessuten gir den opphav til vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Jeg vet ikke hvordan det gjøres i andre båthavner, men i Sonskilen båthavn som roaldbj viser bilde fra litt over her, står i hvert fall alle båtene nord - syd med baug eller hekk mot fremtredende vindretning. Hvor mye det betyr, vet jeg ikke. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
"Mathilde" Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Flere her er svært bastante og hevder at riggen alltid må demonteres under opplag og at alt annet tydeligvis er uforsvarlig. Jeg vil hevde at dette ikke må sees så svart/hvitt. Opplagplassen betyr mye. Er plassen utsatt for vind, eller står båtene langs en bergvegg? Hva slags krybbemateriell brukes, løse støtteben eller fast ramme i galvanisert stål med solide støtteben forankret i rammen? Har man kanskje gjort ekstra sikringstiltak som bardunering av rigg (som nevnt ovenfor), ekstra stropping av skroget og/eller stempling av kjølen? Man kan faktisk i stor grad forsikre seg mot disse veltene, uansett mast eller ikke mast. Dette handler om hvilke sikringstiltak som er gjort og om dette er tilstrekkelig for aktuell båttype, opplagsplass etc. Jeg har stor forståelse for at en del blir bekymret etter slike båtvelt. Ikke særlig morsomt å få sesongen ødelagt fordi "naboen" har slurvet med opplaget. Men det blir feil fokus når man etter et båtvelt legger skylden på masten. ALLE båter i opplag må sikres tilstrekkelig, uansett om det dreier seg om stor/liten motorbåt eller seilbåt med/uten rigg. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Lars H. minnet meg om en samtale jeg nylig hadde med de to mest erfarne ansatte ved Sonskilen båthavn. De fortalte at det aldri har vært massevelt av seilbåter i havna pga av værforhold. Enkelte båter har veltet, men dette har berodd på hjemmelagede opplagskrybber med svakheter bl.a. pga råte i tremateriale. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.