Jump to content

Montering av landstrømsentral


ares

Recommended Posts

Når man får store skader på kort tid på metaller under vannlinjen, kan man som regel utelukke galvanisk tæring. Da blir det bare elektrolytisk tæring igjen. Elektrolyse krever strøm. Vanligvis er de to eneste kildene til strøm i tæringssammenheng landstrømsjordleder eller batteristrøm.

 

Så er det ikke det ene, må det være det andre.

Link to post
Share on other sites

Når man får store skader på kort tid på metaller under vannlinjen, kan man som regel utelukke galvanisk tæring. Da blir det bare elektrolytisk tæring igjen. Elektrolyse krever strøm. Vanligvis er de to eneste kildene til strøm i tæringssammenheng landstrømsjordleder eller batteristrøm.

 

Så er det ikke det ene, må det være det andre.

 

 

Men litt gjetting må man kunne tillate seg. Jeg har inntrykk av at ingen letter på et øyelokk om en drevbåt spiser opp anodene sine i løpet av en sesong. Altså omlag seks måneder.

 

Scenario:

Båt ligger ute om vingteren. Drev i aluminium, propell i rustfritt stål- gjerne duoprop. Drevet har katodisk beskyttelse med påtrykt spenning. Eier ønsker å ligge i sjøen om vinteren, gjerne i boble- eller annen isfri innretning. Da har vi en rekke saker som kan slå inn. Båten har ikke landstrøm, ikke lader. Båten vil ligge å trekke strøm fra batteriet for å dekke elektronforbruket fra drevet. Eieren er ikke sikker på hva dette er, men ser at batteriet går ned. Han kobler derfor fra batteriet. Da forsvinner den påtrykte spenningen. Anoden forsvinner kjapt, for den er allerede utslitt etter en sommersesong i vannet. Bobleanlegget starter, og bringer mulig surt bunnvann til overflaten. Drevet ligger nå i strømmende vann, med realtiv lav pH. Lav pH har en overbalanse av H+ioner. Dette gjør propellene mer katodisk, og drevet mer anodisk. Så har vi gjerne litt groe som lokalt gir enda lavere pH. Litt skader i det beskyttende malingbelegget på drevet gjør situasjonen enda verre, i og med at katoden får et meget stort areal i forhold til flekkløse partier på selve drevet. Under slike forhold vil jeg tro at aluminiumet forsvinner ganske radig. Uten at det er tilført en elektronstrøm (ampere) fra en utenforstående kilde.

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen. Nå har det vert el. firma og målt rubbel og bit på båten. Har ikke snakket med firmaet, men fikk info fra Volvo-forhandler der båten står nå. Skriftelig rapport er ikke mottatt ennå, men i hovedsak er problemet: Stereoanlegget. Det ser ut som om stereoanlegget er ettermontert, og det er blitt jordet mot platen der 220V bryterene står. Dette har laget en jordfeil som er blitt trukket ut i sjøen via drevet (batteriminus jordet i motorblokk etc) :headbang: .

Det er mulig de også ville ha båten i hjemmehavna, for å måle der.

Jeg ga imidlertid beskjed om å bestille inn komplett nytt drev, vil ha båten sjøklar til jeg kommer hjem om 4 uker (skal på havet på "litt" større båt i morgen).

Skal se når jeg får rapporten i hende, om jeg klarer å legge den ut her på forumet.

 

Så når jeg kommer hjem, blir det å montere skilletrafo, samt sjekke alle jordingsforbindelser på 12V. Ev blir det en jordingsplate i tillegg. Som de fleste har nevnt (inkl Ingar), så er skilletrafo det dyreste alternativet, men også det sikreste. Men vær sikker på folkens, at skuta kommer ikke til å ligge med båtens landstrøm en vinter til (skilletrafo eller ikke). Da blir det løseledning direkte på varmovnene ombord.

Som nevnt tidligere, så ble dette en dyr lærepenge. Men det man ikke vet, er det ikke så lett å ta forhåndsregler mot :nono: .

 

Når det er sagt, er det noen som har hørt om noen har fått noe sånt på forsikringen?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hallais folkens.

Kunne ikke dy meg her.... la opp til landstrøm i båten selv her før jul og brukte da (uten at jeg skal reklamere på noe vis) Ladix sin sentral ("med innebygd galvanisk skille") og deres kablingsystem som du helt godkjent kan kobble opp selv i båten din da du pr definisjon "ikke trenger verktøy" for å kobble dette sammen. Ja det koster noen få kroner ekstra, men er lett og utvide (forsatt kan du gjøre dette selv helt lovlig) jeg kan eventuelt kjøpe skilletrafo senere og koble til (hvis eg gidde spandera de 10 store båtpengane) Trenge ikkje bekymra meg for forsikrings osv. Menmen det va mi meining :-))))

Redigert av Blaster01 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når folk flest ikke vet bedre, er det naturlig at de antar at det antagelig kan være farlig å bade i nærheten av båter tilkoblet landstrøm. En del såkalte eksperter tror jo akkurat det samme. Problemet er at så mange tror noe samtidig som så få vet at det faktisk er 100% ufarlig å bade i saltvann selv med alvorlige jorfeil over alt.

 

Man har dette med skremselspropaganda, ønske om salg og at noen faktisk kan ha samvittighet til å selge en Maddox galvanisk isolator for den nette sum av kr 3990 for en 50 kroners aluminiumsprofil, noen dioder og litt epoxy, kan man jo begynne å lure. Spesielt siden alle slike isolatorer ofte bare er en falsk trygghet. Det er jo dokumentert at den bare tar toppen av isfjellet, men det blir behendig unnlatt å fortelle den uvitende kjøperen om.

 

Ei enkel jordingsplate montert under båten og landjord klippet, ville løst alle problemer for alle ved Minde båtlags havneanlegg.

Det er så enkelt og rimelig at det nesten ikke er til å tro. Derfor tror ingen noe på det når de hører det og de tror i alle fall ikke at løsningen er godkjent som en forskriftsmessig løsning fra direktoratet. I skrivet nevnes den riktignok, men det virker ikke som skribenten har veldig tro på løsningen.

Link to post
Share on other sites

Jeg tolker nevnte skriv dithen at skribenten mener at hvis jordledning er kuttet, og at det er etablert riktig jordplate under båten, er denne ordningen sikker mot elektrolytisk tæring.

Dissensen dreier seg om hvorvidt denne løsningen er lovlig eller ikke, og det er jo også de forskjellige etatene uenige om. Så en snarlig avklaring hadde vært på sin plass :smash:

Link to post
Share on other sites

Det er dsb som bestemmer hva som er lovlig og ikke lovlig. Hva andre etater måtte mene om saken spiller ingen rolle. Dette direktoratet har bestemt at løsningen er forskriftsmessig godkjent. Det har jeg fått bekreftet mange ganger nå. De sier videre at hensikten med et jordingssystem er at det skal hindre farlige potensialforskjeller. Dersom systemet gjør det, er det i samsvar med forskriftene, null problem med å dokumentere det og null problem med en samsvarerklæring. Problemet oppstår hvis saltnivået i vannet er meget lavt, type feskvann. Da vil det likevel kunne oppstå farlige potensialforskjeller. Et sekundært vern som en jordfeilbryter vil straks løse ut og fjerne problemet - også i ferskvann, men hensikten er at primærsystemet skal være av en slik art at man uansett ikke skulle fått farlige potensialforskjeller.

 

Dett er direktoratets ord, ikke mine. Dette er videre grunnen til at direktoratet nå gjennomgår problemstillingen på nytt. Antagelig vil det være klar en presisering fra direktoratets side i løpet av mai måned. Cluet er egentlig bare å finne ut hvor lavt saltnivå som er akseptabelt før vannet leder så dårlig at potensialforskjellen blir farlig.

 

Heldigvis har andre gjort disse konduktivitetstestene før dem og andre vil sikkert gjøre det etter dem, men hva man ender opp med av endringer i regelverket er likevel uvisst. Her holder de kortene veldig tett til brystet. Men en ting er de klinkende klare på: Inntil de sier noe annet, er det det som de har sagt som er gjeldende regelverk. Det er de særdeles klare på i alle andre sammenhenger også for den saks skyld.

Link to post
Share on other sites

Bra Lotus, da venter jeg i spenning på hva dsb bestemmer seg for i mai, jeg har nemlig kuttet jord, har metallbåt, og håper at det er fullt ut sikkert og lovlig. Men dette kommer vi sikkert tilbake til utover sommeren.

Forresten------jeg har tenkt meg til Telemarkskanalen iår, der er det jo ferskvann-------burde kanskje koble til jord igjen før jeg drar dit :crazy::confused:

Link to post
Share on other sites

I henhold til ISO standard skal det i brukermanualen stå advarsel om at det kan være farlig å bade i nærheten av båten når den er tilkoblet landstrøm. :eek:

 

Men jeg bader nå likevel, jeg da.

Dette tullet er på høyde med dårlige kriminalromaner hvor folk dør fordi noen har kastet et elektrisk apparat opp i badekaret. (Men det prøver jeg ikke).

Link to post
Share on other sites

Folk dør faktisk av å få et elektrisk apparat i badekaret.

Danner man en serieforbindelse til jord der kroppen er en bedre leder enn vannet, ja så dør man av strømsjokket.

Har man en jordfeilbryter, går det derimot bra.

 

Når man ligger i badekaret, er huden naturlig nok våt. Det innebærer lav overgangsmotstand utenfra og inn i kroppen.

Kroppen for øvrig består av salt blod som er en god leder.

Ferskvannet er en leder, men leder dårlig til sammenligning.

 

Vel, du er nå dau! (om du hadde testet teorien)

 

Lett å teste. Fyll badekaret med vann. Slipp hårtørreren nedi. Bør sikringen nå gå? Går jordfeilbryteren, men ikke sikringen? Vel da har over 30 mA funnet en annen vei å gå tilbake til kilden. Siden strømmen går letteste vei til jord, betyr det at den i stor grad ville gått gjennom kroppen siden kroppen leder bedre enn selv møkkete badevann? Hva hvis man hadde fullt av badesalt i vannet slik at det ledet glimrende. Ville man da overlevd?

Så hva om badekaret ikke er jordet? Dauer man fortsatt når hårtørreren detter ned i karet?

Link to post
Share on other sites

Heisann folkens.

Her kommer rapporten fra elektrofirma Zenith Elektro som har vert ombord og målt i båten.

Skulle tro at dette er en standard Bavaria montering, alle Bavaria jeg har sett har stereoanlegget der.

Men det er kanskje ettermontert??

 

 

Rapport vedr Bavaria, med tæring på drev.

 

Var om bord 26/3 09, og kontrollerte elanlegget på båten til Bjørn xxxxxxxxx.

 

Motorinstall har 1-polt anlegg med minus i gods på motor og drev. Jeg fant ikke noe unormalt stømforbruk i 12 volt systemet, bare noen mA til motorens ”hjerne” og bilstereoens minne.

 

Ved måling mellom landstøminntakets jordforbindelse og motorblokk fikk jeg full kontakt, 0 ohm. Etter div utkoblinger fant jeg at sammenkoblingen lå på bryterpanelet i cabin.

 

Der er 220 volt anlegget med instrumenter og kurser mont i en alu-plate som er korrekt jordet, problemet var at i samme plate var det montert et bilstereo-anlegg med minus i gods, noe som førte til at landstøm-jord går via batt-minus rett i drevet.

 

Selv om ev jordfeilbryter er ute, forbukere på 220 v avslått, og 12v hovedbrytere avslått, så vil denne forbindelsen ligge der så lenge landkabel er tilkoblet.

 

Koblet fra bilstereo-anlegget og målte videre, det er fortsatt en lekkasje mellom 220 volt og

12 volt men denne er på ca 100 kohm og medfører ikke noe lekkasje-støm som jeg mener er skadelig for drevet.

 

Jeg har ikke utført utbedringer med ev fra-isolering av bil-stereoen i alu-plata.

 

 

For Zenith Elektro A/S

Frank Øyen.

Link to post
Share on other sites

I de fleste andre land er det full spenning mellom hver fase og jord, men ikke i Norge. Vi har jord i trafoens nullpunkt. Dvs. redusert spenning mellom jord og hver fase. Det skule tilsi mindre risiko i Norge.

Dette stemmer ikke. Spenningen er likevel så høyt over det vi tåler at begge deler må betraktes som like livsfarlig. En annen ting er at det viser seg at man henger lette fast mellom leder og jord enn mellom begge faser. Dette på grunn av kramper i musklene, man klarer ikke å slippe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...