Jump to content

Montering av landstrømsentral


ares

Recommended Posts

Her kan du forvente tre nivåer av svar:

 

Huldametoden: Tvilsom, men sikker nok: Jeg tar med landjorden om bord. Da har jeg samme sikkerhet som ved bruk av skjøteledning. For å være på den sikre siden bruker jeg dobbeltisolert utstyr. således er det ingenting som kan gi strømlekkasje til skrog/sjø. Dette er sikkert ikke lovlig. Jeg behøver ikke jordingsplate.

 

Lokalt jordplan: Her kuttes landjord, og man bruker lokalt jordplan som f.eks. Dynaplate. Installeres av kvalifisert installatør.

 

Skilletrafo: Her kuttes også landjorden. Dette systemet krever sikkert også kvalifisert installatør.

 

Du vil finne et formidabelt antall innlegg her på baatplassen som vedrører akkurat det du spør om. Les gjennom og bli totalt forvirret. Det eneste som er sikkert når du trekker 220 volt ombord, er at du trenger en godkjent installatør, så vidt jeg har skjønt. Svaret er svarer helt sikkert ikke til forventningene.

Link to post
Share on other sites

Og i løpet av noen år vil sannsynligvis flere og flere gjestehavner kreve dokumentasjon for at man har "nivå 3 --> skilletrafo" for at man skal få lov til å kople seg til landstrøm. Og med dokumentasjon vil dette da være papirer fra kval.installatør. Og det samme krav vil sikkert også komme fra våre hjemmehavner etterhvert???????

Link to post
Share on other sites

Og i løpet av noen år vil sannsynligvis flere og flere gjestehavner kreve dokumentasjon for at man har "nivå 3 --> skilletrafo" for at man skal få lov til å kople seg til landstrøm. Og med dokumentasjon vil dette da være papirer fra kval.installatør. Og det samme krav vil sikkert også komme fra våre hjemmehavner etterhvert???????

 

Joda, jeg har sett slike krav ved gjestehavner i Sverige. Jeg har aldri hørt at noen har blitt kontrollert, eller at kontroll har blitt forlangt. Kontrollsaken kan bli besværlig. Selve kravet kan vel i seg selv bli besværlig, særlig hvis lokalt jordplan er en godkjent installasjon.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke myndighetenes (DSB / DLE) intensjon å utvide kontrollvirksomheten bevisst i marinaene, men marinaene har et pålagt ansvar via interkontroll systemet å få de elektriske anleggene kontrollert.

 

Det er styre i marinaen som har ansvar for dette, og følgelig kan styret sammen med medlemmene lage vedtekter for hvor listen skal legges i slike spørsmål.

 

Mange marinaer leier grunn av kommunene, og det er ikke utenkelig at kommunen kommer til å be om denne dokumentasjonen. Reforhandlinger om leieavtaler vil nok inneholde flere elementer fremover på områder som avfallsortering og håndtering etc.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke myndighetenes (DSB / DLE) intensjon å utvide kontrollvirksomheten bevisst i marinaene, men marinaene har et pålagt ansvar via interkontroll systemet å få de elektriske anleggene kontrollert.

 

Det er styre i marinaen som har ansvar for dette, og følgelig kan styret sammen med medlemmene lage vedtekter for hvor listen skal legges i slike spørsmål.

 

Mmmmm... Hvis det er innlegget mitt du tenker på, så refererte jeg til gjestehavner. Så kommer forholdet om kontroll av el.anlegg/sertifikater/samsvarserklæringer på hvilket som helst språk. De som krever inn havneavgift har som regel problemer med å finne ut lengden på båten min. Kompetansen strekker seg sjelden til mer enn en meter mellom beina.

 

Når det gjelder havner i Norge, så kjenner jeg kun til Son, som tilhører Vestby kommune. Og de har vel en jobb å gjøre med sitte eget- og andre anlegg knyttet til båtlivet. Men jeg kan godt tenke meg at en gang i fremtiden finner man en måte å håndtere forholdet. Sett i forhold til det store antall el.-ulykker man har med landstrøm, bør dette være en prioritert oppgave.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke dette blir noen høy prioritet, og jeg har ikke tro på at det får noen utbredelse i gjestehavner av vesentlig betydning.

Kommunale gjestehavner og andre gjestehavner må nok bare følge gjeldende regelverk. Det er ikke usannsynlig at gjestehavner blir pålagt å minne om krav og ansvarsforhold slik vi ser mange steder i andre land. (Det kommer opp godt synlige skilt).

 

Jeg har sett at skiltene refererer til kravene beskrevet i nasjonal og internasjonal standard. Vedrørende saken med lokal jord uten skilletrafo har jeg blitt forespeilt et svar fra DSB etter jul, som sikkert betyr utpå nyåret en gang.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å skrive innlegg her på BP om strøm ombord.

Mitt råd er å anskaffe skilletransformator.

Tiltredes, Roaldbj.

Jeg selv har Mastervolt 3.5 kW HF switchmode skilletrafo. Fordelen er at den er liten, lett og støyfri.

La meg bare si at jeg har prøvd alle alternative løsninger, og jeg har hatt båt på vannet, med landstrøm, helårlig siden 1985.

Har du anledning, så er min desiderte anbefaling, MONTER SKILLETRAFO.

Link to post
Share on other sites

ja, jeg kan holde tråden i gang, men noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg gidder å svare.

Jeg blir så oppgitt når jeg leser all svada og skremselspropaganda. Det er kanskje på tide å fortelle leserne hva som er de faktiske dokumenterte forhold?

 

Faktum nr. 1: Lokalt jordplan er en godkjent løsning som er sikker både for mennesker og båten.

Faktum nr. 2: Det skjer lite ulykker relatert til landstrøm.

 

Hvor mange tror dere det egentlig er? Hvor mange drepte og skadede har vi for fjoråret relatert til disse sakene? Noen som vet? Tydeligvis ikke, men hause opp stemninga kan dere.

 

Faktum er at for hele 2007 forulykket en person. Betyr det at landstrøm er farlig? Siden den omkomne kræsjet med hangglider inn i en høyspentledning, kan vi nok neppe trekke den konklusjonen. Hva med de ulykkene der folk ikke daua da? Ja hva med dem? Det var for 2007 60 personer som ble skadet av strøm i kongeriket. Og tallet? Omtrent som de foregående årene. Hvor mange ble skadet av landstrøm i marinaer? Tenk på et tall. Var tallet null???? Helt riktig. Du har vunnet en banan.

 

Her er statistikken fra dsb's sider. Det finnes selvfølgelig ulykker som aldri meldes inn, men da er de antagelig ikke spesielt alvorlige.

 

elulykker2007.png

Link to post
Share on other sites

Jepp, sånn er det bare. Mye ull og gråsoner.

 

Jeg vet med sikkerhet at for tre år siden var den en seiler i Son med 110 volt i rekkestøttene. Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener å huske at den båten hadde jordet hele sulamitten i batteri minus. Deretter var det en overledning som ikke løste ut fordi det var ikke noe jordplan. Noe slikt var det. Men rederfruen fikk seg en skikkelig barbeint karamell da hun skulle svinge seg om bord via rekkewiren. Slikt skal man ikke spøke med.

 

For et par år siden var det 400 volt på rømmen i den ene kommunale bryggen. En kvalifisert elektriker hadde gjort et triks. Jeg kan ikke helt dønn sikkert verifisere denne heller. Men det er ikke poenget her.

 

Skjøteledningsprinsippet til Hulda holder elektronene på plass. Enn så lenge. Deretter kan det hende at det kommer et lokalt jordplan for å tilfredsstille landstrømmen. Det er farligere for en gammal mann å snuble rundt i skjøteledninger, enn et teoretisk støt et eller annet sted.

 

Så for en dobbeltisolert lader, en dobbeltisolert vifte, en vannkoker, gjør det enkelt. Ser man på korrsjonsaspektet, så eksisterer det ikke. Ikke så lenge du følger første setning i dette avsnittet. Huff, det var en brannfakkel til. Men slik er det nå en gang. Holder man elektronene på riktig side av isolasjonen, så er de komplett ufarlige.

Link to post
Share on other sites

Siden disse trådene alltid utarter i det ekstreme vil jeg presentere et lite tanke, gjentar TANKE-eksperiment for Lotus og eventuelle likesinnede som ikke kan se at skilletrafo er fordelaktig.

 

1. Ombord i en båt med landstrøm og lokalt jordplan tar du et godt tak i en avisolert ledning tilkoblet den ene (eller andre) landstrømfase. Så stikker du den andre handa ned i sjøen.....

 

2. Gjenta eksperimentet i en båt med skilletrafo.

 

Hva er feilen i dette forsøket? Det lar seg ikke gjennomføre. Du kommer ikke til trinn 2. Derimot hvis du bytter om rekkefølgen og tester MED skilletrafo først, så kommer du ihvertfall gjennom første test uten å merke noe spesielt. (Du må riktignok ha en veldig god skilletrafo for ikke å merke litt kløing, men alikevel!)

Link to post
Share on other sites

Da vert det jord til inntakskontakt, ingen jord fra inntakskontakt til landstrømsentral.

Landstrømsentralen vert jorda til en dynaplate.

Har jeg opfattet dette riktig????

Ja, du har oppfattet det riktig. Du får nå en forskriftsmessig løsning som er godkjent av dsb.

Du kan montere dynaplaten selv. Den koster ikke stort heller. Og alt du trenger er ledningsbit fra dynaplaten til landstrømssentralen.

Elektrikeren må riktignok bruke 30 sekunder på å skru fast ledningen i sentralen, men det koster småplukk.

Du kan også klargjøre det andre og få en elektriker til å gjøre selve påkoblingen.

 

Som Hulda sa så treffende i innlegget over som så idiotisk ble slettet: Mors gave til 1000 kroner koster man ikke på titusenvis av kroner på hvis man slett ikke behøver det.

 

Ikke la deg skremme. Skremselspropagandaen vil ingen ende ta, men du trenger jo ikke å avisiolere første og beste strømførende ledning, ta et godt tak i den og stikke den andre armen ned i vannet. Tipper at du ikke gjør sånt i heimen eller leker deg med lamper i badekaret heller.

 

Det finnes mange hundre tusen båter med landstrøm i Norge. Svært, svært få har skilletrafo. Likevel skjer det altså ikke personskader. Det har dsb dokumentert.

Nå får du en løsning som er i særklasse mye bedre enn det som finnes i dag og der det med dagens løsning ikke er dokumentert personskader over hode forrige år.

 

Ikke la deg skremme av mørkemennene. Du får en trygg og forskriftsmessig godkjent løsning både for båten og for deg selv. Mer er det ikke å si om saken.

 

Så kan vi jo håpe på at JRK klarer å dokumentere at at noen har blitt funnet døde i vannet i småbåthavner, slik han synes å ha hørt noe om. Og klarer han å finne en eneste slik sak, kan han jo for all del prøve å få det til å bli strømmen som har forårsaket det, men uten at dsb skulle ha fattet pointet i statistikken sin.

Link to post
Share on other sites

Eller ta en telefon til DSB. Fortell hvem du er, forklar hvilke planer du har og spør hvordan du skal angripe saken.

Da har du gjort din plikt ved å rette spørsmålet til noen som har mandat til å svare.

dsb har alt svart og fortalt hvordan løsningen med lokalt jordplan skal være og at det er en forskriftsmessig godkjent løsning.

Bare de som er så trege at de ikke klarer å oppfatte pointet etter gjentatte runder, trenger å ringe og få det samme svaret enda en gang.

Link to post
Share on other sites

Siden disse trådene alltid utarter i det ekstreme vil jeg presentere et lite tanke, gjentar TANKE-eksperiment for Lotus og eventuelle likesinnede som ikke kan se at skilletrafo er fordelaktig.

 

Fint at du undersreker at det er et TANKE-eksperiment-----for den øvelsen er vel i praksis umulig å gjennomføre, (med mindre man absolutt vil) og det er vel heller ikke bevist at det ville medføre noen fare? :diving:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Siden disse trådene alltid utarter i det ekstreme vil jeg presentere et lite tanke, gjentar TANKE-eksperiment for Lotus og eventuelle likesinnede som ikke kan se at skilletrafo er fordelaktig.

Regina III jeg håper du sletter dette innlegget snarest. Å oppfordre noen til å ta slike tester som du gjør under punkt 1 og 2 hører ikke hjemme her på BP eller noen andre steder.

 

For å finne feil på el-anlegg bruker man instrumenter!

Link to post
Share on other sites

Statistikk er dog hentet fra hendelser i fortiden og lokalt jordplan kan vel neppe krediteres noen positiv effekt før om veldig mange år. Nå har DSB fått en del henvendelser og innspill i saken med den reaksjon at det kanskje var en litt mer komplisert sak enn først antatt.

 

Svar forventes å foreligge etter nyttår.

 

Er det noen interesse for DSB sin uttalelse før det gjøres tilgjengelig i andre kanaler, så kan jeg kanskje være behjelpelig med informasjon.

Link to post
Share on other sites

Du sier så Ole Petter, men jeg tror ikke på deg et eneste sekund.

 

Og når man bytter fra manglende eller tvilsom landjord til et forskriftsmessig lokalt jordplan, så kan man med rette fastslå at det blir enda sikrere enn før.

 

Ikke la deg skremme av mørkemennene, ares. Kobl opp julegaven din i en forskriftsmessig godkjent løsning gitt av dsb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...