Jump to content

Montering av landstrømsentral


ares

Recommended Posts

Du er inne på noe der Håp, men hvis noen har som hovedmål i livet å motargumentere alle negative konsekvenser med lokalt jordplan så er ikke dette noe problem. Det er ikke opp til oss å avgjøre.

 

3 mA AC pr kvadrat centimeter er det som skal til, så båtene er dessverre ikke fritatt skader. Og så må vi ikke glemme at en marina med 500 eller 1000 båter kan produsere mye mer jordfeil sammen. All denne strømmen skal tilbake til samme sted. De som har vært med på å måle kontinuitet i jord skjønner hvordan dette virker, for mye av denne strømmen slår inn på disse nedgravde konstruksjonene og bruker dem til ledere.

 

Noen ganger tar mennesker avgjørelser som får konsekvenser senere. Når vi i tillegg er klar over konsekvenser, så kalles det på Norsk å pisse i buksa for å holde varmen.

 

Når man skal finne gode og lagsiktige løsninger må vi tenke helhet, for det er faktisk ikke tillatt å lage elektriske anlegg som er farlige eller som kan påføre andre økonomiske skader.

Med skilletrafo i båtene så er heller ikke denne problemstillingen noe tema.

Link to post
Share on other sites

Ja det kan man jo si hvis man glatt ser bort fra det faktum at jordingsplata alene jo er på 2500 kvadratcm.

Sier det igjen. Noen er eksperter på å lage ikke eksisterende problemer.

 

Å si at hvis man har bare 1 kvadratcm så går det galt, blir for teit. Spesielt når man vet at det ikke er tilfelle.

 

Min tante har ikke baller, men hadde hun hatt baller, ville hun vært min onkel.

 

Vel, ikke har vi en kvadratcm og min tante kan aldri bli min onkel.

Link to post
Share on other sites

Du er inne på noe der Håp, men hvis noen har som hovedmål i livet å motargumentere alle negative konsekvenser med lokalt jordplan så er ikke dette noe problem.

Bare en tanke....

Er det mulig at lokalt jordplan i saltvann egentlig ikke har noen negative konsekvenser? Lukk øynene og tenk litt på den tanken. Når du åpner dem kanskje du da plutselig oppdaget at du så verden på hodet og det faktisk er du som krampeaktig prøver å finne negative konsekvenser på en fantastisk god løsning?

 

Bare en tanke altså, sånn relatert til en kvadrat-cm eller så.......

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg tror jeg har god kontroll på lekkstrømmer. Noe slikt skal det ikke være til stede, hverken fra landstrøm eller 12volt. Men effekten av anoden er heller dårlig, og den er den eneste jeg har hatt tilkoblet denne sesongen. Skulle satt på en slik stropp som Ole Petter leverer og jeg kjøpte, men fant ikke noe sted å feste den, så den ligger kun og slenger. Så for denne sesongen blir det akslingsanode, eller jeg må finne en måte å få Ole Petter stroppen festet. Nå gjør i hvert fall anoden omtrent ingen nytte. Tidligere har den alltid vært normalt "slitt" og ikke passivisert. Bortsett fra alt dette tullet, fungerer skilletrafoen utmerket. Skal koble opp en litt bedre soft-start før sesongen.

 

Lars H.

 

Kom hjem fra jobb i går kveld og la turen innom båten din. Slik ser det ut hos deg nå:

 

lars_anode.jpg

 

Denne anoden vil funke helt fint til sommeren. Det er fler enn en grunn til at anoder 'legger på seg' kalk, magnesium etc. Det kan også være for eksempel lavt oksygeninnhold i vannet. Eller vannet kan ha en annen sammensetting en vanlig sjøvann. Det eneste jeg kan sette fingeren på, er at den elektriske tilkoblingen av anoden kunne vært meget bedre. Propellakslingen din ser OK ut. Jeg kan ikke se noe tegn til f.eks. gnidningskorrosjon på akslingen. Akslingen er helt tight i lageret. Mener å huske at du byttet lager for et par år siden. Slik sett er mer anode ikke noe som nødvendigvis vil bringe noen forbedringer.

 

lars_aksling.jpg

 

Her er en 20 kg offshoreanode som er passivert grunnet manglende oksigen i sjøvannet. Slike passiveringer er noe som skjer blant annet i skipstanker der vannet ikke blir utskiftet over en periode. Belegget på denne anoden er mellom fem- og ti centimeter tykt. Den så mest ut som et mini korallrev. Dog helt fritt for levende organismer som trenger oksigen.

 

offsh.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Heisann.

Er det noen som har erfaring med 400V i havner?

Vi har splitter ny havn der tilførsel er 400V.

Ute på bryggene blir dette redusert i boksene til 230V.

Dette medfører at ene fasen har 230V, og N-leder har 0 V.

Har ligget med landstrøm i 5mnd (pga varme i båten, ikke ladding), og fikk århundrets sjokk.

Sinkene på drevet var borte, og det var enorm tæring på drevet :eek: .

Må skifte drevet, de fleste kan tenke seg hva det vil koste :puke: .

 

Skal ha full gjennomgang av el-anlegget ombord (VP KAD 300 installasjon).

Det er imidlertid i original utførelse fra leverandør.

Har ikke skilletrafo, eller jordplate i båten såvidt jeg har funnet ut.

 

Har tidligere hatt båt (norskbygd), og har ligget 2 sesonger på samme måte uten noen vesentlig forbruk av sink.

Ingen av mine naboer har dette problemet så langt.

 

Ringte hovedimportøren av båttypen (bygd i Tyskalnd), de hevder at dette ikke er et problem for deres båttype :nono: .

 

Så, er det noen som har erfaring med 400V?

Og videre, har noen hatt en sånn opplevelse som forsikringssak?

Ev, hva ble da utfallet (forutsetter at alt er ok ombord i båten)?

 

PS! Om noen orker å svare, så er jeg ikke elektrikker. Trenger enkle og gode forklaringer.

Har blitt helt svett etter å ha lest desse 8 sidene med strømproblematikk.

Link to post
Share on other sites

Hmmmmm.

Forstaar ikke helt poenget haer... Har vi baat for aa ligge i baathavna med 230VAC innclutca til en vaer tid? Trenger man 230V's kaffe trakter for aa trives? Enig med hulda... Skjoeyteledninga ombord, og dobelt isolert naar det trenges, ellers saa har vi motorer med generatorer for aa lade batterier naar det brukes stroem, som oftest er naar man er ombord og bruker baaten, som igjen burde bety at man er ute paa havet og ikke ligger i hamna og trykker...

Min Onkel bodde 6 aar i sin baat nerrafor sjoelyst senteret (Husker ikke navnet paa foreningen eller havna) Han hadde kun sjoeyteledning ombord til varmeovner naar klimaet ba om det, og til vedlikeholds lading av batterier... resten trakk han fra batteri bankene... so da ble lada fra land... Hadde aldri problemer med dette.. Det var sikkert litt annet inne i bildet som hoeytrykkspyler og "vanlig"stoevsuger av og til.. Men Men.

 

Ser bare ikke hvorfor man paa doed og liv skal montere landstroem skap ombord... Baatfolk snakker om frihet og glede med aa vaere paa sjoene... dette dlir mere som hutte folk spoer dere meg (Men det gjoer dere vel neppe :) )

 

 

Foresten... Dobbelt isolert betyr att utstyrets utvendige chassis ikke er koblet til jord, men at vaer enkelt elektriske komponent inne i "boxen"er jordet directe til jordledningen som kommer inn til utstyret via power kabelen. Dette gjoer att hva som enn maatte hende med henhold til jordfeil paa dette utstyret eller paa annet utstyr kobblet til samme fase... saa vil du aldrig faa stoet ved aa komme naer chassis paa nevnte dobbelt isolert utstyr

Per

Link to post
Share on other sites

Bjønn: Det er vanskelig å komme med noe særlig vettugt med så lite informasjon som du gir. Dessuten er jeg ikke elektromann, kun korrosjon. En ting jeg lurer på er om du har landstrømsentral ombord, skilletrafo eller andre slike innretninger. Varmen du bruker, kommer den fra en vanlig ovn som står midt på dørken, eller er den på noen måte koblet opp motoren eller båtens øvrige elektriske anlegg?

 

Sjekk om installasjonen din har potensialutjevning, slik som Ole Petter skriver så mye om. Det vil være en 'boks' bak ved motoren et eller annet sted. Ofte har de en rød diode som lyser når de er koblet til strømmen. Denne boksen er i såfall koblet direkte til batteriet. Det den gjør er å pumpe elektroner inn i drevet for dergjennom kompensere for naturlig elektronavgang. Dette systemet er også koblet opp mot anoder. Forutsatt at systemet ditt er slik jeg beskriver, kan et scenario være at du har koblet fra batteriet som forsyner aggeregatet med elektroner. Vips, så endres drevet fra å være katode (overskudd av elektroner) til å bli anode (underskudd av elektroner). Nå vet jeg ikke hvor du ligger, men vannets pH spiller også inn i forholdet anode/katode. Fra nå av blir sakene så komplisert at det kun er for spesielt interesserte. Imidlertid, for at drevet ditt skal opptre anodisk (tæres opp), må det i nærheten finnes en katode. Det kan være brygga, eksempelvis.

 

Nå har du en forklaring, av mange, som er fullstendig uavhengig av hvilken type strømforsyning som går ut på bryggene der du ligger.

Link to post
Share on other sites

Foresten... Dobbelt isolert betyr att utstyrets utvendige chassis ikke er koblet til jord, men at vaer enkelt elektriske komponent inne i "boxen"er jordet directe til jordledningen som kommer inn til utstyret via power kabelen. Dette gjoer att hva som enn maatte hende med henhold til jordfeil paa dette utstyret eller paa annet utstyr kobblet til samme fase... saa vil du aldrig faa stoet ved aa komme naer chassis paa nevnte dobbelt isolert utstyr

Dette bør en ikke ta for god fisk - men for solid tull. Powerkabelen til dobelt isolert utstyr har ikke jordledning :smash:

Link to post
Share on other sites

Heisann Hulda. Takker for svar. Som jeg skrev i innlegget så har jeg verken jordingsplate eller skilletrafo slik jeg har funnet ut. Ovnene er koblet opp mot båtens 220V annlegg, en i motoren, og en på badet (badedøra har stått åpen for å spre varmen). Der er derimot et elektrofirma ombord i dag, i regi av takstmann for å sjekke hele installasjonen. Håper på noe fornuftig da. Ellers angret jeg på at jeg la inn innlegget her, så jeg laget en ny blogg: 400v/230V strøm i Marina. Noen mener det blir ekstra ille med anleggene som har 400 volt og nulleder. Så får vi se hva resultatet blir, denne sesongen startet i alle fall dårlig. Men man lærer dyrekjøpt :sweat: Skal sjekke det du skriver om. Og finner el.firmaet ut noe konkret, skriver jeg det i den andre bloggen. Jeg vet nå hva jeg må gjøre, men først vil jeg prøve å finne en konkret årsak til det som har skjedd. Det som irriterer mest, er at det ikke kan være en standard på dette, slik at uvitende (som meg) ikke går i en sånn felle......

Link to post
Share on other sites

Ellers angret jeg på at jeg la inn innlegget her, så jeg laget en ny blogg

Og hvorfor det da? Det er sikkert mange, meg selv innkludert som ikke saumfarer bloggene for å se om det er noe interessant der i tillegg til her på Åpent Forum.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mmmm.. oppstått pluslig, og bare på den ene båten.

man vet ju ikke om nabobåten 'kuttet' jordledningen ?! så att det skjer på en båt o ikke på en annen kan finnes orsaker til dette

 

det bjönn skriver er ju att han båt er fabrikslevererad og CE-märkt,

da er vel motorn jorded iflg ISO013297

 

med en 'restström' i jordledningen så blir hans båt og motor jordplate i sjöen för hele anlegget !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor det da? Det er sikkert mange, meg selv innkludert som ikke saumfarer bloggene for å se om det er noe interessant der i tillegg til her på Åpent Forum.

Lars H.

 

Enig med Lars H., det begynner å bli et folkekrav at du skriver hva feilen var her. Nå har det vært så mye teoretisering rundt dette- og beslektede temaer, at om vi kunne få en konkret sak for en gangs skyld, så ville det vært meget kjærkomment.

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor det da? Det er sikkert mange, meg selv innkludert som ikke saumfarer bloggene for å se om det er noe interessant der i tillegg til her på Åpent Forum.

Lars H.

 

 

Heisann folkens.

Forstår det er interesse rundt evnet. Grunnen til at jeg "angret" og startet ny blogg, var for å prøve å finne ut om det kunne være noe annerledes mht 400V i havnene og tæring. Eksisterende blogg ble vel mye debatert rundt dette med jordingsplate kontra skilletrafo. Men skal oppdatere begge bloggene om nødvendig om jeg kommer til bunns i problemet.

 

Har da et spørsmål til deg Lars H: Du hadde en tegning for montering av skilletrafo, trenger den virkelig i tillegg en jordingsplate?

 

man vet ju ikke om nabobåten 'kuttet' jordledningen ?!

 

Ja Gunga Din, nabobåten har ikke kuttet jordledningen. Vi får se når han tar den opp, som sagt så røsket han ut landstrømmen .

 

Jeg blir borte fra i kveld til lørdag, men skal ringe Volvoforhandleren og høre resultatet av el.sjekken på mandag. Skal komme tilbake med de opplysninger jeg får.

 

Mvh Bjørn

Link to post
Share on other sites

Har da et spørsmål til deg Lars H: Du hadde en tegning for montering av skilletrafo, trenger den virkelig i tillegg en jordingsplate?

Nei, så vidt jeg har forstått kan en droppe denne når en har koblet som meg med jord på midttutak av sekundærviklingen på trafoen. Men jeg har en del elektronikk ombord som bruker denne som signaljord. Da er det vanskelig å få skilt denne helt fra minus/jord ellers i båten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja Gunga Din, nabobåten har ikke kuttet jordledningen. Vi får se når han tar den opp, som sagt så røsket han ut landstrømmen .

Dere er vel koblet sammen via landjord og det kan også være nabobåten som har en jordingsfeil. Har han et annet metall (edlere) under båten enn deg så er det du som tar tæringen

Link to post
Share on other sites

Jeg fatter ikke at noen tør ligge med landstrøm i månedsvis uten skilletrafo eller lokalt jordplan. Man har jo absolutt ingen kontroll på bryggestrøm og man kan få et tæringshelvete selv om alt er i orden i egen båt.

 

Når det er sagt, er det jo ikke bare landstrømsjord som kan lage slike tæringsskader. Feil på eget 12V anlegg kan like gjerne være synderen.

 

Drev koblet til batteriminus og en overledning i en lensepumpe eller noe annet kjekt kan jo fort lage et helvete. Og har man samtidig på batterilader, så merker man ikke noe forbruk fra batteriene.

Link to post
Share on other sites

Jeg fatter ikke at noen tør ligge med landstrøm i månedsvis uten skilletrafo eller lokalt jordplan. Man har jo absolutt ingen kontroll på bryggestrøm og man kan få et tæringshelvete selv om alt er i orden i egen båt.

 

Nå glemte du den idiotsikre Hulda-metoden, versjon 3. Nå har jeg ligget med landstrøm i mer enn 20 år. Til og med i Son, der det meste av elektronene som e-verket sender ut er på ville veier. Jeg har til nå ikke hatt antydning til skade på noe som helst. Og jeg har hatt båter av tre, plast(ikk) og jern.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ligget med landstrøm i mer enn 20 år. Til og med i Son, der det meste av elektronene som e-verket sender ut er på ville veier. Jeg har til nå ikke hatt antydning til skade på noe som helst. Og jeg har hatt båter av tre, plast(ikk) og jern.

Muligens du er så helding at de har korrekt "jord"-potensial der?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en telefon i dag fra en som har båt i Sandefjord. Han hadde en 2 år gammel båt som hadde store skader på drevsystemet og lurte på hva jeg mente kunne være feil. På forhånd hadde han gått gjennom den vanlige kasteballtaktikken i systemet, og han hadde da fått vite at det var landstrømmen som var årsaken.

 

Så måtte jeg bare si som jeg vanlig pleier å si, at jeg liker ikke jettekonkurranser men at i de aller fleste tilfellene er det noe feil i båten, -men at landstrømsforbindelsen allikevel får skylden.

 

Så ble det litt diskusjon frem og tilbake, og karen fikk litt innføring i aktuelle problemstillinger. En ting ble 100 % avklart i løpet av samtalen, og det var at han ikke hadde varmtvannsbereder, ikke hadde batterilader, ingen hårtørker eller vaffeljern. Han hadde rett og slett ikke landstrøm i det hele tatt.

 

Kanskje ikke så rart at landstrøm er problematisk. :crazy:

Link to post
Share on other sites

og han hadde da fått vite at det var landstrømmen som var årsaken.

 

Så måtte jeg bare si som jeg vanlig pleier å si, at jeg liker ikke jettekonkurranser men at i de aller fleste tilfellene er det noe feil i båten, -men at landstrømsforbindelsen allikevel får skylden.

 

Han hadde rett og slett ikke landstrøm i det hele tatt.

Og problemet var da ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...