Jump to content

Den uoffisielle Sparkman & Stephens tråden.


jupan

Recommended Posts

Jeg har lyst til å starte en tråd for alle som synes Sparkman & Stephens sine båter er utrolig flotte. Hensikten er å dele en felles entusiasme for disse båtene (jeg kan kun dømme av utseende, har aldri satt min fot i en slik), samt å få en oversikt over de forskjellige båtene. Contessa 32 og Gambling 34 kan og få være med. Selv om dette ikke er S&S båter, så er de temmelig like.

 

Det som fenger meg mest med disse båtene er at såvidt jeg har klart å finne ut så ble de konstruert for å kunne hevde seg i slike "utaskjærs-regattaer". Det er altså tydeligvis seilingsegenskaper som har stått i fokus da de konstruerte disse båtene. Dette var hvertfall tanken bak "IW 31". De ble laget slanke og kjøltunge, med en smal hekk, for å få gode kryssegenskaper og for å ha god stabilitet.

 

Når jeg en gang skal velge min egen båt vet jeg at all fornuft tilsier å velge en solid, lettseilt turbåt av noe nyere dato. Jeg har jo en tråd som er temmelig lang om dette også. (Hehe ;)) Likevel vet jeg at jeg sikkert kommer til å ende opp med et prosjekt i retning en S&S båt. En gang veteranentusiast osv... ;)

 

Uansett, håper det er andre som deler min beundring for disse båtene.

 

Jeg har jo som vanlig trålet nettet med zoom'en på fullt, og funnet ut at S&S har båter mellom 31-36 fot som alle er i samme stil og valget ville jo vært utrolig vanskelig ;)

Link to post
Share on other sites

Fin tråd!

 

Sparkman & Stephens har lagt ut en uredigert og uferdig utgave av Rod Stephens bok 'Rod on Sailing, Lessons from the Sea' , hvor han deler sine erfaringer fra et langt liv som S&S 'practical man', den som sørget for at S&S-båter ble skikkelig bygget, rigget, utstyrt og seilt. Boken er desverre uten illustrasjoner, men mye kan finnes igjen i Sparkman&Stephens type plans. En klassiker fra Rod Stephens hånd er f.eks. Dorade-ventilen som ble designet til båten med samme navn.

 

FrontPage.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk Harald :) Hvordan ligger du an med mastefoten forresten?

 

De linkene dere har sendt vil bli tirsdagen kveldslektyre :D Jeg lurer på om det finnes noen av disse båtene i Haugesund og/eller omegn. Det hadde vært stilig å betrakte en slik båt på nært hold.

 

Er det egne klasser for noen av disse båtene i regatta etc?

Link to post
Share on other sites

Oi steike......! Er den din???

 

Fin "båthenger" og ;)

 

Jeg har tidligere nevnt i en annen tråd at jeg har kikket litt på en IW 31 som er/var til salgs for en ganske lav sum. Har fått noen flere bilder nå og det ser så slitent ut at jeg mistet helt motet. Det blir nok ikke akkurat den båten nei. Så også at det var noe som liknet "gravrust" på selve skroget. Kan det være plastpest-bobler som er skrapet vekk mon tro?

Jeg tar gjerne et lite prosjekt, men ikke en totaltrenovering av et "vrak". Jeg kan ikke si at denne båten er et vrak eller ikke, men den så litt for herjet ut til at jeg tror det er veien å gå. :)

 

Hadde vært artig å snuble over en som var godt tatt vare på og...

 

Ang. "SHE31": Jeg har sett flere eksemplarer fra 70-tallet som har toalettområde i plast, med servant i hjørnet av toalettavlukket. Var dette orginalt på disse båtene? I så fall er den kanskje gjennomgående litt mer moderne enn sin bror IW31, eller hva?

 

J.

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo LadyB

Er dette samme "ladyen" som min fetter m/frue seilte "south by west" til midelhavet via Island for noen år siden?

I tilfelle har jeg vært med og seilt båten din, og hun er ikke mindre enn en skjønnhet.

Med den høye riggen er også lettvindsegenskapene på kryss meget gode, og det skal ikke store pustet til før hun tar fart.

Jeg har stor sans for disse IW båtene speiellt, og S&S generellt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...